låta håret växa ut?!

YaHilweh

Trådstartare
Jag har för dagen kort hår, men har inte klippt mig på 2 snart 3 månader, vilket är otroligt länge för att vara jag och jag inser att jag inte ser klok ut i huvudet. Men är inne i en period där ekonomin har sina begränsningar och funderar därför på att skaffa långt hår, mest för att jag är för snål för att klippa mig. Jag vet inte alls om jag skulle trivas i det!

Dock måste jag ge frisören ett besök till, då färgen behöver jämnas ut då luggen är ljusblond men resten är min ordinarie ganska mörka blonda. (Det ser alltså inte klokt ut)

Men senast jag försökte spara ut till långt hår gav jag upp där runt öronen, hur gör jag för att faktiskt trivas i hårlängden även medan det växer?
Upplever att man ofta inte ser klok ut i mellanlängderna. Är inte ute efter vrållångt, men kanske till axlarna. Orkar man hålla ut och hur lång tid tar det? Förstår att det är individuellt, men hur har det gått för er som låtit håret växa?

Såg ut såhär i somras, gubben fick hänga med, hade ingen annan bild. Så den blonda färgen i luggen kombo med mörk utväxt.

67700076_10220523169688272_3315668508599123968_o.jpg
 
Jag har låtit det bli långt. Gick till frissan med jämna mellanrum och gjorde frisyr av det lite längrre. Tror det var räddningen.

Utan frisörbesök så ser mitt halvlånga hår mest ut som en pälsmössa, ingen struktur eller linjer alls. 😁

Nu är delångt och jag kan göra lie mer av det. För närvarande är det mest i knut.
 
På ganska exakt ett år har mitt hår gått från att vara öronkort till att gå ner över typ halva brösten, om du förstår hur jag menar :D Men mitt hår brukar växa väldigt fort. I början av sommaren var det en bit längre än till axlarna, svårt att säga exakt då jag har väldigt lockigt hår (så det blir längre om man drar ut det :p). Jag avskyr mellanperioden men tyckte den gick över fort, och nu gillar jag faktiskt mitt långa hår, trots att jag älskar att ha kort!
 
När jag lät mitt växa ut bet jag bara ihop och led under mellanperioden i hopp om att den skulle gå över fort.

Nu såhär i efterhand ångrar jag att jag inte försökte ha olika typer av frisyrer under den perioden istället. Det kanske tar lite längre tid men för mig skulle det vara värt det. Frisörer brukar kunna sina saker och se möjliga frisyrer i allsköns typer av hår, färger och längder.

När jag senare bestämde mig för att testa långt hår upptäckte jag att det gick snabbast om jag klippte mig ofta (för mig 4 ggr/år).

Lycka till!
 
Jag har för dagen kort hår, men har inte klippt mig på 2 snart 3 månader, vilket är otroligt länge för att vara jag och jag inser att jag inte ser klok ut i huvudet. Men är inne i en period där ekonomin har sina begränsningar och funderar därför på att skaffa långt hår, mest för att jag är för snål för att klippa mig. Jag vet inte alls om jag skulle trivas i det!

Dock måste jag ge frisören ett besök till, då färgen behöver jämnas ut då luggen är ljusblond men resten är min ordinarie ganska mörka blonda. (Det ser alltså inte klokt ut)

Men senast jag försökte spara ut till långt hår gav jag upp där runt öronen, hur gör jag för att faktiskt trivas i hårlängden även medan det växer?
Upplever att man ofta inte ser klok ut i mellanlängderna. Är inte ute efter vrållångt, men kanske till axlarna. Orkar man hålla ut och hur lång tid tar det? Förstår att det är individuellt, men hur har det gått för er som låtit håret växa?
Hårklämma tror jag är lösningen. Den kan hålla ihop ganska kort hår, men mina tendenser är alltid att klippa när håret nått axlarna, den fällan klarade jag sist med hårklämma.

Gissar dock att hårspännen kanske är vad du behöver så länge?

Tycker inte det är knasigt med ljus lugg och resten mörkt förresten, jag tycker snarare många verkar köra på lite blandning av hårfärg. (Kollegorna höll på att diskutera en massa olika varianter av ljusare och mörkare i olika delar av håret på längden bara häromdagen. Typ ljusa toppar och mörkt uppe eller tvärtom och olikfärgade luggar dök direkt upp på ngn sida med hårfärg 2019.)
 
Senast ändrad:
Jag har för dagen kort hår, men har inte klippt mig på 2 snart 3 månader, vilket är otroligt länge för att vara jag och jag inser att jag inte ser klok ut i huvudet. Men är inne i en period där ekonomin har sina begränsningar och funderar därför på att skaffa långt hår, mest för att jag är för snål för att klippa mig. Jag vet inte alls om jag skulle trivas i det!

Dock måste jag ge frisören ett besök till, då färgen behöver jämnas ut då luggen är ljusblond men resten är min ordinarie ganska mörka blonda. (Det ser alltså inte klokt ut)

Men senast jag försökte spara ut till långt hår gav jag upp där runt öronen, hur gör jag för att faktiskt trivas i hårlängden även medan det växer?
Upplever att man ofta inte ser klok ut i mellanlängderna. Är inte ute efter vrållångt, men kanske till axlarna. Orkar man hålla ut och hur lång tid tar det? Förstår att det är individuellt, men hur har det gått för er som låtit håret växa?

Såg ut såhär i somras, gubben fick hänga med, hade ingen annan bild. Så den blonda färgen i luggen kombo med mörk utväxt.

67700076_10220523169688272_3315668508599123968_o.jpg

Min sambo har sparat ut sitt hår. Han stylade det så gott det gick tills han kunde (med hjälp av många hårnålar) sätta upp det i en "bulle" och han lyckades stå ut, så nu behöver han inga hårspännen i alla fall. Han har säkert sparat i största delen av det här året i alla fall.
 
När jag lät mitt växa ut bet jag bara ihop och led under mellanperioden i hopp om att den skulle gå över fort.

Nu såhär i efterhand ångrar jag att jag inte försökte ha olika typer av frisyrer under den perioden istället. Det kanske tar lite längre tid men för mig skulle det vara värt det. Frisörer brukar kunna sina saker och se möjliga frisyrer i allsköns typer av hår, färger och längder.

När jag senare bestämde mig för att testa långt hår upptäckte jag att det gick snabbast om jag klippte mig ofta (för mig 4 ggr/år).

Lycka till!

Jag är van att klippa mig var 6:e vecka :p
Så att klippa 4 gånger/år känns inte som så stora problem :)
Men ska tänka på det där med frisyr, att be dom hjälpa mig att ha en fräsig frisyr under tiden. Just nu känns det mest som ett stort burr. Trivs jag inte i långt sedan, då kan jag alltid klippa av det igen :D
 
Hårklämma tror jag är lösningen. Den kan hålla ihop ganska kort hår, men mina tendenser är alltid att klippa när håret nått axlarna, den fällan klarade jag sist med hårklämma.

Gissar dock att hårspännen kanske är vad du behöver så länge?

Tycker inte det är knasigt med ljus lugg och resten mörkt förresten, jag tycker snarare många verkar köra på lite blandning av hårfärg. (Kollegorna höll på att diskutera en massa olika varianter av ljusare och mörkare i olika delar av håret på längden bara häromdagen. Typ ljusa toppar och mörkt uppe eller tvärtom och olikfärgade luggar dök direkt upp på ngn sida med hårfärg 2019.)

Det är snyggt när det är lite infällt, inte är det är en rak typ målad kant :P Så går det att sudda ut kanten lite, så är jag nöjd. Den är lite för skarp.
Hår spännen känns bara helt fel, men klämmor kan kanske fungera, tack för tips. känner mig lite för gullig i spännen :p
 
Min sambo har sparat ut sitt hår. Han stylade det så gott det gick tills han kunde (med hjälp av många hårnålar) sätta upp det i en "bulle" och han lyckades stå ut, så nu behöver han inga hårspännen i alla fall. Han har säkert sparat i största delen av det här året i alla fall.

Funderar på att ge det 1år, för att se vad som händer.
Trivs jag inte kan jag alltid klippa va det igen.
 
Det är snyggt när det är lite infällt, inte är det är en rak typ målad kant :P Så går det att sudda ut kanten lite, så är jag nöjd. Den är lite för skarp.
Hår spännen känns bara helt fel, men klämmor kan kanske fungera, tack för tips. känner mig lite för gullig i spännen :p
Jo jag klarar inte heller spännen egentligen. Men vissa lyckas se ganska coola ut om de bara kör tunna metall raka, de som är väldigt diskreta. Vad heter det, som man får mängder mini i påse.
 
Jag är van att klippa mig var 6:e vecka :p
Så att klippa 4 gånger/år känns inte som så stora problem :)
Men ska tänka på det där med frisyr, att be dom hjälpa mig att ha en fräsig frisyr under tiden. Just nu känns det mest som ett stort burr. Trivs jag inte i långt sedan, då kan jag alltid klippa av det igen :D

Jag vill bara förtydliga att det kanske krävs klippning lite oftare från kort till axellångt om man vill ha en frisyr under tiden. Det var efter det, när håret fick bli långt, som jag klippte mig ca 4 ggr/år.

För min del är långt hår den 'frisyr' som kräver minst arbete/underhåll och jag tyckte kort hår var bökigt just för att jag var tvungen att klippa mig så ofta och ha medel i håret för att det inte skulle se ut som jag hade en fluffig igelkott på huvudet.
 
Jag klippte nyligen av typ 4 dm, när är det under öronen. Jag har sparat och sparat för att få det långt. Men avskyr långa hårstrån, att det tar 100 år för att torka. Så najs att kunna stiga upp och ha en rufsig frisyr.
Jag har i en särskild mousse från Maria Nila, fönar det 1 minuter och använder volymsprejen på morgonen. Kräver mindre jobb än långt hår.
Ska jag borsta det tar det 10 sekunder.
 
När jag har fått för mig att spara ut håret har jag gjort så, gått till frisör och fixat lite olika sorts frisyrer under tiden - annars hade jag aldrig stått ut!

Nu stod jag inte ut ändå eftersom mitt hår är tunnt och flygit och absolut inte verkar vilja vara långt, så nu har jag avskaffat frisyr helt och är i princip helt snaggad :up: Älskar det! Lite kallt nu på vintern bara!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har ganska tunt hår. Framförallt framtill och mitt på huvudet. Benan blir ganska bred och håller jag upp håret syns skalpen. Har...
Svar
12
· Visningar
1 507
Senast: Pilot
·
Kropp & Själ Alltså med risk för att alla trådar hamnar om stilförändring. Jag tänkte unna mig att gå till en frisör men jag har ingen aning vad jag...
Svar
5
· Visningar
716
Senast: hastflicka
·
Kropp & Själ Är jag den enda som verkligen avskyr att klippa mig? Jag sitter just nu med min vanliga "Efter klippningsågren". Jag ogillar hela...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 030
Senast: Lupino
·
Kropp & Själ Jag behöver hjälp! Det är dags att gå till frisören igen känner jag för att färga utväxten och klippa lite. Jag har inte så långt hår...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 469

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp