Låt oss tala om brandsäkerhet

Jag bor själv i en fyrarummare, bostadsrätt. Har brandsläckare och brandfilt i ett skåp nära sovrummet, en brandvarnare mellan vardagsrummet och köket (öppen planlösning) och en till utanför sovrummet.
Har kattens transportbur i hallen (enkel att nå) och i sovrummet har jag en tvättkorg som man vid akut fara kan tömma och sätta honom i så länge.

Måste beställa en skylt till ytterdörren om att man vid brand ska rädda honom, annars är jag rätt välförsedd.

Smart med tvättkorgen, det tar jag med mig :up:
 
Puttar upp den här tråden, ifall någon mer än jag inte kommit sig för att köpa brandsäkerhetsutrustning ännu. Har sett att det är mellandagsrea på lite sånt nu.
Har beställt brandfiltar till mig själv, pappa, mamma och bror. Glömde till sommarstugorna dock, får kanske köpa några till...
Brandsläckare ska köpas också. Jag tänker att en 2-kilos räcker i min lilla lgh på 23 kvm, eller...?
 
Puttar upp den här tråden, ifall någon mer än jag inte kommit sig för att köpa brandsäkerhetsutrustning ännu. Har sett att det är mellandagsrea på lite sånt nu.
Har beställt brandfiltar till mig själv, pappa, mamma och bror. Glömde till sommarstugorna dock, får kanske köpa några till...
Brandsläckare ska köpas också. Jag tänker att en 2-kilos räcker i min lilla lgh på 23 kvm, eller...?
Du tömmer en brandsläckare oerhört snabbt. Har du plats skulle jag absolut köpa en fullstor.
 
Puttar upp den här tråden, ifall någon mer än jag inte kommit sig för att köpa brandsäkerhetsutrustning ännu. Har sett att det är mellandagsrea på lite sånt nu.
Har beställt brandfiltar till mig själv, pappa, mamma och bror. Glömde till sommarstugorna dock, får kanske köpa några till...
Brandsläckare ska köpas också. Jag tänker att en 2-kilos räcker i min lilla lgh på 23 kvm, eller...?
6 kg rekommenderas i hem. 2 kg har man oftast i bilar.
 
Bor i tvåvåningshus, 130 m2.
Har två brandvarnare nere och brandvarnare i alla sovrum uppe. Brandvarnarna är kopplade till elnätet så man slipper krångla med batterier.

Har räddningsstegar på övervåningen.
Brandfiltar lite här och där men ingen släckare.
Har släckare i båten dock.

Har faktiskt använt en brandfilt en gång då det började brinna i en gammal brödrost.

Kan varmt rekommendera att man övar utomhus på något som brinner lite lagom så man kan i skapt läge. T.ex ska man gärna komma ihåg att vira in händerna lite så man inte bränner sig.
 
Hmm jo fast tänker att jag har ett så litet hem...
Finns ju 1-kilos också, trodde de var vanligast att ha i bilar...?
Du ska absolut ha en 6-kilos eller större. En 2 kilos kommer du ingenstans med om det tar sig. En 2 kilos släckare kan du använda för att släcka en stekpanna som brinner, that's it, vilket du gör lika bra med en brandfilt. Har du eld i en gardin, i soffan eller i något annat så kommer du inte långt med en så liten släckare och elden kommer att ta sig snabbt. Jag skulle dessutom råda dig att specifikt köpa en pulver-släckare framför tex kolsyra eller skum, ja det blir oerhört skitigt av pulver men du har överlägset bäst släckningskapacitet och kan hålla ett betydligt större fysiskt avstånd till branden i jämförelse med de andra släckarna där man måste stå betydligt närmare för att få effekt.
 

Liknande trådar

Hemmet Via mitt försäkringsbolag fick vi en gratis genomgång av Anticimex kring hur vi kan förebygga inbrott, vattenläckor, brand osv. Vi har...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
3 902
Senast: Krålus
·
Äldre Jag blir galen på våran granne snart! Huah, är jag lättretlig eller har jag rätt till att vara det? :eek: Sambon och jag har nyligen...
Svar
18
· Visningar
2 664
Senast: martha
·
Övr. Hund Valpen som nu är åtta månader har aldrig haft problem med att vara själv hemma. Tills nu. Vi flyttade för ca 3 veckor sedan och nu är...
Svar
2
· Visningar
927
Senast: Blandrastik
·
Hemmet Ja.. Jag vet inte var jag ska börja.. Förra året i december blev det, efter tre års bönande och tjat, klart med att min hyresvärd...
Svar
7
· Visningar
1 797
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp