Låt oss prata om det här med PMS

Kivina

Trådstartare
Nu under pandemin så har jag uppmärksammat min PMS på ett annat sätt än jag gjort tidigare.. Ni vet, man ska uppmärksamma minsta symtom och det har lett till att jag märkt att jag får sjukdomssymtom ca 4-5 dagar innan jag får mens. Jag blir lite rosslig i halsen, lite snorig (får snyta mig på morgonen och sen nångång till) och hes, innan dess har jag känt mig lite febrig (utan att ha feber) ett par dagar. Det här håller i sig hela vägen fram till mens med något mindre symtom sista dagen innan mens. Dagen innan mens får jag huvudvärk av migränkaraktär, ont i kroppen, det ilar i alla muskler och det är inte skönt att varken sitta, ligga eller stå.

Har ni några erfarenheter av det här? Finns det någon hjälp att få någonstans ifrån, eller bara att behandla symtom med nässpray, halstabletter och värktabletter som gäller?
 
Nu under pandemin så har jag uppmärksammat min PMS på ett annat sätt än jag gjort tidigare.. Ni vet, man ska uppmärksamma minsta symtom och det har lett till att jag märkt att jag får sjukdomssymtom ca 4-5 dagar innan jag får mens. Jag blir lite rosslig i halsen, lite snorig (får snyta mig på morgonen och sen nångång till) och hes, innan dess har jag känt mig lite febrig (utan att ha feber) ett par dagar. Det här håller i sig hela vägen fram till mens med något mindre symtom sista dagen innan mens. Dagen innan mens får jag huvudvärk av migränkaraktär, ont i kroppen, det ilar i alla muskler och det är inte skönt att varken sitta, ligga eller stå.

Har ni några erfarenheter av det här? Finns det någon hjälp att få någonstans ifrån, eller bara att behandla symtom med nässpray, halstabletter och värktabletter som gäller?
Jag blir också sjuk före mens, varje månad. Humörsvängningar från helvetet osv osv... Jag kan inte ta minipiller, så vården kan inte hjälpa mig. 🤷‍♀️ Nu tar jag testosteron och det har gjort underverk. Helt fantastiskt att inte gå runt med all smärta som jag är van vid!
 
Nu under pandemin så har jag uppmärksammat min PMS på ett annat sätt än jag gjort tidigare.. Ni vet, man ska uppmärksamma minsta symtom och det har lett till att jag märkt att jag får sjukdomssymtom ca 4-5 dagar innan jag får mens. Jag blir lite rosslig i halsen, lite snorig (får snyta mig på morgonen och sen nångång till) och hes, innan dess har jag känt mig lite febrig (utan att ha feber) ett par dagar. Det här håller i sig hela vägen fram till mens med något mindre symtom sista dagen innan mens. Dagen innan mens får jag huvudvärk av migränkaraktär, ont i kroppen, det ilar i alla muskler och det är inte skönt att varken sitta, ligga eller stå.

Har ni några erfarenheter av det här? Finns det någon hjälp att få någonstans ifrån, eller bara att behandla symtom med nässpray, halstabletter och värktabletter som gäller?
Det stämmer in på mig också.
Liksom du beskriver är det inget jag noterat förrän nu i pandemitider. I och för sig har mina emotionella pms-symtom förrvärrats under det senaste året också, så de somatiska symtomen kan ha skruvats upp de också. Om så är fallet är orsaken sannolikt att jag närmar mig (huvva) klimakteriet...
Har tyvärr inga tips. Jag tar Alvedon och Ipren... Och ber familjen att hålla sig undan...
 
Nu under pandemin så har jag uppmärksammat min PMS på ett annat sätt än jag gjort tidigare.. Ni vet, man ska uppmärksamma minsta symtom och det har lett till att jag märkt att jag får sjukdomssymtom ca 4-5 dagar innan jag får mens. Jag blir lite rosslig i halsen, lite snorig (får snyta mig på morgonen och sen nångång till) och hes, innan dess har jag känt mig lite febrig (utan att ha feber) ett par dagar. Det här håller i sig hela vägen fram till mens med något mindre symtom sista dagen innan mens. Dagen innan mens får jag huvudvärk av migränkaraktär, ont i kroppen, det ilar i alla muskler och det är inte skönt att varken sitta, ligga eller stå.

Har ni några erfarenheter av det här? Finns det någon hjälp att få någonstans ifrån, eller bara att behandla symtom med nässpray, halstabletter och värktabletter som gäller?

Oh ja... verkligen jättekul i coronatider :meh: för min del varierar symptomen så det är jättesvårt ibland att veta om det är "mensförkylning", allergi eller något mer spännande. Sedan är jag i övergångsåldern så det är inte varje månad jag ens har mens... det är jättekul att vara kvinna, eller inte :cautious:

Jag gör inget åt det, inte mer än att jag försöker vara lite mer snäll mot mig själv de dagarna och tar det lite lugnt.
 
Jag får också ”mensförkylning” några dagar innan mens. Brukar inte behandla det på något speciellt sett men jag tycker det känns bättre när jag tränar konstigt nog.
 
Nu under pandemin så har jag uppmärksammat min PMS på ett annat sätt än jag gjort tidigare.. Ni vet, man ska uppmärksamma minsta symtom och det har lett till att jag märkt att jag får sjukdomssymtom ca 4-5 dagar innan jag får mens. Jag blir lite rosslig i halsen, lite snorig (får snyta mig på morgonen och sen nångång till) och hes, innan dess har jag känt mig lite febrig (utan att ha feber) ett par dagar. Det här håller i sig hela vägen fram till mens med något mindre symtom sista dagen innan mens. Dagen innan mens får jag huvudvärk av migränkaraktär, ont i kroppen, det ilar i alla muskler och det är inte skönt att varken sitta, ligga eller stå.

Har ni några erfarenheter av det här? Finns det någon hjälp att få någonstans ifrån, eller bara att behandla symtom med nässpray, halstabletter och värktabletter som gäller?
Vi behöver verkligen prata om det här, jag trodde att jag var ensam om mensförkylning. Varför har vi inte pratat om det här tidigare?
 
Ja, jag har exakt samma. Inte så att jag de facto känner mig sjuk, men väldigt påtaglig känsla av att ”nu håller jag på att bli sjuk” men så bryter det aldrig ut. Feberkänsla i kroppen, total orkeslös och kan som du också ha känningar i halsen och lite småsnörvel.

För mig brukar det vara som mest kännbart en dag bara, och den är alltid 4-5 dagar innan mens. Har ett fitbit-armband med pulsmätare och där kan man också tydligt se hur min vilopuls peakar just dessa dagar. Sedan vänder den nedåt för att vara som allra lägst första mensdag. Det kan alltså skilja upp mot 10 slag mellan högsta och lägsta punkt och samma mönster varje månad.

(och även fast jag numera är högst medveten om detta mönster så sitter jag ändå där exakt varje månad och tänker att NU måste jag väl ändå vara på väg att bli sjuk?! För så påtaglig är känslan.)
 
Det har vi, i en tråd för rätt många år sedan. Det var då jag insåg att det var det jag hade varje månad...
Det måste jag ha missat eller glömt, men varför pratar inte barnmorskor om sånt här? Och som ett sidospår, behöver inte barnmorskor en bättre yrkestitel? Mycket av deras jobba har snarare med att det inte ska bli några barn. 😇 och att kvinnokroppen ska fungera.
 
Ja, jag har exakt samma. Inte så att jag de facto känner mig sjuk, men väldigt påtaglig känsla av att ”nu håller jag på att bli sjuk” men så bryter det aldrig ut. Feberkänsla i kroppen, total orkeslös och kan som du också ha känningar i halsen och lite småsnörvel.

För mig brukar det vara som mest kännbart en dag bara, och den är alltid 4-5 dagar innan mens. Har ett fitbit-armband med pulsmätare och där kan man också tydligt se hur min vilopuls peakar just dessa dagar. Sedan vänder den nedåt för att vara som allra lägst första mensdag. Det kan alltså skilja upp mot 10 slag mellan högsta och lägsta punkt och samma mönster varje månad.

(och även fast jag numera är högst medveten om detta mönster så sitter jag ändå där exakt varje månad och tänker att NU måste jag väl ändå vara på väg att bli sjuk?! För så påtaglig är känslan.)

Precis samma här! Jag tror att jag håller på att bli sjuk tills jag inser att det är DEN tiden i månaden.
 
Det måste jag ha missat eller glömt, men varför pratar inte barnmorskor om sånt här? Och som ett sidospår, behöver inte barnmorskor en bättre yrkestitel? Mycket av deras jobba har snarare med att det inte ska bli några barn. 😇 och att kvinnokroppen ska fungera.

Jag vet att jag faktiskt en gång för många år sedan i samband med förnyelse av p-piller tog upp att jag noterat att inför varje mens fick förkylningssymptom men fick bara något ickesvar om att "det är naturligt att slemhinnorna påverkas och det då kan kännas som man har ont i halsen", typ.
 
Precis samma här! Jag tror att jag håller på att bli sjuk tills jag inser att det är DEN tiden i månaden.

Ja, det har hänt mer än en gång att jag på jobbet sagt till min chef att jag tror att jag håller på att bli sjuk så att vi kanske måste vara förberedda på att någon annan kan täcka upp med X och Y t.ex. Och så nästa dag är det helt bortblåst.
"haha, skojade bara lite" :meh: Känner mig så galet hypokondrisk och inbillningssjuk då!
 
Jag har också bekymmer med att jag känner mig fysiskt sjuk vid mens. Jag har löst det (och mycket annat relaterat till det) med att ta ppiller som minskar/tar bort mensen helt. Är på riktigt orolig över hur jag ska må den dag det är dags att sluta för att jag vill ha barn, min kropp gör sig inte så bra au naturell i det här avseendet
 
Börjar varje period med inkontinens (för ett par år sen fick jag mer som UVI), sen förkylningsymptom med ont i halsen och feberkänsla.
Tog ganska långtid innan jag fattade att först UVI och sen även "förkylningen" var tecken på att mensen var på väg.
 
Börjar varje period med inkontinens (för ett par år sen fick jag mer som UVI), sen förkylningsymptom med ont i halsen och feberkänsla.
Tog ganska långtid innan jag fattade att först UVI och sen även "förkylningen" var tecken på att mensen var på väg.
Skulle det vara något som man pratade om mer öppet i samhället så skulle kanske fler få förståelse för varför de mår som de mår istället för att tro att det är något fel på dem.
 
Börjar varje period med inkontinens (för ett par år sen fick jag mer som UVI), sen förkylningsymptom med ont i halsen och feberkänsla.
Tog ganska långtid innan jag fattade att först UVI och sen även "förkylningen" var tecken på att mensen var på väg.
Detta känner jag igen! Förutom att jag numera inte får mensen, men detta hänger med ändå! Sjukt störigt och undrar vad det hänger på? Man borde ju rimligen ha lika mycket muskler som ”alla” alltid hävdar att inkontinens handlar om. Stöttning från barnmoraka eller KK lika med noll.... Du får knipa! O_o
 
Jag har haft hormonspiral så länge, när jag satte in p-stav istället fick jag tillbaka mensen, men det tog 1,5 år innan jag fattade all skit det förde med sig.

Ägglossning till mens är ett helvete för mig.
 
Jag har haft väldig tur med min mens trots allt med tanke på vad jag hade kunnat drabbas av. PMS kan vara märkbart i mitt humör, jag är mera känslig och kan bryta ihop i tårar eller ilska om någon/något sker just i "rätt" tidpunkt. Tårar och ilska behöver inte vara varandras motsatser då heller :cautious:

Och att finnar är något som tillhör tonåren är inte något jag märkt, men antalen har åtminstone minskat :meh:
Annars när mensen har börjat så kan jag drabbas av mensvärk i höger lår ibland första dagen, jag blöder numera tackolov mycket mindre än vad jag gjorde under mina tonår men den första dagen brukar jag ibland ta en sjukdag från jobbet då det är rätt jobbigt.

Jag kommer ihåg att till en början under mina tidigare tonår så hade jag mens med två veckors mellanrum (direkt utan någon paus) .... :crazy: Känns ofattbart numera då det innebar i praktiken att jag hade mens varannan vecka. Men jag minns tydligt lättnaden när det började bli tre veckor under mitten av tonåren, för att sedan bli fyra veckor äntligen.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag började känna mig konstig i halsen under söndag kväll, sedan måndag vaknade jag med väldigt ont i halsen. Tisdag fortsatt ont...
2
Svar
25
· Visningar
2 579
Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
8 719
Senast: Voeux
·
Kropp & Själ Jag är inne på mitt sjätte dygn av förkylning/influensa (?) nu och börjar bli lite tokig. De två första dagarna hade jag nog feber och...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 354
Senast: lilstar
·
Kropp & Själ Åhh... Förkylningen har tagit mig i sitt grymma grepp... Precis när jag trodde att jag klarat mig och till och med skrutit lite om min...
Svar
0
· Visningar
289
Senast: Monkie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp