Lastning!!!!

L

lordsimson

Hej!
Jag har ett problem... Min ponny som jag har på prov nu går inte att lasta!
När vi hämtade henne så fick vi i henne med hjälp av lina...men det funkar inte nu...Hon går upp på rampen men inte längre....Jag bara undrar om det är någon här som har ett bra tips :)
Vill inte ta till våld vill helst att hon ska å in helt självmant....Kram Cissi :confused:
:bow: :bow: :bow:
 
Hej! Har ett tips som kanske intefunkar på alla hästar eller faller alla människor ismaken. Men det funkade som sista utväg på min förra häst som var stört omöjlig att få in i transporten. Jag ska tillägga att den hästen inte var rädd, utan mkt envis, och stod kolugnt bredvid tidigare efter att man försökt få in honom men misslyckats.
Den hästen vägrade eller gick in halvvägs och sen kastade sig våldsamt ur transproten. Detta tipset fick jag genom någon här på buke(minns ej vem). Använd ett ca åtta meter långt rep, ca tio mm tjockt. Trä ena änden genom nedersta ringen på grimman, farmifrån sett, fortsätt mellan frambenen upp över ryggen i sadelläge, ner och tillbaks mellan frambenen och ut i samma ögla i grimman. Då har du ca tre m lina i handen(båda linorna). För säkerhets skull hade jag alltid ett vanligt grimskaft fäst i ena sidoringen på grimman om hästen skulle få panik(då kan man släppa lite på de andra linorna och i stället ha kontakt med grimskaftet). Ha alltid handskar-kan brännas rejält annars. Börja försiktigt och se om hästen accepterar linorna, och ha gärna nån till hjälp. Detta funkade utmärkt för mig i och med att hästen slängde huvet bakåt, och det vart ju direkt livsfara innan. Ska tillägga att hästen inte far illa av detta, han var hur lugn som helst när han gick in.
Efter det gick det att gå in utan denna lina och när han började envisas var det bara att ta fran linan och lägga den över ryggen så gick han in. Ska också tillägga att jag innan lasttränade med honom i två dagar a`fem h/dag utan resultat. Kanske inte passar alla, men för mig-utmärkt
 
Tack för ditt svar...jag tror inte jag kommer att testa det men tack i allafall....Kramar Cecilia :D :bump: :bump:
 
Det kan ta sin tid. Låt hästen få förtroende för dig, så löser det sig tillslut. Var lugn, bråka inte.. Stå bara där lugnt men inget backande, Still eller framåt ska det vara.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 016
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 326
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
244
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 082
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp