Beror på vad du menar med lastträna... lastat och åkt har min åring gjort ca 15 ggr som föl. Sedan är nästa steg att åka med kompisen till ridhuset och lösgalopperas samt introduceras på bommar senare.
 
Jag lasttränar INTE. Unghästar & föl är av naturen nyfikna, och de har inga förutfattade meningar kring trailers etc. Däremot har de kort koncentrationsspann så att gå in och ut i en transport men det inte 'händer' något utan man gör samma sak om igen så börjar de rätt snart hitta på grejer för att göra det roligare (i deras ögon) och så har man om man har otur en svårlastad häst.

Utan när de ska åka så tar man tid på sig, lastar och åker.

Förra unghästen åkte från Skåne och hit (Norra Uppland) när hon var 11 månader. Åkte då lös i urplockad transport.

När hon skulle premieras så lastade jag och satte fast etc som vilken stor häst som helst, åkte 3 mil och konstaterade att hon var bredåkare och ville ha öppen lucka. Några dagar senare lastade jag och åkte 16 mil enkel väg till premiering och hem igen. Hon var den ENDA tvååringen där som inte bråkade när det lastades för hemfärd, och jag lastade henne själv.

Sen åkte hon till betet, hem igen och X resor till djurklinik. Aldrig några problem (utom den gången då hon hade kolik, då åkte hon av förståeliga skäl dåligt). Och jag lastade henne alltid själv utan minsta problem.

Nuvarande åringen (10 månader idag) åkte med mamma till hingsstationen som liten, och sen åkte med mamma till veterinärkliniken en gång. Då hade hon någon fix ide att inte gå in, men bara ta god tid på sig så gick det bra och sen på hemvägen gick hon in hur fint som helst.

Sen har hon som nyaavvand åkt två resor till klinik (12 mil enkel resa) och det var helt odramatiskt. Plockade ur släpet, la in mat, ledde på henne (gick rakt på) och medhjälpare stängde. Åkte lugnt och fint.

Jag skulle kunna lasta henne själv idag, hon är lika lättlastad som förra unghästen.

Så jag gör INTE någon stor grej av det utan tar bara ORDENTLIGT med tid på mig de första gångerna och utan att göra någon stor affär av det hela lastar vi.

Det brukar inte vara förrän när de är lite ÄLDRE som de EVENTUELLT börjar ifrågasätta, sällan sällan när de är små, då är det bara spännande, och det har ju ingen anledning att INTE gå på. Den kommer de på när de åkte ett tag isf, genom att man kört vårdslöst, eller de varit med om tråkiga grejer när de åkt. Men de allra föesta förbli lättlastade sålänge man inte börjar mippla.

Lastträning är till för svårlastade individer och inga andra anser jag. Om man envisas med att leda en häst in och ut i trailern så är risken större de börjar fundera på att kliva ut. Lastar man och åker så har de i början fullt upp med att balansera, och sen inser de att "Jaha, här var jag instängdoch det var ju helt okej". Får de inga obehagliga associationer till lastning/åkning så har de ingen anledning att krångla.
 
Jag lasttränade mitt föl (tillsammans med hans mamma) ett par ggr innan fölvisningen i höstas. Inga problem.

Någon gång framöver tänkte jag miljöträna honom med att åka bort till ridhuset o då blir det ju indirekt träning i att gå ombord o att åka oxå. Just nu är han dock halt o får därför stanna hemma i några veckor till ,minst, tills han är helt fräsch.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 988
Ridning ja märkte för ett litet tag sen att min häst kastar med huvudet vid trav. (vilar nu). hon har sett pigg å fräsch/ren ut annars å även...
2
Svar
22
· Visningar
1 880
Senast: Tossa90
·
Utrustning Hej! Är lite sugen på ett fautras-släp så undrar om någon har erfarenheter av dem och är nöjda? Vilken modell isåfall och tycker ni att...
Svar
18
· Visningar
704
Hästhantering Har en stor val på 178cm. Stark men snäll. Det som kan vara problemet är att ta in honom från hagen. Man kan aldrig ta in honom sist...
2
Svar
31
· Visningar
3 352
Senast: Sebastian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp