Låta 5åring se sin döda farmor

Energi

Trådstartare
Barnens farmor dog plötsligt dagen före julafton. Plötsligt men inte oväntat, hon var alkoholist, hade KOL och vägrade äta. Vi vet inte ännu om hon dog av naturliga orsaker eller om hon tog en överdos, vilket hon gjort tidigare.

Äldsta barnet var där och fikade någon gång i månaden men de hade ingen nära relation. Hen vill absolut följa med på begravningen och det får hen såklart. Däremot vill hen också se farmor innan dom stänger igen kistan. Både jag och pappan är väldigt tveksamma till det.

Hen är 5.5 år och väldigt intresserad av döden just nu. Jag vill inte göra det till en stor grej men samtidigt vet vi inte alls hur farmor ser ut nu, eftersom hon legat på rättsmedicin hela tiden.

Hur hade ni gjort och resonerat?
 
Jag hade kontaktat någon vården eller rättsmedicin och frågat hur kroppen ser ut. Beroende på svar hade jag sagt ja eller nej till barnet. En död kropp utan otäcka skador hade jag låtit min snart 5 åring se och ta farväl av.

Vår kontakt på begravningsbyrån kommer meddela oss innan hur hon ser ut.

Min oro gäller hur hen kommer reagera efteråt, om hen kommer bli väldigt rädd och så.
 
Vår kontakt på begravningsbyrån kommer meddela oss innan hur hon ser ut.

Min oro gäller hur hen kommer reagera efteråt, om hen kommer bli väldigt rädd och så.

Vad säger begravningsbyrån? De är ju - bokstavligen - proffs på att hantera döden.

Jag kan säga, som vuxen, att jag inte tittat på någon av de jag varit med och begravt, inkluderat våra föräldrar. Jag har inte känt något behov, så som ditt barn gör.
 
Barnens farmor dog plötsligt dagen före julafton. Plötsligt men inte oväntat, hon var alkoholist, hade KOL och vägrade äta. Vi vet inte ännu om hon dog av naturliga orsaker eller om hon tog en överdos, vilket hon gjort tidigare.

Äldsta barnet var där och fikade någon gång i månaden men de hade ingen nära relation. Hen vill absolut följa med på begravningen och det får hen såklart. Däremot vill hen också se farmor innan dom stänger igen kistan. Både jag och pappan är väldigt tveksamma till det.

Hen är 5.5 år och väldigt intresserad av döden just nu. Jag vill inte göra det till en stor grej men samtidigt vet vi inte alls hur farmor ser ut nu, eftersom hon legat på rättsmedicin hela tiden.

Hur hade ni gjort och resonerat?

Hade barnet velat se i syfte att ta farväl eller för att kunna förstå att någon är död hade jag sagt ja, men nu känns det mer som hen vill se farmor just för att hon är död, och då hade jag sagt nej alla gånger.
 
Vad säger begravningsbyrån? De är ju - bokstavligen - proffs på att hantera döden.

Jag kan säga, som vuxen, att jag inte tittat på någon av de jag varit med och begravt, inkluderat våra föräldrar. Jag har inte känt något behov, så som ditt barn gör.

Jag tänker att vi nog ska rådfråga både begravningsbyrån och prästen.

Jag vet inte riktigt vad hens behov egentligen är, jag tror det handlar mer om att det är spännande med döden än att säga hejdå till farmor.
 
Hade barnet velat se i syfte att ta farväl eller för att kunna förstå att någon är död hade jag sagt ja, men nu känns det mer som hen vill se farmor just för att hon är död, och då hade jag sagt nej alla gånger.

Vad intressant! Vad är det som får dig att säga nej till det senare? Jag tror också att barnet vill titta just för att se en död person, inte för att säga hejdå.
 
Fredrik Lindström pratade just om att låta barn se avlidna släktingar i sitt vinterprat. Det var intressant faktiskt, det handlade då om att vi allt mer distanserar oss från döden och han menade att vi har tappat ett naturligt sätt att ta farväl, acceptera och gå vidare. Även för barn.
Men då handlar det ju om att det är för att man är ledsen.
Jag såg en död äldre släkting innan begravningen när jag var barn. Hon såg ut som vanligt men lite blekare och jag har inget minne av att det blev någon bestående negativ effekt av det, som mardrömmar eller liknande. Men jag var nog några år äldre än ditt barn.
 
Jag hade sagt nej. Man vet aldrig hur barnet kommer att reagera på att se farmor död - känns bara som en onödig risk. Sådana saker kan man själv få ta ställning till om man vill utsätta sig för när man är tillräckligt gammal för det, tycker jag.
 
Jag hade sagt nej. Man vet aldrig hur barnet kommer att reagera på att se farmor död - känns bara som en onödig risk. Sådana saker kan man själv få ta ställning till om man vill utsätta sig för när man är tillräckligt gammal för det, tycker jag.

När tycker du att man är tillräckligt gammal?
 
Nu har vi precis pratat med begravningsbyrån. Hon sa att hon rent allmänt rekommenderar att låta barn se den döde, men i det här fallet så kommer hon titta på kroppen först.

Hon sa även att om det är så att hon inte tycker att barnet ska titta så är det inte för att hen är ett barn, utan då tycker hon inte att någon ska titta.
 
Tillägg, har även pratat lite mer med barnet idag. Jag frågade varför hen vill se farmor, om det är för att det är spännande eller om hen vill säga hejdå. Det var lite både och.

Åh vad jag tycker det här är svårt!
 
Tillägg, har även pratat lite mer med barnet idag. Jag frågade varför hen vill se farmor, om det är för att det är spännande eller om hen vill säga hejdå. Det var lite både och.

Åh vad jag tycker det här är svårt!
Det kan ju även vara avdramatiserande. Den här fascinationen för lik kanske inbegriper massa blod och hjärnsubstans och gud vet vad. Det kanske kan vara nyttigt att se att det är farmor som ligger där, bara för att hon är död har hon inte blivit något ur en skräckfilm. En död person helt enkelt. Jag tror att vi ibland gör det mer dramatiskt än vad det behöver vara, det ledsamma är ju att man förlorat personen, den döda kroppen är ju liksom sekundär, om du förstår vad jag menar.
 
Det kan ju även vara avdramatiserande. Den här fascinationen för lik kanske inbegriper massa blod och hjärnsubstans och gud vet vad. Det kanske kan vara nyttigt att se att det är farmor som ligger där, bara för att hon är död har hon inte blivit något ur en skräckfilm. En död person helt enkelt. Jag tror att vi ibland gör det mer dramatiskt än vad det behöver vara, det ledsamma är ju att man förlorat personen, den döda kroppen är ju liksom sekundär, om du förstår vad jag menar.

Det sa hon på begravningsbyrån också. Att det kan vara viktigt att se den döde just för att inte börja fantisera om hur hon ser ut där i kistan och skrämma upp sig själv.
 
Barnens farmor dog plötsligt dagen före julafton. Plötsligt men inte oväntat, hon var alkoholist, hade KOL och vägrade äta. Vi vet inte ännu om hon dog av naturliga orsaker eller om hon tog en överdos, vilket hon gjort tidigare.

Äldsta barnet var där och fikade någon gång i månaden men de hade ingen nära relation. Hen vill absolut följa med på begravningen och det får hen såklart. Däremot vill hen också se farmor innan dom stänger igen kistan. Både jag och pappan är väldigt tveksamma till det.

Hen är 5.5 år och väldigt intresserad av döden just nu. Jag vill inte göra det till en stor grej men samtidigt vet vi inte alls hur farmor ser ut nu, eftersom hon legat på rättsmedicin hela tiden.

Hur hade ni gjort och resonerat?

Nyfikenhet är inget konstigt, särskilt inte sådana tankar hos en 5-åring. Barn tänker på döden, för det ingår som en naturlig del i barnets utveckling. Att titta på en död människa behöver varken vara hemskt eller otäckt om kroppen är iordninggjord och det sker respektfullt. Om föräldrarna är med och lugnt visar barnet hur ett avsked av kroppen kan ske med respekt för den döda, så ser jag inget fel med det. Det kan till och med bli till något fint med ett eget farväl. Även om banden inte var de starkaste. Men ni känner förstås barnet bäst vad gäller känslighet osv.

Sen är frågan om ni som föräldrar vill hälsa på och se den döda, vill ni inte det så blir ju svaret på frågan ganska enkel.
 

Liknande trådar

Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
5 546
Övr. Barn Bakgrunden till den här tråden är ett verkligt, aktuellt fall, som fått mig att fundera på hur systemet fungerar i verkligheten. Tanken...
Svar
10
· Visningar
1 369
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp