Låta kompis rida in?

Fibusen

Trådstartare
Fick en liten fundering i dag. :p

Jag och stallkompisen satt i dag på väg till tävling och diskuterade hennes häst,då hon har väldigt mycket temperament och egen vilja,och på framridningen så vart det några rejäla bock/bakut språng så fort det sprätte lite sand på ridhusväggen,eller om nån gick förbi utanför. Jag beundrade henne för att hon lyckades sitta kvar i dom där sprången,och hon rubbades knappt ur sadeln ens,varpå hon svarade att hon faktist tycker att det är lite roligt också,och att hon har fått jättebra balans,varpå jag sa att men vad bra,då kan du rida in min nästa år! :idea: Hon skrattade och sa att det vore ju skitkul,då hon tycker det är roligt när hästen håller på lite! Jag tror inte att hon riktigt förstog hur mycket jag menade det dock! :p

Grejen är den att jag faktist har funderat på det här,och jag skulle bli jätteglad om hon skulle vilja göra det faktist,men frågan är om man törs? Vad händer om hon skulle skada sig tex?

I mina ögon rider hon helt gudomligt bra,skitbra balans,jättefina händer och skänklar,liten och lätt är hon också,och det viktigaste av allt,hon är totalt orädd,blir aldrig arg (eller jo,klart hon blir det,men det går iallafall aldrig ut över hästen) och är väldigt noga.

Så vitt som jag vet så har hon aldrig ridit in en häst,dock är jag lite osäker,ev så red hon in hennes nuvarande när den inte funkade till trav,tror att hon tog henne direkt från banan,men kan som sagt ha varit riden där,men hon har iallafall utbildat henne själv,samt att hästen var tydligen mer vild än tam,och går i dag jättefint.

För mig så skulle det även innebära jättemycket att min häst blir inriden på hemmaplanen,jag kan vara med varenda gång om jag skulle vilja,och se utvecklingen,jag kan även vara med själv i utbildningen för dom steg som jag känner att jag kanske klarar av att lära honom,och i fall något skulle gå på tok nån gång så kan jag vara med dom närmaste gångerna för att se vad och varför det vart dumt sist,samt vid första uteritterna kan jag följa med på min andra häst och se med egna ögon hur det går.

Dvs massa fördelar för mig. Tjejen har häst i samma stall så det blir inget extra åkande för henne heller,och jag vet att hon skulle bli jätteglad för lite extrapengar då hon pluggar.

MEN,hur löser man det som sagt med försäkringar? Betalningen? Vet ju att man får tjäna en viss summa för att slippa betala skatt,gäller det i sånt här läge? Och ska hon redovisa det till tex skatteverket endå? Och hur mycket kan man erbjuda som betalning?

Har kollat runt lite på företag som jobbar med inridning och sett allt från 3500-7500:- i månaden inklusive allt. Nu står han som sagt kvar i sitt stall,jag betalar allt som vanligt,och hon lär endå åka till stallet varenda dag.

Är 3000:-/månad för lite? Tänkte låta henne rida två månader,lika länge som jag tänkt skicka iväg han på inridning,så 6000:- ca kommer hon tjäna på att rida in. Jag kommer sköta mockning och allt också,det "enda" hon ska göra är att ta in hästen från hagen,göra i ordning,rida,ställa tillbaka hästen i hagen. Jag kommer även köra dom till ridhus om hon vill.

Naturligvis kommer kontrakt att skrivas (Men vet inte vad man ska skriva in,men det problemet kommer senare)så det inte blir några missförstånd.

Ska även tilägga att människan är vuxen! :) Och att jag som sagt inte ens vet om hon ens skulle vilja göra det.

Eller ska jag bara lägga ner dessa tankar,är det dumt att låta någon som inte jobbat/jobbar med inridning att rida in? Har ni låtit nån bekant rida in?
 
Senast ändrad:
Sv: Låta kompis rida in?

Låter som en bra ide tycker jag att rida in på hemmaplan, men tretusen är ganska mycket, bättre för er båda att ge ersättning för nedlagd tid istället.
 
Sv: Låta kompis rida in?

Jag hade nog inte vågat, eller det beror helt på hur mycket unghästvana det finns och om det kommer vara annan tränare inblandad. Kommer hon rida för en tränare så hade jag lätt låtit en duktig kompis rida in. Men det är väldigt mycket pengar, jag hade nog gått med på att betala för träningarna, köra till ridhus etc.
 
Sv: Låta kompis rida in?

Bra idé tycker jag :) men som sagt skulle jag nog tycka att det var lämpligare med typ en timpenning som ni båda kan vara nöjda med.
 
Sv: Låta kompis rida in?

Men om vi säger att hon gör något 4 dagar i veckan,vilket ger en slant på strax under 200:- per dag,kan man verkligen begära mindre?

Hon har gått hästinriktning på gymnasiet,sen köpte hon som sagt en 5 åring direkt från banan som hon skolade om till ridhäst. Hon rider mycket,och även andras hästar,då hon tycker det är kul och lärorikt att rida fler än en häst.

Hon åker till tränare i perioder med hennes egna,men det går att få ut tränare till gården,men då får jag betala det så klart.

Om man säger typ 2000-2500:- i månaden,plus att jag betalar tränare 1 gång varannan vecka när det är dags? Först ska han ju vänja sig med ryttare och kunna gå alla gångarter. För 2000.- så blir det 125:- per gång,vilket kan va allt mellan 40-90 min jobb om man räknar med att hästen skall göras i ordning. Vill liksom inte erbjuda en för liten summa heller och bli snål,som sagt är jag ju jättetacksam att få han inriden på hemmaplan. Vill helst ha en fast summa/månad.

Vill gärna att hon fortsätter rida min nån dag då och då och "trimma" igenom han på ridbanan sen när dessa två månader är slut.
 
Sv: Låta kompis rida in?

Nja, det är mycket pengar ändå för någon som inte är utbildad, att gå hästinriktat på gymnasiet säger inte mycket. Ska du även vara där och mocka och sköta allting annat så tycker jag det är mycket pengar. Sen är det väl också bra att ha med en tränare från början även när det gäller det mest basic grejerna, så allt lärs in på rätt sätt och inte riskerar att förstöra någonting.

Men det är klart om du har råd så varför inte, hon lär bli glad. Jag tycker bara det måste väl bli svårt att kräva vissa resultat om man inte har några meriter att gå på? Grundridningen är ju endå en sån otroligt viktig del och jag hade nog lagt dom pengarna på någon som verkligen vet vad den gör med en större vana med unghästar.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Låta kompis rida in?

Ghaa vad svårt! :p

Förstår precis vad du menar,och det är det jag varit rädd för,att det ska bli fel från början.

Samtidigt så känns hon så jäkla duktig,så det bör inte bli några problem,och som sagt så skulle det ju vara guld värt att få han inriden på hemmaplan.

Man kanske ska skicka iväg han en månad hos nån trots allt,sen får stallkompisen ta han en månad? Då är han iaf styr och stopp-bar (förhoppningsvis),och har även kanske testat på alla gångarter,sen får stallkompisen ta över lite finlir,och även lite i skogen innan jag kravlar mig upp! :)

Grejen är det att hon jag hade bestämt mig för tar runt 7,500-8000:- i månaden,vilket skulle göra en väldig skillnad på om det vart en månad istället för två.

Dock så är hon mer "NH" inspirerad,och kommer även vilja jobba MYCKET från marken,så hur mycket hon hinner rida på en månad vet jag inte,vet att hon sa att hon bör ha dom två månader om dom inte är mer än hängda/suttna på. Hon vill att hästen kommer ut på mycket för att bli så trygg som möjligt,och det innebär kanske att han går med som handhäst genom kohagen,går ner till sjön och badar,åker transport,arbetar i rundcorallen,går på timlånga promenader genom den snårigaste skogen,det är liksom så mycket mer hon gör än att bara rida in,så hästen blir väldigt trygg med allt,och jag vet många som lämnat dit sina hästar,och alla har varit övernöjda,även hästar som "inte gick" att rida in kommer tillbaka inridna och färdiga. Det som jag också gillar är att hon är aldrig försiktig,utan hon är jäääääätte klumpig (med flit) när hon ska upp,kommer åt både här och där på hästen,sadeln "kastas" på,hon kör efter värsta tänkbara senariot från första början,vilket jag tycker är SKITbra!

En kompis hade iväg sin på inridning,gick ju bra,men dom smöööög på med sadeln,och smööög upp med ryttaren,och smekte ner sig i sadeln,så när kompisen skulle upp så sket ju hästen nästan på sig för att kompisen hoppade upp normalt,svingade över benet och dunsade i sadeln.

Nu har jag inte några misstankar på att min ska krångla eller vara mer omöjlig än någon annan,men efter att ha skickat iväg förra unghästen på inridning där allt vart så fel det bara kunde bli så vill jag vara säker att det blir bra,alt att jag ska kunna vara med själv och beskåda "eländet"! :D

Så:

*Chansa på att kompisen fixar allt,hästen behöver inte flytta,och jag kan vara med och följa det hur många dagar jag vill. Kostnad,ca 5000:-

*Lämna iväg han hos den jag bestämt mig för från början i två månader,betala ca 15,16.000:-,får en GARANTERAT välhanterad och trygg häst.

*Lämna iväg han till den jag bestämt mig för från början,dock bara en månad,hinner inte bli så pass mycket riden som jag önskar,men mycket mycket hanterad och trygg,så några större missöden ska väll inte kunna ske. Bör iallafall vara skrittad,travad,och nån galopp. Sen får kompisen ta över och fortsätta befästa skänklar/gångarter,styrning osv,kanske varannan vecka kan hon som rider in först komma ut och ge lektioner som jag betalar,men stallkompisen rider. Kostnad,ca 10.000:-

Grejen är den att jag var med om en bilolycka för två år sen,och skadade till nacken och ryggen,så jag bör undvika ytterligare smällar på dom,därför måste jag ha någon som rider ut den värsta stormen,sen förstår jag såklart att han fortfarande kan busa,trots att han blivit riden i två månader,men då har nån iallafall tagit första traven,första galoppen,och första uteritten,så då har man iallafall tagit ner risken lite! :D
 
Sv: Låta kompis rida in?

Jag hade lämnat iväg till någon som garanterat är duktig, för jag har sett inridningar gjorda av
folk som aldrig ridit in hästar eller inte blivit upplärda av någon som verkligen kan sina saker.
Det slutar ganska ofta illa.
 
Sv: Låta kompis rida in?

Jag är väldigt försiktig med att låta mina vänner göra speciellt mycket saker med mina djur/saker/annat där det finns en möjlighet att det går fel så att man senare kan bli osams över det. Låter inte min veterinärvän göra mer avancerade saker än att vaccinera hästen tex (om det inte är akut). Dock så tipsar jag gärna andra ytligt bekanta om att jag vet en bra vet eftersom h*n är fantastiskt duktig. Men just för att om det skulle hända någonting så vill jag inte att det ska bli dålig stämning eller massor med "tänkt om" mellan oss. Vet alldeles för många fall där grannen/kompisen ska göra nånting för någon annan till kompispris och sen går någonting fel och det blir världens bråk.

Att rida in en normal unghäst är oftast relativt okomplicerat så länge man gör rätt men tycker man bör ha hjälp av någon som har erfarenhet av det om den som ska sköta själva inridandet är oerfaren. Klantar man sig så kan både häststackaren och ryttaren få men för livet så det är finns anledning till att tänka efter ordentligt innan man gör saker.
 
Sv: Låta kompis rida in?

Du får väl fråga vad hon skulle vara villig att ta. Däremot så behöver hon ju inte lägga ner mer tid än den tid hon markarbetar eller rider hästen, du har ju möjlighet att sköta allt runt omkring och ha hästen klar för arbete och ta hand om den efteråt.
 
Sv: Låta kompis rida in?

Om jag varit i din sits hade jag nog valt kompisen om denne nu vill.
alt 2 hade varit att lämna iväg till den person du redan valt ut.
Jag skulle INTE blanda.
 
Sv: Låta kompis rida in?

Tycker det låter som ett bra alternativ! Du har ju redan skrivit att du tycker hon rider riktigt bra osv. Så vore väl perfekt att få det gjort på hemmaplan.

Är du ändå lite osäker är väl det bästa att du är med som medhjälpare de första veckorna, då har du ju även full koll på hur allt går. (Så har jag gjort red in en stallkompis två travhästar och hon var då med på marken som medhjälpare, vilket nog kändes bra för både henne och mig!)

Ang betalningen så tycker inte jag 2000-3000 är för mycket, bättre att betala bra och kunna be om mer tjänster i framtiden. Men ta ett snack meed kompisen och hör efter vad hon tycker är lagom. Om det nu inte finns nåt du kan hjälpa henne med så ni kan utbyta tjänster.
 
Sv: Låta kompis rida in?

Om du räknar med att egenskapen att kunna sitta kvar bra på en krånglande häst som meriterande så tycker jag att du ska tänka om helt! Om hästen reagerar när man hoppar upp första gången så beror det bara på 2 saker.

1, du har focerat det hela, missat något i träningen och hästen är helt enkelt inte redo, det är med andra ord DITT (den som rider in) fel och inget annat.

2, hästen har ont nånstans.

Och ja, detta tycker jag är väldigt svart eller vitt.


Med tanke på detta så skulle jag absolut skicka den till den meriterade inridaren.
 
Sv: Låta kompis rida in?

:bow:

När vi skickade iväg 09an på inridning så satt de upp i ridhuset två-tre gånger och sen så red de bara ut.
Är hästen förberedd så bryr den sig inte, är den van att människan klänger lite överallt så blir det inte konstigt att
människan sitter på ryggen heller. Här har alla tvååringar redan blivit suttna på, barbacka och i grimma i någon minut.
De vrider inte ens ett öra.
 
Sv: Låta kompis rida in?

Om du räknar med att egenskapen att kunna sitta kvar bra på en krånglande häst som meriterande så tycker jag att du ska tänka om helt! Om hästen reagerar när man hoppar upp första gången så beror det bara på 2 saker.

1, du har focerat det hela, missat något i träningen och hästen är helt enkelt inte redo, det är med andra ord DITT (den som rider in) fel och inget annat.

2, hästen har ont nånstans.

Och ja, detta tycker jag är väldigt svart eller vitt.


Med tanke på detta så skulle jag absolut skicka den till den meriterade inridaren.

Nu lär du ha missuppfattat mig. Jag räknar inte hennes egenskaper att sitta kvar på krånglig häst som meriterande,utan att hon rider så jäkla bra,balanserat,lugnt,fina händer och skänklar.

Jag skrev att HON sitter kvar på SIN häst som hoppar,sparkar bakut och flänger runt när det tex sprätter grus i ridhusväggen,och när det gick folk förbi utgången från ridhuset m.m vilket har gett henne bra balans!

Bra balans har inget att göra med att jag menar att hon ska hålla sig kvar när min flippar ur totalt,utan att hon ska kunna rida min häst balanserat,och inte hålla på att vingla runt,sen visst är det ju bra att kunna hålla sig kvar i en bakutspark som kan komma vid första galoppen tex,eller får dom inte ens göra det när du rider in utan att du misstänker att hästen har ont eller att du gjort det hela fel?

NATURLIGTVIS så antar jag att allt går bra,därav jag skrev att "min häst är nog inte mer krånglig eller omöjlig är någon annan",så om du tror att jag räknar med att det ska bli high chaparall ute i stallet tror du HELT fel,och om han skulle reagera kraftigt vi uppsittning så vet jag att något är fel (jusst detta som gick fel med förra hästen på inridningen,dom var alldeles för hastiga med allt,så han vart bara rädd,därför är jag rädd att lämna iväg han till vem som helst,och skulle vara glad om det kunde göras hemma så man kan följa det och se så det går i hans takt),men det var som sagt inte det som jag syftade på att det kan vara bra balans till,utan mer att hon ska sitta balanserat på ryggen,och att om det blir något kast åt sidan vid uteritt så ska hon hålla sig kvar,om det blir en-två bakutsparkar vid första galoppen tex ska hon hålla sig kvar osv.
 
Senast ändrad:
Sv: Låta kompis rida in?

Då kan vi ju vända på det.
Vill du verkligen att en person som har en egen häst som inte ens klarar av att det går förbi folk utanför utan att sprätta iväg?? Eller när grus hamnar på ridhusväggen....

Jag hade inte velat det, för det är ju rätt uppenbart att hon har missat en rejält viktig del i sin hästuppfostran.

Vill du ha en likadan häst, så ja välj henne! Men vill du ha en lugn, lydig och välbalanserad häst, ta någon annan är mitt råd.


Och ja, en bakutspark ser jag oftast som att något är fel, just eftersom jag är så nära så ska hästen normalt sett inte sparka, däremot nåt glädjeskutt kan vara ok, men de hästar som jag har ridit in har inte haft styrka och balans att göra sådant om de inte varit förbannande.
Och de flesta hyffsat kunniga ryttare ska väl klara att sitta kvar på en häst som gör det du nämner oavsett? En unghäst har ju som sagt oftast inte styrka att göra det ordenkligt iaf.
 
Senast ändrad:
Sv: Låta kompis rida in?

Då kan vi ju vända på det.
Vill du verkligen att en person som har en egen häst som inte ens klarar av att det går förbi folk utanför utan att sprätta iväg?? Eller när grus hamnar på ridhusväggen....

Jag hade inte velat det, för det är ju rätt uppenbart att hon har missat en rejält viktig del i sin hästuppfostran.

Vill du ha en likadan häst, så ja välj henne! Men vill du ha en lugn, lydig och välbalanserad häst, ta någon annan är mitt råd.

Fast nu är det ju inte så illa som du får det att låta.

Hästen är ett varmblod som skulle ha blivit travhäst,men eftersom hästen var halvgalen så funkade det inte,hon skenade runt,sparkades,bet,skenade iväg med sulky efter sulky så det var bara kaffeved av det. Hon var nästan ohanterbar.

Stallkompisen har ägt henne i 5 år,och ridit in (?,vet som sagt inte om hon var riden innan eller bara körd) henne,hon går i form i alla gångarter,och är ute på några dressyr och hopptävlingar.

Jag tycker verkligen inte att hon missat något,och du får gärna vända och vrida på det hur mycket du vill,men att klanka ner på hennes uppfostran och ridning är helt fel,då har du gått alldeles för långt!

Du har ju inte ens sett henne,och verkligen inte varit med från början,vad ger dig då rätten att säga att hon har missat en massa,att om jag vill ha en liknande häst så ska jag välja henne osv?! :mad:

För det första så har min häst helt andra grundförutsättningar än vad hennes hade,det är ju knappast hon som har "förstört" hennes häst,utan den var ju redan så pass förstörd som den kunde bli!

Jag tänker inte ens diskutera det här med dig mer,för det är ju bara så otroligt löjligt så det finns inte,jag har ser henne rida och hantera hästen dagligen nästan,och dom är så jäkla fina tillsammans,och du får det att låta som om hon är världens sämsta ryttare,blir faktist riktigt arg och ledsen av ditt inlägg!!!!
 
Sv: Låta kompis rida in?

Jag har bara skrivit det du har skrivit, så i så fall är det inte så illa som du har skrivit, eller? ;)

Hurvida hästen går i form eller inte tycker jag är rätt ointressant när den inte kan sköta sig.
Fråga dig själv varför hon inte har fått bukt med det?
5 år är långt tid, så enkla saker borde inte ta så långt tid, tycker jag.

Om du blir så arg över detta så tycker jag att du ska välja någon annan, för du kan uppenbarligen inte se det på ett klart sätt utan att ta in din vänskap med henne i ekvationen. Och faktiskt så spelar det ingen roll för hästen hurvida ni är vänner eller fiender egentligen, kan du inte se nyktert på det hela så välj någon som du kan göra det med.

Betänk oxå att det är svårare att säga ifrån om hon skulle göra fel, något som du inte gillar osv, och blir något fel kan det kosta er eran vänskap, är det värt det? Utifrån att du blir så arg så är frågan om du ens skulle klara att säga ifrån?

Jag har själv suttit i den sitsen du sitter. Hästen var förvisso redan inriden, men skulle tränas lite medans jag var utomlands. När jag kom tillbaks var hästen förstörd. Det tog mig 1,5 år att få någerlunda ordning på henne, rent psykiskt. Hon har fortfarande problem med att åka släp, lasta o allt är inga problem, men försök åka i en rondel på någon annan hastighet än krypfart, och ligger nån nära bakom så är det bara att stanna, för hon blir helt tokig och har sönder både släp och sig själv.

Transportproblemet har jag inte löst för att jag har inte en jävla aning om hur jag ska bära mig åt.

Min vänskap med den kvinnan är totalt förstörd. Vi hälsar inte ens på varann om vi ser varann, och då var vi ändå så pass nära att jag var den enda som fick veta att hon och hennes karl skulle gifta sig.

Tänk dig för en gång till, framförallt iomed att du är så känslomässigt bunden till den personen.
 
Sv: Låta kompis rida in?

Jag skulle isf skicka iväg honom till en meriterad duktig utbildare. Bara för att man rider bra betyder det inte att man klarar av att rida in en häst. Det är därför det finns unghästutbildare och tävlingsryttare (även om många anser sig vara båda).
Det finns svårklassryttare som rider suuper men som inte under några omständigheter tar emot inridningshästar eftersom ryttarna är bättre på hästar som är grundutbildare.

Jag skulle inte våga helt enkelt, går något fel tar det lång tid att fixa till och så blir det dyrare i längden.

Om du ändå vill ha kompisen måste du fråga hur många hästar har hon ridit in, meriter osv. Allt för din egen skull och för er vänskaps skull.
 
Sv: Låta kompis rida in?

Jag har bara skrivit det du har skrivit, så i så fall är det inte så illa som du har skrivit, eller? ;) Knappast,du har spätt på en hel del. Det jag skrev var att hästen hoppade runt och hade sig inne i ridhuset,att ryttaren satt kvar jättelugnt och hade en jättebra balans,sen har du fått det till att jag räknar med att min häst ska bocka och ha sig under hela inridningen,därför så vill jag ha en med bra balans,när du insgåg att det inte var så det var så tyckte du istället att kompisen är en dålig ryttare som inte har ordning på sin häst,och skulle kompisen rida in min häst så skulle min häst bli precis lika stressad,dum och olydig häst som du nu tror att hennes är...

Hurvida hästen går i form eller inte tycker jag är rätt ointressant när den inte kan sköta sig.Men grejen är att den kan sköta sig har jag ju försökt att få dig att förstå,men vi var iväg på tävling i går som du såg,allt är nytt och spännande,hästen rids sällan i ridhus,det sprätte grus på väggen och hästen med MYCKET nerv hoppade till rejält och kastade sig in mot mitten och bockade till,andra gången så gick det ett gäng hästar utanför ridhuset,återigen,hästen var spänd då det var nytt ställe,och reagerade.

Fråga dig själv varför hon inte har fått bukt med det?
5 år är långt tid, så enkla saker borde inte ta så långt tid, tycker jag. För att hon fick börja om helt från början,och hon har fått bukt med hästen! Det är en häst som typ aldrig blir riden i ridhus,och som VARIT totalt sönderstressad som kommer till en ny plats med mycket folk och hästar,och sprätter runt,kastar sig åt sidan,och bockar nått steg,övriga tiden skötte hon sig exemplariskt.

Om du blir så arg över detta så tycker jag att du ska välja någon annan, för du kan uppenbarligen inte se det på ett klart sätt utan att ta in din vänskap med henne i ekvationen. Och faktiskt så spelar det ingen roll för hästen hurvida ni är vänner eller fiender egentligen, kan du inte se nyktert på det hela så välj någon som du kan göra det med. Jag ser helt nyktert på det hela,därför jag väger för och nackdelar,men det är som vanligt du som gör en höna av en fjäder och överdriver det hela och får det att låta som om kompisen är en värdelös ryttare och hästägare,likaså jag,och vi kommer dessutom förstöra min häst för livet genom att ens fundera på att låta kompisen rida in...

Betänk oxå att det är svårare att säga ifrån om hon skulle göra fel, något som du inte gillar osv, och blir något fel kan det kosta er eran vänskap, är det värt det? Utifrån att du blir så arg så är frågan om du ens skulle klara att säga ifrån? Som sagt,det är inte det att jag blir arg på om du skulle säga att det inte är någon bra idé,det är det en del som sagt och jag har inte blivit arg på dom eller deras tänk,utan det är dig jag blir arg på för du är så totalt nedlåtande i dina kommentarer,att du förstorar upp allt,och antar att det är på det och det sättet

Jag har själv suttit i den sitsen du sitter. Hästen var förvisso redan inriden, men skulle tränas lite medans jag var utomlands. När jag kom tillbaks var hästen förstörd. Det tog mig 1,5 år att få någerlunda ordning på henne, rent psykiskt. Hon har fortfarande problem med att åka släp, lasta o allt är inga problem, men försök åka i en rondel på någon annan hastighet än krypfart, och ligger nån nära bakom så är det bara att stanna, för hon blir helt tokig och har sönder både släp och sig själv. Ja,du ser,du lämnade i väg din en kort period,kompisens häst hade haft det så i 6 år! Det tog 1,5 år för dig att få någorlunda ordning på din häst,hur lång tid tror du inte det tog för kompisen då,där hästen haft det ett helvete i 6 år? Och då skulle dessutom kompisen utbilda om hästen från en gren till en annan!

Transportproblemet har jag inte löst för att jag har inte en jävla aning om hur jag ska bära mig åt.

Min vänskap med den kvinnan är totalt förstörd. Vi hälsar inte ens på varann om vi ser varann, och då var vi ändå så pass nära att jag var den enda som fick veta att hon och hennes karl skulle gifta sig.

Tänk dig för en gång till, framförallt iomed att du är så känslomässigt bunden till den personen. Känslomässigt bunden? Hon är min stallkompis och vän,och att du sitter och överdriver,hittar på egna saker osv accepterar jag inte,oavsett om det är en vän eller inte![/QUOTE]
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
3 631
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
873
Senast: valy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
11 846
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 902

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp