Låter ni folk hälsa på era hundar?

Sv: Låter ni folk hälsa på era hundar?

Nu är det ju inte frågan om folk får hälsa på min hund, HON hälsar glatt på alla utan att fråga varese mig eller människan i fråga. Nu har vi tränat mycket på detta så att folk som bara går förbi slipper få fram en hund som glatt viftar på svansen och vill bli hälsad på. För visst är alla människor till för bara mig, matte. Så nu kan de gå förbi utan att få en hund i famnen.

De som frågar får gärna hälsa på min hund, med en varning att hon hoppar gärna, detta har också blivit bättre efter mycket träning.
 
Sv: Låter ni folk hälsa på era hundar?

Jo mina hundar får hälsa på alla som vill hälsa på dem. Jag har ju Chinese cresteds så de drar ganska mycket uppmärksamhet till sig och möter vi någon som frågar vad det är för ras, om de fryser osv. så börjar mina hundar skrika, tjuta, vifta svans och dra som dårar för att de vill fram och hälsa. Så länge den andra människan är tyst är det lugnt men så fort de yttar ett ord så är det "kört" :p Det kan iofs vara lite jobbigt också för ibland så möter man ju folk som inte alls vill hälsa, bara prata/fråga nåt och då står man där med fyra überglada hundar som vill, vill, vill, VILL fram och hälsa. Emellanåt så brukar jag försöka få dem att lugna ner sig (sitta/stå tyst utan att dra) innan de får hälsa, de fungerar oftast för stunden men eftersom jag inte är konsekvent och gör det varje gång så är det samma glädjeyttringar (skrik, tjut, dra i koppel osv.) när vi möter nästa person som säger nåt, om än det bara är en minut senare. Så, ja jag får väl skylla mig själv lite när det gäller den biten ;) Men hellre glada än tillbakadragna hundar brukar jag tänka i såna stunder.
 
Sv: Låter ni folk hälsa på era hundar?

JApp... mina får hälsa... på alla som vill hälsa på dem...
Bor långt ut på landet och har sällan hundarna med mig i mer tättbefolkade trakter. Så när tillfälle bjuds så är det bäst att passa på.

Jag vill att mina hundar skall vara vänliga öppna och gärna gå fram till människor. De gånger de inte skall hälsa så är de lätta att hejda.

Eftersom jag bara har jakthundar så ser jag det som en fördel att de gärna tar kontakt med människor. Det är betydligt lättare för samtliga passkyttar att koppla hunden när jakten skall avbrytas om jag inte befinner mig inom inkallningsavstånd.
 
Sv: Låter ni folk hälsa på era hundar?

Alla som vill får hälsa på mina odjur :) De brukar alltid fråga och oftast tycker hundarna det är roligt, annars bryr de sig inte om nänniskor vi inte känner. Sirius har jobbat mycket på ålderdomshem och van att hälsa på alla slags människor och finner sig i det mesta (även om att bli grabbad i pälsen och tryckt mot en rullstol kanske inte är favoriten :D). Dock brukar han bli lite nervös om ett barn vill hälsa på honom inomhus.
 
Senast ändrad:
Sv: Låter ni folk hälsa på era hundar?

I allmänhet bryr sig inte min hund om främmande människor (framför allt inte barn, som hon alltid total-ignorerar). Skvallertränad som hon är hoppas hon snarare på godis när man passerar någon. Om de människor man möter säger "Heeeej lilla vovven, vad söt du är..." så tycker jag att de får skylla sig själva att min lilla fröken studsar fram till dem med viftande svans.
Ibland kommer det fram barn som vill klappa. Jag kan låta dem klappa lite, bara för att det känns som en god samhällsgärning att de lär sig klappa djur på rätt sätt osv. Astrid tycker dock att barn är rätt värdelösa, så det blir en mycket snabb hälsning.
 
Sv: Låter ni folk hälsa på era hundar?

Min gamla dobbostik är sådan med. Alla människor i heeela världen finns till för hennes skull. Oftast bryr hon sig inte om folk på promenaden, då skulle hon ju ha att göra hela tiden. Men så helt plötsligt, på kanske ett par människor per promenad, så bara går hon rakt fram till folk och ska hälsa. Hon viftar med svansen och puttar med nosen, och stannar dom så ställer hon sig och lutar sig mot deras ben. Det bästa är när folk kliar på rumpan. Då står hon på deras fötter, lutar sig mot benen och bara myser. Där emot gillar jag inte när hon går fram till folk självmant, eftersom folk tenderar att hoppa till när en dobermann plötsligt slänger sig emot dom. (Hon hoppar alltså inte utan bara rusar fram.)

På henne får folk hälsa för hon blir så himla glad då. Det är dock inte många gånger man möter på folk som blir glada av att se en dobbis och vill klappa av den anledningen, medan det händer flera gånger om dagen med afghanerna.
 
Sv: Låter ni folk hälsa på era hundar?

Min stora hund får hälsa på alla, hon är snäll mot människor i alla storlekar.

Min lilla hund får hälsa med reservationoner, inte på små barn och bara om människan sätter sig ner först så hon får komma fram om hon vill. Hon är lite osäker och blir rädd, morrar och har nästan bitit ett barn som satte sig på henne. Eftersom man inte kan lita på att barn i småbarnsåldern inte hittar på sådant håller jag det för säkrast att neka.

Har själv flera barn i olika storlekar och brukar träna på deras kompisar, då man har mer koll och vet vad det är för några, och det går allt mer framåt vilket jag är glad för.

Nu låter hon jättetråkig, men får hon bara hälsa i sin egen takt så är hon glad för alla människor och kryper upp i knäet på vem som helst. :)
 
Sv: Låter ni folk hälsa på era hundar?

äldre tiken får "alla" klappa, men jag har infört hälsningsförbud på unghunden, eftersom hon hoppar och blir överivrig. tanken är att det ska skvallertränas med henne, men bor ute på landet och möter kanske en människa på två månader på våra promenader, och jag känner inte riktigt för att vistas någon längre tid inne i stan i detta väder, det får vänta tills vårsolen kikar fram.
folk som frågar om lov att hälsa brukar respektera hälsningsförbudet, men allt för många bara klampar fram och börjar klappa *usch*
 
Sv: Låter ni folk hälsa på era hundar?

Min vovve får alla som vill får hälsa på henne om de lysnar på mig hur. Vovven e lite spec då hon inte vill att helt främande människor ska klappa henne uppe på huvudet. Hon hoppar undar skälle eller morrar åt personen.
Låter därmeot personen henne lukta på handen först och sen klappar henne under hakan eller på sidan går det hur bra som helst. Sen vissa får klappa henne på huvudet. Då visar hon det genom att buffa med nosen under handen. Har man väl börjat klappe henne e det kört, gud förlåte dig och du skulle sluta och bara parta med mig:mad:
 
Sv: Låter ni folk hälsa på era hundar?

Frågar folk först brukar de alltid få hälsa, åtminstone på tikarna. Hanhundarna brukar jag hålla borta från barn, inte alls för att de är elaka men lite buffliga och terriern är hoppig. Alla våra hundar älskar allt och alla och den enda som kan tacka nej till att hälsa på en främlig är terriern men då slipper han såklart.
Kirsty flirtar vilt med alla människor vi möter på promenader, hon sänker huvudet viftar frenetiskt på svansen, skrattar ofta med hela ansiktet och boooowooowar, många tror då att hon är elak som "visar tänderna och morrar" men hundmänniskor brukar förstå hennes kroppspåk och charmas totalt. De andra uppmärksammar oftast bara människor som själva väljer att ta kontakt men då är både labben och jämten snabba att hälsa.
 
Sv: Låter ni folk hälsa på era hundar?

Ja det brukar jag, OM de frågar. Men inte när man sitter på tåget/bussen då han då är beordrad att ligga och vila. Men när vi är ute på promenad så javisst :)
 
Sv: Låter ni folk hälsa på era hundar?

När jag läste tråden om hur resenärer vill att konduktören bemöter deras hundar så kom jag att tänka på det här med att låta folk hälsa på sin hund.

Låter ni främmande människor hälsa på era hundar? Varför/varför inte? Finns det någon gräns?

Min hund löser sånt där rätt bra själv genom att finta bort folk som vill hälsa. Hon är inte så intresserad av folk. Men vill någon prompt hälsa och hon sitter i koppel brukar jag säga att det går bra om hunden vill, men hon brukar springa undan. Jag brukar även varna om hon är skitig om tassarna för ibland (de ggr hon inte fintar bort) kan hon ställa sig med framtassarna mot benet eftersom honom når upp annars.

Är det barn brukar jag säga att hon hoppar, och då vill dom inte hälsa. Min hund är så kvick i sina rörelser att barn brukar bli rädda, och då blir hon ännu kvickare, dålig kombination :cool:
 
Sv: Låter ni folk hälsa på era hundar?

*KL*

I stort sett alla får hälsa på mina damer. De gillar människor och är väldigt snälla. Däremot får ingen hälsa om de inte frågar först.

Sedan har jag små regler (mer än att hundarna ska få nosa på människorna innan de börjar klappa).
Småbarn får inte hälsa på Wahidah. Hon blir överlycklig och kan hoppa och det kan både skrämma och göra dem illa om de ramlar... De får istället hälsa på Zala som är helt lugn och bara står och snällt låter sig klappas.

Äldre människor får hälsa på Wahidah först och sedan på Zala om Zala vill. Wahidah hoppar sällan på äldre människor och om hon gör det så är det sällan någon katastrof. De brukar varken bli rädda eller göra sig illa för att de ramlar :p Däremot verkar äldre personer ha större tendens än småbarn till att "kasta sig över hunden" och ska absolut klappa massor, gärna på huvudet och utan att hunden fått nosa först. Zala avskyr sådant, därför får de inte hälsa på henne.

Anledningen till att jag låter folk hälsa är (förutom att jag tycker det är trevligt med små pratstunder) att jag vill låta folk se att stora hundar absolut kan vara snälla och duktiga, låta barn lära sig redan från början att hundar inte är farliga osv.
Här finns det gott om hundrädda, eller personer som tycker att hundar "bara är i vägen, är ouppfostrade och smutsar ner". Jag gör vad jag kan för att få folk att bli mer positivt inställda.
 
Sv: Låter ni folk hälsa på era hundar?

Nej jag låter inte andra hälsa på mina hundar när vi är ute på promenader..har boxer ..han ska veta att när vi är ute går man lugnt förbi andra människor o hundar i alla situationer utan att alltid behöva hälsa. Däremot om jag har stått en stund och pratat med någon då kan han sen få hälsa en kort stund. Tycker att hälsandet kan han få gjöra hemma när vi har besök men ute ska han va fokad på mig mest :laugh:
 
Sv: Låter ni folk hälsa på era hundar?

Ja, jag låter alla som vill hälsa på Idéfix! Han älskar människor och speciellt barn. Vi har även haft framme två dagisklasser som omringat honom, kramat och klappat och klämt.

Jag bor väääldigt avsides, så jag träffar sällan människor överhuvudtaget så vi blir både två glada när människor kommer:D
Borzoien är ganska ovanlig som ras så folk vill gärna komma fram och berömma hur vacker "afghan" jag har... men men:laugh:
 
Sv: Låter ni folk hälsa på era hundar?

Mina hundar gillar folk på ett "lugnt" sätt, blir glada och vill gärna pussas lite, så folk får gärna hälsa på dom :)
 
Sv: Låter ni folk hälsa på era hundar?

*kl*

Eftersom Arwens hjärna havererar om en okänd människa överhuvudtaget tittar på henne så brukar jag säga att folk får hälsa på egen risk. De riskerar nämligen att få 25 kilo boxer upp i famnen vare sig de vill eller inte, bli knockade, nerdreglade och få diverse klös- och blåmärken.

Jag skyller på rasen :angel:.

Spiken reagerar inte nämnvärt om någon vill hälsa, han nosar bara lite och brukar sedan inte vara intresserad av mer kontakt. Det är honom barnen får klappa om de vill hälsa på hundarna. De lite större barnen får även hälsa på Arwen, ytterst försiktigt, med henne inklämd mellan mina ben. Hon brukar dock ta det mycket lugnare när hon ser en liten människa, och hon älskar barn!
 
Sv: Låter ni folk hälsa på era hundar?

mina hundar får hälsa på alla som vill klappa dem. de är snälla och tycker om uppmärksamheten, så jag ser ingen anledning att låta bli. kombinationen loke och barn är helt perfekt, de får göra vad de vill med honom och han bara njuter.

Samma här. Grima är också en riktig "nanny".
 
Sv: Låter ni folk hälsa på era hundar?

kl

Far hyffsat ofta forfragningar om att klappa, jag har ju en otroligt sot hund (:love:) oftast sager jag att det gar bra, medans vovven glatt svansar forbi dem utan att bry sig om att de rakar dra honom i oronen. :D

Sa da brukar jag sonika saga att han inte ar pa humor idag.

Barn ar han inte sa fortjust i. Nu halsar han pa ett lugnt sett, men nar jag at ute med kompisens hund som gar upp i atomer av lycka sager jag nej, aven om jag vet att han ar snall sa vill jag inte belona hans beteende av att tillata honom det.
 
Sv: Låter ni folk hälsa på era hundar?

Ja, min hund raggar upp folk överallt, värst är han i kollektivtrafiken.
Eftersom det är så hemskt långtråkigt att åka kommunalt så brukar han spänna ögonen i närmaste person, vänta tills han får ögonkontakt (och får han inte det, så piper han lite, då kommer alltid ögonkontakten), sedan börjar han vifta på svansen, lägger huvudet på sne, ger ifrån sig ett litet pip och sträcker fram tassen, och simsalabim så börjar hans utvalda offer klappa på honom. Skulle dom sluta klappa, så fäller han ned öronen och piper lite ynkligt, så att dom fortsätter.

Under alla år så kan jag nog räkna de gånger hans utvalda offer inte klappat på honom, på ena handen.

Så ja, främmande människor får hälsa på honom ;)
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 402
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Ja, hur gör ni när människor ni inte känner tycker att de ska hälsa på hunden? Vissa kan liksom inte låta bli trots att man säger till...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 891
Senast: Trasten
·
Hundträning Hej. Jag har en hund på 9 månader. Enda problemet med hunden är att den inte kan möta varken människor eller hundar. Han drar och gör...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 444
Senast: Gruvan
·
Hundavel & Ras Först och främst. Den tråd jag startade idag var inga citet från tråden om att öka medvetenheten om inaveln. Det blev citat för att jag...
13 14 15
Svar
291
· Visningar
13 378
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp