Låter detta helt ologiskt?

R

Rejält_felskapad

Att hitta ett hästjobb för en 17-18-åring med lång hästerfarenhet, men ingen utbildning mer än grundskola för två stallplatser, logi och liten lön?

Vad skulle ni betala en 17-18-åring som jobbar ca 8 timmar 6 dagar i veckan?

Och nej, det gäller inte mig :smirk:.
 
På de flesta ställen som skulle ta emot "en sån" så är det arbetstid på ca 11-12 timmar 6 dgr i veckan, logi, ev lite mat och fickpengar på max 2000:- i månaden, svart naturligtvis..

Det är det inte värt..
 
När jag hade anställd, så hade jag gärna tagit emot en sådan. Men tyvärr så har jag laggt ner min verksamhet och har inga anställda längre.

Men min erfarenhet är att de som har eller har haft egna hästar, de vet vad som gäller med att sköta hästar. Och de vet att det ÄR jobbigt. Dessutom så kan det vara skönt att den anställda har med sig egen häst. Så blir det inte så himla mycket tjat om ridning hela tiden. Man får dock passa sig, så att inte de egna hästarna sköts om på betald arbetstid.

En annan fördel med medhavda egna hästar är att 2 timmar ledigt mitt på dagen fungerar bra. För då kan den anställde träna. Annars så kan det vara svårt att få någon att arbeta på det schema som man helst vill ha. 6-10 och 14-18, som en vanlig mjölkerska alltså. Före 6 och efter 18 räknas som OB och det försöker man att undvika.
 
Åh, jag glömde lönen.

Jag skulle betala efter utförda uppgifter till en början.
Enligt varianten:
Mocka stallet x kronor
utfodring y kronor o.s.v.

x och y skulle jag få fram genom att klocka hur lång tid det tar för mig att göra jobbet, och lägga en lantarbetarlön på den tiden.

Ex. om det tar mig en timme att fodra, så blir det 76:- + semesterersättning för en fodring även om det tar 2 timmar för den anställde. Efter ett tag så får den anställde upp farten, och kan då tjäna mera pengar.
 
Känner inte för att starta upp din verksamhet igen :angel:?
 
Nej, tyvärr.
Den nya Konsumentköplagen som gör man kan reklamera en häst för dolda fel i upp till 2 år efter köp, fick mig att lägga ned uppfödningen för gott.
 
Tack, jo det fungerade bra.
Det blir ju lika lön för lika arbete, så att säga.
Jag gjorde så när jag hade skolungdomar som semestervikarier. Det var rätt uppskattat och lätt att begripa.
 
Varför fick det dig att lägger ner?

*nyfiken i en strut*
 
Det blir för osäker ekonomi i att sälja hästar, om man kan få tillbaka dem och behöva betala mera än man fick för dem. Och då dessutom stå med en obrukbar häst. Så jag lade ner.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 127
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 217
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 950
Senast: ako
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
2 749
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp