Låt oss prata om Myndighetsutövning

Inte_Ung

Trådstartare
De talas ofta om Myndigheternas ansvar att ta hand innevånarna.
Det talas också ofta om att Myndigheterna lägger sig i sådant som de inte har att göra med.

Vilket inställning har ni till Myndigheterna?
Vilka är Myndigheterna egentligen?
Vad anser ni att Myndighetsutövning innebär?

Och vad tycker ni om människor som arbetar med Myndighetsutövning?
 
Snabb googling säger att ungefär 270 000 personer jobbar på myndigheter/statligt i Sverige. Frågan du ställer är inte helt lätt att besvara då det är enormt stor skillnad på arbetsuppgifterna.

Staten är en väldigt stor och bred arbetsgivare.
 
Spännande tråd! Allt som görs inom myndigheter är dock inte "myndighetsutövning", så det är bra om skribenterna är tydliga med vad man skriver om. Jag är också nyfiken på vad folk tycker om tjänstemannaansvaret som också är i ropet just nu.

Om myndighetsutövning:
"Ett beslut eller annan åtgärd som fattas av en myndighet och som är ett uttryck av makt över en medborgare.

Det är endast "utövning av befogenhet att för enskild bestämma om förmån, rättighet, skyldighet, disciplinär bestraffning eller annat jämförbart förhållande" som räknas som myndighetsutövning. Annat som myndigheten ägnar sig åt räknas inte in i myndighetsutövningen, exempelvis avtal eller affärsmässig verksamhet.

Myndighetsutövning kan bestå av både gynnande och betungande beslut. Den enskilde kan inte överklaga ett gynnande beslut, utan endast beslut som formellt sett går den sökande emot (det spelar alltså ingen roll om den enskilde upplever beslutet som betungande: är det formellt sett gynnande kan det inte överklagas, se 22 § förvaltningslagen).

I vissa fall kan en privat aktör ges i uppdrag att utöva myndighetsutövning som är tvingande för den enskilde, så som AB Svensk Bilprovning."
(Från www.lagen.nu)
 
Snabb googling säger att ungefär 270 000 personer jobbar på myndigheter/statligt i Sverige. Frågan du ställer är inte helt lätt att besvara då det är enormt stor skillnad på arbetsuppgifterna.

Staten är en väldigt stor och bred arbetsgivare.
Och det är ju inte bara staten, myndighetsutövning förekommer också i kommuner. Har själv arbetat med det i många år inom socialtjänsten där jag bland annat beslutat om att inleda utredning efter orosanmälan.
 
De talas ofta om Myndigheternas ansvar att ta hand innevånarna.
Det talas också ofta om att Myndigheterna lägger sig i sådant som de inte har att göra med.

Vilket inställning har ni till Myndigheterna?
Vilka är Myndigheterna egentligen?
Vad anser ni att Myndighetsutövning innebär?

Och vad tycker ni om människor som arbetar med Myndighetsutövning?
Vad brukar myndigheterna lägga sig i som de inte har med att göra? Genuin fråga, då jag inte stött på det tidigare.
 
Vad brukar myndigheterna lägga sig i som de inte har med att göra? Genuin fråga, då jag inte stött på det tidigare.
Min erfarenhet från socialtjänstens område är att samma personer som i situationer som rör dem själva anser att myndigheter lägger sig i sånt som de inte har med att göra, i andra situationer kräver att myndigheter ingriper, även om det går emot lagen.
 
Att sätta betyg är myndighetsutövande, så det har jag pysslat med back in the day.

Betygsättning skulle jag säga kan vara otroligt orättvist när t.ex. personer utan utbildning sätter och/eller ändrar betyg. Tyvärr har vi en skola där ett betyg inte behöver vara rättvisande. Ett C i engelska kan se olika ut på olika skolor och mellan olika lärare eftersom även om t.ex nationella proven ska vara betygsgrundande så kan allt detta hända:
- En kan rektor kan sätta/ändra betyg
- Eleven hade en dålig dag under NP och läraren sätter ett slutbetyg som motsvarar elevens prestation under läsåret (vilket är helt ok och då också kan styrkas med hjälp av annat betygsunderlag än NP)
- En lärare sätter systematiskt för höga/låga betyg pga., ja alla möjliga anledningar

I och med vårt skolsystem så gynnas skolor av att sätta glädjebetyg, vilket kan leda till att "fel" personer kommer in på utbildningar, och att elever inte får den utbildning de förtjänar.
 
Min erfarenhet från socialtjänstens område är att samma personer som i situationer som rör dem själva anser att myndigheter lägger sig i sånt som de inte har med att göra, i andra situationer kräver att myndigheter ingriper, även om det går emot lagen.

Har lite samma erfarenhet men inom mitt område. Har aldrig jobbat specifikt med bygglov men nära den verksamheten. Och samtidigt som man tycker att det är obegripligt att det behövs bygglov för diverse "småsaker" man själv vill göra på egen fastighet så är det också obegripligt att kommunen låter grannen bygga fula saker eller skräpa ner hur som helst.

Sen kan man alltid diskutera gränsdragningar och jag påstår inte att lagstiftningen hamnar helt rätt alltid. Men från myndighetens perspektiv blir det ofta att individen saknar förståelse för det omöjliga att lagstifta om att "om det är rimligt så är det okej" och sen ska alla hålla med om att det är rimligt. Samtidigt som individen upplever att myndigheten saknar förståelse för att just det enskilda fallet.
 
Snabb googling säger att ungefär 270 000 personer jobbar på myndigheter/statligt i Sverige. Frågan du ställer är inte helt lätt att besvara då det är enormt stor skillnad på arbetsuppgifterna.

Staten är en väldigt stor och bred arbetsgivare.
Det är ju inte bara Staten.
Kommunen har också Myndighetsutövning.
Både enligt socialtjänstlagen och plan och bygglagen.
Samt Miljöbalken och en del annat.
 
Det är en rätt insuant att fråga om vad andra tycker om personer som har myndighetsutövning som arbetsuppgift. Det är ganska många offentliganställda som har myndighetsutövning som en arbetsuppgift, varför skulle vi tycka något om dessa alls? Hur kan man tycka något om en så stor grupp människor?
 
De talas ofta om Myndigheternas ansvar att ta hand innevånarna.
Det talas också ofta om att Myndigheterna lägger sig i sådant som de inte har att göra med.

Vilket inställning har ni till Myndigheterna?
Vilka är Myndigheterna egentligen?
Vad anser ni att Myndighetsutövning innebär?

Och vad tycker ni om människor som arbetar med Myndighetsutövning?
Å jag liksom bara tänkte men i hela friden vad har du gjort nu @Inte_Ung , skojar🤪🤓🤪🤓🥳👻💩👹🤡

Iallafall myndighetsutövning klassiskt är absolut veterinärens rådgivande och medicinansvar mot deras anmälningsplikt. Är det verkligen inte väldigt, väldigt jobbigt för veterinärer att de har dubbla ansvar? Är det verkligen nödvändigt ? Skulle det underlätta veterinärerna om de slapp anmälningsplikten eller om den nyanserades något? Egentligen hur de tänker vet jag inte så om någon vill berätta är jag nyfiken.
 
Det är en rätt insuant att fråga om vad andra tycker om personer som har myndighetsutövning som arbetsuppgift. Det är ganska många offentliganställda som har myndighetsutövning som en arbetsuppgift, varför skulle vi tycka något om dessa alls? Hur kan man tycka något om en så stor grupp människor?
Det är oerhört många som har åsikter om det.
Jag är nyfiken på både åsikterna och varför.
 
Det är oerhört många som har åsikter om det.
Jag är nyfiken på både åsikterna och varför.
Du menar att många har åsikter om människor som arbetar med myndighetsutövning? Själv har jag aldrig hört talas om det.

Jo, visst hör jag ibland åsikter om en särskild yrkesgrupp som t ex handläggare hos Kronofogden eller på socialkontoret. Men aldrig som gemensam grupp. Men låt höra - vad tycker du om människor som på ett eller annat sätt har myndighetsutövning som arbetsuppgift?
 
Du menar att många har åsikter om människor som arbetar med myndighetsutövning? Själv har jag aldrig hört talas om det.

Jo, visst hör jag ibland åsikter om en särskild yrkesgrupp som t ex handläggare hos Kronofogden eller på socialkontoret. Men aldrig som gemensam grupp. Men låt höra - vad tycker du om människor som på ett eller annat sätt har myndighetsutövning som arbetsuppgift?
Jag avsåg inte på gruppnivå utan för varje funktion för sig.
Men innefattar alla funktioner.
I stället för att räkna upp dem var och en för sig så benämner jag dem Myndighetsutövare.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 194
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 186
Senast: Enya
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 795
Senast: mars
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
38 169
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp