Lastproblem

Ninnurur

Trådstartare
Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en åsna rent ut sagt och vi fick ta till både lina och spö att peta med. Inget jag tycker om alls! Jag har aldrig haft en svårlastad häst själv så jag tar gärna tips. Väl inne i transporten står han som ett ljus och är väldigt nöjd med livet. Äter hö och står lugnt och väntar. Åker brett i en trevlig liten boogie från Mälartrailer.
Det han gör är att han gått upp med framhovarna på luckan, bak precis vid kanten. Sen står han där. Förut han man skramlat med havre och då har han gått in med lite tryck i nacken. Igår försökte vi det men så fort det las på tryck så backade han och tittade bort. Det är en introvert ponny så de ändå lugna reaktionerna är nästan som om han hade kastat sig. Sådär höll vi på i nästan 1 h innan vi var tvungna att bli arga och få hem honom, och det är som sagt inga metoder jag vill använda mig av. Jag försökte skicka in honom ensam, tänkte om han tyckte att det var trångt, men det gick inte heller.
Hur gör man? Vilka är dina bästa verktyg? Jag vill ha en plan tills nästa gång som vi ska ut och åka, för både dottern och ponnyn tycker att tävling är jätteroligt ju! :)
IMG_20230408_073128_780.jpg
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en häst som tidigare varit svårlastad på så sätt att hon inte ville stanna kvar inne i transporten. Hon har gått in, för...
Svar
6
· Visningar
933
Senast: Blyger
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 932
Senast: alazzi
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 367
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var på en föreläsning igår om sorgbearbetning. Den var verkligen bra! Riktigt bra, gav mig jättemycket! Det är verkligen inte allt...
Svar
0
· Visningar
1 161
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp