Lastträna ovan häst och ovan lastare

Ja ok då ber jag om ursäkt, jag uppfattade det som ett problem att ni inte kunnat lasta och åka iväg till veterinären i den andra tråden. Jag håller med @tuaphua i inlägget om lastning, hon beskriver det precis så som min tränare gör. :)
Ja, det är ju ett problem eftersom hon är så pass rädd och skygg så jag har inte kommit till den punkt när jag känner att hon är tillräckligt trygg så jag vill försöka.
 
Så som du beskriver din häst, så hade jag till 100 % anlitat någon duktigt till att komma ut och träna din häst.

Jag hade definitivt inte försökt själv då jag upplever dig som osäker och otrygg med din häst. Hästar känner verkligen av minsta lilla känsla och det kan verkligen ställa till det.

Min import reagerade också väldigt starkt på till exempel smackningar, Ikea påsar, hastiga rörelser i början men jag reagerade aldrig tillbaka, utan låtsades som det regnade och han blev lugn av det.

Hur reagerar du när hon blir rädd?
 
Så som du beskriver din häst, så hade jag till 100 % anlitat någon duktigt till att komma ut och träna din häst.

Jag hade definitivt inte försökt själv då jag upplever dig som osäker och otrygg med din häst. Hästar känner verkligen av minsta lilla känsla och det kan verkligen ställa till det.

Min import reagerade också väldigt starkt på till exempel smackningar, Ikea påsar, hastiga rörelser i början men jag reagerade aldrig tillbaka, utan låtsades som det regnade och han blev lugn av det.

Hur reagerar du när hon blir rädd?
Det är väl olika beroende på situation. För det mesta väntar jag ut henne. Om hon hoppar till och fryser fast får hon titta tills hon har lugnat sig. Handlar det om Ikeapåsen får hon stå ut tills den är tömd. Handlar det om långpisken så har jag släppt den och fortsatt utan.
 
Vet inte om jag tycker att just lastning är farligare än något annat man gör med hästarna? Det är ju inte så stor grej egentligen.
Lastning är ett av de farligare momenten i hanteringen av en häst helt klart. Om allt går som det skall är det såklart inga problem men en häst som försöker slänga sig ut ur en transport är inget att leka med precis, det har hänt ett antal dödsolyckor.
 
För att hästen är ganska speciell. Hon väljer att fly om hon inte vet vad jag ber om. I början reagerade hon väldigt starkt på en enkel smackning eller en högljudd klapp. Hon hoppade till och med högt när en annan häst frustade. Stallgången och Spolspiltan fick vi jobba ett tag med. Nu kan hon stå där, men jag har inte spolat med vattnet än.
Hon har haft en period när hon inte ville gå ur boxen eller frös fast i stallgången. Smackning eller drag i grimskaft framkallar motstånd. Att vänta ut har funkat bättre.
Jag hade nog börjat med att försöka få hennes förtroende och att få henne att slappna av i den vanliga hanteringen.
 
Lastning är ett av de farligare momenten i hanteringen av en häst helt klart. Om allt går som det skall är det såklart inga problem men en häst som försöker slänga sig ut ur en transport är inget att leka med precis, det har hänt ett antal dödsolyckor.
Säg nån grej med hästar som inte lett till dödsolyckor? Det är ju stora djur med mycket kraft vi pysslar med så när det går snett så kan det verkligen gå åt skogen.
Lastning i sig är ju knappast farligare än annan hantering från marken.
 

Liknande trådar

Utrustning Har köpt en begagnad Fautras Provan fr 2011 för att underlätta för unghästen som får lite härdsmälta när han ska lastas borta. Hade en...
2
Svar
27
· Visningar
2 396
Senast: HannaZ
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 626
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 451
Hästhantering Man kan ju komma i situationer då man helt enkelt inte har någon som kan hjälpa en vid lastning utan måste klara det själv, om man nu...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
9 091

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp