Lastsäkring vid uppkörning för BE kort

Sv: Lastsäkring vid uppkörning för BE kort

Samma här, ingen inskrivning. Men jag hade teorin klar och bokade lektionerna efter att jag fått min uppkörningstid. Körde upp för B som privatist också.
 
Sv: Lastsäkring vid uppkörning för BE kort

Tog mitt BE i somras och det gick strax under 3500 kr.

Gjorde all teori själv men var inskriven på körskolan, lånade böckerna. Sen tog jag två lektioner - en för backning och säkerhetskontroll och en med körning i "stadstrafik", iom att ja var inskriven kunde jag använda körskolans bil och släp vilket var väldigt skönt och ekipaget blev betydligt mindre och smidigare än vad det skulle varit om jag använt egna grejer :angel:

Ang lastsäkringen så är förstängning det enklaste att använda, har man tillgång till lastpallar så är det bra att lägga ut framför o bakom o ev komplettera med spännband ( surrning) över det som ska förstängas.
 
Sv: Lastsäkring vid uppkörning för BE kort

Jag puttar upp en gammal tråd.

Har bytt släp och måste således skaffa BE. Än så länge tvingar jag min far att köra men nu börjar det bli vår och han vill inte lägga varje helg på hästtävlingar. (Förstår inte varför...)

Vad behöver jag fixa? Det är ca 14 år sedan jag tog mitt körkort,

Lämp? Synundersökning?

Måste man skriva in sig på körskolan? Kan man få tag på en begagnad bok och läsa in teorin själv? Det gjorde jag när jag tog det vanliga.

Tusen frågor. Tacksam för alla tips!

/C
 
Sv: Lastsäkring vid uppkörning för BE kort

Sök lämp, det inkluderar synundersökning. Jag tryckte in teorin hemma, skrev upp och bokade tid hos körskola för att använda deras släp och slippa lasta eget. Övningskörde någon gång med detta släpet (egen bil) och fick uppkörning snabbt och lätt genom körskolan.

Jag satsade på Bonniers Trafikskola på CD-ROM och sedan gick jag igenom det lilla BE-häftet som finns ute. Det räckte gott.
 
Sv: Lastsäkring vid uppkörning för BE kort

Bonniers trafikskola, är det den för vanlig körkort, eller speciell för BE?

Vart får man tag på häftet?

Nu är synundersökningen fixad! Så pappren skickas in idag. Målet är att fixa det till påsk. Kanske orimligt, men jag kan ju försöka!
 
Sv: Lastsäkring vid uppkörning för BE kort

CD´n avser b-frågorna, det var dessa jag hade träligast med. Länge sedan jag tog körkort ;)

Häftet ärvde jag efter en arbetskamrat som fick sitt BE av firman.

Maken använda också dessa två hjälpmedel när han privat läste in BE-teorin, gick som en dans trots att han inte tycker om att plugga och dessutom inte hade så mycket tid.

Bra att ha det på datorn, man får testfrågor efter varje avsnitt, kan repetera och dessutom ligger där ett prov som är rätt heltäckande.

Häftet tillförde inget nytt, jag hade rätt bra kunskap redan innan vad gällde släp och körning med detsamma.
 
Sv: Lastsäkring vid uppkörning för BE kort

Jag körde upp för ca 2 veckor sen. För att komma upp i halva tot lasten var vi tvugna att lasta 790kg :eek:

Det löste vi genom två st 350-400kg halmbalar som vi körde in med traktorn en på varsin sida mellanväggen, lastade ca 200l vatten längst bak. Där så var det förstängt och så var det lite plats över där framme så där knödde vi in ett par höbalar voila förstängt! :)
För säkerhets skull så hade vi spänband över halmbalarna fästa i bommarna.

Mitt körkort kostade... öömm vet inte :D
iaf så var det
Teoriprov + uppkörning + 200kr för nytt körkort. Jag körde upp privat ;)

Glöm inte att kolla kultrycket om du lastar en egen transport, de kollade inte för mig (jag rabblade iof ändå), men det är ju inte så bra om de upptäcker en sån sak.
 
Sv: Lastsäkring vid uppkörning för BE kort

Glöm inte att kolla kultrycket om du lastar en egen transport, de kollade inte för mig (jag rabblade iof ändå), men det är ju inte så bra om de upptäcker en sån sak.

Ett mkt bra tips för de som kör upp med hästtransport! En hästtransport är bygd för att den största lasten är baktill på transporten (det är ju tomt den första halvmetern framför hästen). Lastar man med t.ex. halmbalar över hela golvet så har man lika mkt vikt fördelat över hela golvet vilket kan ge felaktigt kultryck.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hittar en del gamla inlägg gällande uppkörning för BE med hästtransport men jag är intresserad av erfarenheter från mer närtid. Jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 775
Senast: Mia_R
·
Utrustning Nu har jag bokat kontrollvägning av mitt hästsläp - blir 375 riksdaler fattigare men får ett intyg på vikten och därmed bekräftat om...
2
Svar
22
· Visningar
2 221
Senast: Liten
·
Äldre Åh, det är nog länge sen jag mådde så dåligt över något som detta jävla körkort. Teorin blev godkänd på första försöket men imorrn...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 991
Senast: Houdinie
·
Utrustning Då jag "råkade" köpa mig en större häst än tänkt blir han då även tyngre :) Så tror jag måste väga om släpet samt fixa "bättre" körkort...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
8 087
Senast: Ackio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Kattbilder #9
  • Bukekullar 23/24

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp