Lastträning!

Denise99

Trådstartare
Hej!
Jag har en häst som tidigare varit svårlastad på så sätt att hon inte ville stanna kvar inne i transporten. Hon har gått in, för att sedan direkt backa ut. Jag har heller inte ägt en transport förrän nu i februari och har därför inte kunnat lastträna henne som jag velat utan endast åkt ett par gånger i lånad transport (b-lastbil där man gått in från sidan =hon har aldrig fått chansen att backa och känt att huvudet suttit fast). Så nu när jag köpt en egen, och mängdtränat och bara försökt skapa en härlig känsla runt transporten så har det gått framåt. Nu går hon ända in själv, står och vilar inne i transporten och vill inte backa ut av sig själv. Så tyckte det var dags att börja stänga bommen bakom henne (då hon bara stått i transporten utan tryck bakifrån för att som sagt skapa god stämning utan något tvång). Men så häromdagen så provade jag att lägga armen emot rumpan/bakbenen och först gick hon då fram för tycket men när hon väl kände att trycket inte avtog så ville hon backa hela vägen ut. Så min fråga är, är det någon som har tips på hur man ska gå till väga framåt? Många säger att jag bara ska stänga igen bommen men jag vill inte att hon ska få panik, för att sedan få en tråkig inställning till transporten igen... Eller är det bara fortsätta träna och vänja henne vid trycket och låta henne backa när hon vill?
Någon med samma problem som övervunnit detta?☺️
 
Foder!
Ge foder och låt henne stå där inne och äta. Putta in henne med handen medan hon äter ifall du vill ha henne ett par steg längre fram. En vacker dag stänger du helt sonika bara bommen. Låt någon vara där inne med henne så hon inte står själv i transporten. En annan häst eller människa spelar ingen roll, så länge hon har sällskap av någon.
 
Foder!
Ge foder och låt henne stå där inne och äta. Putta in henne med handen medan hon äter ifall du vill ha henne ett par steg längre fram. En vacker dag stänger du helt sonika bara bommen. Låt någon vara där inne med henne så hon inte står själv i transporten. En annan häst eller människa spelar ingen roll, så länge hon har sällskap av någon.
Hon har alltid haft foder och hade en annan hos sig som gav godis medan jag gav tryck bak men ville ändå backa ur :/
 
Hon har alltid haft foder och hade en annan hos sig som gav godis medan jag gav tryck bak men ville ändå backa ur :/
Vad händer om du stänger bommen då?
Att hon försöker backa är väl en grej, men hon får väl försöka backa. När hon inser att hon inte tar sig ut brukar de allra flesta lugna ner sig.
 
Vad händer om du stänger bommen då?
Att hon försöker backa är väl en grej, men hon får väl försöka backa. När hon inser att hon inte tar sig ut brukar de allra flesta lugna ner sig.
Alla gör inte det. En del fortsätter med risk för skador.

Skulle göra som @Marvin sa. Försöka toleransträna ljud, rörelse osv.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 836
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 620
Senast: Ninnurur
·
Träning Har en väldigt grön häst som måste lasttränas (finns en tråd om hennes hälta). Hon är dessutom rädd och bakskygg. Jag måste göra detta...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 749
Senast: animalasia
·
Hästhantering Hej! Till mitt problem: Har en häst jag köpte i augusti. Har stått hos uppfödaren hela livet. Aldrig varit några bekymmer att lasta/åka...
2
Svar
37
· Visningar
3 526

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp