Lastträning- förtroende/trotts

kaninälskare

Trådstartare
Hej!
Till mitt problem:
Har en häst jag köpte i augusti. Har stått hos uppfödaren hela livet. Aldrig varit några bekymmer att lasta/åka varken transport eller buss. Jag lastade själv och lastade av när jag provred under flera dagar.

Jag förstår naturligtvis att det alltid är en omställning för en häst att börja åka ett nytt släp från vad den är van vid.
Men jag har nu skapat mig problem med lastningen tyvärr...... första gången vi lasta och åkte gick det jättebra, alltså lyxigt bra. Dit och hem.
Andra gången så var jag stressad (jag vet, jätte proffsigt). Men då gick vi upp på rampen, in i transportenen men sen backa han ut därifrån helt enkelt. Och han tjurade med att gå in så en främling (för han) i stallet fick ta han och gå in med honom på skarpen. Hem från träningen så tog det cirka 40min att få in honom, han var rätt stressad redan på grund av andra omständigheter men vi fick ta det i etapper. Fram till transporten, när han la i backen så backade jag. Beröm när han går framåt osv. Och nu igår tänkte jag att han skulle få äta lite krafft inne i transporten och bara få stå där och chilla lite. Men det gick inte. Kan påpeka att jag inte gick på honom för jag var ensam. Han stod på rampen med huvudet inne i transporten.

Hur ska jag träna detta? Jag förstår och är gott medveten om att det nog i största delen handlar om ledarskapsfrågan. Han försöker ta kommandot över mig, eller har inte tillräckligt med förtroende för mig. Hur tränar jag upp detta? Hur ska jag gå tillväga? Han blir inte het av något slag, utan envis och tjurig och backar snabbt ut när han väl går in och vill gå iväg. Och vägrar gå in.
 
Hur du ska träna är svårt att säga eftersom det beror så mycket på hästen, dig och er. Min häst köptes också från uppfödaren och var rätt tråkigt att lasta på transport (för mig, gick in snälla med säljaren men hon sa att hon var förvånad) han hade bara åkt lastbil innan. Jag lastade med medhjälpare och Lina bakom varje resa i något år, linan behövdes egentligen bara de första gångerna men det blev vår rutin och det gick bra att lasta så och alla inblandade kunde hålla sig lugna.

Idag lastar jag hästen ensam, vi är så vana vid att åka med varandra och han har blivit trygg i att det går bra. När du väl åker med hästen, åk SÅ försiktigt. För att hästen ska lita på att du inte utsätter den för fara måste resan vara behaglig.
 
Hur du ska träna är svårt att säga eftersom det beror så mycket på hästen, dig och er. Min häst köptes också från uppfödaren och var rätt tråkigt att lasta på transport (för mig, gick in snälla med säljaren men hon sa att hon var förvånad) han hade bara åkt lastbil innan. Jag lastade med medhjälpare och Lina bakom varje resa i något år, linan behövdes egentligen bara de första gångerna men det blev vår rutin och det gick bra att lasta så och alla inblandade kunde hålla sig lugna.

Idag lastar jag hästen ensam, vi är så vana vid att åka med varandra och han har blivit trygg i att det går bra. När du väl åker med hästen, åk SÅ försiktigt. För att hästen ska lita på att du inte utsätter den för fara måste resan vara behaglig.
Tack för svar!
Ska testa lasta med lina direkt och skippa tjafset. Känns ju lite sådär bara när ägaren bara brukar släppa in honom i transporten. Men alla har ju sina olika rutiner och han har ju en annorlunda relation till mg så det är väl förståligt...
 
Tack för svar!
Ska testa lasta med lina direkt och skippa tjafset. Känns ju lite sådär bara när ägaren bara brukar släppa in honom i transporten. Men alla har ju sina olika rutiner och han har ju en annorlunda relation till mg så det är väl förståligt...
Nä det finns ju tusen olika sätt att träna men detta är vad som fungerat bra för oss. En annan av våra hästar får man inte sätta tryck på alls utan bara vänta ut och hålla extremt låg puls och andning själv. Har du en sån kommer det mest troligt fungera dåligt med lina, sånt är ju så svårt att avgöra utan att se er på riktigt
 
Hej!
Till mitt problem:
Har en häst jag köpte i augusti. Har stått hos uppfödaren hela livet. Aldrig varit några bekymmer att lasta/åka varken transport eller buss. Jag lastade själv och lastade av när jag provred under flera dagar.

Jag förstår naturligtvis att det alltid är en omställning för en häst att börja åka ett nytt släp från vad den är van vid.
Men jag har nu skapat mig problem med lastningen tyvärr...... första gången vi lasta och åkte gick det jättebra, alltså lyxigt bra. Dit och hem.
Andra gången så var jag stressad (jag vet, jätte proffsigt). Men då gick vi upp på rampen, in i transportenen men sen backa han ut därifrån helt enkelt. Och han tjurade med att gå in så en främling (för han) i stallet fick ta han och gå in med honom på skarpen. Hem från träningen så tog det cirka 40min att få in honom, han var rätt stressad redan på grund av andra omständigheter men vi fick ta det i etapper. Fram till transporten, när han la i backen så backade jag. Beröm när han går framåt osv. Och nu igår tänkte jag att han skulle få äta lite krafft inne i transporten och bara få stå där och chilla lite. Men det gick inte. Kan påpeka att jag inte gick på honom för jag var ensam. Han stod på rampen med huvudet inne i transporten.

Hur ska jag träna detta? Jag förstår och är gott medveten om att det nog i största delen handlar om ledarskapsfrågan. Han försöker ta kommandot över mig, eller har inte tillräckligt med förtroende för mig. Hur tränar jag upp detta? Hur ska jag gå tillväga? Han blir inte het av något slag, utan envis och tjurig och backar snabbt ut när han väl går in och vill gå iväg. Och vägrar gå in.
Varför inte ta lektion i lastning om du är osäker?
Om du vore lika rådlös så att säga inom ridningen hade du ju tagit lektion för att lära dig.
Lastning blir sånt lotto för många. Man har inget system eller hjälpgivning på samma sätt som i ridningen. Vill hästen åka så kan man det. Men när det skiter sig vet få hur man via en tydlig utbildningstrappa skolar hästen till trygg och enkel lastning och resa.
Mitt råd, som någon som jobbat mkt med lastproblem, är att ta hjälp! Det är bara dumt att hålla på och befästa fel beteende genom att traggla när man inte riktigt vet vad man gör. Mkt vanligt och mkt onödigt oftast! :)
 
Hej!
Till mitt problem:
Har en häst jag köpte i augusti. Har stått hos uppfödaren hela livet. Aldrig varit några bekymmer att lasta/åka varken transport eller buss. Jag lastade själv och lastade av när jag provred under flera dagar.

Jag förstår naturligtvis att det alltid är en omställning för en häst att börja åka ett nytt släp från vad den är van vid.
Men jag har nu skapat mig problem med lastningen tyvärr...... första gången vi lasta och åkte gick det jättebra, alltså lyxigt bra. Dit och hem.
Andra gången så var jag stressad (jag vet, jätte proffsigt). Men då gick vi upp på rampen, in i transportenen men sen backa han ut därifrån helt enkelt. Och han tjurade med att gå in så en främling (för han) i stallet fick ta han och gå in med honom på skarpen. Hem från träningen så tog det cirka 40min att få in honom, han var rätt stressad redan på grund av andra omständigheter men vi fick ta det i etapper. Fram till transporten, när han la i backen så backade jag. Beröm när han går framåt osv. Och nu igår tänkte jag att han skulle få äta lite krafft inne i transporten och bara få stå där och chilla lite. Men det gick inte. Kan påpeka att jag inte gick på honom för jag var ensam. Han stod på rampen med huvudet inne i transporten.

Hur ska jag träna detta? Jag förstår och är gott medveten om att det nog i största delen handlar om ledarskapsfrågan. Han försöker ta kommandot över mig, eller har inte tillräckligt med förtroende för mig. Hur tränar jag upp detta? Hur ska jag gå tillväga? Han blir inte het av något slag, utan envis och tjurig och backar snabbt ut när han väl går in och vill gå iväg. Och vägrar gå in.
För mig låter det som att hästen har upplevt det obehagligt när ni åkt iom att det blev värre och värre för varje gång ni åkte.

När du kör, kör du jääätte långsamt i kurvorna då?
Min första häst gick från att vara jätte lättlastad till att vara svårlastad på en resa pga att den som körde, körde för fort i kurvorna. Vi försökte prata med chauffören men hen vägrade lyssna utan ansåg att det inte var värre för hästen i transporten än för oss i bilen i svängarna.. Kan säga att hen aldrig mer fick köra min häst efter det! Fick börja om med lastträning och krypköra i kurvorna och efter ngn gång så gick hästen snällt på transporten igen. Så att köra lugnt i kurvorna är a och o i att ge hästen en trevlig upplevelse i transporten.
En annan grej du kan prova är att ta ut mellanväggen och låta hästen åka brett. En del hästar trivs bättre som breddåkare.
 
Min Paso Fino lastar hur latt som helst med mig. Han litar pa mig och vi har ett bra forhallande. Han absolut VAGRAR att lasta med ALLA man ... han har, tveksamt, lastat med ett par kvinnor ... Mycket tveksamt. Han behover lita pa den som lastar och lastar av och han ar en mycket mistanksam sort.
Ofta har det inte med personen att gora, hur eller vad den gor ... det handlar om "trust" mellan dem och hur val de kanner varandra.

Edited to add: Jag korde min hast och en annan hast pa en 9 timmars trip. Under tiden kranglade den andra hasten sa skiljevaggen mellan dem foll ner ... nar jag efter ungefar halva resan tittade in for att bjuda pa vatten stod de bada pa vaggen i fraga ... exact HUR det hela gick till har jag ingen aning om, men ingen hade nagra sar eller sag ut att vara "worse for wear" utan tittade bara fragande pa mig nar jag nastan panikade av att vaggen lag under hastarna. Jag fick ut vaggen och la in den i omkladningsrummet innan jag snabbt korde vidare for att lasta av den andra hasten.
Trust!
 
Det kan ju också bero på att något i ditt släp blivit obehagligt. Tex hård/mjuk mellanvägg? sidoställd mellanvägg eller inte? Mat? Höjd? Ljus? Fönster? osv.

Hjälper till med en häst som också åkt mycket (och helt utan problem) hos tidigare hem, funka super första gången hos oss men sedan började krångla (på så sätt att hon började backa ut när man skulle sätta fast bommen). Problemet vi lyckades lista ut är att hon var van vid dörrar bak, inte bom. Så vi lastade några gånger (en handfull) på ett mycket lungt ställe i stallet och sedan dess har det funkat bra. Hon behövde bara vänja sig vid bakbom.
 
Varför inte ta lektion i lastning om du är osäker?
Om du vore lika rådlös så att säga inom ridningen hade du ju tagit lektion för att lära dig.
Lastning blir sånt lotto för många. Man har inget system eller hjälpgivning på samma sätt som i ridningen. Vill hästen åka så kan man det. Men när det skiter sig vet få hur man via en tydlig utbildningstrappa skolar hästen till trygg och enkel lastning och resa.
Mitt råd, som någon som jobbat mkt med lastproblem, är att ta hjälp! Det är bara dumt att hålla på och befästa fel beteende genom att traggla när man inte riktigt vet vad man gör. Mkt vanligt och mkt onödigt oftast! :)
Hur och var hittar man någon som kan ge en sådan lektion? Eller ännu hellre komma hem till en och hjälpa till att lastträna just min häst i just min transport? Jag har lite av dilemmat blind leder blind, eftersom jag aldrig har lastat någon häst och min häst har bara åkt lastbil, typ två gånger. Samt är av misstänksam sort. Än så länge har vi bara promenerat runt transporten, nosat på den en gång och tittat och nosat på den en gång när den var öppen, samt ätit lite morötter och havre ur hink som stått i transporten (har transport med step-up). Hur kommer man till nästa steg? Dvs hovar upp i transporten? Jag räknar med att detta kommer att ta tid tills jag har en häst som jag kan stänga om och åka en bit.
 
Tack för svar!
Ska testa lasta med lina direkt och skippa tjafset. Känns ju lite sådär bara när ägaren bara brukar släppa in honom i transporten. Men alla har ju sina olika rutiner och han har ju en annorlunda relation till mg så det är väl förståligt...
Vad du än gör, skippa lina, lasta inte mer på egen hand och förvärra problemet, innan du tagit hjälp av någon som kan lasta, ta inte vilken tränare som helst, utan någon som är bra på just lastning.
Hur har hästen åkt tidigare jämfört med nu? Körde ni tillräckligt långsamt och försiktigt? Inga bromsningar eller hastiga svängar så hästen behövde trampa om för att hålla balansen?
Bygg upp ett förtroende i väntan på någon som kan komma och lära dig lastning.
 
Min nuvarande häst var lite svårlastad när jag köpte henne, men hon är en vänlig själ som alltid vill göra rätt. Problemet med lastningen växte dock tyvärr över tid då hon blev mer och mer osäker. Desto mer osäker hon blev desto mer stressad blev jag och sedan kom vi in i en dålig spiral. Jag kom fram till att hon ville ha hö i transporten så jag köpte ett hösegel. Jag fick även känslan av att hon tyckte det var trångt så jag köpte en 3/4-bom. Det blev lite bättre men inte mycket. I somras tog jag tag i det hela och lasttränade varje dag i 3 veckor. Inget tvång, bara hon och jag och gott om tid. Jag tog det steg för steg. Tog gott och väl en vecka innan hon var helt inne i transporten och ytterligare en vecka till innan jag började hålla bommen bakom utan att sätta fast den. Tredje veckan kunde jag sätta fast bommen och stänga luckan. Nu går lastningen som en dans, men jag är noga med att hålla rutinen och göra exakt likadant varje gång. Inga medhjälpare, bara hon och jag och gott om tid.

Kolla gärna John Ricketts på youtube! Jag tittade på många av hans filmer och anpassade sedan tipsen efter min häst och mig.
 
Hur och var hittar man någon som kan ge en sådan lektion? Eller ännu hellre komma hem till en och hjälpa till att lastträna just min häst i just min transport? Jag har lite av dilemmat blind leder blind, eftersom jag aldrig har lastat någon häst och min häst har bara åkt lastbil, typ två gånger. Samt är av misstänksam sort. Än så länge har vi bara promenerat runt transporten, nosat på den en gång och tittat och nosat på den en gång när den var öppen, samt ätit lite morötter och havre ur hink som stått i transporten (har transport med step-up). Hur kommer man till nästa steg? Dvs hovar upp i transporten? Jag räknar med att detta kommer att ta tid tills jag har en häst som jag kan stänga om och åka en bit.
Jag tog hjälp av en tränare som kom hem till mig. Målet var att jag skulle lära mig att lasta min häst, i olika situationer och i olika miljöer. Idag kan jag åka iväg själv och är helt trygg med att jag fixar det. Min häst litar på mig och går på transporten. Men det tog lång tid och många lektioner, men alla gånger värt pengarna och tiden :)
 
Till mitt problem:
Har en häst jag köpte i augusti. Har stått hos uppfödaren hela livet. Aldrig varit några bekymmer att lasta/åka varken transport eller buss. Jag lastade själv och lastade av när jag provred under flera dagar.

Jag förstår naturligtvis att det alltid är en omställning för en häst att börja åka ett nytt släp från vad den är van vid.
Men jag har nu skapat mig problem med lastningen tyvärr...... första gången vi lasta och åkte gick det jättebra, alltså lyxigt bra. Dit och hem.
Andra gången så var jag stressad (jag vet, jätte proffsigt). Men då gick vi upp på rampen, in i transportenen men sen backa han ut därifrån helt enkelt. Och han tjurade med att gå in så en främling (för han) i stallet fick ta han och gå in med honom på skarpen. Hem från träningen så tog det cirka 40min att få in honom, han var rätt stressad redan på grund av andra omständigheter men vi fick ta det i etapper. Fram till transporten, när han la i backen så backade jag. Beröm när han går framåt osv. Och nu igår tänkte jag att han skulle få äta lite krafft inne i transporten och bara få stå där och chilla lite. Men det gick inte. Kan påpeka att jag inte gick på honom för jag var ensam. Han stod på rampen med huvudet inne i transporten.

Hur ska jag träna detta? Jag förstår och är gott medveten om att det nog i största delen handlar om ledarskapsfrågan. Han försöker ta kommandot över mig, eller har inte tillräckligt med förtroende för mig. Hur tränar jag upp detta? Hur ska jag gå tillväga? Han blir inte het av något slag, utan envis och tjurig och backar snabbt ut när han väl går in och vill gå iväg. Och vägrar gå in.
Vår häst var lite svårtlastad när vi tog över honom på foder först. Inte dum men lite envis och kunde stanna på rampen.
Sen gjorde vi precis som dig ett jättemisstag när vi skulle åka och fick jätteproblem.
Vi glömde fälla ned bakstöden på transporten (hade då en enaxlad) och han kastar sig bakåt och slår i huvudet. Att vi fick på honom igen var mer eller mindre ett mirakel, men när vi skulle hem tog det 40-45 minuter tills dottern blev arg (inte så pedagogiskt men han gick på)
Vi bestämde oss för att så här kunde vi inte ha det, vad gör vi?

Nu har vi en matglad häst så vi började att alltid ha hö uppsatt och jag stod med massa morötter fram som han fick mumsa på medans dottern stängde.
Han fick aldrig morötter annat än vid lastning så länge vi tränade.
Vi upptäckte också att han inte gillade när någon gick framför honom in i transporten det gick helt enkelt bättre om han fick gå på själv.
Han fick dessutom aldrig börja backa själv så fort han han hade en hov uppe på rampen, minsta lilla han frös fast backade dottern honom, gjorde en volt och så på igen.
Han fick dessutom morötter även vid avlastning så han lärde sig stå still tills han fick kommandot backa.
Så där höll vi på ett tag och minskade min inblandning i lastningen mer och mer och idag lastar dottern honom själv. Fick börja om en aning från början när vi bytte transport men det gick fort över.
Säger inte att vårt sätt passar alla hästar, men för oss har det fungerat klockrent.
Vi provade inte ens använda linor, för det kändes bara stressigt.
 
Varför inte ta lektion i lastning om du är osäker?
Om du vore lika rådlös så att säga inom ridningen hade du ju tagit lektion för att lära dig.
Lastning blir sånt lotto för många. Man har inget system eller hjälpgivning på samma sätt som i ridningen. Vill hästen åka så kan man det. Men när det skiter sig vet få hur man via en tydlig utbildningstrappa skolar hästen till trygg och enkel lastning och resa.
Mitt råd, som någon som jobbat mkt med lastproblem, är att ta hjälp! Det är bara dumt att hålla på och befästa fel beteende genom att traggla när man inte riktigt vet vad man gör. Mkt vanligt och mkt onödigt oftast! :)

Skriver under på detta!

Min väl beresta häst som åkt i lite allt möjligt kors och tvärs över landet gick bra att lasta första gångerna jag åkte med honom. Åkte inte så mycket i början, men sen skaffade jag eget släp och skulle börja åka till ridhus lite regelbundet, gick bra någon gång, sen gick det sämre någon gång och sedan fick jag bara inte på honom på transporten, alls.

Jag tog hjälp av en person som efter lite testande fick på honom första gången och sedan utan problem kunde lasta själv nästa gång, så hästen är ju inte svårlastad på något sätt, men jag kunde inte. Det i sig hade ju typ hjälpt mig noll annat än väldigt kortsiktigt om jag inte sedan, under vägledning, fick samma verktyg och hjälp med hur jag skulle göra. Var ju definitivt så mycket mer värt att betala för att någon skulle stå bredvid och instruera några gånger, och följa med mig till ridhuset någon gång än att betala för ridträningar i ridhuset som jag ändå inte kom iväg till :rolleyes:
 
Hur beter du dig när du lastar? Det är extremt vanligt att folk med lastproblem både (omedvetet) bromsar hästen och står i vägen och blockerar den enda (trånga) vägen hästen har in i transporten. Inte många hästar som går in då. :)

Om hästen är van vid att släppas och gå in själv är det ju inte konstigt om den upplever att den inte har plats att gå in om det står en människa i vägen.
 
Kan du fråga uppfödaren om hen har några tips? Det kan ju vara saker som de alltid gjort på ett särskilt sätt eller saker som hen märkt att hästen gillar/inte gillar. Ibland är det småsaker som avgör om det går eller inte.
Min häst har också varit sån som står som fastfrusen på rampen, nuförtiden så lastar jag helt själv utan problem.
Några saker som jag upplever gjort skillnad för min häst:
  • Jag har fronturlastning och har vid lastträning kunnat gå rakt igenom släpet flera gånger.
  • Har alltid fronturlastningen öppen när jag lastar så att det inte blir som att gå in i en mörk låda.
  • Jag tar alltid loss frambommen när jag lastar så att hästen får mer utrymme. När jag lastar på så får hon då gå fram något steg extra så att bakbommen inte är precis bakom. Det verkar göra stor skillnad, då står hon helt still och jag kan sätta fast bakbommen i lugn och ro. Har jag frambommen stängd så är det mycket större risk för att hon börjar backa. När bakbommen är stängd så backar jag bara hästen ett steg och stänger även frambommen. Det här med att kunna ta bort frambommen enkelt är en stor fördel när man har fronturlastning.
  • Jag har alltid en längre pisk som jag håller i handen när vi lastar. Behöver aldrig använda den mer än möjligen vifta lite om hon stannar till. Om jag däremot inte håller i pisken kan man ge sig fan på att hon kommer tvärstanna :angel:
  • Nu när vi har en fungerande rutin så lastar jag alltid själv. Ber inte om hjälp även om det finns folk på plats. En gång bad jag en stallkompis att bara stänga bommen och det blev pannkaka av allt för hon började fumla med bommen, fick inte på den osv och när det tog evigheter så backade till slut hästen och blev uppstressad. Man kan ju tycka att det inte borde vara så svårt att bara stänga en bakbom, men efter det där litar jag inte på att folk vet vad de håller på med ;)

Jag lastar ju min häst helt ensam, hon är supersnäll och allt går jättesmidigt. Men jag är rätt säker på att hon skulle kunna återå till sitt tidigare trilskande om någon annan skulle lasta och inte gör som vi brukar göra. Så kolla med uppfödaren, det kan ju vara något med transporterna som skiljer sig åt eller något i din rutin som behöver ändras.
 
Det finns 100 olika sätt att lasta en häst, både bra och dåliga..
Gissar på att din häst blivit väldigt påverkad av din stress och vad menar du med att ngn annan fick gå in med den på skarpen? Slog personen hästen för att få in den i släpet?
Jag är själv känslig för stress och skulle också tycka det är jobbigt om det uppstod situationer där det blev stressigt, då drar jag mig för att göra den saken igen eftersom jag inte gillar stress. Tycker inte du ska låta andra lasta din häst eller gå på den/slå på den.
Hade det varit min häst hade jag tagit mig tiden att bara gå med den till släpet. Inte försöka få in den utan bara ställa mig vid rampen och söker hästen sig ner för att lukta eller vill sätta upp ett ben eller två hade jag belönat den och sen gått tillbaka till stallet. Fortsatt så tills den förknippar släpet med ngt trevligt och absolut inte pressat hästen. Har den varit lättlastad innan känns det väldigt taskigt att dra in den med lina och tvång om det inte är tex ngt akut som hänt och ni behöver åka till klinik.
 
Med min häst som var svårlastad gjorde jag på liknande sätt som @MiniLi beskriver ovan, minus frontutlastningen. Vi hade ett vanligt släp hästen måste backa ur, men i början öppnade vi också frambommen så att han inte skulle känna sig trängd. Efter ett tag gick det bra även med stängd frambom. Sen fick han alltid hö i transporten och mycket godis när han gått in. Jag hade också en pisk i handen som jag kunde peta på rumpan/sidan med, extra bra om man har en häst som bryter ut åt sidorna. När vi fått in en fungerande rutin kunde jag lasta själv. Hans nya ägare hade problem i början, tog till och med ut en problemlösare som inte heller fick in honom, men jag åkte dit och lastade honom på 2 minuter. Sedan dess har han alltid gått på hennes släp med henne också, hon behövde bara se hur jag brukade göra, plus att han kände sig trygg när jag gjorde som vi alltid gjort. Jag tror att det viktigaste är att hitta en metod och hålla sig till det så att hästen känner en trygghet i situationen.
 
Hej!
Till mitt problem:
Har en häst jag köpte i augusti. Har stått hos uppfödaren hela livet. Aldrig varit några bekymmer att lasta/åka varken transport eller buss. Jag lastade själv och lastade av när jag provred under flera dagar.

Jag förstår naturligtvis att det alltid är en omställning för en häst att börja åka ett nytt släp från vad den är van vid.
Men jag har nu skapat mig problem med lastningen tyvärr...... första gången vi lasta och åkte gick det jättebra, alltså lyxigt bra. Dit och hem.
Andra gången så var jag stressad (jag vet, jätte proffsigt). Men då gick vi upp på rampen, in i transportenen men sen backa han ut därifrån helt enkelt. Och han tjurade med att gå in så en främling (för han) i stallet fick ta han och gå in med honom på skarpen. Hem från träningen så tog det cirka 40min att få in honom, han var rätt stressad redan på grund av andra omständigheter men vi fick ta det i etapper. Fram till transporten, när han la i backen så backade jag. Beröm när han går framåt osv. Och nu igår tänkte jag att han skulle få äta lite krafft inne i transporten och bara få stå där och chilla lite. Men det gick inte. Kan påpeka att jag inte gick på honom för jag var ensam. Han stod på rampen med huvudet inne i transporten.

Hur ska jag träna detta? Jag förstår och är gott medveten om att det nog i största delen handlar om ledarskapsfrågan. Han försöker ta kommandot över mig, eller har inte tillräckligt med förtroende för mig. Hur tränar jag upp detta? Hur ska jag gå tillväga? Han blir inte het av något slag, utan envis och tjurig och backar snabbt ut när han väl går in och vill gå iväg. Och vägrar gå in.
Tänker att du börjar helt om hemma i lugn och ro.

Gå förbi transporten, har den ramp fäll ner den och låt hästen få gott där. Närma er sakta och ingen stress. Låt det gå ta tid. Träna ett steg i taget. Stå på rampen lich backa ner ta det i myrsteg, det går att träna så det går att skicka in hästen.

Sen bör du kolla om hjulen är balanserade. Det var det inte på min och är det obalans är det otrevligt att åka.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 835
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
10 984
Senast: SiZo
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 218
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 620
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp