Lastsäkring vid uppkörning för BE kort

C

Chania

Hej!
Har nu äntligen kommit til skott och ska ta BE körkortet. Läste i någon gammal tråd om någon som körde upp med hösilagebal i hästsläp och undrar nu hur ni lastsäkrade balen?
Ska skriva teorin snart och när det är avklarat ta någon körlektion på bilskola med släp. Har ju både bil och släp själv (vi har en bil godkänd att dra släpet med B körkort och en bil som vi måste ha BE körkort för att få dra släpet med. Tänkte be en vän köra in BE bilen och själv ta B bilen med släp till uppkörningen och där byta bil under uppkörningen) men som sagt hur ska man lastsäkra balen för att det ska vara godkänt!::confused:
Tacksam för tips och råd!
 
Sv: Lastsäkring vid uppkörning för BE kort

Gör det lätt för dig. Hyr släp av bilskolan, då är du säker på att inte kuggas för lastsäkring. Det är värt pengrna.
 
Sv: Lastsäkring vid uppkörning för BE kort

Håll bara kollen på att det är halva lastvikten för släpet som du har i. Lastsäkringen är svår på hästtransport, det finns inga bra ställen att fästa i.
Att hyra släp av bilskolan är givetvis smart, men ganska dyrt. Bilskolan hos oss tog 1.000 kr för en liten släpvagn med en låda på...
Men givetvis så är det en bra lösning, då man slipper undra om man gjort rätt.
 
Sv: Lastsäkring vid uppkörning för BE kort

Hej igen!

Ja klart att det lättaste vore att hyra bil och släp hos bilskolan, fast då både jag och min man ska ta BE kortet så tänkte vi det vore bra att spara de pengarna samt att jag har för mej att det i en tidigare tråd (hittar ej längre) var någon som körde upp med hösilagebal i släpet och fick det godkänt.
 
Sv: Lastsäkring vid uppkörning för BE kort

Kör med egen bil och bilskolans släp. Det kostade mig inte många hundralappar.

Det räcker med att du inte kan redogöra för innebörden av spännbandens vinklar för att kugga. Då kommer du inte ens till körningen.
 
Sv: Lastsäkring vid uppkörning för BE kort

Låter som en god ide att om man kan få hyra enbart släpet från bilskolan. Fast vore intressant att höra hur de som använde hästsläpet fixade lastsäkringen;)
 
Sv: Lastsäkring vid uppkörning för BE kort

Jag fick hjälp av bilmeken att lägga 360kg förpackad krafft grund snyggt i släpet. Det utrymmet som blev över lade vi transportens sommardäck så att lasten inte kunde röra sig varken framåt eller bakåt eller åt sidan = förstängning.

(Han frågade inte ens om det på uppkörningen men jag rabblade igenom allt iaf. På bilskolan rekommenderade de förstängning för det är svårt att misslyckas med).
 
Sv: Lastsäkring vid uppkörning för BE kort

Lade du hästmaten direkt på golvet så det täckte hela transporten från frambom och bakåt med däcken framför eller hur gjorde ni? Låter ju som lasten blev lastsäkrad utan någon extra surrning och det vore ju toppen.:bow:
 
Sv: Lastsäkring vid uppkörning för BE kort

Förstängning innebär att lasten på ngt sätt är hindrad från att röra sig. Det ska tåla hela lastvikten framåt och halva bakåt och åt sidorna.

Vi tog ut mellanväggen (och bommarna fram), lade ut säckarna snyggt och prydligt och sedan däcken i en trekant längst fram. Så allt låg still och kunde inte röra sig. Naturligtvis så räknade jag på vikten så att det blev rätt antal kg.

Dock så kollade han inte särskilt noga på uppkörningen, han öppnade skötardörren och jag sade att vi hade 360kg foder och ca 15kg däck som var lastsäkrat med metoden förstänging.

Men det var lika väl "förstängt" som det ekipage jag hade hyrt från bilskolan. De hade cement/betong"ribbor" som låg lösa i släpet men även de betraktades som förstängda iom att de inte kunde röra sig.
 
Sv: Lastsäkring vid uppkörning för BE kort

Vi lastade hela transporten full med små halmbalar. Iom att lasten inte ska kunna röra sig inte ens om du vippar hela ekpaget.. Så blev det halbalar upp till taket. Minst halva maxlasten ska finnas i släpet.
 
Sv: Lastsäkring vid uppkörning för BE kort

Jätte tack för alla råd och tips! Nu ska vi nog fixa till det hela, det blir att träna på backningen. Bukefalos är verkligen ett toppen ställe att kunna söka råd för alla hästrelaterade frågor:banana:
 
Sv: Lastsäkring vid uppkörning för BE kort

Backningen är ganska lätt, jag tog en lektion på bilskola och fick ett antal MKT värdefulla tips. Samt en ordentligt genomgång av säkerhetskontrollen. Det var värt det hutlösa timpriset!
 
Sv: Lastsäkring vid uppkörning för BE kort

Säkerhetskontrollen var som sagt väl värt pengarna. Hade inte klarat mig utan lärarens tips.

Jag tog mitt BE förra året, sambon för en månad sedan. De hade blivit MYCKET petigare på det året som gått emellan.
 
Sv: Lastsäkring vid uppkörning för BE kort

Jag undrar hur mycket det kostat för er med BE ungefär?
 
Sv: Lastsäkring vid uppkörning för BE kort

För mig gick det på några tusenlappar, kanske något mer. Beror helt på om du måste övningsköra mycket, ta teorilektioner etc.

Jag pluggade teori själv, körde ett par lektioner, hyrde släpet av bilskolan och körde upp med deras lärare s a s.
 
Sv: Lastsäkring vid uppkörning för BE kort

Lektion a 1400kr
tillstånd 180kr (förnyat bara)
teori 2ggr 360kr
uppkörning 640kr
körkort 200kr

2780kr.
 
Sv: Lastsäkring vid uppkörning för BE kort

Det kostade 2-3000kr, kommer inte ihåg exakt. Det var iaf inte dyrt..
 
Sv: Lastsäkring vid uppkörning för BE kort

Kostnaden är nog olika på olika körskolor, för mig kostade det:
Inskrivning på körskolan (inkl teori) 1700 kr
Körlektion 1000 kr per gång (2 x 45 min)
Lån av fordom av körskolan vid uppkörning 800 kr

Men avgifterna till vägverket är desamma.
Körkortstillstånd 220 kr (tror jag att det var...)
Teoriprov 180 kr
Uppkörning 840 kr
Tillverkning av körkort 120 kr

Mest pengar blir det till körskolan, så det finns mkt att spara om man kör upp privat.
 
Sv: Lastsäkring vid uppkörning för BE kort

Jag betalade ingen inskrivningsavgift till körskolan, enbart de lektioner jag tog och hyran av släpet.

Det var inte många tusenlappar som gick till dem, men det är klart, av den totala kostnaden blev det ju en del...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hittar en del gamla inlägg gällande uppkörning för BE med hästtransport men jag är intresserad av erfarenheter från mer närtid. Jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 781
Senast: Mia_R
·
Utrustning Nu har jag bokat kontrollvägning av mitt hästsläp - blir 375 riksdaler fattigare men får ett intyg på vikten och därmed bekräftat om...
2
Svar
22
· Visningar
2 225
Senast: Liten
·
Äldre Åh, det är nog länge sen jag mådde så dåligt över något som detta jävla körkort. Teorin blev godkänd på första försöket men imorrn...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 996
Senast: Houdinie
·
Utrustning Då jag "råkade" köpa mig en större häst än tänkt blir han då även tyngre :) Så tror jag måste väga om släpet samt fixa "bättre" körkort...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
8 091
Senast: Ackio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp