Bukefalos 28 år!

Hoppiloppan

Trådstartare
Har lite frågor angående lastning. Har varit med vid lastningar förut, men är fortfarande lite osäker.
*Hur sätter man upp hönätet och hur högt upp ska den sitta för att hästen inte skall skada sig? Någon som har bild?
*I vilken höjd ska bommarna sitta?
*Om man lindar hästens ben istället för att ha transportskydd, hur ska man då linda dom? Är det fleecelindor och padd som gäller och hur långt ner/upp ska de gå?
*Hur djupt med spån ska det ligga?
*Om ni lastar med träns -Lastar ni då med kedjegrimskaft eller leder ni in hästen med bara tyglarna?

Några andra bra tips som har med lastning att göra?

Tack på förhand! :D
 
Senast ändrad:
Sv: Lastning?

Finns nästan lika många svar på dina frågor som det finns folk som lastar hästar. Så jag kan tala om hur mina åker.
Har aldrig hönät i transporten och absolut inte heller hö. Om hästen ska åka långt och behöver äta under resan så stannar vi öppnar upp så att släpet luftas ur och ger hästen mat och inte minst vatten. Under en transport är vatten viktigare än foder och fel foder (sånt som dammar) kan vara farligt.
Bommarna ska sitta i övreboghöjd enligt reglerna för transport av häst som gäller om man kör yrkesmässigt Det är då också krav på att de ska kunna lösas ut från utsidan s k panikbommar. Tyvärr gäller inte dessa regler för privatpersoner som kör häst men det kan ju vara bra att känna till dem.

Har aldrig lindor eller transportskydd på friska hästar som åker. Är inte hästen van vid att ha sådant på benen så är det ett irritationsmoment redan från början. Dessutom blir det ofta varmt inne i transport och ännu varmare för hästen på benen om den har skydd eller lindor. Vilket kan leda till att hästen blir orolig i transporten och risken för att den ska göra sig illa ökar då istället.

Strömaterialet ska vara så mycket att hästen kan kissa i transporten utan att det stänker och känns obehagligt.

Lastar alltid mina hästar i grimma med långt och kraftigt grimskaft. Men alla mina hästar från yngsta föl till största hingst är vana vid att hanteras i grimma. Hade det varit en ny eller okänd häst så hade nog bland dina alternativ ett kedjegrimskaft legat närmast
Den största risken vid lastning ligger faktiskt mer på den som håller i hästen, det är därför vi har långa kraftiga grimskaft. Om en häst kastar sig finns det ju ingen människa som rent fysiskt rår på den och det går fort också. Så för att minska risken för att människan fastnar och skadar sig bör det som man håller hästen i vara så pass kraftigt att det inte av bara farten kan linda sig runt t ex en finger. Har genom åren sett ett antal fingrar komma flygande på det sättet. Vilket också gör att tyglar inte är någon höjdare att ha vid lastning. Stor risk att fastna om något händer och även den snällaste häst kan göra oväntade saker någon gång.
 
Sv: Lastning?

Tack för svaren, men varför har du inte uppe hönätet? Blir det verkligen såpass dammigt att det irriterar hästen, och när det är ensilage dessutom?
 
Sv: Lastning?

Jag har inte hönät av två anledningar. Dels risken att hästen kan fastna i det är stor så om jag skulle haft något hade haft en höpåse istället.
Den andra anledningen är att en häst måste få ta ner huvudet mot marken och frusta till många gånger på ett dygn. Detta för att en ser ut så rent anatomiskt att det är den enda ställningen som den har fria luftvägar i. Så man kan säga att den rensar luftrören. Om tänker efter så har sett och hört hästar göra så många gånger både i boxen och ute. Ju dammigare och sämre luft det blir runt om en häst ju oftare måste den göra det här. Inne i en transport så är det i de flesta fall omöjligt för hästen att få ner huvudet på det viset under resan. Om man då dessutom har hö och även hösilage i transporten så bidrar man till att det blir mer damm i den. Det är därför vi stannar öppnar upp och även lossar på uppbindningen om hästen reser så länge att den behöver äta under resan. Hästen kan helt enkelt bli sjuk om den står i en dammig miljö utan att kunna "harkla" sig.
 

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 489
Senast: Sootie
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 510
Senast: Kjerulfia
·
Hästhantering Hej! Jag behöver er hjälp med ett problem som har uppstått från ingenstans. Jag rider en häst till försäljning som helt plötsligt har...
Svar
11
· Visningar
2 940
Senast: Liten
·
Hästvård För ett par år sedan gjorde jag något otroligt oansvarigt och köpte en osedd häst från utlandet. Från ett känt försäljningsställe som...
Svar
16
· Visningar
3 195

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp