Bukefalos 28 år!

Lastproblem

Eliseeh

Trådstartare
Hejsan!
Det är väl inte så ovanligt att ha lastproblem nuförtiden, men det finns säkert många duktiga som kan hjälpa också, så därför tänkte jag fråga efter tips av er!

Jag har haft min pålle i snart 2 år och hon är fortfarande lite svår att lasta... Hon går oftast snällt in i transporten, förut funkade det inte heller men nu har det släppt. Problemet är att hon inte kan stanna kvar där och kastar sig snabbt ut så fort man börjar hålla på med bommen!

Hon brukar få stå och äta då hon är inne, men hon är väldigt vaksam, hör/ser allting som händer bakom. Hör hon slammer från bommen utlöser det "paniken" och hon kastar sig. Bomull vill hon inte ha i öronen... Vi brukar träna med att bara stå där inne och backa ut då jag vill osv. Samt då hon väl står där inne brukar någon bakom henne klappa lite på rumpan så att hon vänjer sig.

Men jag tänkte fråga er om ni har några bra tips? Vi tränar NH och hon är inga problem i övrig hanteringen förutom just vid lastning, vilket jag ibland tycker är konstigt. Det spelar heller ingen roll om hon har sällskap i transporten. Hon är dessutom aldrig rädd då vi lastar, utan det är som att hon ignorerar alla ledarskapsövningar vi tränat på då vi lastar. Tacksam för svar och tips :)
 
Sv: Lastproblem

Okej, kan kolla efter det då jag far till stadens hästaffär :) Har en lite äldre värmlandsvagn, boogi. Problemet med de lite äldre transporterna är att de är mörka. Vissa påstår att hon inte gillar då det är mörkt, men jag håller med den andra hälften som säger att det inte är något fel på transporten utan att hon skall gå in hur som. Det har nämligen inte spelat någon roll då släpet är ljust och större heller :( Skulle inte tacka nej till ett ljust och rymligt släp, är ju lite mer inbjudande men har tyvärr inte råd...
 
Sv: Lastproblem

När du skriver "panik" gäller det även efter bommen sitter fast bakom hästen? Jag menar tex att om du har en medhjälpare som är snabb att stänga bakom, lugnar sig hästen då eller fortsätter den slänga sig mot bommen? Jag hade en häst som var lite lurig och gärna kastade sig ut igen men när han kände att bommen tog emot blev han lugn. Har även haft en där det inte spelade någon roll, hon slängde sig med all kraft mot bommen ändå, det tog längre att jobba bort..
 
Sv: Lastproblem

Hej!

Min pålla har varit likadan. Senaste gången vi åkte testade jag att ta med klickern och klicka när hon tittade ut genom dörren fram. Från ingenstans fick jag en häst som var tVärfokuserad framåt och inte brydde sig ett ögonblick om att det pillades bakom rumpan på henne!!

Så mitt tips är klickerträna häst så den vet hur det funkar och klicka sen in den på nosen genom dörren = godis. Så himla enkelt på min som verkligen avskyr just stängningsmomentet.

Lavinia
 
Sv: Lastproblem

Jag har faktiskt samma problem som du har, och har det även nu också då vi är fortfarande under träningsfasen. Men en nh-tjej lärde mig detta, istället för att hålla på med bommen så ta en kvast istället och ha som bom. Lättare att ta bort om hästen är bakskygg. Lycka till!
 
Sv: Lastproblem

Hon brukar oftast backa bakåt lite hastigt men då hon känner att bommen är fast så står hon lugnt :)
 
Sv: Lastproblem

Jag tänkte faktiskt precis på det där med sopkvast här om veckan! Lura henne lite med andra ord, så man kan stänga den riktiga bommen efter man låtsats att kvasten är en bom :) Trodde det var en helknäpp idé, men bra att jag inte är den enda, så nu vet jag att det borde funka!
 
Sv: Lastproblem

Först och främst, Värmlandsvagnen är den värsta vagn du kan lasta en rädd häst i. Punkt.

Sätt häst-öronproppar i öronen och en huva över, bomull kittlar många hästar. Var inte rädd för att trycka ner bollarna lite, ingen fara.
Lasta, stäng bommen och luckan och STÅ STILL. Låt henne lugna ner sig, utan massa lullull (utan att du står och klappar och pratar, för inte ska du väl göra det när ni kör?), öppna luckan, låt henne lugna ner sig, öppna bommen, stå kvar tio minuter, lasta ur - repetera.
 
Senast ändrad:
Sv: Lastproblem

Jag har faktiskt samma problem som du har, och har det även nu också då vi är fortfarande under träningsfasen. Men en nh-tjej lärde mig detta, istället för att hålla på med bommen så ta en kvast istället och ha som bom. Lättare att ta bort om hästen är bakskygg. Lycka till!

Förutom att hästen lär sig att bommen ger efter om hästen vill det, vilket ger större problem när den riktiga bommen sen inte gör det.
Dessutom är det ju den faktiska bommen som utlöser det, så varför kring gå problemet?
 
Sv: Lastproblem

Att Värmlandsvagnen är kass att lasta i är väl en smak sak, har du ens sett de nya släpen? Antagligen inte om du påstår det. Hon tål inte bomull/öronproppar då hon tycker det är obehagligt då man trycker in det. Hon blir öronskygg om man håller på trycker in en massa skit där så det tänker jag inte låta hända. Jag vet vad min häst klarar av/inte klarar av. Den metod du beskriver (lasta-stäng bommen-osvosv) är ju väldigt lätt att göra om det nu är så att det är lätt att stänga bommen efteråt :) Nu är ju inte så, utan fine, du får fast bommen en gång men det är lika besvärligt gången där på att lasta. Lastandet är inget problem, utan HUR man får henne att stå still å man stänger bommen var min fråga :) Idén med kvast som bom är hur bra som helst att öva med! Hellre att hästen kastar sig ut då det är en ynklig liten kvast än att det är en metallbom som sprätter all världens väg eller slår hästen i benet då den backar ur!

Negativa påståenden får tyvärr negativa svar tillbaka :)
 
Sv: Lastproblem

Negativa påståenden får tyvärr negativa svar tillbaka :)

Beror väl på om man väljer att se det negativt?
Vill riskera att du lär din häst att det går att kasta sig ut trots en bom bakom, varsågod.
Att den ska stå still i transporten med eller utan bom är en självklarhet, och du kan träna det genom att gå in, stänga bommen, låta henne känna att den är stängd så hon inte kommer någonstans, låta henne lugna ner sig, öppna bommen, stå kvar, sen gå ut - repetera.
Hur ska du annars lära henne? Genom att låta henne kasta sig ut med en sopkvast? Vad ska du göra om du använder en kvast som "bom", och hon börjar kasta sig för den med? Försöka hålla emot i grimskaftet, så den sliter sig och märker att det går? Nej, du måste lära henne att när hon är inne så kommer hon ingen vart och att hon måste lugna ner sig.
Belöningen när hon är lugn och sansad är att hon får gå ut. Piece of cake.

Du skrev själv en lite äldre värmlandsvagn, inte en ny. Tro mig, jag har sett dom nya.... ;)
Jag har jobbat extremt framgångsrikt i MÅNGA år med bl.a lasthästar, och inte misslyckats med en enda. Har dock stött på flertalet last-hästar som haft ägare som haft äldre värmlandsvagnar som de vägrat gå in i /stanna kvar. De är mörka och skramliga och inte alls särskilt inbjudande att stå i. Än mindre om det är en problem häst.
Värmlandsvagnen, i alla fall de äldre, ligger lågt på listan över komfort för häst. Fakta.

"Vill inte ha nått i öronen", får hästen bestämma det själv? :grin: Himla daltande, för det kan vara den allra enklaste lösningen på ditt problem. Annars kan du ju prova med en fodrad huva men ljuddämpningen är inte optimal som med proppar.
Och blir hon öronskygg, ja då har du hittat ännu ett område där din häst inte är 100% med dig.
 
Senast ändrad:
Sv: Lastproblem

Först och främst, Värmlandsvagnen är den värsta vagn du kan lasta en rädd häst i. Punkt.

Håller helt med. Den som har åkt en VV försöker inte få på en konstrande häst i en VV. Värsta skramlande smäckbygget som finns.

TS: du behöver få hästen trygg i släpet. Det är svårt när släpet är obehagligt när det rör sig. Hästen vet hur rutinen ser ut, när man är instängd så är man. Är släpet ett trevligt ställe att vara på, har du inte problemet du beskriver.
 
Sv: Lastproblem

Hej, vill inte alls vara negativ nu så jag hoppas jag lägger fram detta rätt. Vill bara berätta om min egen erfarenhet, har en gammal travare som är världens snällaste att lasta, hade ett gammalt Umesläp Brunte, en axlat, han åkte mycket över hela landet i travet, att lasta var aldrig några problem. Sen gick Brunte inte igenom besiktningen och vi köpte ett nytt släp en VV, efter några turer i denna blev hästen omöjlig att lasta. Han vill inte åka, gick på efter många om och men, svettades och skakade när vi kom fram. Vi hade VV i ca ett år, innan jag bytte till ett annat släp, efter några turer var han som vanligt igen. Alla hästar är säkert inte lika känsliga, MEN en del är det, och om du vill komma tillrätta med problemet du har kan det vara värt att prova ett annat släp och se om det är problemet. De nya VV ser jättefina ut och jag vet inget om den, detta var ett sådant där grönt från -2004 ungefär.
 
Sv: Lastproblem

Håller också med. Min häst är vanligtvis lättlastad, när jag skulle till veterinären sist så hyrde jag en värmlandsvagnen. Hästen gick på snällt men när vi skulle åka hem så vägrade han gå in igen, det har aldrig hänt tidigare med andra släp (han har åkt i flera olika vagnar).

Så jag behöver nog också ta del i dessa lastningstips eftersom det var halvt omöjligt att få in hästen i transporten igen. Jag har aldrig haft en häst som krånglat vid lastning så jag hade inte så många knep att ta till.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 219
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 661
Senast: Ninnurur
·
Utrustning Jag har ju tidigare skrivit om min lilla Welsh som vid tre av fyra gånger hon åkt hoppat bom i transporten. Tack och lov har vi alltid...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 232
Senast: Thera
·
Hästhantering Hej! Jag har en häst som tidigare varit svårlastad på så sätt att hon inte ville stanna kvar inne i transporten. Hon har gått in, för...
Svar
6
· Visningar
976
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp