lastträning

M

Mimmi22

Bara undrar, jag har en liten tvååring och sist vi hade transport hemma så testade jag och stå utanför transporten och få in henne men det ville hon inte, men när jag gick först in så klev hon bara på, kan tillägga att när jag hämtade hem henne fick min gubbe och en till lyfta in henne för hon totalvägrade. Så jag anser nu att vi har en bra relation till varandra och hade jag haft transporten längre så hade jag stått till kvällen. Men vad anser ni om detta?? Är det att hon är ledare och jag tydligen är underlägsen därför låter hon mig gå in först??
Kan tillägga att hon går fram överallt annars när jag ber henne gå före då hon är osäker.
Och när hon väl var inne i transporten så stod hon lugnt och stilla och väntade tills jag backade ut henne så inget stress heller vilket är skönt och veta.
 
Hej!

I relationen med hästen får man vinna hästen bit för bit, och öka utmaningarna efter hand. Det är alltså inte konstigt att hästen inte gick in i transporten även om ni har en god relation annars. Dock kräver sådana tillfällen då hästen reagerar som .... en häst (!) lite mer både kunskap och tekniker för att övertyga den om att en transport är ok...

Så det är inget fel på hästens attityd - den är helt enkelt häst. En häst är programmerad att ha koll på tillvaron och hålla sig undan små hålor. Det är ju där som rovdjur brukar bo - hästar föredrar öppna fält där den har koll och kan sticka iväg så fort det knakar i buskarna!

Sen är just lastningen en teknik i sig - det är inte bara att ställa sig utanför och vyssja in den, utan det finns saker man gör före man lastar, under det man lastar och när hästen gått in. Känn inget nederlag för det.

Det man kan göra för att förbereda hästen på transporten är att öva hästen att hantera trängande utrymmen. Hästar är klaustrofobiska (har inte klaustrofobi som Antti påpekade några inlägg sedan :D), de tycker alltså inte om att bli instängda. En del hästar tycker dock det är värre :eek: än andra :cool:.

Ex. ställ dig ca 7m från en vägg eller liknande. Skicka sedan hästen på volter runt dig eller vänd den efter den passerat, framför dig. Varefter tar du ett steg närmare väggen (=hästen får ett mindre utrymme att passera). Du kommer att märka att hästen efter hand kommer vilja snabba sig igenom passagen eller kanske inte ens gå emellan (fast då har man gått för fort fram. Backa då av lite och gör det lätt för hästen att övervinna hindret. Få den att förstå att den faktiskt klarar av det!). Stanna då av på det avståndet tills hästen lugnt kan gå emellan utan stress. Sen kan du ta mindre steg och successivt närma dig väggen.

Man kan få hästen att passera så att magen tar i både dig och väggen utan att hästen känner sig stressad, men ha det inte som första mål dag 1 ni övar detta :smirk: - ge hästen tid och öva hellre ofta!

Sen kan man skicka hästen över/under och mellan alla möjliga saker. Använd longerings-tekniken till att ta er över hinder, under ex. rep (jag brukar leka "limbo" med hästarna - och efter ett tag tar många hästar och sticker själva under huvudet under repet när det blir för lågt...jag använder till detta vanliga rep, inte elstängsel :).

Man kan även skicka upp hästen på saker, man kan låta den öva gå på "gungbräda" (av ex. en gammal dörr) så lär sig hästen gå på sviktande/vickande saker. :banana: Allt sådant förbereder hästen på transporten. Och det som är bäst - du får den relationen med hästen som du behöver för att den skall lita på dig när den skall gå in.

Själva lastningen, hur man kan göra detta, det tar jag inte här...

Lycka till!
Camilla
 
Hejsan!

Jag tycker personligen inte att det ska vara något "tvång" på att skicka in sin häst i en transport.
Jag skickar in min ibland & ibland går jag före.
Eftersom att din häst är osäker kanske den "lugnar ner sig" efter att du visat den några ggr att den kan gå in där, även om du inte går före. ta hjälp av ngn som kanske skickar in henne medans du bara står därinne & kallar på henne.
Man får ta små steg i taget.
 
Det var ett bra tips. Ska nog hyra ett släp någon helg och bara träna. Och det med en som skickar in hade jag aldrig kommit på så tack :bump:
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 936
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 235
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 312
Senast: Snurrfian
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 843
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Den första tråden
  • Kaoset del 2

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp