FUNNY

Trådstartare
Hej,
Får så mycket olika bud angående vad som gäller.
Hoppas det är någon här som kan hjälpa mig reda ut begreppen
Moralkakor klarar jag mig utan - vill bara ha fakta ;)

Om jag endast har b-körkort och kör en b-körkortslastbil som får lasta 1065 kg med en last på 1300 kg.
Vad händer?
Är det olovlig körning eftersom vikten överstiger 3500 kg som jag bara får köra på mitt körkort och kan jag då bli av med körkortet?
Kan jag bli tvungen att ställa ekipaget?
Gäller inte försäkringarna?
Eller blir det kanske bara böter?

Någon hygglig påläst själ som kan hjälpa mig reda ut detta :)
 
Oj, ser nu att jag läste lite slarvigt, fick för mig att det var personbil och släp, men det gäller en B-kortslastbil alltså?
Jag är inte riktigt säker på vad du menar med "som får lasta 1065 kg med en last på 1300 kg" vilket är lastvikten? 1065 kg eller 1300 kg? Eller menar du att du ska lasta 235 kg överlast medvetet? Olovlig körning kan det ej bli, men inget att rekommendera att medvetet lasta övervikt. Blir du stoppad blir det dryga böter, inget att rekommendera.
 
Helt rätt vi pratar lastbil.
Jag mäter ju hästarna för att få fram vikten men de måttbanden är ju inte så jätte tillförlitliga så det var nog mest det jag tänkte med vad händer om det blir för mycket. Det kan alltså inte bli olovlig körning och att man blir av med körkortet och får ställa ekipaget rätt att vikten överstiger 3.5 ton på b-körkort?
 
Utan att veta exakt var gränserna går.
Men lite överlast blir böter. Mycket överlastat, då åker körkortet. Hade en kompis som hade mycket överlastat, men polisen var snäll och gav henne ett högt bötesbelopp istället för att ta körkortet.
 
Du får aldrig lasta mer vikt än vad lastbilen är godkänd för enligt registreringsbeviset, oavsett körkort.
 
Hej,
Får så mycket olika bud angående vad som gäller.
Hoppas det är någon här som kan hjälpa mig reda ut begreppen
Moralkakor klarar jag mig utan - vill bara ha fakta ;)

Om jag endast har b-körkort och kör en b-körkortslastbil som får lasta 1065 kg med en last på 1300 kg.
Vad händer?
Är det olovlig körning eftersom vikten överstiger 3500 kg som jag bara får köra på mitt körkort och kan jag då bli av med körkortet?
Kan jag bli tvungen att ställa ekipaget?
Gäller inte försäkringarna?
Eller blir det kanske bara böter?

Någon hygglig påläst själ som kan hjälpa mig reda ut detta :)
235/1065 = 22% övervikt verkar ge 2500 kr i böter. Vid mer är 50% överlast blir det skickat till åklagare, och då kan det bli mer än böter... Obs, har dock läst någonstans att det jobbas på att göra om systemet för överlast, vet inte om det är färdigt än eller om det redan har ändrats.
http://www.transportarbetaren.se/overlast-ger-dryga-boter-for-varubilsforare/
https://husbilsemester.se/3578/botesbelopp-overlast/
 
Tack alla snälla för svaren
Någon som vet om man kan bli tvungen att ställa ekipaget, eller är det det som kan bli aktuellt när det blir olovlig körining och det kunde det ju tydligen inte bli enligt er uppfattning :)
 
Tack alla snälla för svaren
Någon som vet om man kan bli tvungen att ställa ekipaget, eller är det det som kan bli aktuellt när det blir olovlig körining och det kunde det ju tydligen inte bli enligt er uppfattning :)
Det kan du bli tvungen att göra, ja.
 
Tack alla snälla för svaren
Någon som vet om man kan bli tvungen att ställa ekipaget, eller är det det som kan bli aktuellt när det blir olovlig körining och det kunde det ju tydligen inte bli enligt er uppfattning :)

Om du lastar av till godkänd vikt får du köra vidare.
 

Liknande trådar

Äldre Vi ska under veckans frakta hem ganska mycket tunga saker på släpkärra. Såklart tänkte vi försöka hålla oss till de angivna vikterna för...
2
Svar
24
· Visningar
5 571
Dressyr Frågar åt en vän då jag inte är helt bestämd själv över vad problemet kan vara och känner att jag inte kan ge så bra råd. Alltid svårt...
Svar
10
· Visningar
1 651
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Nu har jag inte rett ut begreppen, sorry. Jag vill lasta två hästar om ca 850 kg totalt. Har sett B-kortslastbilar som man får lasta...
2
Svar
22
· Visningar
5 793
Senast: remmis
·
Kropp & Själ Godmorgon alla fantastiska bukefalister! Jag har legat vaken nu under natten till och från och malt lite tankar. Jag känner att jag...
Svar
16
· Visningar
1 377
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp