Låt mig drömma lite...

X

Xeline

...jag VILL köpa en Brittisk korthårskatt. :love:

Om jag nu skulle råka köpa en sådan så skulle jag nog vilja ha en som man kan ställa ut, så vad skall jag tänka på ? Finns det tex några förbjudna färger ? Jag tycker att de blå/lila är häftigast (de är rätt ursprungliga som jag har fattat det) men vilka andra färger skulle ni tipsa om ? Ungeför vad ligger de i pris ? jag vill helst ha en hona (eftersom jag redan har två honkatter hemma).

Dröm, dröm....
 
Anser mig vara rätt person att fråga :angel: :D

Det är alltid svårt att se på en unge hur den kommer utvecklas, men leta efter en kraftig, rund unge med bredd och framförallt tjock benstomme. Små öron med så brett isär du kan hitta, öronen växer ihop mer ändå, men ju bredare isär desto bättre. Ögonen någorlunda brett isär och näsan ska inte vara för vara typad, dvs platt. Linjen mellan näsan och pannan ska vara böjd, men får absolut inte vara vinklad, utan ska ha en mjuk rundning. Pannan ska inte vara platt, utan ska sträva rakt fram, eller hur man ska säga. Bredd över näsan och kinderna är bra och öronen ska vara så små som möjligt. Hakan ska puta ut, det är tyvärr för vanligt med dåliga hakor på Britterna idag. Det får gärna se ut som om ungen ha underbett, fast det ska den såklart inte ha.
Svansen ska vara kort, tjock och rundad över tippen och benen korta och tjocka. Glömde säga att ögonen ska vara runda, lagom stora och inte sitta snett.

Man brukar också säga att hanar inte ska vara docksöta som bebisar, men honor får gärna vara det.

Blå är ganska vanligt och väldigt eftertraktat, eftersom det är ursprungsfärgen på Britten. Just därför kallas den i många äldre böcker British Blue, vilket inte är riktigt numera. Lila är ovanligare, men finns om man letar. Britten är godkänd i de flesta färger förutom maskat ihop med vitfläck, som Ragdoll och shell/shaded med vitfläck. Det finns idag närmare 180 godkända färger och kombinationer, så det kan vara svårt att bestämma sig.

Priset ligger på mellan 5000:- och uppåt, beroende lite på var i Sverige man handlar. Skåne och Blekinge ligger på runt 6000:-, liksom Stockholm, medans vi i mitten tar runt 4500-5000:-. Billigare än 4500:- kanske finns, men är väldigt ovanligt. Just lila ligger snäppet högre, iaf i Skåne och man brukar få ge ca 6500-7000:- för en sån.

Gå in på www.brittringen.se och titta, där kan du se vad som finns i Sverige nu och vad som väntas och en massa uppödarlänkar finns där med. Dock är det inte alla Brittuppfödare som finns med där, men många gör det.

Nu vet jag inte hur tidigt du är ute, men börja titta runt på honor och hanar som stämmer in på din smak och följ upp dessa. Prata med ägare resp uppfödare och kolla upp linjer som du tycker är snygga. Jag har en hel del stamtavlor ifall du behöver hjälp.

Besök gärna uppfödare och prata med flera. Lyssna inte för mycket på skitsnack, utan försök hitta en uppfödare du trivs med och som du känner förtroende för samt har liknande åsikter som du. När jag säljer ungar vill jag ha en bra kontakt med köparna, och vill helst att dom vänder sig till mig om det är några problem.

Lycka till !! Man kan inte bli besviken på en Britt.
 

Liknande trådar

L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 763
Senast: sorbifolia
·
Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
18 579
Trädgård & Växter Min stora dröm är att köpa hus med trädgård. Ensamstående och boendes i en av Sveriges dyraste regioner så inser jag att det är en...
Svar
0
· Visningar
470
Senast: starcraft
·
Relationer Orkar inte gömma mig bakom ett anonymt nick... Hur säger man till sin sambo att hans klädstil suger utan att låta som en elak kärring...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
30 547
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp