Låta bli blomkrukor

Youmeoh

Trådstartare
Hur kan jag göra för att ett av mina små monster ska låta bli mina krukväxter?
Har små plantor som marodören har fått dille på att slita upp ur krukan :devil: Han gör verkligen allt för att lyckas!
Har provat att ha alla krukor i ett enda rum, som jag stänger dörren till. Då räcker det att man är ouppmärksam i två sekunder om man går in dit, så har han smitit in och slitit upp ett antal plantor
Plastpåsar över krukan sliter han bort för att sedan gå lös på innehållet.

Han bryr sig inte om att krafsa i jorden, utan det är bara själva plantan han vill åt


Finns det något man kan lägga i krukan för att hålla honom borta från den, utan att växten tar skada? Läste om nån som använde svartpeppar, funkar det?



Nu är det krig.... :devil:
 
Senast ändrad:
Sv: Låta bli blomkrukor

Våran ena misse tuggade på alla våra blommor ett tag.. Jag hällde på vitpeppar på alla och då slutade han.. vill bara varna bara för att sätta in påskliljor då han blev förgiftad när han smaskade på dom förra påsken(hade inte hunnit krydda dom än).. hoppas du lyckas stoppa ligisten:)
 
Sv: Låta bli blomkrukor

Provade vitpeppar för att stoppa vår lilla ligist men det sket han fullständigt i! Prova i alla fall och se om det funkar på din... Jag har haft i apelsinskal men de struntade han i också. Nu funderar jag på de där "piss-off"-sprejjerna man kan köpa... Vet inte vad växterna säger om det dock, men det återstår att se! :D
 
Sv: Låta bli blomkrukor

Men om man har kryddor och annat ätbart? Hur går det ihop med "piss off spray"? Eller peppar? Jag vill ju så gärna ha färska kryddor OCH snälla söta katter som låter bli dom..
 
Sv: Låta bli blomkrukor

DET kan jag tyvärr inte svara på. Jag har som sagt aldrig provat pissoff spray, men jag skulle nog inte spraya det på kryddväxter, nej. Men peppar borde växterna absolut klara av! Det är ju en växt i sig. :) Lycka till med din huligan i alla fall, med min är nog hoppet ute, hihi ;)
 
Sv: Låta bli blomkrukor

kom och tänka på, har du provat att köpa kattgräs? Vi köpte det till våran och han har gått från 100% krukväxter till 50%krukväxter och 50% kattgräs. Kan ju vara värt ett försök?
 
Sv: Låta bli blomkrukor

Ja kattgräs är provat, inne på tredje omgången nu. Problemet är att det inte hinner växa upp, dom är där på en gång och rycker upp stråna. Suck. Försöker gömma det osv men dom hittar det alltid.
Tror det är dax att hitta ett hus på landet och göra om monstrena till utekatter.

Men peppar ska jag prova! Man kan ju bara skölja av den innan kryddorna äts :idea:
 
Sv: Låta bli blomkrukor

Haha, ja vilket litet monster :) Det finns väl såna där miniväxthus också har jag för mig - plastlådor med lock. Kanske kan vara värt ett försök också? Inte det snyggaste alternativet kanske, men då bör man i alla fall få ha växterna ifred :)
 
Sv: Låta bli blomkrukor

"Piss off"-spray? Menar ni då sprayen som HETER "Piss off"? Den är nämligen bara rengöring för att gå bort kisslukt..
 
Sv: Låta bli blomkrukor

Nu när du säger det så kommer jag också på att det finns rengöring med just det namnet. Men nej, jag menar spray som är till för att just få katter att hålla sig borta från saker/ställen de inte får vara vid.
 
Sv: Låta bli blomkrukor

Har också kryddväxter (det är dom han är på som allra värst) och vill helst att dom ska vara ätbara för oss människor efteråt.
Har också provat både vitpeppar (hjälpte liiiite grann, men efter typ en vecka struntade han blankt i den och fortsatta som tidigare) och apelsinskal (funkade inte alls)
Provar lite svartpeppar i krukan nu, hjälpte den korta stund dom var hemma (dom är hos "kattvakt" nu i helgen) Får se hur bra det hjälper när dom kommer hem igen

Det roliga är att det är mina stackars chilipepparplantor som får mest stryk :p Dom har dock inga frukter, det kanske är dom som är mest avskräckande.. Haha
 
Sv: Låta bli blomkrukor

Jag har en som äter på växterna och en som gräver ut jorden. Jättekul... Har fått övergå till platsblommor och de lämnar de i fred. Två riktiga har jag fått att överleva, de var väl inte goda men jag får sopa upp jord flera gånger i veckan.
Provade även att köpa en påsklilja till påsk, men den var tydligen jättekul. Jord över hela bordet i söndagsmorse så nu bor den uppe på bokhyllan.
 
Sv: Låta bli blomkrukor

Prova att ha en sprayflaska fylld med vatten till hands. Det var så vi fick Manson att sluta massakera blommor samt så slutade Manson o Tussie spendera sin tid på köksbordet.
 
Sv: Låta bli blomkrukor

Till småplantor eller nysådda frön trycker jag ner en halv PET-flaska över allt - med öppningen uppåt (alltså med bortskruvad kork). Det funkar super som miniväxthus när man har huligankatter:)

För övrigt är nog kanel strött runt växten/lite på bladen det som funkar bäst här faktiskt. För att få dom inte gräva i jorden, så lägger jag en papptallrik över krukan, med lagom utskuret så växten kommer upp:p Man kan då även strö kanel på den.
 
Sv: Låta bli blomkrukor

Aha, då får jag testa kanel eller petflaska :idea:
Provade svartpeppar nu i veckan, men det hjälpte inte det minsta


Carat, sprayflaska har vi provat. Funkar i fem minuter, sen är han där igen :devil:


Som ni kanske ser så är det ett riktigt litet ouppfostrat (tro mig, vi HAR försökt och försöker få fason på honom varje dag) monster i kattskepnad som vi har fått in i lägenheten. Ibland verkar han verkligen göra allt för att driva oss till vansinne (ja jag vet, han gör det inte för att vara elak)
Trodde han skulle bli lugnare efter kastrering, men han blev bara värre! Blommorna började han vara ute efter sedan han kastrerades. Kanske är allt en hämnd på den bortknipsade manligheten? :D


Tur för honom att han är så söt och att han faktiskt (hör och häpna!) har dagar då han är snäll...!
 
Senast ändrad:
Sv: Låta bli blomkrukor

Har han en kompis förresten eller är han ensam? inne/utekatt? Min innekatt lugnade ner sig betydligt när vi skaffade en kompis till honom, även om det blir lite knaprande här och var ändå!:devil:
 
Sv: Låta bli blomkrukor

Nä, han har kompis (det var förresten han som skaffades för att vara kompis åt vår första katt :p)
Tyvärr är dom innekatter än så länge eftersom vi bor på tredje våningen.

Hans kompis är raka motsatsen till vilden, lugn och snäll och bryr sin inte alls om blommorna eller nåt
 
Sv: Låta bli blomkrukor

Okej! Det kan ju bero på att han är uttråkad då :) Men kanel som det tipsades om innan... det låter intressant! Ska jag själv prova. Idag blev jag så sur så jag kastade en halv citron efter honom ;)
 
Sv: Låta bli blomkrukor

Köp nät (typ hönsnät) och sätt över krukorna.
Jag har fått göra detta på alla mina större växter som står på golvet men det skulle nog funka på fönsterväxter också.:idea:
Framförallt när mina kattungar har tyckt att det varit väldans så kul att leka med jordklumparna och använda krukan som toalett... :grin:

Jag kan lägga upp foto senare när jag sitter hemma om du vill (buke-myglar på jobbet nu :angel:)
 
Senast ändrad:
Sv: Låta bli blomkrukor

Har han en kompis förresten eller är han ensam? inne/utekatt? Min innekatt lugnade ner sig betydligt när vi skaffade en kompis till honom, även om det blir lite knaprande här och var ändå!:devil:

He he - här finns 3 katter. En strax under året som visar de två yngre huliganerna hur man hoppar i krukorna och hjälper den två små när de har dragkamp med uppslitna växter:angel:
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Inte för att jag någonsin haft gröna fingrar men nu har det verkligen gått överstyr. För ett par veckor sedan upptäckte jag att...
Svar
4
· Visningar
8 879
Senast: Sedna
·
Övr. Katt Någonstans har jag fått för mig att det här med katter är ganska smidiga djur att hålla sig med. Mormors katter låg mest i fönstren och...
2
Svar
28
· Visningar
2 109
Senast: Åska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp