Bukefalos 28 år!

Lastningsproblem!

P

Pinky152

Hejsan

jag har en ponny som hoppade över bommen när jag var & tävlade,
& jag har suttit & funderat på vad de kan bero på när jag då kom på:


när vi såkallade lasttränade honom stod han hur snällt som helst men när vi kom tillbaka till gården visade sig att han hade slitit isönder sin lädergrimma. (han stod då helt lös)
men jag tänkte inte mer på de.
sen var de tävlingsdagen, & vi lastade honom & körde iväg. när vi kom fram till tävlinen hade han även då lyckats slita isöder sin grimma, sen när vi skulle köra hem så hoppade han över bommen, & den här gången hade grimman inte gått sönder.



kan de va så att han fick panik när inte grimman gick isönder så han kunde röra huvudet fritt? kan de va orsaken till att han hoppade
& finns det någon sorts sele som man kan ha så man kan sätta fast hästen i transporten men att den endå kan få ha huvudet fritt!
jag har inte kört med honom så jättemycket för jag har bara haft honom knappt 1 år!

jag skulle vara jättetacksam för svar!
puss&kram :heart
 
Sv: Lastningsproblem!

Vi satte in en kamera i vår transport (billig typ babywatch fr r*sta) då kunde vi se vad vår häst pysslade med o kunde planlägga nästa steg för bättre åkning.

Ett alternativ, om det nu är så att din häst vill stå med huvudet löst är att sätta h*n i en sån där halsring som kor brukar ha, finns hos lantm***en billigt

Fortsätt lastträna regelbundet är ett bra knep

Lycka till
 
Sv: Lastningsproblem!

Väldigt ofta beror problem i transporten på att föraren av bilen inte kör på rätt sätt.
Ett tips kan vara att åka med en bit i släpen och själv känna hur känns att stå där. Då får man en större förståelese för hur hästen har det. Ofta kör man sedan även bättre efter den upplevelsen.
En kamera kan också visa hur hästen reagerar på inbromsningar, svängar och fartförändringar. Vilket kan göra att föraren lär sig köra bättre.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 813
Senast: Mia_R
·
I
Hästhantering För ca en och en halv månad sen var min häst med om en transportolycka där han hoppade över bommen och fastnade i hönätet (har aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
1 972
Senast: _Jezzie_
·
Hästhantering Många ville höra hur det går/gick med lastträningen av denna häst (se tråden om dominanta hästen bland mina trådar). Denna unge (2år)...
2
Svar
25
· Visningar
3 099
Senast: lundborg
·
S
Hästvård Får se om jag lägger denna rätt, ber moderator flytta tråden annars. Jag var ute och åkte transport med min häst idag och blev tvungen...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
8 304
Senast: hillevie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp