Låt oss tala om brandsäkerhet

Brandfilt i hallen och även transportbur åt djuret där. Buren var en sak som jag tidigare inte tänkt på riktigt med tanke på hur sällan den användes men hellre att den går att nå än att den står i förrådet :)

Jag har skruvat ner brandvarnaren för den gick på vid matlagning och jag kan inte ta upp&ner hela tiden men ligger långt upp i bokhylla.
 
Har aldrig reflekterat över filten och dennes användningsområden faktiskt. Smart :p Den hör till lägenheten.
 
Är ni uppdaterade i hemmet?

Jag kan erkänna att jag varit urdålig på det! Köpte hem brandvarnare för ett par år sen men dom blev inte uppmonterade förens idag! :bag: Jag trodde att jag hade färre än vad jag hade så beställde hem ett gäng till, så nu plötsligt kommer jag ha en himla massa brandvarnare, men jag tänker att ju fler desto bättre?

Jag har tidigare haft EN i hela stora huset, nere i vardagsrummet. Där har jag kakelugnen som jag eldar i. Jag har även nu monterat en utanför pannrummet och en i hallen uppe ovanför trappen. Jag har beställt fyra till som jag kommer placera i köket, hallen nere, sen två kvar som jag kommer sätta antingen inne eller utanför för mitt och sonens sovrum.

Jag har även en brandfilt uppe och en nere, (Sånt jag vunnit på diverse tävlingar) men ingen brandsläckare.

Hur har ni det? Och hur bor ni, hus eller lägenhet?
Vi bor i hus och har både vanliga lösa brandvarnare och kopplat till larmet i flera rum både uppe och nere.
Vi har också brandsläckare uppe och nere.

Vi har tack och lov aldrig haft en brand. Men vi råkade få lite väl mkt os från grillpannan en gång. Det triggade larmet och det gapades HÖGT "Varning för brand" i högtalarna uppe och nere ihop med att det tjöt larmsignaler. Sen ringde larm-leverantören och pratade genom högtalarna. Tydligen var det då brandvarnaren på övervåningen kopplat till larmet som varnat först, och inte de i rummen bredvid köket.
Så vi har iaf testkört det och sett att det funkar. 😅
 
Bor i stor hyreslägenhet (träkåk), hyresvärden har installerat 1 st brandvarnare, jag har satt upp 4 till (seriekopplade), har en 6kg pulversläckare centralt placerad, brandfilt i varje rum + hall. Vi har även en större brandsläckare på våningsplanen i porten.

Jag byter alltid batterierna på brandvarnarna på nyårsafton. Oavsett det behövs eller inte.
 
Bor i enplanshus, har flera brandvarnare, brandfilt och brandsläckare. Kommer även när jag har samlat ihop lite mer pengar sätta in larm med "övervakning". Chansen är liten att brandkåren hinner hit i tid ändå (och jag vet inte hur mycket de släcker på vattentäkt) men det känns ändå tryggt att någon kan se om det börjar brinna när jag inte är hemma. Eller inte vaknar av brandvarnaren.
 
Jag bor själv i en fyrarummare, bostadsrätt. Har brandsläckare och brandfilt i ett skåp nära sovrummet, en brandvarnare mellan vardagsrummet och köket (öppen planlösning) och en till utanför sovrummet.
Har kattens transportbur i hallen (enkel att nå) och i sovrummet har jag en tvättkorg som man vid akut fara kan tömma och sätta honom i så länge.

Måste beställa en skylt till ytterdörren om att man vid brand ska rädda honom, annars är jag rätt välförsedd.
 
Jag bor i ett hus på 75 kvm med två våningar (majoriteten av utan är på nedervåningen, ovanvåningen är i princip ett stort rum)

Jag har totalt sett tre brandvarnare på nedervåningen (farstu, hall, bokrum) och en brandvarnare på ovanvåningen. Brandvarnaren i hallen är lite för nära köket, så den kan gå igång om man t.ex. öppnar ugnsluckan om det är 225-250 grader i ugnen, eller av matos och liknande.

Jag har en liten brandsläckare i köket och på ovanvåningen, och en stor brandsläckare i hallen. Jag försöker komma ihåg att skaka/vända på dem då och då. Utöver det har jag även en brandfilt som ska hängas upp antingen i hallen eller köket, just nu ligger den bara någonstans. Och sedan har jag en brandstege på ovanvåningen som jag kan hänga från balkongen. Planen är också att fixa varsin IKEA kasse till hundarna som de kan bäras i, så det går att få ut dem hyfsat smidigt via att fira ned dem från balkongen.
 
Är ni uppdaterade i hemmet?

Jag kan erkänna att jag varit urdålig på det! Köpte hem brandvarnare för ett par år sen men dom blev inte uppmonterade förens idag! :bag: Jag trodde att jag hade färre än vad jag hade så beställde hem ett gäng till, så nu plötsligt kommer jag ha en himla massa brandvarnare, men jag tänker att ju fler desto bättre?

Jag har tidigare haft EN i hela stora huset, nere i vardagsrummet. Där har jag kakelugnen som jag eldar i. Jag har även nu monterat en utanför pannrummet och en i hallen uppe ovanför trappen. Jag har beställt fyra till som jag kommer placera i köket, hallen nere, sen två kvar som jag kommer sätta antingen inne eller utanför för mitt och sonens sovrum.

Jag har även en brandfilt uppe och en nere, (Sånt jag vunnit på diverse tävlingar) men ingen brandsläckare.

Hur har ni det? Och hur bor ni, hus eller lägenhet?

Vi har två vanliga brandvarnare och brandlarm via hemlarm, två brandsläckare (en på varje våning) och brandfilt.
 
Misstänker att brandvarnaren tjöt här, men jag var inte hemma... Jag bodde på översta våningen, lägenheten blev "bara" kraftigt rökskadad, förutom då en massa glassplitter i sovrummet...
FB_IMG_1635196008137.jpg
 
Jag är noga med ljus, kontakter och sånt där. Ser ingen mening med att ha tex vattenkokaren eller micron i uttaget när den inte används. TVn används i stort sett aldrig här och därmed är hela klossen med tvsladd, boxer, dvd och nintendo utdraget typ jämnt. Jag påminner också barnen då och då.

Vad som däremot tex hyresvärdar borde vara mer noga med är det här med vagnar i trappuppgångar. Det är ju verkligen mitt hatobjekt! Jag har bott här i över 4 år nu och i 4 år har det stått vagnar i trappan. Plötsligt en dag för någon månad sedan var de borta, antar dock de återkommer..... Jag har ändå sagt ifrån till både hyresvärd och vagnägare under åren. Vi har inga säkerhetsdörrar, bor i ett trähus, glipor mellan dörr och karm så att rök tar sig in utan problem. Som sagt, jag oroar mig inte för att det ska brinna i min lägenhet, snarare i trappan för då blir vi fast här. Ska man hoppa från andra våningen? Ska man slänga ut hunden, orkar man ens det, slänga en husky över balkongräcket?

För att folk inte orkar bära sina vagnar till och från sina lägenheter.....
 
Bor i hus. Vi har seriekopplade brandvarnare i sovrum, kök, vardagsrum och så en på övervåningen i allrummet. Det kommer bli fler sovrum på övervåningen vad det lider, då blir det också en brandvarnare per sovrum där. Vi bytte nyligen ut samtliga brandvarnare eftersom de närmade sig 10-årsstrecket och huvudenheten hade plötsligt börjat låta väldigt trött.

Sen har vi tre brandsläckare på olika ställen. Även två brandfiltar men vi måste verkligen ta tag i att sätta upp dem på bra ställen, just nu är de inte så lättillgängliga som de borde vara.

Jag är ganska nitisk på att inte ha mobiler och liknande på laddning på natten, och brödrosten drar jag ut så snart mackorna är färdigrostade. Kaffebryggare har vi inte. Tvätt och disk körs när vi är hemma och vakna, kan åka och handla eller vara ute på gården men i övrigt väntar vi med att köra igång maskinerna.

I vanliga fall gillar jag att ha mycket värmeljus tända den här årstiden men nu har vi småbarn så det blir batteridrivna ljus istället, åtminstone bra för brandsäkerheten tänker jag :D
 
På gång att skaffa nya brandvarnare.
Blir inte billigaste varianten.
Verkar finna en där batteriet håller 10 år samt går att få meddelande i telefonen vid rök eller brand. Nån som har en sån ?
 
Bor i villa.
Brandfilt i hallen. Brandsläckare nere i rummet med kaminen. Brandvarnare i rummet med kamin nere, samt trapphus och tv-rum uppe. Har köpt en att sätta i köket med, den ska upp i helgen.
 
Bor på 160 kvadrat, 2 plan flera uthus.
Har brandvarnare+brandfilt nära köket nere,i vårt sovrum uppe samt ett av uthusen med verkstad. Brandvarnare har vi länge haft bara en gammal, enkel per våning men tack vare tråden fick jag tummen ur att beställa seriekopplade brandvarnare till huset och vår lada med verkstad. Räckvidden ska vara upp till 200 m så jag hoppas åtminstone att det ska funka. :)
 

Liknande trådar

Hemmet Via mitt försäkringsbolag fick vi en gratis genomgång av Anticimex kring hur vi kan förebygga inbrott, vattenläckor, brand osv. Vi har...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
3 900
Senast: Krålus
·
Äldre Jag blir galen på våran granne snart! Huah, är jag lättretlig eller har jag rätt till att vara det? :eek: Sambon och jag har nyligen...
Svar
18
· Visningar
2 664
Senast: martha
·
Övr. Hund Valpen som nu är åtta månader har aldrig haft problem med att vara själv hemma. Tills nu. Vi flyttade för ca 3 veckor sedan och nu är...
Svar
2
· Visningar
927
Senast: Blandrastik
·
Hemmet Ja.. Jag vet inte var jag ska börja.. Förra året i december blev det, efter tre års bönande och tjat, klart med att min hyresvärd...
Svar
7
· Visningar
1 796
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp