Lastnings råd !!!!

skári_lukas

Trådstartare
Hej alla, vi ska flytta våra hästar till ett annat stall.
Det kommer att bli jätte bra med stora fina boxar, ridbana och trevliga människor.
MEN så har vi ju problemet med att hästarna inte går in i transporten.
Lukas, stor häst har vi aldrig fått på, vi har ridit honom mellan stallen, men den här gången måste han åka.
Han är nordsvensk så det är inte något man bara lyfter in direkt.
Har ni några förslag på hur jag kan få in honom???
Han stannar , vänder och försöker sticka iväg.

Till den andra problemhästen.
Han är islandshäst, har blivit lastad med sedering flera gånger och blivit på lyft och upp släpad på transporten. Men det måste finnas något lättare knep.

Hur gör ni med svårlastade hästar???
 
Sv: Lastnings råd !!!!

Egentligen är det väl bara en sak att göra. Börja lastträna, men det kommer ju att ta tid eftersom hästarna redan har problem med transporten.
Hade det varit jag och det var bråttom med flytten hade jag vänt mig till någon som är "proffs" på att lasta hästar, d v s en tranportfirma. Talat om hur det stod till och bett dem om hjälp. Kommer nog att kosta en del, men dels så är de vana vid att lasta även bråkiga hästar och dels kan det vara lättare att lasta på lastbil än i släp.
 
Sv: Lastnings råd !!!!

Men det värsta med lastträning är att man slutar lasta innan man fått in hästen. Och då lär de sig bara ännu mera att de kommer undan om de bråkar liksom...:cry:
 
Sv: Lastnings råd !!!!

Nu tänker du fel. Du ska backa tillbaka och tänka på hur man gör med en häst som aldrig har blivit lastad istället. Då är det inte ett nederlag att den inte kom in utan en framgång att den gick fram till transporten och kanske satte en hov på rampen. När du nu har sådanna problem med dina hästar så måste man börja om från början och vara beredd på att det kommer att ta tid. Längre tid än om dom inte varit lastade tidigare.
Konsten är att sluta innan dom börjar bråka och försöka att komma längre och längre för var gång. Med längre kan det beroende på individ vara allt mellan en decimeter till upp i vagnen. Men du måste avbryta innan hästen börjar bråka. Det ska sluta med något possitivt i stället med massor av beröm. Hästen ska inte förknippa transporten med något obehagligt utan med något roligt.
 
Senast ändrad:
Sv: Lastnings råd !!!!

Men det värsta med lastträning är att man slutar lasta innan man fått in hästen. Och då lär de sig bara ännu mera att de kommer undan om de bråkar liksom...:cry:

Problemet ligger just där. Man ska inte sluta lasta innan man fått på hästen! Man tar en heldag och ser till att det är det enda projektet man ska göra den dagen: ha på hästen!

Sen beror det på HUR stora problemen är. Är det så att hästen bara blir mer och mer stressad/bråkig ju längre tiden går så tror jag mer på Masses teori: öva i ordningen:
1) Gå nära släpet utan bekymmer - BERÖM!
2) Gå upp ett steg med hoven på lemmen - gå av (DU bestämmer att ni ska gå av!!) - BERÖM!
3) Gå upp med fler hovar på lemmen - gå av
osv osv och den träningen kan man ju lägga upp under flera veckors tid ifall så behövs.

Jag tycker det beror lite på vad grunden till problemen är: blir hästen rädd? Eller blir den istadig? Om det är ren istadighet/envishet så kanske min förstnämnda metod funkar - att INTE ge sig helt enkelt.

Min förra häst var rädd för lastning. Linor funkade inte; dra in honom funkade inte, tog man fram ett spö blev han livrädd, la en hand på rumpan - han slängde sig. Man fick helt enkelt "vänta ut" honom i lugn och ro, locka och pocka tills han insåg att "matte är snäll, jag KAN lita på henne!". Till slut kunde jag lasta honom själv. Han ville gärna stå en stund på lemmen innan han gick in, men det var ju acceptabelt.

Det viktiga tror jag är att INTE vara stressad själv utan hålla sig lugn. Och just därför är det viktigt att veta att "nu har vi 7 timmar på oss att jobba med detta" så vi kan ta det lugnt. De flesta hästar går på långt innan de 7 timmarna förflutit. Beroende på vad som ligger bakom problemen får man också välja om man ska eller inte ska ha en eller flera medhjälpare. Min förra häst funkade bäst om det INTE var en massa folk runt utan bara han och jag i lugn och ro.

Sen gäller det kanske att få hästen att förknippa släpet med något positivt - jag tycker gott man kan ge godis/havre när de väl kommit på - berömma som sjutton och sen gå av. Sen börjar man om igen - går på och får godis. Så småningom kan man stänga luckan en stund och vänta lite och sen ta ner den - lasta av och så lasta på igen.
 
Sv: Lastnings råd !!!!

Ett råd, till den som har mer tid än du?! :crazy:

Hade en häst som inte gick att lasta, som hade stark klaustrofobi, gick inte att ha uppbundet, inte i vattenspiltan osv osv. Jag utsatte heller honom aldrig för det, däremot var jag ofta ute i skogen och gick eller joggade med honom. Hade honom i repgrimma och långt grimskaft, och gick slalom mellan granar och tallar. Tvingade honom att gå bakom mig på "NH-vis" och snällt följa efter.

När jag sedan var tvungen att lasta honom, efter ett halvår, gick han utan problem rakt in i transporten pch detta gjorde han senare också utan några betänkligheter. Dessutom försvann samtliga underliga beteenden succesivt, trots att jag egentligen aldrig tränat just på det - stod i vattenspiltan, stod uppbunden, osv osv...
 
Sv: Lastnings råd !!!!

Eftersom det gäller att hästen MÅSTE åka så skulle jag ta ett stigbett. Nordsvenskar och andra starka raser (och stora hästar) utnyttjar gärna att de blir starka och kan dra omkring som de vill. Stigbett funkar utmärkt till såna hästar. Tänk bara på att det absolut inte är något man drar hästen in med, utan är bara som "hård broms" om hästen försöker vända och dra.

Vad gör islänningen om ni försöker lasta?
 
Sv: Lastnings råd !!!!

Ett råd, till den som har mer tid än du?! :crazy:

Hade en häst som inte gick att lasta, som hade stark klaustrofobi, gick inte att ha uppbundet, inte i vattenspiltan osv osv. Jag utsatte heller honom aldrig för det, däremot var jag ofta ute i skogen och gick eller joggade med honom. Hade honom i repgrimma och långt grimskaft, och gick slalom mellan granar och tallar. Tvingade honom att gå bakom mig på "NH-vis" och snällt följa efter.

När jag sedan var tvungen att lasta honom, efter ett halvår, gick han utan problem rakt in i transporten pch detta gjorde han senare också utan några betänkligheter. Dessutom försvann samtliga underliga beteenden succesivt, trots att jag egentligen aldrig tränat just på det - stod i vattenspiltan, stod uppbunden, osv osv...




Det där lät lite som min nordis, han får man inte ens stänga gallret i boxen utan att han sparkar sönder väggar och allt i hans närvaro.
Det jag är rädd för är att jag tvingas ge upp för att han inte går på transporten om jag övar. Vi har nämligen ingen egen och måste därför hyra, och om jag får på honom tillsist så skulle jag inte vilja släppa ut honom. :devil:
Det skulle vara bra att kunna köra över honom direkt, men som sagt var så måste vi flytta om tre veckor. sÅ JAG TROR ATT DE där med övning blir en sak att träna på i vår, ska nog köpas en transport så småningom.
Många har sagt men med spännband går det alltid, men är inte olycksrisken väldigt stor då? NÅN SOM VET??
 
Sv: Lastnings råd !!!!

Eftersom det gäller att hästen MÅSTE åka så skulle jag ta ett stigbett. Nordsvenskar och andra starka raser (och stora hästar) utnyttjar gärna att de blir starka och kan dra omkring som de vill. Stigbett funkar utmärkt till såna hästar. Tänk bara på att det absolut inte är något man drar hästen in med, utan är bara som "hård broms" om hästen försöker vända och dra.

Vad gör islänningen om ni försöker lasta?


Den lilla islandshästen tror han är fågel och flyger i luften, stegrar sig och stegrar sig, sen fryser han eller tvär backar i 190 km/h.
Men med sedering går det alltid =P Önskar att man kunde göra så med nordisen också...
 
Sv: Lastnings råd !!!!

Efter som du nu inte har möjlighet att lastträna innan, har du provat med att backa upp transporten till stalldörren och lasta därifrån?
Brukar gå med de allra flesta hästar på de viset.
 
Sv: Lastnings råd !!!!

Det där lät lite som min nordis, han får man inte ens stänga gallret i boxen utan att han sparkar sönder väggar och allt i hans närvaro.
Det jag är rädd för är att jag tvingas ge upp för att han inte går på transporten om jag övar. Vi har nämligen ingen egen och måste därför hyra, och om jag får på honom tillsist så skulle jag inte vilja släppa ut honom. :devil:
Det skulle vara bra att kunna köra över honom direkt, men som sagt var så måste vi flytta om tre veckor. sÅ JAG TROR ATT DE där med övning blir en sak att träna på i vår, ska nog köpas en transport så småningom.
Många har sagt men med spännband går det alltid, men är inte olycksrisken väldigt stor då? NÅN SOM VET??

Bit i sura äpplet, inte bättre ordning på hästarna än så betyder rida även denna gång.
Packa, kör ut proviant, tilllfällig hage mm i förväg.

Spännband kan skada väldigt illa då du inte vet hur du skall hantera det. Bättre lastträna i lugn och ro till våren när du köpt transport.

/P Döben
 
Sv: Lastnings råd !!!!

Efter som du nu inte har möjlighet att lastträna innan, har du provat med att backa upp transporten till stalldörren och lasta därifrån?
Brukar gå med de allra flesta hästar på de viset.



Det gör vi när vi ska hem från saker med isisen, men har aldrig prövat hemma :bump: Det ska jag göra tack =)
 
Sv: Lastnings råd !!!!

Bit i sura äpplet, inte bättre ordning på hästarna än så betyder rida även denna gång.
Packa, kör ut proviant, tilllfällig hage mm i förväg.

Spännband kan skada väldigt illa då du inte vet hur du skall hantera det. Bättre lastträna i lugn och ro till våren när du köpt transport.

/P Döben



Mjo i värsta fall, men de kommer vara jätte kallt =) och jätte långt hehe,, :bump:
 
Sv: Lastnings råd !!!!

Många har sagt men med spännband går det alltid, men är inte olycksrisken väldigt stor då? NÅN SOM VET??

Spännband? Menar de att vinscha in hästen då?

Det beror ju litegrann på häst och beteende om det funkar. Även om det funkar nu när du ska iväg är risken att hästen blir ännu svårare att lasta i framtid.... om det är rädsla som får honom att reagera så blir han ju inte direkt mindre rädd för släp/transport om han vinchas in. Fast är det istadighet - så... jo, då kan det hjälpa för då har han lärt sig att du/ni är starkare och det är ingen idé att konstra.
 
Sv: Lastnings råd !!!!

Nu lägger jag mig inte i om det är rätt eller fel att "dra in" hästen i släpen. Men om man inte har fäst rep/spännband på rätt sätt i hästen så kan det bli allvarliga skador på nacke och hals. Är det så att man lägger det bakom och drar på det sättet finns alltid risken för att hästen reser sig och går över. Även det en markant skaderisk.
 
Sv: Lastnings råd !!!!

Nu lägger jag mig inte i om det är rätt eller fel att "dra in" hästen i släpen. Men om man inte har fäst rep/spännband på rätt sätt i hästen så kan det bli allvarliga skador på nacke och hals. Är det så att man lägger det bakom och drar på det sättet finns alltid risken för att hästen reser sig och går över. Även det en markant skaderisk.

Precis så har jag oclks¨å tänkt, tänk om han reser sig fastnar eller att de går av och han går över,, hmm ,,
 
Sv: Lastnings råd !!!!

Detta med svårlastade hästar är inte kul. När vi köpe våran häst ville han inte gå in i transporten, en gång när vi skulle på träning kom vi 2timmar försent. Men sen när vi skulle hem så tog vi hjälp av NH tränaren som vi var och tränade hos, och då tog de högst en kvart sen stod han där snäll som ett lamm. Då tog pappa och syrran ett rep bakom rumpan på hästen, tränaren gick in med Jack (våran häst) i transporten, så klart skulle Jack vägra gå in, då vart de pang pang med repet i transoprten, då backade han ut då vart de en liten snärt med repet som var bakom. Jack cick in igen, detta upprepades ca. 5-6 gånger.

När en som jag känner skulle lasta sin häst och åka hem, först gick det bra hästen gick in i transporten och de stängde och åkte, på väg hem efter en sommar hos sin moster. Näe de kom ut på E18 hörde de en duns. De körd in mot vägkanten. uppnade bakluckan på transporten, där ligger hästen. De fick panik, ringd vet. och åkte tillbaka till mostern. Nästa dag tog de det lugnt när de skulle lasta, mamman i transporten och där satt hon så gått som hela dagen, drack kaffe, åt macka, åt mat, drak mer kaffe. Sen efter några, ca 5timmar gick hästen in i transporten och sen backde de ut henne och sen lastade de henne igen. Sen åkte de hem. Men de kunde inte rida henne på ett halvår.
 
Sv: Lastnings råd !!!!

Min häst tog ca. 2 h att lasta förut. Första gången vi "lyfte" in henne gick det bra, men nästa gån vissta hon vad som komma skulle och reste sig. Det var hennes problem, hon reste sig. Alltför mycket. Som tur är så är hon smidig som en katt soch landar på alla fyra, dvs hon kastar sig runt i luften när hon går över:crazy: :o Så kan det gå....

Är spännband typ två longeringslinor som man fäster i transporten och korsar över hästens bak? Det gjorde i alla fall vi. Och hon överstegrade och landade med repen under magen... Och fick panik och resten kan ni ju räkna ut själva. Det slutade lyckligt i alla fall!
Vi har satt upp brädor vid sidorna av transporten, två "erfarna" tipsade oss och hjälpte till. Men nej, denna gången går det fel och hästen kastar sig in i en av brädorna som bryts. Hästen får ett litet sår på magen!!:eek:*turhäst*

När vi provat "allt" och gett upp fick vi ett tips om att man kunde ta en kedja och lägga över nosen, och vänligt men bestämt trycka ner henne från stegringen. Nu går hon upp mara man tar ner lämmen... och med glädje:love: Hon åkte ju till hingsten i transport:p

Att de fryser fast är av rädsla, prata lugnande och vänta ut hästen.

Din nordsvensk har inte jag förstått vad problemet är? Jo, jag förstår att han inte går upp men VAD gör han?
 
Sv: Lastnings råd !!!!

Mitt råd lyder:

Ta ut all inredning och jag menar all inredning och låt hästen åka helt lös! Lämna bara en välsittande grimma på för att kunna fånga hästen sen.

För att få in honom är mitt råd mycke godis och KORTA pauser när han tex tittar på trailern, sätter en hov på trailern osv... tills hästen är inne. När han gör nått framsteg ta en kort paus och BE hästen att backa av och sen påt igen! Det är i vila hästen bearbetar sin erfarenhet! Se till att hästen inte fryser fast utan den ska va kontaktbar hela tiden annars får den backa några steg! Var lungn men bestämnd och ta god tid på dig! Börja tidigt och räkna med hela dan så får du en glad överaskning kanske!!!!

VÅLD GÖR BARA HÄSTEN ÄNNU MER RÄDD! OCH SAKEN ÄNNU JOBBIGARE!

med korta pauser menar jag en liten promenad tex. runt bil och släp (30 sek -1 min)

lycka till!!!!

Hittils har det funkat på alla hästar jag testat på!
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 320
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 499
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 376
Hästhantering Hej! Till mitt problem: Har en häst jag köpte i augusti. Har stått hos uppfödaren hela livet. Aldrig varit några bekymmer att lasta/åka...
2
Svar
37
· Visningar
3 707

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp