Låter ni folk hälsa på era hundar?

Sv: Låter ni folk hälsa på era hundar?

har inte hunnit läsa alla inlägg än men tänkt göra ;)

Hade en shetland sheepdog i familjen för många år sedan som tyvärr blev rädd för folk som ville hälsa. Var på en fotbollscup när han var valp där ett gäng ungar inte ville lämna oss ifred, försökte mitt bästa med valpen i famnen försvinna ifrån dem. Började med en som ville hälsa och sattesig fint på huk och väntade till min sötnos vågade komma fram och hälsa (gömt sig bakom mina ben). Men snabbt blev det 3-4 barn för att bli 6 st som alla ville klappa och ställt sig runt mig och valpen.. Min sötnos blev så osäker och rädd att han skaka och gnydde.. hur jag än försökte förklara att det räckte och att valpen inte ville hälsa mer så lät de oss inte vara, försökte även påkalla uppmärksamhet från vuxen men ingen verkade vilja hjälpa mig.. Fick till slut ta upp valpen i famen och marchera där ifrån och försöka få barnen att fatta att de ej fick följa med... innan jag kommit ifrån dessa barn hade min valp lyckats kissa ner sig i min famn.. (tog inte många minuter men kändes som evighet)
Sen efter det var han jätte svår så fort vi träffade nya människor..:cry:

Haft blandras Rottweiler/Amstaff som var underbar med allt och alla redan från valp. Då hon var i storlek med Rottweiler ingav hon viss respekt så alla som såg henne fråga först om hon var snäll och de fick hälsa (såg ut som Rottweiler men var tigrerad så många undrade vad för ras hon var). Så eftersom jag hälsat var det okej att de hälsa på henne. Hon var underbar med barn och lät dem klappa och hälsa även om lite burdust ibland så stod/satt hon stilla och bara njöt av uppmärksamheten.:angel:

Uppfödd med att pappa ville ha schäfer. Nr 1 fick vi tillslut ta bort pga han attackerade tillslut alla som inte tillhörde familjen och kom nära. (ville folk hälsa sa vi alltid nej men inte alla fråga):devil:
Nr2 var/är en snäll tjej men som attackerar cyklister och gillar inte små barn.:(

Hund nr 2 jag och maken haft ihop var AmStaff och helt underbar familjehund som älskade barn. Henne fick man gärna hälsa på men fick först säga att hon inte alltid har alla 4 tassarna i backen då hon blev så glad så fort någon gav henne uppmärksamhet (stötte ofta på folk som inte kände till rasen och tog förgivet det var pitbull och farlig hund som då gick omväg runt oss).
Tyvärr fick vi ta bort henne som 2 åring då hon var hyperallergisk mot fodekvalster, ägg och fisk och sen fick canser som satt illa så veterinären rekomendera att hon fick somna in istället för gå igenom massa operationer och behandlingar.:love:

Varit utan hund i 2 år nu men börjar längta efter ny. Men ingen panik att skaffa by utan vill hitta rätt hund och får ta den tid det tar..:love:
 
Sv: Låter ni folk hälsa på era hundar?

*KL*

Nej mina hundar får inte hälsa på alla vi träffar som vill hälsa. Pga att jag har tre st varav två älskar människor. Den tredje gillar inte människor o då tvingar jag inte henne att bli kladdad på. Min flatte vill gärna smaka på händer oxå o det uppskattas ju inte alltid. sen bor jag i ett invandrar tätt område o ofta kommer det fram barn som vill hälsa o det fick dom göra när jag bara hade två men det "duttades" o skreks aldeles för mycket så numer får ingen hälsa på mina hundar.
 
Sv: Låter ni folk hälsa på era hundar?

Både folk och hundar får alltid hälsa på min. Men det ska ske på mitt kommando, dvs jag vill inte att min hund hälsar på någon utan min tillåtelse. Därför ber jag min hund att gå in bakom mig, så att de inte kan hälsa och ser att jag har honom under kommando. Antingen frågar jag eller så frågar den jag möter, om en hälsning kan vara på sin plats. Om det är det ger jag min hund tillåtelse att hälsa.

Sen händer det att han tar egna initiativ när han är ensam på tomten och det kommer ngn trevlig prick gåendes på vägen... turligt nog har ingen tagit illa upp än vad jag vet. :o Dom flesta känner nog till honom.

Har aldrig haft problem med folk eller hundar som hälsat. Inte barn heller. Dom är så försiktiga och snälla. Och min hund är väluppfostrad så jag kan lita på att han inte hoppar, naffsar eller beter sig illa på ngt sätt.
 
Senast ändrad:
Sv: Låter ni folk hälsa på era hundar?

kl

Jag ser nog så sur ut så det är sällan någon frågar mej om dom får klappa, trots att min hund verkligen är den sötaste som finns i hela världen :p
Jag själv gillar inte att prata med främmande människor och hunden jag har tycker inte om att bli klappad av folk han inte känner. Hans hälsning går ut på att nosa på en hand/ett byxben och sen är han "färdighälsad". Så dom få stackare som frågar blir oftast besvikna över att han dissar dom.
 
Sv: Låter ni folk hälsa på era hundar?

Ja oftast får de hälsa. I alla fall de vuxna. Jag bor precis bredvid en lekplats till en skola och om någon frågar om de får klappa har man lätt en helt flock ungar runt sig som tjoar och stojar vilket resulterar i att min hund antingen blir osäker (tex när coola grabbarna leker "vem vågar röra hunden" och smyger på henne bakifrån) eller blir för lekfull och därmed kan putta omkull dem som käglor :p Så barn är det bara om det är något enstaka och beroende på hur Sally känns.

Vuxna är det sällan några problem med och även om de som klappar utan att fråga kan vara lite irriterande ibland är det sällan jag säger till.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 438
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 648
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Ja, hur gör ni när människor ni inte känner tycker att de ska hälsa på hunden? Vissa kan liksom inte låta bli trots att man säger till...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 923
Senast: Trasten
·
Hundträning Hej. Jag har en hund på 9 månader. Enda problemet med hunden är att den inte kan möta varken människor eller hundar. Han drar och gör...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 605
Senast: Gruvan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Få i hästen kortisonpulver, tips
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp