Låt oss tala om brandsäkerhet

Fibusen

Trådstartare
Är ni uppdaterade i hemmet?

Jag kan erkänna att jag varit urdålig på det! Köpte hem brandvarnare för ett par år sen men dom blev inte uppmonterade förens idag! :bag: Jag trodde att jag hade färre än vad jag hade så beställde hem ett gäng till, så nu plötsligt kommer jag ha en himla massa brandvarnare, men jag tänker att ju fler desto bättre?

Jag har tidigare haft EN i hela stora huset, nere i vardagsrummet. Där har jag kakelugnen som jag eldar i. Jag har även nu monterat en utanför pannrummet och en i hallen uppe ovanför trappen. Jag har beställt fyra till som jag kommer placera i köket, hallen nere, sen två kvar som jag kommer sätta antingen inne eller utanför för mitt och sonens sovrum.

Jag har även en brandfilt uppe och en nere, (Sånt jag vunnit på diverse tävlingar) men ingen brandsläckare.

Hur har ni det? Och hur bor ni, hus eller lägenhet?
 
Är ni uppdaterade i hemmet?

Jag kan erkänna att jag varit urdålig på det! Köpte hem brandvarnare för ett par år sen men dom blev inte uppmonterade förens idag! :bag: Jag trodde att jag hade färre än vad jag hade så beställde hem ett gäng till, så nu plötsligt kommer jag ha en himla massa brandvarnare, men jag tänker att ju fler desto bättre?

Jag har tidigare haft EN i hela stora huset, nere i vardagsrummet. Där har jag kakelugnen som jag eldar i. Jag har även nu monterat en utanför pannrummet och en i hallen uppe ovanför trappen. Jag har beställt fyra till som jag kommer placera i köket, hallen nere, sen två kvar som jag kommer sätta antingen inne eller utanför för mitt och sonens sovrum.

Jag har även en brandfilt uppe och en nere, (Sånt jag vunnit på diverse tävlingar) men ingen brandsläckare.

Hur har ni det? Och hur bor ni, hus eller lägenhet?

Bor i hyreslägenhet, men brandvarnare har jag inte. Rekommenderar inte brandvarnare i köket och tillgränsande rum/utrymmen då den gärna sätts igång av minsta lilla matos från spisen om spisfläkten inte klarar av att suga upp all matos som produceras när det steks och kokas. Även osen från brödrosten triggar igång eländet om den inte står under fläkten.
 
Bor i hyreslägenhet, men brandvarnare har jag inte. Rekommenderar inte brandvarnare i köket och tillgränsande rum/utrymmen då den gärna sätts igång av minsta lilla matos från spisen om spisfläkten inte klarar av att suga upp all matos som produceras när det steks och kokas. Även osen från brödrosten triggar igång eländet om den inte står under fläkten.

Tack för tipset, läste det just själv också att man inte bör ha en i köket. Köket ligger mellan hall och vardagsrum så skulle det börja brinna på riktigt i köket så bör det larma hyfsat i tid iallafall.

Är det inte krav på att hyresvärden ska se till så det finns brandvarnare i alla lägenheter?
 
Bor i hyreslägenhet, men brandvarnare har jag inte. Rekommenderar inte brandvarnare i köket och tillgränsande rum/utrymmen då den gärna sätts igång av minsta lilla matos från spisen om spisfläkten inte klarar av att suga upp all matos som produceras när det steks och kokas. Även osen från brödrosten triggar igång eländet om den inte står under fläkten.

Aldrig haft problem med det förutom när maten börjat bli svart... och det är inte ofta. Hade inte ens problem med det när vi hade kök utan fläkt 🤷‍♀️
 
Brandvarnare finns i vardagsrum och sovrum. Brandsläckare och brandfilt i skafferiet och i bilen. Bor såpass litet även om det är ett hus att jag inte känner att det behövs fler. Har även ett kolmonoxid/gaslarm men det blev över sen jag använde gasolvärmare sist och inget jag väl bör ha nytta av egentligen.

Inför jul har jag dessutom skaffat ljusvakter för kronljus, tyckte att de verkar så himla smarta ifall man glömmer släcka 🙂
 
När jag bodde i hus hade jag brandvarnare i alla rummen, hade en brandsläckare samt brandövning med barnen en gång om året. Kändes vettigt.

Nu bor jag i en lägenhet och har en brandvarnare som jag flyttat närmare ytterdörren istället för mitt i hallen där den satt först (den flyttades pga en lampa som kommunen monterade dit), för jag är mer orolig för brand utifrån än från min lägenheten. Man kan se springor runt ytterdörren så röker utifrån tar sig lätt in.
Har även en brandvarnare i vardagsrummet som sitter bara några meter från där brandvarnaren ursprungligen satt.

Brandfilt eller brandsläckare har jag inte.
 
Jag bor i hyres. Har en brandvarnare som sitter centralt mellan alla rum som satt där när jag flyttade in. Har en brandsläckare öppet i hallen men ingen brandfilt. Bor själv så den lär inte komma till användning ändå men jag borde kanske köpa en.
 
Bor i hus. Har många brandvarnare men borde kolla batterierna. På nedervåningen har jag brandfilt och släckare samt en kolmonoxidvarnare eftersom vi eldar med ved.
 
Bor i hyreslägenhet.

Hyresvärden står för brandvarnare och byten av den.

Vi har även en brandsläckare och några brandfiltar i städskåpet.
 
Bor i hus med två våningar. Brandvarnare på tre ställen, brandsläckare (fungerande) på båda våningarna och givetvis brandfiltar. Tyvärr har jag inte fixat en nödstege ännu men det går att ta sig ut från andra våningen på ena sidan via altanen.

Jag är enormt försiktig när jag bränner ljus (mest pga katten faktiskt) så där känner jag mig trygg.
 
Jag bor i lägenhet som inte är jättestor och har en brandvarnare. Har även en brandfilt.

För något år sedan när det brunnit i grannhuset så kom det brandmän och knackade dörr överallt för att prata med de boende om just brandsäkerhet. Då pratades det om brandvarnare och brandfiltar, men minst lika viktigt: hur man faktiskt ska agera om det börjar brinna. Brandmannen som var här sa att jag verkade välinformerad och hade helt rätt säkerhetstänk.

Den brandmannen berättade också att även om det är krav att hyresvärden ser till att det sitter brandvarnare i alla lägenheter, så finns det inget som hindrar folk från att plocka ner dem... Tydligen är det jättevanligt eftersom folk stör sig på att de går igång när det lagas mat :cautious: Nu litar jag på mig själv, men inte på mina grannar...
 
Jag tar den risken på stort allvar, vännernas radhus brann tidigare i år och djuren klarade sig inte. Jag är också utrymningsledare på min arbetsplats där vi hade skarpt larm så sent som i förra veckan.

I lägenheten har vi brandvarnare, brandsläckare och brandfilt. Oerhört noga med att släcka ljus när man lämnar rummet och så vidare. Har enkelt att utrymma från alla rum om det skulle behövas.
 
Jag bor i hus och tycker att jag tänker till kring brandsäkerhet hyfsat noga. Växte ujpp med en farsa som är brandman så man har fått höra några skräckhistorier genom åren. Medvetenheten är kanske det viktigaste brandskyddet. Att inte lämna ljus, inte ha kaffebryggaren inkopplad när den intte används (när jag hade en sån) och såna saker.

Vi har brandlarm kopplat till larmcentral vilket är en level upp från brandvarnare. Larmet har sensorer på båda våningarna och larmar den ena så tjuter det i alla. Brandsläckare och brandfilt. Jag hade två brandsläckare men nu är det bara en.
 
Jag bor i en tvåa och har tre brandvarnare. En som ingick i hyreslägenheten och sitter centralt, och två som tillkom i hemlarmet jag hyr (och sitter i sovrum, samt hall/nära badrum). De två senare meddelar SOS direkt om det händer något, samt informerar mig var det brinner. Jag tänkte även köpa brandfilt(ar) och eventuellt brandsläckare. Är sjukt nojig för brand.
 
Ja det skulle jag säga. Har flera brandvarnare, brandsläckare och filt. Vi har dessutom vårat hemlarm kopplat till brandvarnarna och värmesensor i köket så skulle en brand uppstå går larmet det direkt till våran larmoperatör. Känns tryggt om brand skulle uppstå ifall vi inte är hemma.
 

Liknande trådar

Hemmet Via mitt försäkringsbolag fick vi en gratis genomgång av Anticimex kring hur vi kan förebygga inbrott, vattenläckor, brand osv. Vi har...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
3 894
Senast: Krålus
·
Äldre Jag blir galen på våran granne snart! Huah, är jag lättretlig eller har jag rätt till att vara det? :eek: Sambon och jag har nyligen...
Svar
18
· Visningar
2 664
Senast: martha
·
Övr. Hund Valpen som nu är åtta månader har aldrig haft problem med att vara själv hemma. Tills nu. Vi flyttade för ca 3 veckor sedan och nu är...
Svar
2
· Visningar
926
Senast: Blandrastik
·
Hemmet Ja.. Jag vet inte var jag ska börja.. Förra året i december blev det, efter tre års bönande och tjat, klart med att min hyresvärd...
Svar
7
· Visningar
1 794
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp