Bukefalos 28 år!

Lastproblem

saraaandersson

Trådstartare
Jag skulle vilja ha lite tips på hur jag ska göra för att få min kära häst mer lättlastad.
Målet är att jag ska kunna lasta henne själv så småningom.

Idag kan jag inte lasta henne själv, utan vi måste vara ca 3personer. Jag som håller i hästen och ska gå in i transporten, en som står på sidan då min häst gärna försöker gå ut på sidan av rampen.. och en som står bakom och smackar på henne när hon inte längre följer mig.

Hon blir inte stressad eller rädd, utan helt enkelt "testar" -tydligen varje gång.
Vi tränar på själva lastningen och efter ca 2-3 gånger går hon in utan problem! Massor med beröm och lite godis ges i stort sätt hela tiden.. både påvägen in i transporten och inne i transporten.. Vi brukar alltid sluta när hon går in utan problem! och sen brukar vi åka en sväng (hon har aldrig varit ifrån gården och snart ska vi flytta ca 50mil och det blir en lång resa!) Ibland när vi kommit hem brukar vi testa lasta henne igen och som sagt, sluta när det går bra.

Nästa gång vi ska lasta så börjar allt om ifrån början.. med att hon inte vill gå in! Jag tycker att hon borde ha blivit bättre vid det här laget? .. då vi alltid slutar när hon går in utan problem och hon har inte fått några dåliga upplevelser heller..
 
Sv: Lastproblem

Kan tillägga att hon är jätte snäll när vi väl kör! Hon står som ett ljus och vi stannar då och då och tittar in+ger lite godis. -Då ser hon lugn ut.
Jag kör också väldigt lugnt och försiktigt! plus att vi har stor och bra väg att köra på.
 
Sv: Lastproblem

Det finns ett tråd redan om Att Lästa Själv som vi hålla på med att diskutera.

Ett lite tips:
Som du kan leda in hästen, double ett grimskaft, läg loopen bakom rumpan och sen led/dra han in i tränsporten.
Det kan du träna på gårdsplan.
 
Sv: Lastproblem

Min förra häst var svårlastad men supersnäll när han väl var inne i transporten. Vi började träna på gårdsplanen, i princip dagligen när vi ändå skulle in och ur stallet. Ställde upp transport så vi kunde gå in och ur när vi gick förbi i princip. Började med att öva att få upp frambenen på lemmen, sen bad jag honom backa ner igen. Gjorde så ett par dagar, sedan bad jag honom gå upp ett steg längre, när han gjorde det och stod still så backade vi igen. Höll på så ända tills vi var helt inne i transporten. Behövdes ingen som puffade på bakifrån eller så då. Dessutom lärde han sig ju backa ut på ett bra sätt utan att kasta sig ut då han skulle ta ett steg bakåt för varje "tillsägelse" att backa. Var en NH tränare som lärde mig det och så tänker jag fortsätta träna mina andra hästar om det någongång blir problem, då slipper man allt slit och "tvingande" in i transporten. Jag trodde också att han testade mig, men enligt NH-tränaren så var han rädd för att gå in, men inte rädd när han väl var inne.....
 
Sv: Lastproblem

Min förra häst var svårlastad men supersnäll när han väl var inne i transporten. Vi började träna på gårdsplanen, i princip dagligen när vi ändå skulle in och ur stallet. Ställde upp transport så vi kunde gå in och ur när vi gick förbi i princip. Började med att öva att få upp frambenen på lemmen, sen bad jag honom backa ner igen. Gjorde så ett par dagar, sedan bad jag honom gå upp ett steg längre, när han gjorde det och stod still så backade vi igen. Höll på så ända tills vi var helt inne i transporten. Behövdes ingen som puffade på bakifrån eller så då. Dessutom lärde han sig ju backa ut på ett bra sätt utan att kasta sig ut då han skulle ta ett steg bakåt för varje "tillsägelse" att backa. Var en NH tränare som lärde mig det och så tänker jag fortsätta träna mina andra hästar om det någongång blir problem, då slipper man allt slit och "tvingande" in i transporten. Jag trodde också att han testade mig, men enligt NH-tränaren så var han rädd för att gå in, men inte rädd när han väl var inne.....

okej, tack för tipset! :)
dock står jag i ett större stall, men många inackorderingar så tyvärr kan jag inte ha en transport ståendes framme hela tiden. Vi lasttränar 3-4 dagar i veckan., och haft hjälp av mina tränare två gånger. Hon ska hjälpa mig även en till gång den här veckan.
Men ska absolut köra på det där sen när jag skaffar egen gård eller är i något mindre stall :)
 
Sv: Lastproblem

Finns säkerligen en massa tips i den andra tråden. Men att regelbundet fodra hästen i transporten är ett enkelt sätt att få den att gå direkt på. Ge kraften därinne - räcker ofta med någon vecka så promenixar den in utan krusiduller...

Oavsett om den är rädd, eller mest "inte vill", så är hästar vanedjur. Repetera, repetera.
 
Sv: Lastproblem

Ser nu ditt svar till Hoobes.

Hm. Kanske det finns möjlighet att ha en transport stående på nya stället. Det underlättar verkligen.

Hoppas flytten går bra. :)
 
Sv: Lastproblem

Om du är helt säker på att hästen inte är tillstymmelsen till brydd över lastningen, inte rädd alls, så kan det vara läga att visa vart skåpet skall stå. Men man måste vara säker, helt säker. Min häst var svårlastad, tog första gången 3 timmar o 40 minuter att få henne. Insåg efter ett antal gnger med krux o tjafs att hon hade ett inlärt beteende, hon "testade". Hon hade problemet att hon slängde sig ut ur släpet så fort hon kom på. Höjde rösten rejält då hon gjorde detta, och det hjälpte. Hon insåg att det var icke önskvärt beteende. lastade tillslut själv på max 10 min. Hann inte komma så mkt längre i träningen innan hon avlivades.
Jag skulle sluta ge godis på väg in i släpet. Du kan visa att det finns, men inte låta henne äta förren hon är helt inne. Häng en krubba på bommen. Hon vet ju att tjurar hon o inte vill gå kommer det ju snart lock-godis, hon kanske till och med får en bit? Så jag skulle se till inte gåt alls förren hon står korrekt i släpet.
 
Sv: Lastproblem

Jag skulle sluta ge godis på väg in i släpet. Du kan visa att det finns, men inte låta henne äta förren hon är helt inne. Häng en krubba på bommen. Hon vet ju att tjurar hon o inte vill gå kommer det ju snart lock-godis, hon kanske till och med får en bit? Så jag skulle se till inte gåt alls förren hon står korrekt i släpet.

Ger aldrig godis vid lastning, inte efter det jag lärt mig av NH-tränaren. Precis som du säger så lär de sig att tjurar de så får de godis.....bättre med belöningen att de får vara ifred när de är duktiga och gör som man säger....
 
Sv: Lastproblem

De ska visst ha belöning när de väl är inne. inte locka som med åsnan o moroten.

Jag blir så trött på detta att hästen enda "belöning" är att slippa bli utsatt längre.

håller till fullo med Lager- som är klok i vanlig ordning- använder hjärnan.

Rider dessa människor likadant:confused: Knäpptysta o aldrig en klapp.

Ja då har de aldrig sett glädjen som hästen visar o den får självförtroende o vill göra om det.
 
Sv: Lastproblem

Du är för gooo Axel, häst och hunder uppskata posativ (?) belöning lika mycket som barn :d.
Har inte själv gett goodies vid lästning, kan berör på att jag hade igen cookies i ficken :crazy:
Tycka inte att man behöve hålla sig enbart till belöning, det kan vara ett sätt att säjer "hej, your my buddy, how bout sharing a cookie"
 
Sv: Lastproblem

Godis när hästen har gjort ngt svårt riktigt bra, o verbalt beröm o klapp när den varit duktig .. bra.

Tänk vad mkt lättare "slaven" utför ngt som den får beröm för.

Skulle tippa att vi är likadana o om vi aldrig fick ngt beröm eller lön för mödan, så låg vi nog kvar på sofflocket.

Allt som man sen ska utföra med sin häst.. ja jag menar allt blir mkt lättare då den har tilliten o tycker att det är roligt att göra nya saker- inte bara en massa måsten.
 
Sv: Lastproblem

Nu kan jag bara relatera till de problem jag haft med min egen häst. Hon har varit en riktig mara att lasta. Från början så funkade det bara att backa intill en port, alltså lasta direkt från stallet eller ridhusdörren. Att lasta själv fanns inte ens med på kartan.

Gick på en clinik med Ronny Åhman och han fick upp klutarna i skallen på min dam.

Mycket av problemen vi hade låg i bristande framåtbjudning och att hästen "tog över".

Så när det gäller min häst får det det aldrig vara någon tvekan när det gäller att gå framåt. Minsta lilla damen sackar in eller stannar framför trailern så är det "back" som gäller. Sedan direkt framåt, och då UTAN att dra i grimskaftet.

Vad jag förstod av Ronny Åhman så är det hästens framåtbjudning A och O. Börjar man med att försöka dra in hästen i trailern så skapas motstånd och vem är starkast...

Jag ger inge godis, varken på väg in i trailern eller inne i trailern. Hästen förstår mycket väl den positiva responsen av en klapp på halsen och kommandot "bra".

Jag har inte heller utövat speciell lastträning, eftersom jag ändå åker 4-5 ggr/veckan till ridhuset så är det en normal aktivitet att lasta och åka iväg.

/Lizzie
 
Sv: Lastproblem

Nu backar inte jag om hästen sackar utan smackar på den o är tydlig med vad jag vill- Häng med!

Jag stannar heller aldrig på luckan utan tar ny fart o bara går på igen.
hur många står inte med en fastfrusen häst på luckan o håller på......
Bryt betéendet- gå igen!

Jag kan ha spö med men bara för att peta på den om den inte går o berömmer snabbt när den går. Har funkat på alla hästar.
Jag begär bara att de ska följa med mig- varthän.

en ovan häst kan få titta o lukta på luckan.
 
Sv: Lastproblem

Jag ser absolut ingen prestigeförlust i att ge den- djuret, en smaklig godis som triggar trivseln i hjärnan o inlärningen går mkt fortare.
För en van häst som man inte har tjafsat med- bara beröm.

Ju svårare en häst har haft för ngt ju viktigare är det att man är lika tillbaka när den till slut har fattat- översvallande. Funkar lika uppsuttet.

missar man att berömma i rätt ögonblick... ja då kanske övningen blir oöverstiglig. Man berömmer så fort hästen tänker minsta lilla rätt- på rätt väg.
 
Sv: Lastproblem

[/B]
Nu backar inte jag om hästen sackar utan smackar på den o är tydlig med vad jag vill- Häng med!

Jag stannar heller aldrig på luckan utan tar ny fart o bara går på igen.
hur många står inte med en fastfrusen häst på luckan o håller på......
Bryt betéendet- gå igen!

Jag kan ha spö med men bara för att peta på den om den inte går o berömmer snabbt när den går. Har funkat på alla hästar.
Jag begär bara att de ska följa med mig- varthän.

en ovan häst kan få titta o lukta på luckan.

Ja, let´s get in there and boogie :banana: God I love that.
Med sånt självförtröenda kan man leda hästen värtsomhelst.
:bow:
 
Sv: Lastproblem

Får hästen något kraftfoder? Mitt lastproblem löste jag genom att hästen bara fick sitt kraftfoder i en hink i transporten. Hon travar in.
 
Sv: Lastproblem

Kan berätta att våra lastproblem har löst sig :)

Vi har lasttränad nu, några dagar i sträck. Vi har varit två personer, en som håller i hästen och går i med hästen i transporten, och en som står bakom. Stannar hästen el. slutar lyssna på den som "håller" så smackar personen bakom på. Godis ges självklart inne i transporten!
Nu kan jag lasta henne själv :D
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 228
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 626
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 661
Senast: Ninnurur
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 352
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Dra hästsläp med Tesla Y
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp