Låtar du kan relatera till någon/något?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Det kan väl inte bara vara jag som har vissa speciella låtar som jag relaterar till en viss person eller situation?

Är lite nyfiken, vilka är just dina "relaterbara" låtar, och till vilka personer och/eller situationer?
Jag som TS får väl äran att börja:

Sofijah - Du var så mycket: Lyssnade på den hela sommaren när min första favorithäst på ridskolan hastigt blev såld. Hon såldes 24/6-10. Lyckades sedermera dock hitta påföljande ägare, och har haft regelbunden kontakt på senare år.

Sofijahs låtar överlag: Hjälpte mig att härda ut alla år av mobbning och skolbyten under grundskoletiden.

Lady Gaga - Alejandro: Red jag min första blåbärs/klubbtävling till.

Andrea Bocelli - Time to say goodbye: Kan relatera till flera situationer, vilka jag dock inte tänker skriva ut här. Samtliga sorgliga sådana dock.

Bette Midler - The Rose: När jag gick i 9an hade vi pardansträning alla 9or tillsammans i gympasalen. Vi skulle bara dansa till en sista låt. Blir då uppbjuden av vad som ansågs som en av skolans "snyggaste och populäraste" killar. Tillika även en person med väldigt mycket innanför pannbenet. Kan säga att det var 3 min 30 s av runt-trippande på små rosa moln. Även om jag trampade honom på tårna i stort sett hela tiden, och även var nära att slå krokben för honom några gånger. :p Än idag ser jag det som en av mina allra vackraste stunder från min annars ytterst mörka och tragiska grundskoletid.

UB40 - Falling in love with you: Red jag min första lokaltävling till.

Kent - VinterNoll2: Kan relatera så himla mycket till Herr Häst. Titeln i allmänhet, refrängen i synnerhet. Spelade även den på mobilen på väg hem från stallet det blev klart att jag skulle köpa honom (23/12-16).
 
Har inte så många som jag kommer på så här på rak arm.

Bryan Adams - Summer of -69
Det är sommar, vi är på väg i pappas vinröda 940 mot Bohus Malmön med nedvevade rutor och hög musik i högtalarna. Fick flashbacks när jag spelade den låten flera år senare i samma bil när jag själv hade den.

Alan Walker - Sing Me To Sleep
Lyssnade på när jag läste några Ajin fanfics med Satou x Ogura relation och nu förknippar jag låten med dom.

Galenskaparna - Truck Driving Song
Mitt jobb... :p

Battlefield 1942 - Vechicle 4
Förknippar jag starkt med när vi hade kompisar hemma och skulle lana och startade spelet som melodin kommer ifrån.

Michale Cretu - Moonligt Flower
Resan till Kina, jag och min rumskompis fick den här låten på hjärnan och lyssnade på den jättemycket när vi var i Kina.

Sen finns det en rad till...
 
Alphaville- Forever Young! Alltid älskat den låten! Den blev min gamla hästs låt...När han var 27 och vi chippade till hästpasset sa vetten att min häst är "evigt ung"....10 år senare, när han i våras var otroliga 37 år gammal fick jag ta det hemska beslutet, han fick falla vid min sida för att galoppera till en annan värld (mamma som är mottaglig har fått veta att han har det bra på andra sidan, mig når han inte fram till, blir tjutfärdig bara jag skriver detta om honom, så tränger tårarna fram...:cry: älskade saknade häst :love:). Dagen efter, när jag hade vart hemma hos mamma, lantbrukstjänst hade kommit, jag hade betalat för bortforsling, och åkte igen så drog jag på radion...den låten spelades. Varje gång den spelas så tänker jag på min älskade häst och fylls av så mycket känslor :heart
 
@TessanJ Så fint, och vilken ynnest att ha fått ha en häst till den åldern! Mitt russ blev 33 och köptes som ettåring så lite förstår jag känslan. :(

Annars tycker jag också mycket om Alphaville och Forever Young, men för mig betyder den låten skolcafeterian i högstadiet, kikande i skolkatalogen, tuggande Hubbabubba och spanande på/trånande efter killen i parallellklassen. När det begav sig, 1984. :D
 
Alphaville- Forever Young! Alltid älskat den låten! Den blev min gamla hästs låt...När han var 27 och vi chippade till hästpasset sa vetten att min häst är "evigt ung"....10 år senare, när han i våras var otroliga 37 år gammal fick jag ta det hemska beslutet, han fick falla vid min sida för att galoppera till en annan värld (mamma som är mottaglig har fått veta att han har det bra på andra sidan, mig når han inte fram till, blir tjutfärdig bara jag skriver detta om honom, så tränger tårarna fram...:cry: älskade saknade häst :love:). Dagen efter, när jag hade vart hemma hos mamma, lantbrukstjänst hade kommit, jag hade betalat för bortforsling, och åkte igen så drog jag på radion...den låten spelades. Varje gång den spelas så tänker jag på min älskade häst och fylls av så mycket känslor :heart

Åh, vad fint. Man blir ju helt rörd :cry: :heart
Är det han som är på din profilbild?
 
@TessanJ Så fint, och vilken ynnest att ha fått ha en häst till den åldern! Mitt russ blev 33 och köptes som ettåring så lite förstår jag känslan. :(

Annars tycker jag också mycket om Alphaville och Forever Young, men för mig betyder den låten skolcafeterian i högstadiet, kikande i skolkatalogen, tuggande Hubbabubba och spanande på/trånande efter killen i parallellklassen. När det begav sig, 1984. :D

Ja det var helt fantastiskt, kanske är enda gången i detta livet...Hade honom från han var 21,(jag sa att jag önskade 5 goda år, vi fick ju många fler) är ju en chansning med en äldre häst men många år fick vi! Från jag var 12,5 till 28,5 :love:. Goda gener från hingsten kanske; han hade en halvbror som blev 36 :bow:. Sista gången jag red honom var på min födelsedag ett halvår före, symboliskt då han blev min när jag fyllde 15 :love:. Han var oerhört fräsch och ridbar som sagt, nästan ända till slutet.

33 år är inte heller dåligt, du har ju fått riktigt många år ju med din vän :bow:.

Hehehe kan jag tänka mig :up: -84, då var jag inte ens född :p
 
Art Garfunkel - Bright Eyes : har en speciell plats i mitt hjärta, både vad gäller ljuset i pappas ögon lika mycket som ljuset i lagottons ögon, ögon som nu slocknat för mitt medvetande :heart

Sen är det många låtar, låtar jag och lagotton kört freestyle till, låtarna vi spelade på pappas begravning (Blackmore's Night - Ghost of a rose är en av dom, likaså den pappa önskade: Hasse Andersson - Änglahund), de isländska (och andra) sångerna vi sjöng på islandsresorna. Ja, det finns många låtar som betyder mycket för mig, både i positiva och i sorgliga sammanhang.
 
Det kan väl inte bara vara jag som har vissa speciella låtar som jag relaterar till en viss person eller situation?

Är lite nyfiken, vilka är just dina "relaterbara" låtar, och till vilka personer och/eller situationer?
Jag som TS får väl äran att börja:

Sofijah - Du var så mycket: Lyssnade på den hela sommaren när min första favorithäst på ridskolan hastigt blev såld. Hon såldes 24/6-10. Lyckades sedermera dock hitta påföljande ägare, och har haft regelbunden kontakt på senare år.

Sofijahs låtar överlag: Hjälpte mig att härda ut alla år av mobbning och skolbyten under grundskoletiden.

Lady Gaga - Alejandro: Red jag min första blåbärs/klubbtävling till.

Andrea Bocelli - Time to say goodbye: Kan relatera till flera situationer, vilka jag dock inte tänker skriva ut här. Samtliga sorgliga sådana dock.

Bette Midler - The Rose: När jag gick i 9an hade vi pardansträning alla 9or tillsammans i gympasalen. Vi skulle bara dansa till en sista låt. Blir då uppbjuden av vad som ansågs som en av skolans "snyggaste och populäraste" killar. Tillika även en person med väldigt mycket innanför pannbenet. Kan säga att det var 3 min 30 s av runt-trippande på små rosa moln. Även om jag trampade honom på tårna i stort sett hela tiden, och även var nära att slå krokben för honom några gånger. :p Än idag ser jag det som en av mina allra vackraste stunder från min annars ytterst mörka och tragiska grundskoletid.

UB40 - Falling in love with you: Red jag min första lokaltävling till.

Kent - VinterNoll2: Kan relatera så himla mycket till Herr Häst. Titeln i allmänhet, refrängen i synnerhet. Spelade även den på mobilen på väg hem från stallet det blev klart att jag skulle köpa honom (23/12-16).

Måste bara väcka upp min gamla tråd och lägga till ytterligare en

Imagine Dragons - Thunder: Insparken på högskolan :love:
 
Jag är en sådan där känslosam typ som påverkas jättemycket av musik, så jag har massor!

Alltid dig nära av Sofia Karlsson bestämde jag redan när jag var 18 att jag ska ha på mitt bröllop ifall jag en dag gifter mig. Den får mig alltid att bli blödig och varm i hjärtat.

Chasing Cars av Snow Patrol samt Where I Sleep av Emeli Sandé lyssnade jag och sambon mycket på när vi träffades, så de får mig alltid att tänka på honom.

Goodbye My Lover av James Blunt samt Fix You av Coldplay grät jag många tårar till när min häst avlivades för några år sedan.

Starships av Nicki Minaj påminner mig om första året på universitetet och alla de utekvällar det innebar.

Strövtåg i hembygden av Mando Diao får mig alltid att längta till Sverige och till sommaren.

California av Phantom Planet påminner mig om min roadtrip i Kalifornien tillsammans med en mycket kär vän.

Så, det var nog de viktigaste! :D
 
Det finns bokstavligen hundratals låtar som jag har kopplat till olika minnen så det blir ingen lista här. Ville bara passa på att tacka för inspirationen att skriva ett inlägg i tråden om livsråd. :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp