Lastning...

trazel

Trådstartare
... någon som har lite tips om hur man ska få hästen att gå in i transporten lite fortare än 1 timme? Har inga träningsmöjligheter då vi varken har transport eller tid då hästen i fråga är ridskolehäst. Han HAR åkt transport flera gånger utan problem, litet krux för några gånger sedan att få med resesällskapet, och då fick han stå ett bra tag och vänta. Beror antagligen på det. Nu ska han få åka med en stensäker ponny, som går in på första försöket, och som står snällt och väntar tills han har kommit in. Efter missödet har det gått bra att lasta honom med havrehink eller linor bakom i kors, men sist gick inte det heller... :( ... Han går fram till transporten (är inte rädd eller så) och nosar och går upp på rampen (han gör aldrig några tecken på att vara rädd), sedan när han är halvvägs inne "tröttnar" han och går ut igen. Spelar ingen roll hur linorna sitter bakom honom heller.
Det blir inte bättre av att det alltid är en tävling vi ska till, så jag är ständigt dubbelt nervös vid lastningen... :crazy:... Visst, jag borde gå därifrån och låta andra sköta lastningen. Men vid halv sju tiden på morgonen är det inte många frivilliga att ställa upp att lasta en sur ponny... :smirk:
 
Ok, flyg inte i taket nu alla NH-are.
D är självklart bättre å lastträna men när man står där å bara måste iväg så har nöden ingen lag, såhär gör jag:
ta ett långt rep/longerlina, knäpp fast i grimman, led hästen så nära du kommer transporten, gå in i transporten å linda repet runt bommen, be någon att hålla repet sträckt men inte dra så länge hästen inte rör sig/försöker backa, går hästen fram ska repet vara slakt! ställ dej snett bakom hästen och "stör" den (ex. smacka som en galning, vispa med en lövruska el dyl, OBS slå inte på hästen), går hästen fram slutar man direkt och berömmer massor, när den stannar igen börjar man om... stå på sidan om rampen när hästen är uppe på den, går hästen brevid alltså "på" dej, bli FÖRBANNAD!

På detta vis har jag akutlastat ett antal svåra hästar, dom går vanligtvis in på mindre än 10 min och efter ca 4 gånger går dom in utan "retning", lycka till...

OBS, OBS, OBS!! Lasta den idiotsäkra ponnyn efter att den svåra gått på, annars kanske du står där med två svårlastade lästa gång :o!!
 
Detta har jag prövat när jag hade min unghäst.
Slutade med att 2 grimmor gick sönder och hästen kom lös. :rofl:
 
tack så mycket för hjälpen. låter som en inte allt för tokig idé. men jag tror att jag hoppar över det med att linda runt bommen... men att skrämmas bakom har jag aldrig tänkt på faktiskt... ;)
 
men att skrämmas bakom har jag aldrig tänkt på faktiskt... ;)

Skräm för sjutton inte hästen! Då kan du vara säker på att det bara blir svårare och svårare att lasta den i framtiden!
 
Ok, flyg inte i taket nu alla NH-are.
D är självklart bättre å lastträna men när man står där å bara måste iväg så har nöden ingen lag.

Jag är inte någon "NH-are", bara vanlig hästmänniska med sunt förnuft, och jag förstår inte riktigt hur du tänker. Varför inte börja lastträna imorgon, så slipper man problem sen när "man bara måste iväg"? :confused: Jag tycker att det är varje hästägares ansvar att lastträna hästen så att man inte behöver skrämma in den i transporten en dag, bara för att man själv inte har haft någon framförhållning!
 
Går att hålla emot med korsade linor bakom om de 2 som håller dem går fram runt transporten så linan blir i 90 grader runt kanten på transporten. Sedan är det "bara" för en 3:e person att sätta för bommen och sedan stänger man. Person 4 leder hästen.
Har fått en svårlastad häst att bli lättare på detta sätt. Håller man emot så så kommer de inte ut, man får mer kraft. Annars är mitt tips att locka in dem med godis, tycker bättre om detta sätt, men det funkar inte på alla hästar. Fick in fölisen med hö efter 1 1/2 h... Men det går säkert bättre nästa gång, har gått bra innan, men nu testar hon. :smirk:
 
men ta dig tillfälligheter att lastträna. Annars kommer ni att fortsätta stå en timme före tävlingen börjar och har fortfarand einte fått in hästen. Leta bland gamla trådar så skall du finna ett X antal om just lastträning.

Om du vill ha en osäker häst som kommer akta sig för trånga utrymmen i fortsättningen ska du absolut tvinga in den alternativt skrämma in den i transporten med div. metoder.
(Du kommer säkert att få flera såna exelenta tips och svar om du inte redan fått några sådana redan)
 
hejsan.
om grimmor gått sönder när man gjort det här så kan man ju inte ha fattat poängen. visst, man ska ha linan sträckt, men inte slita och dra in hästen.
om hästen kastar sig bakåt och blir rädd, så kan man ju inte hålla emot, för då blir han/hon ju bara mer uppskrämd.
jag tycker att du ska ha linan runt bommen...
för det gör det lättare för hästen att förstå vad man vill.
kram/jossan :banana:
 
Hallå hallå allihopa!

Det där med lina runt bommen tycker inte jag är en sån bra idé, skrämma hästen funkar definitift inte på alla hästar (dumt att prova när man ska till tävling och få en häst som blir rädd istället) och linor bakom hästen tycker jag inge vidare om heller. Linor bakom kanske man kan använda för att hästen ska känna att den inte kan gå bakåt, att det är något som stoppar men enligt min mening så ska man absolut inte stå och slita och dra. Vill hästen inte gå in så går inte hästen in även om två personer står och drar i linorna.

Du sa själv att du är nervös. Jag tror att det är där felet ligger. Du tänker dig att hästen inte skall gå in och då gör han självklart inte det heller. Mitt tips är att du ska lugna ner dig själv och verkligen föreställa dig att hästen går rakt in i transporten. Det bästa kanske är att någon annan lastar. Se till att ha gott om tid också så att du inte blir stressad, allt sånt smittar över till hästen mycket fortaren än man tror!

En annan grej som jag vet några använder för att lasta en "svår" häst: De lastar i grimma och har en liten special anordning av rep som går från ringarna på grimman runt baken på hästen (en lina över baken också så att den inte glider ner, ungefär som på en tolksele) sedan leder hon hästen i linorna från grimman. Lite konstig förklaring kanske men jag hoppas du förstod. :)

//maria
 
Jag fortod hur du menar. Har gjort så med en häst förut. Har inte haft det i tankarna heller. Men det är en idé. :smirk:.
Tack så mycket för alla förslag. Jag tycker att jag känner den här hästen så pass bra att vi kan nog förstå varandra utan våld, men med lite "hårdare metoder". Bara för att visa honom vem det är som bestämmer. I morgon gäller det! :eek:
 
jag hade samma problem som dig men inte nu längre :p .. jag gjorde så att jag lät henne äta sin mat i trailern varje dag i en sisådär 2 veckor , det gjorde att hon förknippar transporten med något bra och nu nästan springer hon in :smirk: kanonbra ! har aldrig haft nåt som helst problem sen dess
 
Men vilket fullkomligt idiotiskt förslag!! :mad: Alltså jag orkar inte längre skriva några inlägg om hur man går till väga utan våld, för det verkar ju inte hjälpa. Suck, jag blir så TRÖTT!
 
I ditt fall var det ingen häst som var rädd, så jag tycker också att linor bakom hästen är en bra idé. Jag vet att ni hade testat det, men var personerna som höll linorna tillräckligt starka för att hålla emot när hästen ville backa?

På min häst lockar jag alltid med godis och han går alltid in direkt, men min förra kunde få för sig att backa och kasta sig ut. Hon var inte rädd, utan det var en fix idé. Då funkade det jättebra med två linor som man korsade bakom hästens rumpa. Om hon backade så höll personerna med linorna emot så hon inte kom bakåt. Då kände hon att enda vägen var in i transporten. Så hon gav sig och fick godis när hon var inne. Nu var hon ingen häst som fick panik och då funkade denna metoden bra, jag har däremot ingen erfarenhet av panikhästar och att lasta med linor så det vill jag inte kommentera.

Risken finns att om man står och "skrämmer" hästen baktill vid lastning så tittar den mer på det än koncenterar sig på att gå in i transporten. Mitt tips är att vara lugn, ha tålamod och funkar det inte med att locka in hästen med godis så använd linor bakom.

Lycka till!
Lotta
 
Såklart att du skall få möjlighet att lastträna hästen, fråga ridskoleäraren. Grimskaft runt nosen, bestämda tag och några morötter löste mitt och hästens lastproblem. Innan vägrade han gå in i transorten. Nu går han rakt in. Han gick fram till transporten väl där stannade han och backade. Då ryckte jag till i kedjan och då stannade han, han verkade undra "VA :confused: får jag inte backa :confused:", förskte han backa igen drog jag i kedjan igen och efter ett tag kom han fram till att det bästa var nog att gå framåt och ta moroten ändå :d
Han kan fortfarande dumma sig ibland och "glömma" att man inte backar när man ska gå in i transporten, såfort han backar dras kedjan åt och sedan går lastningen smärtfritt :)

Detta funkar mycket bättre än innann då vi kunde stå på lemmen och fjanta i timmar utan att ponnyn gjorde en ansats till att gå in. Han var inte ett dugg rädd utan hade bestämt sig "Jag VILL inte gå in" :mad: Det hela slutade oftast me att vi båda blev uppstressade, och ponny blev ju inte direkt lättare att lasta... :o

Men efter massa träning funkar det jättebra :) :banana: :bow:
 
Lastning med linor funkar jättebra med vissa hästar, man behöver bara visa linorna så går dom in. Grejen om jag förstått rätt är att hästen ger efter för tryck och när det trycker bak går man framåt. Inget större våld alltså. Men som sagt träning i massor är vad som gäller i normalfallet.
 
Håller med dig. Hästen ska ge efter för tryck, inte för att någon försöker dra in den i transporten. Alla vet väl vem som skulle vinna om det blir dragkamp?!

Kom på en sak till när det gäller det här med [ge efter för tryck]. Lastade min häst med halsrem en gång, grimskaftet gick från halsremmen genom ringen på grimman, försöker hästen baka så får den ett tryck bakom nacken. Kanske kan funka? :)
 
Gör det obekvämt för hästen att vara utanför transporten. Det låter inte som om hästen är rädd tycker jag så det är bara att köra på och reta honom lite utanför släpet.
Se till att han står med näsan in mot släpet, så länge han går framåt och visar sig intresserad av förslaget att gå in i transporten så låt honom vara. MEN när han kastar sig/går förbi släpet tittar åt annat håll så gör det obekvämt för honom! Jag menar ju inte att du ska slå honom men
peta lite på honom med grimskaftet och beröm när han gör rätt genom att inte röra honom.

Så här gjorde jag och en kompis för att få in min fodervärdshäst. Ett halvblod som är närmare 1,70 och väger typ 550kg-det går inte att ha dragkamp med en häst i den storleken. Ägaren sa att hästen absolut inte gick att lasta. Idag lastar jag honom ensam när jag åker på träningar/tävlingar-han går rakt in. Detta helt utan NH bara sunt bondförnuft!
 
Tack för alla svar, bra som mindre bra! :smirk:
Hade egentligen inte beövt den här tråden, då ponnyn ÄNTLIGEN har insett att han inte slipper gå in i transporten. :D. Vi hade linorna fastspända på en gång, och då insåg han att han inte slapp... Gick in på drygt 15 sekunder både när vi skulle dit och hem... :D. Sen att vi fick en liten rosett med oss hem förgyllde dagen helt... :smirk:
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 838
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 620
Senast: Ninnurur
·
Hästhantering Har tagit tag i lastningen med min 3 åring nu. Hon går rakt in. Kan skicka in henne. Men när jag hämtade henne fick hon panik när vi...
Svar
1
· Visningar
741
Senast: animalasia
·
Hästhantering Hej! Till mitt problem: Har en häst jag köpte i augusti. Har stått hos uppfödaren hela livet. Aldrig varit några bekymmer att lasta/åka...
2
Svar
37
· Visningar
3 531

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp