C

Camarotheking

Jag har en 7 årig valack.Han har alltid varit jätte lättlastad.(Har åkt transport sen han var liten)
Men inte nu längre.
Han gick alltid direkt på transporten.Först gången han krånglade lite var i fjol på hemvägen från en tävling.Jag trodde det berodde på att det var hästar och full fart bakom honom så att han ville va kvar.Men det var likadant efter det.Jag kan väl inte säga att han blev direkt svårlastad då heller för det räckte att sätta en lina på vänster sida och hålla upp så traskade han på.Men det störde mig lite ändå eftersom han aldrig krånglat innan och jag vill att han ska lita på mig.
Dom två sista gångerna har han blivit ytterligare lite fräckare och inte gått fram till transporten utan backat och backat.Han har fått backa och tillslut har han backat fram till transporten och då har det bara varit att vända honom åt rätt håll och hållt i linan så har han gått på.
Jag ska tala om att det fortfarande inte tar mer än ngr minuter och lasta och han kan nog inte gå under rubiken svårlastade hästar men jag är lite besviken.
Han har alltid blivit lite nervig när transportskydden kommer på men står som en stönig ponny och är inte ett dugg nervös när han ska på.Väl på, står han jätte bra!

Sen kan jag nämna en annan sak som jag inte vet vilken betydelse det har.När han första gången krånglade lite var det andra gången som han åkte enkelaxlad transport.Förra ägaren hade ett stort Boy släp och det vi brukar låna är ett rymligt värmlandsvagnsläp.Eftersom han står bra tycker jag inte att det ska ha ngn betydelse, eller?
 
Har tyvärr ingen egen transport utan får låna så gott det går.
 
Jag vet faktiskt en häst som absolut inte ville åka enkelaxlat..hon levde rövare som bara den. och gången därpå dom skulle lasta vill hon inte gå på. Dom köpte sen en egen transport och en boggie...då var problemet borta.
Så visst kan det ha betydelse med transporten.
 
Han lever i och för sig inte rövare men jag ska försöka låna den "vanliga" transporten och hoppas att han så småningom vill gå på igen.
 
försök tänka på att det ska gå bra att lasta hästen tänk att "det är lungt han kommer gå på hur lätt som helst" är svårt, jag vet men kan vara värt ett försök. När han började bli lite krångligare att lasta så kanske du tänkte nu kommer han va så här nästa gång också. Det är klart att han blir det då... Nu vet ju inte jag om du har gjort det men om du har gjort det så kan det ju vara värt att tänka på.. :)
 
Tack, det är ett jätte bra tips men jag har verkligen försökt tänka så varje gång.OCh varje gång har jag på riktigt trott att han ska gå på.Jag går bestämt framåt och ser vägen in i transporten som enda vägen fram men tyvärr har inte det hjälpt på slutet.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 984
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 640
Senast: Ninnurur
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 343
Senast: zarmino
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 946
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp