Bukefalos 28 år!

Låter ni era hundar (hanar) "rida" på tikar?

Sockerbit

Trådstartare
Jag var nyss ute med min 9-månaders tik, där ute möter vi en som är ute med sin cockerpoo hane och hon vill tvungen att de ska leka trots att jag säger att min inte skall det pga hon är under vila. Hur som helst så SLÄPPER hon sin hane lös och det första han gör är att han springer fram och bestiger min tik som troligtvis ska gå i löp inom snar framtid, varpå hon inte protesterar nämnvärt.

Jag föser bestämt bort hanen och matten till den blir nästan arg på mig. Jag förklarar att jag definitivt inte är intresserad av några blandrasvalpar och då börjar hon berätta om att hennes hane inte är könsmogen (den var 12 månader!).

Jag blir helt URSINNIG! Brukar ni låta era hanar klättra på tikar hur som helst? Och hur hanterar ni när andras hundar gör det på era?
 
Sv: Låter ni era hundar (hanar) "rida" på tikar?

Gud nej! Både jag och lagotton blir galen om hundar gör så på henne.
Om unghunden gör så tar jag ner honom och säger bestämt ifrån.
 
Sv: Låter ni era hundar (hanar) "rida" på tikar?

Herregu, jag hade nog varit nära att klippa till människan. Jag tolererar inte att ngn släpper fram sina hundar öht.
 
Sv: Låter ni era hundar (hanar) "rida" på tikar?

Jag skulle ha fotat iväg hennes hund långt innan den han klättra på tiken.

Och nej, självklart får hundarna inte rida på andra hundar.
 
Sv: Låter ni era hundar (hanar) "rida" på tikar?

Kan bara hålla med det som de andra skrivit. Nej, mina hanar skulle aldrig få rida på andra (om de inte ska para), det får inte min tik göra heller.

Och jag skulle bli tokrabiat om någon släppte fram sin hund till mina, EXTRA mycket om jag först haft chansen att säga nej och de ÄNDÅ släpper fram hunden. Tyvärr för den hunden så skulle jag göra allt för att den inte skulle komma fram till mina, allt från hotfull röst och kroppsspråk, att lyfta upp i nackskinnet, till att sparka bort den. Sen skulle hundägaren få veta att hen levde....
 
Senast ändrad:
Sv: Låter ni era hundar (hanar) "rida" på tikar?

KL

Svar till samtliga
Då behöver jag inte alls ha dåligt samvete för att jag reagerade som jag gjorde. Tyvärr blir jag ofta alltför paff för att reagera tillräckligt som jag hade velat om jag fått tänka igenom situationen. Den sista dåren till hundägare till tycks inte vara född än... :grin:

Hundägaren med hanen hävdade dessutom att det var en dominansgrej, samt att hunden inte var könsmogen. MEN VAFAN min lilla tik ska då inte domineras av främmande brackor!
 
Sv: Låter ni era hundar (hanar) "rida" på tikar?

Fast du ska inte bli arg på idioter, det slösar bara energi.:D

Det är ju så korkat så klockorna stannar.
 
Sv: Låter ni era hundar (hanar) "rida" på tikar?

Jag var nyss ute med min 9-månaders tik, där ute möter vi en som är ute med sin cockerpoo hane och hon vill tvungen att de ska leka trots att jag säger att min inte skall det pga hon är under vila. Hur som helst så SLÄPPER hon sin hane lös och det första han gör är att han springer fram och bestiger min tik som troligtvis ska gå i löp inom snar framtid, varpå hon inte protesterar nämnvärt.

Jag föser bestämt bort hanen och matten till den blir nästan arg på mig. Jag förklarar att jag definitivt inte är intresserad av några blandrasvalpar och då börjar hon berätta om att hennes hane inte är könsmogen (den var 12 månader!).

Jag blir helt URSINNIG! Brukar ni låta era hanar klättra på tikar hur som helst? Och hur hanterar ni när andras hundar gör det på era?



Absolut inte..

Hade gjort som du, föst bort hanen. Och hade ägaren inte sagt något hade jag gått därifrån.
Sen hade jag sagt att hennes hund varit könsmogen ett bra tag och kan gott och väl bli pappa.
 
Sv: Låter ni era hundar (hanar) "rida" på tikar?

Jag skulle ha fotat iväg hennes hund långt innan den han klättra på tiken.

Och nej, självklart får hundarna inte rida på andra hundar.

Jag hade inte behövt fota, de tikar jag haft skulle jaga skiten ur alla som klättrat på dem.
Senaste tiken jag hade var en liten BC på 13 kg hon användes för att sätta överkåta hanar på plats, bl a en 40 kgs Labbe.
:rofl::rofl:

Hos mig tillåts inget ridande öht.
Vad jag gör med hundar som försöker rida på mig lämpar sig inte i skrift. :devil:
 
Sv: Låter ni era hundar (hanar) "rida" på tikar?

Jag skulle ha fotat iväg hennes hund långt innan den han klättra på tiken.

Och nej, självklart får hundarna inte rida på andra hundar.

Samma sak här...

Inte för att de skulle ha kunnat komma åt att rida på mina tikar, Wahidah säger ifrån rejält och hennes mor var proffs på det :D MEN jag har börjat att vid varje hundmöte där det ser ut som om ägaren kanske släpper fram sin hund, ställt mig och lagt över vikten på ena benet så att jag snabbt ska kunna sparka med det andra om det behövs... :cool:
 
Sv: Låter ni era hundar (hanar) "rida" på tikar?

ABSOLUT INTE!
Jag hade blivit asförbannad och bett kärringen dra åt helvete. Ursäkta mitt uttryck men blir vansinnig bara jag läser det!
 
Sv: Låter ni era hundar (hanar) "rida" på tikar?

Nä det får de verkligen inte! Melvin kan få för sig sådant än idag, stress är det. OM de flesta hanhundsägare bara förstod att det oftast är stress även om det är utlöst av goda dofter, eller en överslagshandling när hunden oxå oftast är uppe i varv. Då hade de kanske tänkt om. William har däremot enbart försökt betäcka en tik i höglöp på allvar men annars ALDRIG juckat. ( Vi visste inte hon var i höglöp & inget hände ). Båda är kastrater för övrigt.
 
Sv: Låter ni era hundar (hanar) "rida" på tikar?

Nej, absolut inte.

Vaddå inte könsmogen. Är en hane 12 mån så är han helt klart könsmogen.

Jag har precis haft en liten tik boende här. Hon var minst i gänget, men satte 3 hanar på plats det allra första hon gjorde när hon kom. Det luktades lite försynt på henne varje morgon, annars inget alls.
 
Sv: Låter ni era hundar (hanar) "rida" på tikar?

Nej, absolut inte.

Vaddå inte könsmogen. Är en hane 12 mån så är han helt klart könsmogen.

Jag har precis haft en liten tik boende här. Hon var minst i gänget, men satte 3 hanar på plats det allra första hon gjorde när hon kom. Det luktades lite försynt på henne varje morgon, annars inget alls.

Fast man får inte glömma att en del tikar mer eller mindre våldtar hanar när de löper
:eek:
 
Sv: Låter ni era hundar (hanar) "rida" på tikar?

Jag hade inte behövt fota, de tikar jag haft skulle jaga skiten ur alla som klättrat på dem.

Två av våra tikar är lite för snälla mot främmande hundar. De andra två hade nog som du säger själva sett till att det aldrig blev nått ridande av!

Hur jag hanterar ridande beror på hund och orsak. Frodo stressred i början när han kom, det hanterade jag bara genom att avleda och göra lite avslappningsövningar.

När Fritte provade att rida på Naira så var det hårda rösten som gällde, så det gör han inte om!(Dvs förbudsord med eftertryck - inte hot eller våld. Praktiskt att ha vallhund så man kan lära in sånt vid fåren.)
 
Senast ändrad:
Sv: Låter ni era hundar (hanar) "rida" på tikar?

Nej min hane som iofs bara är 5 månader om ett dygn får inte jucka på människor eller andra hundar. Om han gör det mot någon hund eller människa typ då han är hos hundvakt så får dom hemskt gärna säga till han ordentligt! Inget beteende som jag accepterar!
 
Sv: Låter ni era hundar (hanar) "rida" på tikar?

Jag har ju tikar, men accepterar inte heller något ridande, åt någotdera håll. Varför ska de eller någon annan rida om det inte är för parning? En del folk är inte helt riktiga i huvudet. Eller så vet de inte bättre. Utifrån mitt humör för stunden bestämmer jag mig för vilket jag tror det är och handlar därefter :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Känner att jag måste få lite input och råd i en svår situation vi är i just nu. Vi (jag och min man) har två hundar, en äldre som är 5...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
8 604
Senast: ako
·
Övr. Hund Vad tror ni skulle fungera bäst tillsammans, tre hanar eller två hanar och en tik? Jag funderar bara lite löst då jag är så sugen på en...
2
Svar
26
· Visningar
3 391
Senast: jerseyko
·
Hundhälsa Jag behöver få lite neutrala åsikter om min älskade vovve. Han är en blandras chihuahua/powder puff, med lite inblandning av nåt mer på...
Svar
9
· Visningar
2 915
Senast: Monstermom
·
Hundhälsa Vi har en kastrerad hanhund född i november 2006. Han är alltså snart 8 år gammal. Han kastrerades sommaren 2010. Vi köpte honom som 8...
2
Svar
29
· Visningar
13 311
Senast: ISABEL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp