Bukefalos 28 år!

Lat quartervalack

pitbull_lisen

Trådstartare
Hej!
Undrar om någon har liknande erfarenheter och kanske bra tips?
Jag har som sagt en qh valack som är 4 år. Han har nyligen vart hos Tommy Bäcklund i tre veckor, på lite början på inridning. Han har jobbat mest med tömkörning då han varit väldigt bakrädd, och han liksom skvätter och "är rädd för sig själv" när grus sprutar på väggen mm. Han är ganska testig som personlighet, så man får hålla honom kort och inte släppa på regler. Jag jobbar mycket med ledarskap med honom, då han för ett tag sen fått lite överhanden över mig (han har vart valack i 7 mån) Tror jag tagit tillbaks det relativt bra.
Han är väldigt lat och svår att få i galopp. När man longerar och rider. Han börjar oftast att bocka lite och går sedan över i galopp för att bryta av efter ett halvt varv. :mad: Vad göra?
Bara att fortsätta att driva som en blådåre och säga till på skarpen när han försöker smita undan genom att bocka och skygga för skuggor??
(tror inte han är särskilt rädd egentligen bara mkt. tillfälligt, som om han försöker hitta en ursäkt)

Har någon några bra erfarenheter att dela med sig av?

tack för att ni läste, Mvh Lisa Andersson
 
Sv: Lat quartervalack

Hej!
Hade inte Tommy något tips? Tränaren kan väl skicka med lite övningar, som du kan träna själv med din häst? Då kommer du tillbaka och vill ha fler övningar när du har betat av de första :idea:
Tycker du kan ring och fråga Tommy, han borde ju kunna din häst efter tre veckor.
Själv går jag på, ska lära sig att fortsätta i den gångart som sagts, tills jag ber om något annat. Viktigt med bara MYCKET korta galopper, de är inte så starka och kan tycka att det är mycket jobbigt att galoppera på volten.
Lycka till!
 
Sv: Lat quartervalack

Jag tror inte din häst är lat, är nog bara otränad o omotiverad.
Det jag brukar göra med unghästar som ska få rutin är att rida ut med sällskap i skogen etc. när de är hyfsat säkra att bli sadlade o suttna på. Och inte kräva nåt.. bara hänga med bakom de andra. Dom lär sig otroligt mycket av andra hästar och alla "faror" man möter och ser hur de andra reagerar osv. och de får träna kondition mm. o ha nån på ryggen.. hitta sin balans att bära "last" helt själv. Bara att åka med. Efter nån månad kan man öka, minska tempo. Hästen lyssnar på tyglar o skänklar ( efter att man styrt den mellan stock o sten) de vet vad man menar. De får ett sammanhang.På en ridbana har hästarna svårt att veta varför man ska väja för en kon etc.. men fattar bättre om de är en stor sten i vägen el. om stigen är smal.. Allt blir så mycket lättare liksom. Vidare så lägger jag in små träningspass under ridturen. Tex lite skänkel vikning, byta galopp (nåt jag lär unghästarna tidigt. De är de lättaste att lära dom tycker jag) mm. Har man tillgång till att rida ut så ska man! och på en ung häst så kan man slappna av mer själv om man har sällskap med sig. Lätt att man spänner sig om man är ensam och kollar efter "faror".. åt hästen. Lycka till!
 
Sv: Lat quartervalack

Hej! Jag har haft precis samma problem som dig. Svårt att få hästen att hålla galoppen (eller ens få henne i galopp) och när man väl lyckas hålla igång den börjar hon shygga och tramsa o.s.v. Kollade först upp att det inte var något fel på hästen (kotledsinflammation, rygg, bakhaser etc). Sedan övergick jag en period till att bara galoppera i skogen och helst i sällskap med kompisar som "draghjälp". Långa intervallgalopper på helt lång tygel gjorde susen. Hon hittade både en egen balans och framåtbjudning till slut. Nu har jag börjat "fila" på galoppen på banan igen och det funkar faktiskt bra!
 
Sv: Lat quartervalack

Men jag som ryttare är också ganska osäker och lite ringrostig. Spänner mig lätt när vi är ute om man ska gå förbi något som "kan vara farligt" (nu har jag i och för sig inte vågat mig ut knappt nånting med denna hästen, eftersom jag drullade av förfärligt en gång när jag tog ut en annan grön häst på "uteritt") Jag vet hur explosiv han kan bli. och då går det j-r i mig undan. Försöker slappna av men tror han genomskådar mig... Jag har ridit mycket innan och även tävlat inom western på annan häst, men har nu haft ett uppehåll från ridningen i två- tre år. Vad kan JAG göra för att komma över detta problem (eftersom det förmodligen är mest mitt problem) Hur ska man göra om han börjar titta på nått? Bara ta hans uppmärksamhet och huvud och försöka få honom att gå ändå?? Och när de här rycken kommer? Bara hålla in ena sidan så han snurrar runt eller hur ska man hantera en sån situation?
Tack för era svar!
Ha en bra dag! Mvh Lisa och Max
 
Sv: Lat quartervalack

Måste bara tillägga att han verkar ta tittandet lite som en förevändning att slippa undan. Stannar jag och försöker visa honom vad det är och inget att vara rädd för så glor han bara och blir sen rädd och dansar iväg i alla fall.. Jag inbillar mig att det bästa måste vara att "bara" rida på? Det är ju i och för sig inte lätt med en häst som stretar åt alla håll och går som en ostbåge... Ska man bara skita i det och försöka avdramatisera? Hur bär jag mig åt om han "sticker" eller skyggar och sprätter?
 
Sv: Lat quartervalack

Du är möjligvis inte Skippers förra ägare?
 
Sv: Lat quartervalack

*puttar*

(Jag köpte nämligen skipper av en Lisa Andersson som tävlat endel i western med en arabkorsning och som fick ett quarterföl för ca 4 år sedan )
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 217
Senast: AbCdE
·
Träning Min 3-åring är alltid lugnet själv,JÄTTEsnäll i alla situationer,och inridningen har gått hur bra som helst. Dock så har han alltid...
2
Svar
34
· Visningar
4 909
Senast: Fibusen
·
Hästhantering Hej! behöver tips och råd om unghästfasoner! Min valack född 08 som jag köpte för en månad sen var endast sutten på 3 grr när jag tog...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 006
Senast: Bluefish
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
38 785
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp