Lastträna ovan häst och ovan lastare

Jag skulle ta hjälp alt testa step-up. :) vissa går på bättre utan ramp.
Gör det till en vana att dagens krafft(eller gottit) alltid serveras på transporten. :)
Det är en step-up vilket jag skrev i trådstarten och det jag undrar över är hur man får hästen att kliva upp med hovarna. Hon får inget kraftfoder just nu.
 
Det är en step-up vilket jag skrev i trådstarten och det jag undrar över är hur man får hästen att kliva upp med hovarna. Hon får inget kraftfoder just nu.
Prova stå med godis så pass långt in att hon måste kliva upp med framhovarna för att komma åt det?

För övrigt tycker jag att resonemanget om tränare är lite bakvänt. Om du vill börja lastträna men inte har någon aning om hur, så vore det väl befogat med hjälp? Hade du resonerat likadant om det gällde en nybörjare som skulle börja rida?
 
Prova stå med godis så pass långt in att hon måste kliva upp med framhovarna för att komma åt det?

För övrigt tycker jag att resonemanget om tränare är lite bakvänt. Om du vill börja lastträna men inte har någon aning om hur, så vore det väl befogat med hjälp? Hade du resonerat likadant om det gällde en nybörjare som skulle börja rida?
Jag tänker att det kanske vore värt att hitta någon att träna hanteringen med rent allmänt, inte bara fokus på lastning. Nu när jag läste den andra tråden fattar jag det som att det är problematiskt med att trava för hand också t.ex.
 
När min förra helt plötsligt inte skulle gå på transporten (självklart stressad av tid till träning vi skulle till också...) fick jag som lekman verkligen sätta mig ner och analysera lastandet i sig, från start till slut. Det är ju något man inte tränar regelbundet förrän det inte funkar och det är svårt att börja på minus.

En vän hade precis tagit hjälp av en känd "problemtränare" inom lastning och jag snålåkte lite på vad de gjort och lyckats med. Jag beskriver lite punkter kring min egna träning här tänker jag och kanske något av detta kan hjälpa er. Det finns många lastträningsvarianter och man får läsa av hästen och se vad som funkar.

1. Dela upp allt i delar och träna var för sig. Min ville gärna backa ut, speciellt när jag gick först och sedan rörde mig ifrån (jag lastar alltid själv). Så vi tränade på banan med att stå kvar fast jag går iväg och att skickas framför mig runt en kon på kommando. Då kunde jag sedan skicka in i transporten också.

2. Läs av vad hästen behöver. Min häst var en riktig drama queen som skulle på sidan av rampen, stegra sig, sparka irriterat bakåt om jag smackade på. All energi jag gav honom blev bara kaos, även om jag menade det uppmuntrande. Så jag körde lite lågaffektivt. Han härjade, han ställdes lugnt tillbaka framför rampen, härjade, tillbaka lugnt osv. När han stannade upp, luktade på rampen eller ibland bara "var där" lugnt så fick han belöning. Efter ett tag märkte han att härjandet gav honom varken reaktioner från mig eller belöning medan det lugna gav honom mer. Jag riktade honom med ett långt spö som en lång arm bara så att han centrerades vid rampen.

3. Förutse backandet. Min var en mästerbackare och det är definitivt pga man som med många hästar ser det som klart när hästen är inne och stilla, bom på. Ofta är hästen inte alls klar och avslappnad utan finner sig bara i det, tills den dagen den lär sig att backa innan. Och då vill många fortsätta genom att dra på bommen ännu snabbare... Här funkade det för oss att jag skickade in honom och lät han stå med gotte därinne och sedan backade ut honom innan han själv gjorde det. Såg jag att han tänkte backa bad jag honom att backa innan han själv valde att göra det. Jag upplevde det som att han kände sig hörd eftersom jag läste av honom och bad honom om backen innan han själv tog tag i det.

Och nog det viktigaste som givit mig jättemycket: sluta när det går bra! Ibland är det för dagen "hästen kan kolla på transporten utan panik" och ibland "hästen var helt inne i transporten". Minisegrar helt enkelt 👍

Jag är medveten om din andra tråd också och tror att smärtproblematiken definitivt spelar in i detta och jag hade inte velat träna hästen om den var smärtpåverkad självklart.
 
När man jobbar med lastningar så är det rätt standard. Det finns ett fåtal olika varianter av vad som ställer till det. Men det är egentligen ett av de lättaste problemlösar-jobben just för att det följer mall hyfsat väl.
Många problemlösare ser det antingen som enkla pengar där man tänker på annat medans man gör det eller outhärdligt tråkiga pga att man inte behöver tänka.

Problemet är sällan hästen och dess lastande. Det är att folk har NOLL system för lastning. Och så frågar man andra människor utan system som haft lite tur i att hitta ett sätt där deras enda häst kan tänka sig att lastas.
Det är extremt sällan så att folk VET att om jag gör så här kommer hästen reagera si. Eller att om jag tränar in den här hjälpen så funkar den så.
Utan man ska lösa allt med att ge godis, tomma trailer, öppna fram etc.
Det blir liksom som att vi alla skulle sätta oss på hästarna med noll kunskaper och försöka få dem att gå hit eller dit med godis på metspö/kasta godis. Det gör man ju inte. Och man ber inte ens kompis som rider LD 1 g/v på ridskola att lära en rida.

Det går att lära sig system för lastning och få verktyg, hjälper etc så man kan påverka hästen och veta vilket steg som är nästa. Det är oftast en kunskap man kan ta med sig från häst till häst.
Och det behövs sällan många pass. Speciellt inte om man själv låter bli att harva runt och befästa felbeteenden.
Tyvärr är det så att man inte rings ut förrän hästen redan ballat ur totalt. Ibland har man inte tagit tag i det och hästen är halt och man förväntas jaga in den i en trailer.
Det klokaste är att ta hjälp direkt. Direkt i hanteringen och göra ett bra grundjobb. Då är lastningen oftast mycket enkel.

Så om man är osäker, tex som senaste frågan "Hur får jag hästen att gå upp på step up-trailern?":
Kontakta tränare direkt(förutsatt att veterinären säger att det går)!
Det går att träna saker utan släpet. Enormt mkt saker! Det gör lastningen enklare. Och det finns mycket som går att träna även med skadad häst, beroende på skadans art. Men där måste ju tränaren vara rutinerad nog att avgöra vad som funkar och ej, gärna i samrådan med vet.

På något vis har vi fler människor idag som rider och kan tävla med ok resultat etc samtidigt som kunskapen i att hantera häst vattnas ur totalt. Det är ju extremt vanligt med lastproblem, och andra hanteringsproblem.
Att ta någon sådan lektion kan ge en enormt mkt enklare tillvaro med sin häst. Det vore toppen om det blev lika normalt att ta lektion i som ridning!
 
Jag måste göra detta ensam och tyvärr är jag lika oerfaren och grön som hästen

Snälla, snälla ta ut en tränare som hjälper er!

Eftersom du skriver att du inte är van att lasta och hästen uppenbarligen inte heller är van att stå/åka transport blir det ju som att en blind leder en döv. Hur tänker du att det ska lösa sig då? Att ni ska lära er tillsammans?

Att lasta kan vara riktigt farligt även när man är van. Personligen så är det en av de värsta sakerna jag vet och då har jag ändå haft allt från extremt lätta till lite mer knepiga hästar som behövt diverse hjälpverktyg för att lastas.

Jag måste fråga också - är detta din första häst?
 
Snälla, snälla ta ut en tränare som hjälper er!

Eftersom du skriver att du inte är van att lasta och hästen uppenbarligen inte heller är van att stå/åka transport blir det ju som att en blind leder en döv. Hur tänker du att det ska lösa sig då? Att ni ska lära er tillsammans?

Att lasta kan vara riktigt farligt även när man är van. Personligen så är det en av de värsta sakerna jag vet och då har jag ändå haft allt från extremt lätta till lite mer knepiga hästar som behövt diverse hjälpverktyg för att lastas.

Jag måste fråga också - är detta din första häst?
Du behöver inte svara om du inte vill. Men vad är det som gör att du tycker är så hemskt att lasta?
 
Du behöver inte svara om du inte vill. Men vad är det som gör att du tycker är så hemskt att lasta?

Jag tror eg det beror på att jag gör det så sällan (nån/ några ggr per år bara) då jag står med min häst på en anläggning med ridhus och tävlar inte. Hade jag gjort det mer ofta så hade det nog avdramatiserats rejält.
 
Jag tror eg det beror på att jag gör det så sällan (nån/ några ggr per år bara) då jag står med min häst på en anläggning med ridhus och tävlar inte. Hade jag gjort det mer ofta så hade det nog avdramatiserats rejält.
Känner du att du vet hur du ska hantera olika situationer eller miljöer vid lastning? Liksom få allt att funka odramatiskt med lastningen?
 
Absolut inte pisk bakom denna häst!
Hade det varit så lätt som att bara ta hästen och gått in hade jag nog inte behövt skriva den här tråden.
Någon som bara uppmanar framåt bakom då?
Du skrev ju att du inte ens provat att få in hästen? Hur skulle du göra om du behöver få in hästen någon annan stans? Vad gör du om hästen inte vill in i spolspiltan? Om den stannar någonstans och inte vill gå framåt? Gör likadant.

Personligen så tar jag bara grimskaften och går in. Stannar hästen drar jag lite i grimskaftet så den fattar att den ska med. Är det väldigt svårt får någon driva bakifrån. Jag ser inte varför man ska göra transporten till något så himla speciellt jämfört med allt annat man gör med hästen.
 
Snälla, snälla ta ut en tränare som hjälper er!

Eftersom du skriver att du inte är van att lasta och hästen uppenbarligen inte heller är van att stå/åka transport blir det ju som att en blind leder en döv. Hur tänker du att det ska lösa sig då? Att ni ska lära er tillsammans?

Att lasta kan vara riktigt farligt även när man är van. Personligen så är det en av de värsta sakerna jag vet och då har jag ändå haft allt från extremt lätta till lite mer knepiga hästar som behövt diverse hjälpverktyg för att lastas.

Jag måste fråga också - är detta din första häst?
Vet inte om jag tycker att just lastning är farligare än något annat man gör med hästarna? Det är ju inte så stor grej egentligen.
 
Personligen så tar jag bara grimskaften och går in. Stannar hästen drar jag lite i grimskaftet så den fattar att den ska med. Är det väldigt svårt får någon driva bakifrån. Jag ser inte varför man ska göra transporten till något så himla speciellt jämfört med allt annat man gör med hästen.
Håller med till 110%. Uppstår det sedan problem, tex att hästen stegrar eller försöker slita sig osv är det en annan sak, eventuellt får man ju ta till andra metoder för att träna då. Men det absolut bästa och enklaste initialt är ju att helt enkelt bara gå på.
 
Jag har ju inget problem än eftersom jag aldrig har bett henne kliva på. Vi har gått på promenad runt släpet, ätit gräs bredvid och bakom släpet (med öppna dörrar), gått fram och nosat på släpet och ätit morötter och havre ur en hink som står i släpet (allt med löst hängande grimskaft och på hennes eget initiativ) utan att hon har behövt kliva in. Jag har klivit in i släpet också och gett henne lite mer godis när hon har kommit närmare.
Ja ok då ber jag om ursäkt, jag uppfattade det som ett problem att ni inte kunnat lasta och åka iväg till veterinären i den andra tråden. Jag håller med @tuaphua i inlägget om lastning, hon beskriver det precis så som min tränare gör. :)
 
Jag har aldrig bett henne om det eftersom jag först vill få lite mer kunskap om hur jag ska göra.
Jag tror att du bara ska be henne gå in. Hon kommer fatta att hon ska lyfta hovarna 😊
Ingen anledning att göra saker till ett problem innan man ens testar. Se till att du öppnat upp frambom och framdörr först bara så att ni kan gå rakt igenom när hon väl går på.
 
Snälla, snälla ta ut en tränare som hjälper er!

Eftersom du skriver att du inte är van att lasta och hästen uppenbarligen inte heller är van att stå/åka transport blir det ju som att en blind leder en döv. Hur tänker du att det ska lösa sig då? Att ni ska lära er tillsammans?

Att lasta kan vara riktigt farligt även när man är van. Personligen så är det en av de värsta sakerna jag vet och då har jag ändå haft allt från extremt lätta till lite mer knepiga hästar som behövt diverse hjälpverktyg för att lastas.

Jag måste fråga också - är detta din första häst?
Nej min andra. Men det var 30 år sedan och de två gånger den hästen lastades hade jag hjälp.
 
Någon som bara uppmanar framåt bakom då?
Du skrev ju att du inte ens provat att få in hästen? Hur skulle du göra om du behöver få in hästen någon annan stans? Vad gör du om hästen inte vill in i spolspiltan? Om den stannar någonstans och inte vill gå framåt? Gör likadant.

Personligen så tar jag bara grimskaften och går in. Stannar hästen drar jag lite i grimskaftet så den fattar att den ska med. Är det väldigt svårt får någon driva bakifrån. Jag ser inte varför man ska göra transporten till något så himla speciellt jämfört med allt annat man gör med hästen.
För att hästen är ganska speciell. Hon väljer att fly om hon inte vet vad jag ber om. I början reagerade hon väldigt starkt på en enkel smackning eller en högljudd klapp. Hon hoppade till och med högt när en annan häst frustade. Stallgången och Spolspiltan fick vi jobba ett tag med. Nu kan hon stå där, men jag har inte spolat med vattnet än.
Hon har haft en period när hon inte ville gå ur boxen eller frös fast i stallgången. Smackning eller drag i grimskaft framkallar motstånd. Att vänta ut har funkat bättre.
 

Liknande trådar

Utrustning Har köpt en begagnad Fautras Provan fr 2011 för att underlätta för unghästen som får lite härdsmälta när han ska lastas borta. Hade en...
2
Svar
27
· Visningar
2 363
Senast: HannaZ
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 569
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 374
Hästhantering Man kan ju komma i situationer då man helt enkelt inte har någon som kan hjälpa en vid lastning utan måste klara det själv, om man nu...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
9 060

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp