Lastvikt B kortare?

Leeelot

Trådstartare
Ska man kunna köra 2 stora hästar i B kortslastbil? Eller kör de flesta runt olagligt?🦧
Spelar det nån roll om man har tex utökat B körkort?
 
Det hänger på lastvikten, av det jag sett är det inte många b-korts lastbilar som tar 2 fullstora hästar. Så finns viss risk att många kör olagligt ja.
 
Ska man kunna köra 2 stora hästar i B kortslastbil? Eller kör de flesta runt olagligt?🦧
Spelar det nån roll om man har tex utökat B körkort?
utökat B avser bara släpvagnsvikt
Och, som nämndes ovan - de flesta som kör 2 stora hästar i b-kortsbil kör nog med överlast. Det många dessutom glömmer bort är att även hästarnas packning och medföljande passagerare räknas in i den vikt man får lasta.
 
Ska man kunna köra 2 stora hästar i B kortslastbil? Eller kör de flesta runt olagligt?🦧
Spelar det nån roll om man har tex utökat B körkort?
Det går typ inte att lasta två stora hästar lagligt i en B-kortsbil. Antingen kör folk med övervikt. Alternativt så kör de lagligt med lastbilar som är ungefär lika säkra som ett korthus eftersom man sparat in på precis ALLT.

Det fanns en britt som gjorde filmer på Facebook för något år sedan där han visade hur läskigt svaga konstruktionerna var på de flesta B-kortsbilar som påstås ta två hästar på laglig väg. Inte alls särskilt lustigt att titta på när man vet hur många tvåhästars som rullar ute på vägarna.
 
Värt att tänka på är också att reglerna förr kring lastvikt innebar att 50kg överlast på fordon med lastvikt 200kg i lagens mening var lika allvarligt som 300kg överlast på fordon med lastvikt 1200kg. Det gick alltså att köra med "inte så olaglig" överlast på sitt fordon om lastbilen i registreringsbeviset angav hög lastvikt. Idag räknar man på antal kilo över godkänd totalvikt vilket innebär att de b-kortare som var "inte så olagliga" att köra två hästar i förr numera är snudd på förlora-körkortet-olagliga.
 
De flesta B-kortare jag har sett har lastvikt på runt 1000kg eller mindre. Har sett nån över på 1100 men ovanligt. Har även sett så lågt som 400kg.

Med mig + utrustning så får vi ta bort 100kg
Vatten + strö + mat till hästen = ytterligare 50kg

Startar vi med 1000kg, har vi då 850kg kvar. Och de två storhästarna kan då väga ca 425kg. Min lilla Fröken (väldigt ädel, ca 165cm) vägde 480kg i bra kondition, så 2st islandshästar kanske man kan lasta lagligt?
 
De flesta B-kortare jag har sett har lastvikt på runt 1000kg eller mindre. Har sett nån över på 1100 men ovanligt. Har även sett så lågt som 400kg.

Med mig + utrustning så får vi ta bort 100kg
Vatten + strö + mat till hästen = ytterligare 50kg

Startar vi med 1000kg, har vi då 850kg kvar. Och de två storhästarna kan då väga ca 425kg. Min lilla Fröken (väldigt ädel, ca 165cm) vägde 480kg i bra kondition, så 2st islandshästar kanske man kan lasta lagligt?
Ponnysar och islänningar borde vara helt ok, men många kör ju två halvblod och de böööör väl väga minst 5-600 kg styck. Min speta på 167 väger strax över 600.
 
Fast är det så många som verkligen kör två stora hästar i b-kortare? Jag känner iaf ingen, de flesta jag känner är fullt medvetna om att det snabbt blir övervikt.
 
Såg en annons där en tävlingsryttare hyrde ut sin B kortare, lastvikt 1250 kg.
Personen i fråga har två väldigt stora och maffiga 170+ cm höga halvblod som väger minst 650 men förmodligen närmare 700 kg. Och så X antal kg hö och utrustning på det om man ska iväg på meeting... Så där blev det rätt tydligt att denne inte kör lagligt, och jag skulle gissa på att få gör det med två stora hästar.

Å andra sidan finns det nog ingen bilvåg (eller vad det heter) på nån avfart i närheten av mig. Kanske är vanligare med det på andra ställen i landet, vet ju att jag åkt förbi åtminstone en vad jag kan minnas. Så frågan är ju vad man säger om man blir stoppad av polisen för kontroll, är det typ "Brunte väger 500 och Pålle 400 så det är lugnt."

Två ponnysar däremot som tidigare nämnts ska ju inte vara nåt problem.
 
Det finns väl några modeller som har lite mer lastvikt, typ 1250 kg men det är ju väldigt på håret. Och då ryms inte packning eller passagerare.
 
Såg en annons där en tävlingsryttare hyrde ut sin B kortare, lastvikt 1250 kg.
Personen i fråga har två väldigt stora och maffiga 170+ cm höga halvblod som väger minst 650 men förmodligen närmare 700 kg. Och så X antal kg hö och utrustning på det om man ska iväg på meeting... Så där blev det rätt tydligt att denne inte kör lagligt, och jag skulle gissa på att få gör det med två stora hästar.

Å andra sidan finns det nog ingen bilvåg (eller vad det heter) på nån avfart i närheten av mig. Kanske är vanligare med det på andra ställen i landet, vet ju att jag åkt förbi åtminstone en vad jag kan minnas. Så frågan är ju vad man säger om man blir stoppad av polisen för kontroll, är det typ "Brunte väger 500 och Pålle 400 så det är lugnt."

Två ponnysar däremot som tidigare nämnts ska ju inte vara nåt problem.
Polisen har mobila vågar.
 
De flesta B-kortare jag har sett har lastvikt på runt 1000kg eller mindre. Har sett nån över på 1100 men ovanligt. Har även sett så lågt som 400kg.

Med mig + utrustning så får vi ta bort 100kg
Vatten + strö + mat till hästen = ytterligare 50kg

Startar vi med 1000kg, har vi då 850kg kvar. Och de två storhästarna kan då väga ca 425kg. Min lilla Fröken (väldigt ädel, ca 165cm) vägde 480kg i bra kondition, så 2st islandshästar kanske man kan lasta lagligt?
Förarens vikt ingår i bilens tjänstevikt och räknas alltså inte in i den vikt man får lasta.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästhantering Jag har två döttrar som tävlar och tränar sina ponnyer i hoppning, vilket kräver en del resande med häst. En av våra ponnyer hatar att...
Svar
9
· Visningar
1 722
Senast: Gunnar
·
Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
2 702
Senast: Smurfoff
·
Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
291
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
17 062
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17
  • Hingststationer

Omröstningar

Tillbaka
Upp