Lastproblem, fast steget innan lastningen

purity_666

Trådstartare
Jag har en medryttarhäst som har problem vid lastningen. Lite bakgrund först:
Det är en kallblodstravare. Han har gått löp och fick sluta när han ganska tydligt visade att han inte trivdes längre. Han funkade inte på banan och blev allmänt dum och elak. Han är 13 år nu.

När han kom till nuvarande ägare var han stressad, vilket han visade genom att helt enkelt dra iväg. Han blev blockerad och stack. Han har blivit mycket, mycket bättre. Han är nu världens snällaste häst. Han gör aldrig något dumt eller elakt utan känns som en riktig kompis. Han är fortfarande rastlös, svårt att stå still på gången, svårt att stå still vid uppsittning eller helt enkelt stå still överhuvudtaget. Han trampar och skrapar en del. Vid ridning är han framåt, men kontrollerbar. Aldrig dum, det är samma om man kör. Pigg och framåt, men lyssnar.
Han är den ranghöga i hagen. Han går på lösdrift tillsammans med 10 hästar, fri tillgång på mat.

Problemet är vid lastning. Han blir jättestressad när han fattar att han ska lastas. Då kommer de gamla tendenserna fram igen och han försöker fly. Får man bara upp honom på lämmen så kliver han på utan problem och han åker snällt. Han kastar sig inte av vid avlastning utan väntar tills man ber honom gå av.
I början blev han blockerad bara av att transporten stod på gårdsplanen, så illa är det inte nu. Nu blir det bara när han märker att han ska gå på.

Vi har ett sätt att hantera problemet och det är att lasta från trångt utrymme. Om man kan backa upp emot stallet, eller ridhuset, eller bygga en liten provisorisk hage så kliver han på utan problem. Det är hela ritualen runt lastningen som stressar honom.
Nu sist han drog var för att vi kom ut på stallplanen och fick vänta lite på att personen som skulle stänga bomen kom. Då började han stressa upp och drog. Nu var vi som tur var nära hemmet så han sprang hem helt enkelt.

Som sagt så har vi en lösning som gör att det funkar att lasta genom att han inte kan dra någonstans. Är det trångt så försöker han inte ens krångla, han kliver rakt på. Jag skulle dock långsamt vilja kunna träna bort beteendet, mest för att kunna åka iväg med honom själv och att man inte alltid kan lösa det praktiskt med att backa upp mot stall eller liknande. Ska man på tävling tex kan det vara svårt att kunna lasta så som man vill.

Väl framme på plats är han lugn. Inga problem att ställa in honom i provisoriskt stall, inga problem att sadla och tränsa eller liknande. Det är bara just inför lastningen som stressar honom så otroligt.

Så.. hur kan vi jobba för att få det bättre? Eller ska man acceptera läget och vara beredd på att alltid få hitta lösningar så man kan lasta trångt?
Det funkar inte att bara stänga av sidorna med linor, då drar han bakåt. Man behöver inte ens ha det trångt runt lämmen egentligen. Det går bra att backa till en rundcorall tex så är det lugnt.

Jag skulle mest vilja få honom sluta vara så stressad. Det är ju inte roligt att se att han mår dåligt av det, även om det går över så fort man klivit på. Jag tänker att man på köpet kanske kan få ner hans energi i andra lägen också.

Så vad tror ni? Ska man börja jobba med det eller gilla läget? Hans ägare rider honom inte just nu då de har fler hästar, men hon är väldigt stöttande i mitt jobb med honom och hon vill honom allt väl. Hon slet med honom i början och han drog ofta innan hon kom fram till att lasta trångt. Det går liksom inte att hålla honom heller. Han springer aldrig över någon, bara vänder sig bort och drar. ägaren har testat med långa linor, lasta i träns och allt möjligt för att försöka hålla honom, men det går inte. I annan hantering lyssnar han.
 
Sv: Lastproblem, fast steget innan lastningen

Kan ni inte ha transporten ståendes öppen på stallplanen hela tiden, så det blir en vana att gå förbi och nosa på den lite då och då. Avdramatisera rampen, sen fortsätta lastningen som ni gjort innan men lägga till att den som stänger bommen går bakom som en lugn och avslappnad block kloss bakom, som inte driver eller inverkar på hästen mer än att vara där.

Och sen för varje gång ta och köra fram släpet en meter. Lasta beröm och gå ut varje dag.
Så det blir avdramatiserat att gå på rampen även utan stödet från korallen osv.
 
Sv: Lastproblem, fast steget innan lastningen

Jag tänkte som så att:

Eftersom han går på från den lilla, provisoriska hagen så gör det!
När du lastat ur gör du hagen lite större och nästa gång ännu lite större.
Till sist så lastar du från en hage på ett hektar :D

Släpet ska givetvis alltid/ofta stå framme på gårdsplanen, gärna öppet och så passerar man mer eller mindre planerat då och då.

Annan tanke:
Hur är ritualen runt själva lastningen?
Kan det vara något där som gör att han triggas och stressar upp sig?
Har han speciella skydd/lindor, en speciell grimma?
Ta bort det i så fall.
Min är iof lättlastad men jag märker skillnad på psyket på honom när man lastar med utetäcke och skitiga grimman på eller när han har lindor och fina tävlingsgrimman!
 
Sv: Lastproblem, fast steget innan lastningen

Transporten står ofta framme, dels eftersom det är ganska många hästar på gården så det ofta är någon som ska iväg eller har åkt, sen hämtas hästmat i den också. Så den finns ofta där både öppen och stängd. Att gå förbi den då är inga problem alls. Någon gång har det varit lite trångt bredvid men han går bara.

"Ritualen" i stallet är olika varje gång. Ibland har han vanliga grimman, någon gång har han haft "fingrimma". Han har inte transportskydd eller lindor. Det görs inget särskilt med honom för att han ska iväg på tur.
Ibland har jag åkt med grannen och då har vi promenerat dit och lastat där. Oftast åker han naken, någon gång har han haft longersele.

Problemet kommer när man kliver ur stallet och han märker att man går mot transporten. Då stressar han upp sig. Om dörren är öppen, transporten backar mot stallet och han kliver direkt från stallet till transporten stressar han inte upp sig.

Det känns lite som att : kan han fly så stressar han upp sig.
Kan han inte fly så är det ingen idé att bry sig.

Han står lugnt vid avlastning även när man åker två och den andra går av först. Man kan ha öppnat bomen men han står tills man ber honom gå av.
Han vänder aldrig på lämmen på väg upp heller, det är innan han bråkar om han bråkar.

Vi har ju ingen aning om vad som hänt honom innan eftersom han alltid varit såhär hos den här ägaren. Han lär ju ha åkt en hel del transport som aktiv travhäst och man vet inte hur lastningen har gått till.
Hos förra ägaren, där han gick sista tiden som aktiv, var han tydligen jättedum. Han sparkade och bet och var en häst som inte mådde bra.
Jag kan inte ens tänka tanken att han skulle sparka åt någon. Han har aldrig varit "dum" på det sätet i det aktuella stallet, här har det bara visat sig i flykt.

Problemet är ju hanterbart om man bara ser till att lasta trångt. Jag vill mest kunna avdramatisera det hela och göra det smidigare. Men är det dumt att bråka med honom och få fram stressen så får vi gilla läget och fortsätta lasta trångt.

Jag skulle ju absolut kunna testa att bara gå på sådär i förbifarten om transporten ändå står framme. Om man är på väg in från hagen tex, då lär han bara springa tillbaka till hagen och det blir inte farligt. Samtidigt som jag är rädd för att varje gång han lyckas dra bara förstärker det hela.

Vi stressar aldrig eller driver på, det behövs liksom inte eftersom han kliver på själv. Så, någon backar transporten intill eller bygger upp en provisorisk hage med elband, sen kliver man på med honom och sen är det klart.
Det spelar heller ingen roll om den andra hästen kliver på först. Vi har testat båda varianterna och han beter sig likadant.
 
Sv: Lastproblem, fast steget innan lastningen

Har ni testat kedja över nosryggen? För att kontrollera huvudet och ha hästen mer i ett "inhägnat sinnes tillstånd" har man kontroll över huvudet kan hästen inte vända om och dra iväg(lika lätt). Gäller att vara före hästen i varje steg och ge små korrigeringar precis i ögonblicket hästen börjar känna stress och flykt instinkt.
 
Sv: Lastproblem, fast steget innan lastningen

Har ni testat kedja över nosryggen? För att kontrollera huvudet och ha hästen mer i ett "inhägnat sinnes tillstånd" har man kontroll över huvudet kan hästen inte vända om och dra iväg(lika lätt). Gäller att vara före hästen i varje steg och ge små korrigeringar precis i ögonblicket hästen börjar känna stress och flykt instinkt.

Ja ägaren testade lite allt möjligt i början. Kedja trädd genom bettringarna osv. Jag tycker det känns obehagligt om han skulle komma lös ändå och trampar på grimskaftet. Nu sist trampade han sönder grimskaftet, då satt kedjan under hakan på honom.

Men ja i efterhand inser jag ju att han visade ganska tydligt att han började stressa upp genom att börja trampa och snurra runt. Så timing är allt. Har han väl fått sikte bortåt så kan man absolut inte hindra honom. Vet inte om man kan distrahera med godis. Han är godistokig annars så man kanske kan bryta fokus om man har godis. Det vet jag inte.
 
Sv: Lastproblem, fast steget innan lastningen

Ja ägaren testade lite allt möjligt i början. Kedja trädd genom bettringarna osv. Jag tycker det känns obehagligt om han skulle komma lös ändå och trampar på grimskaftet. Nu sist trampade han sönder grimskaftet, då satt kedjan under hakan på honom.

Men ja i efterhand inser jag ju att han visade ganska tydligt att han började stressa upp genom att börja trampa och snurra runt. Så timing är allt. Har han väl fått sikte bortåt så kan man absolut inte hindra honom. Vet inte om man kan distrahera med godis. Han är godistokig annars så man kanske kan bryta fokus om man har godis. Det vet jag inte.

Det är en stor/tung häst så det är inte tal om att lyfta den in i transporten. Vill den inte så har man liten chans även om man använder skarpa medel. Mer tvång och skarpa hjälpmedel kan många gånger göra situationen mer problematisk och dessutom farlig både för hästen och människorna. Om hästen dessutom har lärt sig hur man slipper åtminstone en kort stund blir det än svårare. Då gäller det att få hästen att vilja lasta sig själv, t.ex. så här http://www.hippson.se/hippson-tv/varldens-snabbaste-lastning.htm.
I Hippson finns en artikel om John Ricetts som nyligen haft clinics i ämnet, http://www.hippson.se/hippson-tv/se-john-ricketts-halla-lastningsclinic.htm. Jag vet inte hos vem Ricetts gått i lära, om han använder Parellis metoder eller någon annans.

Det handlar om förtroende, kroppsspråk och konsekvent hantering inte bara vid lastningstillfället utan alltid. Kan man få hästen att gå fot utan "koppel" brukar den gå bra att lasta själv.
 
Sv: Lastproblem, fast steget innan lastningen

Inget bett vid lastning och aldrig bett plus kedja! Kan gå ordentligt illa då. Har man kedjan över nosgrimman och drar igenom den så att den är fäst genom nosringarna och upp i kind ringen, så att inget hänger ner, sen har man panik hake i grimskaftet så det är lätt att ta loss snabbt.

Har man kedjan under mulen så tycker jag det verkat stressande, man ber hästen rycka upp huvudet och sen är det svårt att få tillbaka eftergiften.

Min häst dig iväg innan även med kedja under mulen, nu när jag har över är det enkelt att inverka och direkt ge eftergift och hästen drar inte iväg då jag har koll på huvudet.
 
Sv: Lastproblem, fast steget innan lastningen

Vi var på en monty roberts-clinic och började sedan lasta hästar, inspirerade av hans teknik. "pressa" hästen till att ställa en hov på rampen, och vänta där tills han är lugn. beröm och klappa. backa av rampen, gå ett varv, få hästen att sätta en hov på rampen, få hästen lugn och avslappnad, backa.

Ofta lastar vi bara hästarna när vi "måste iväg" och då fokuserar vi bara på att "få in dom". Att stanna till och backa av hästen kan få dom lite nyfikna. att ta det stegvis, först en hov, sen två, sen fler, sen några steg upp.. med att backa av dom emellan ger dem tid att smälta lastningen. Vi tar gott om tid på oss, har tryck i nacken på grimman för att sedan lätta på trycket så fort dom gör som vi vill.

Av de hästar jag försökt lasta utifrån den här tekniken, både min egen som stegrade och kastade sig bakåt med mig hängandes i grimskaftet, mammas som alltid kastar sig bakåt och unghästarna som aldrig sett en transport förr i sitt liv, går att lasta såhär. visst ser de lite frågande ut, men de går alltid på, utan stress. Självklart är det viktigt att vara avslappnad själv, och ha gjort klart med sin medhjälpare vad man vill ska hända när, så man slipper råka stressa hästarna för att kommunikationen mellan människor brister :)
 
Sv: Lastproblem, fast steget innan lastningen

Vi var på en monty roberts-clinic och började sedan lasta hästar, inspirerade av hans teknik. "pressa" hästen till att ställa en hov på rampen, och vänta där tills han är lugn. beröm och klappa. backa av rampen, gå ett varv, få hästen att sätta en hov på rampen, få hästen lugn och avslappnad, backa.

Ofta lastar vi bara hästarna när vi "måste iväg" och då fokuserar vi bara på att "få in dom". Att stanna till och backa av hästen kan få dom lite nyfikna. att ta det stegvis, först en hov, sen två, sen fler, sen några steg upp.. med att backa av dom emellan ger dem tid att smälta lastningen. Vi tar gott om tid på oss, har tryck i nacken på grimman för att sedan lätta på trycket så fort dom gör som vi vill.

Av de hästar jag försökt lasta utifrån den här tekniken, både min egen som stegrade och kastade sig bakåt med mig hängandes i grimskaftet, mammas som alltid kastar sig bakåt och unghästarna som aldrig sett en transport förr i sitt liv, går att lasta såhär. visst ser de lite frågande ut, men de går alltid på, utan stress. Självklart är det viktigt att vara avslappnad själv, och ha gjort klart med sin medhjälpare vad man vill ska hända när, så man slipper råka stressa hästarna för att kommunikationen mellan människor brister :)

Fast kommer vi så långt så han har en hov på rampen så kliver han på utan några som helst problem. Det är vägen från stall/ridhus och fram till transporten som är problemet. Så fort vi är framme vid transporten så går han bara rakt på.
 
Sv: Lastproblem, fast steget innan lastningen

Problemet kommer när man kliver ur stallet och han märker att man går mot transporten. Då stressar han upp sig. Om dörren är öppen, transporten backar mot stallet och han kliver direkt från stallet till transporten stressar han inte upp sig.

Du har ju svaret här ;) Låt han aldrig märka att ni går mot transporten När ni ska åka iväg, gå ut från stallet och sen går du rakt förbi transporten - utan att lägga någon som helst fokus på den utan bara att ni ska gå förbi. Sen går du några varv runt den och bilen, i början kanske han kommer till att tro att ni ska gå på - men fortsätt bara att gå runt ekipaget då tills han är lugn. Och se till att du är lugn och bestämd på uppgiften, ni ska inte på utan runt så om han börjar stressa, gå fortsätt bara gå lugnt men bestämt. När han sen är lugn kan du när du kommer till öppningen vända upp och lasta.

I början kanske du behöver gå 10 varv innan han är lugn, men jag tror att om du är konsekvent kommer detta att minska successivt :) Håll koll på tecken som visar att han är lugn - sänkt huvud, fokus på dig, slickar sig om munnen eller börjar tugga, det är först då du kan lasta och det är viktigt att han är i den sinnesstämningen varje gång om det ska funka.

Och kedja över nosen är ett bra tips, men inte för att rycka eller slita utan för att du ska kunna ha kontroll och få honom att fokusera på uppgiften.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 956
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 255
Utrustning Har köpt en begagnad Fautras Provan fr 2011 för att underlätta för unghästen som får lite härdsmälta när han ska lastas borta. Hade en...
2
Svar
27
· Visningar
2 402
Senast: HannaZ
·
Hästhantering Hej! Till mitt problem: Har en häst jag köpte i augusti. Har stått hos uppfödaren hela livet. Aldrig varit några bekymmer att lasta/åka...
2
Svar
37
· Visningar
3 559

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp