Lastträning hur går vi vidare?

Andira

Trådstartare
En stallkompis häst behöver åka till veterinär (ej akut, tand som ska åtgärdas på klinik). Den har bara åkt transport en gång tidigare i sitt liv, är 16 år. Den är NH-tränad och det har gått jättebra att komma in i transporten. Så hur fortsätter vi nu träningen? Bara att slänga upp rampen och köra eller? Vi har satt bommen bakom men ej stängt ännu. Tips mottages så vi fortsätter på ett positivt sätt.
 
Eftersom det inte är akut så använd några dagar att lasta den innan, helt odramatiskt som rutin flera dagar i följd. Om den är trygg när bakbommen är på, lyft upp rampen lugnt och fint och låt den stå i trailern och äta hö utan att köra iväg. Lasta ur lugnt och fint efter ett tag.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 838
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 298
Hästhantering Hej! Till mitt problem: Har en häst jag köpte i augusti. Har stått hos uppfödaren hela livet. Aldrig varit några bekymmer att lasta/åka...
2
Svar
37
· Visningar
3 529
Träning Har en väldigt grön häst som måste lasttränas (finns en tråd om hennes hälta). Hon är dessutom rädd och bakskygg. Jag måste göra detta...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 749
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp