Lenis

Trådstartare
Ni som låter hästarna gå in själva..

Hur gör ni när de då INTE vill gå in?? Min nya foderhäst ska man "släppa" så han går in själv, det brukar tydligen gå bra oftast. Men vad tusan gör man när det INTE går bra?
 
Tar fast hästen igen :)
Du släpper inte hästen förräns du känner att den vill gå in i släpet. Du är ju helt nära bredvid den och om den då börjar backa ut igen kan du smacka om den fortsätter och backa tar du lugnt tag i grimman igen. Om hästen kastar sig eller springer ifrån släpet är det nog inte så lämpligt att låta den gå in själv. Men kan gå med övning så småningom såklart. Tag hjälp av någon som är van att lasta sin häst med "natural horsemanship princip" om du får problem. Det kan ofta vara ett litet litet fel du gör med handen eller ngt som hästen missuppfattar. Be förra ägaren visa dig hur han/hon gör.
 
Jag fångar upp hästen (tar tag i grimman o visar att "Nu ska du hänga på här!" :D), traskar upp på lemmen med hästen lös (håller inte i henne alls) och går igenom själv.
Hon hänger på.

Till våren ska vi träna ännu mer, och få transporten att bli en riktigt trevlig "extrabox" :)
 
Jag tar ett spö i ena näven och hästen i andra och sen visar jag vägen in (jag slår henne INTE)
Detta funkar på min pålle!
 
Ja, om jag bara FICK gå igenom själv, men det gillar inte den här hästen, han vill att man ska vara bakom.. :crazy:
 
Jag släpper inte förrän jag känner att hästen är på väg in och kommer stanna. Dessutom har jag långt grimskaft som jag slänger med hästen in, så om den backar ut igen är det bara att fånga upp grimskaftet igen.

En häst jag lånade och åkte mycket med lastade jag alltid så att jag släppte henne själv, men hade hon inte åkt på ett tag så kunde hon vara osäker och gå halvvägs in och sen gå ut igen i någon/några minuter. Bara att stå kvar och vara lugn, möjligtvis förstärka med en smackning i rätt ögonblick när hon tvekade om hon skulle gå ända in eller gå ut igen.
 
*suckar* om man ändå kunde göra så med sin häst... dvs att hon knallade in själv :crazy: Önskar jag hade mig en egen transport så vi kunde träna :(
Har ni tränat mkt med era eller har de alltid varit så lätta att transportera?

Min fröken är urlätt att lasta om bara en hästkompis går in först, annars är hon inte alls sugen på att gå in.
 
Vi hade eget släp innan, saknar det.. lastar man en gång i veckan blir ju allt så mycket lättare *suck*

Nu måste jag hyra varje gång, kostar massa.. Så jag får förlita mig på foderhästägarna, har de tränat hästen bra försöker jag upprätthålla det, men att komma till rätta med lastproblem krävs det bra tillgång på släp för tror jag..
 
Jag vet flera som kastar över grimskaftet över ryggen på hästen när den knallar in, men är man inte rädd att det ska trilla ner så hästen kliver på det?
 
jag brukar lägga det över honom innan han går in, risken att det då skulle rammla ner är inte så stor. Får man bara grimskaftet hängandes över hästen går det ju bra...
 
Min pålla kan jag lasta själv. Är dock inte helt kul alla gånger då hon åker utan mellanvägg och ibland har fått för sig att vända sig om innan jag hunnit få fast henne. Jag känner henne dock så pass väl att jag vet hur hon reagerar.
När jag köpte henne för en massa år sedan var hon ett monster att lasta. Hon var inte rädd direkt, men VILLE inte åka. Så. Lastträning så ofta som det gick. Var även noga att inte bara ställa krav (tex att åka på träningar/tävlingar) utan även små kul utflykter till skogen och så. Hon blir fortfarande nervös när transporten kommer fram, men nu är det av förväntan.
Mitt tips är att träna massor. Använd ett ljust och luftigt släp och helst samma så att det luktar "rätt".
 
Jag lägger det inte över ryggen, utan kastar in det så faktiskt hamnar på golvet, dock långt fram.

Om jag får en häst som inte är lasttränad så så tränar jag (har eget släp, har även lånat flera hästar och haft på tillridning osv). De flesta går det fort med. Stoet som jag senare betäckte för hon är så fin tog det 20 min första gången jag lastade, efter det gick hon in själv! Snabblärd pålla!!
 
Jag har tränat mycket! Ibland får jag höra kommentarer på tävling att tänk om man hade en sådan lättlastad häst... då ska de bara veta hur lasträdd han var då jag köpte honom och hur många helger under hela vintern jag övade och övade lastning, för att sedan åka små svängar runt Ica osv..
Bakom det som ser lätt ut ligger oftast massor av träning vad det än gäller!!
 
Både ja och nej. Alla hästar jag haft har förr eller senare blivit "självlastade". Vissa har varit lätta från början :) andra har varit direkt hopplösa! :( Med de hopplösa hästarna har det varit mycket träning och tålamod. De har varit allt från livrädda till bara istadiga och vrånga. Ofta finns det något visst knep som fungerar vid lastning och då får man helt enkelt köra med det ett tag bara för att slippa bråk. Tex linor behövdes på en häst (fast man behövde inte använda dem, bara visa att de fanns så visste han att det inte var någon ide att protestera). En annan var tvungen att ha transporten längs med en vägg, en tredje åkte bara en viss typ av transport (vägrade att åka in min nya, utan skulle ha den gamla skruttiga ;) ) osv osv. Ibland får man liksom låta hästen bestämma lite själv för "husfridens skull". Med tiden har de dock alltid blivit trygga och prestigelösa och självlastande bara jag visat dem transporten så går de in...
 
Jag kastar alltid över grimskaftet över hästens hals när han går in... det åker ytterst sällan ner igen, men det har väl hänt några få gånger :crazy: En gång råkade han dessutom kliva på det, stannade och backade ut igen. Så då får man helt enkelt göra om proceduren igen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 320
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
648
Senast: tessan.g
·
Ridning Min häst är livrädd för att rida in i vår skog, är rätt säker på att det är pga älgflugor som vi blev attackerade utav i början av...
Svar
0
· Visningar
577
Senast: Cs218
·
Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
934
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp