Latexpanel och en sadel som hamnar i brygga

Lambada644

Trådstartare
Jag har en hoppsadel med latexpanel. Sadeln hamnar i brygga på min häst - när den inte är i ”aktivt” arbete. I arbete blir ryggen @rakare@. Problemet är att min häst stått ett tag och tappat muskler och arbetas inte lika mkt på turerna. Hästen blir @nött@ i pälsen vid bossorna, dvs, den har blivit för vid också. Jag har korrigeringspadd. Men... jag undrar om någon här har erfarenhet av att lägga filt under panelerna för att bygga upp bossorna? Tacksam för ”vänliga@ svar...jag har inte råd att köpa ny sadel nu.
 
För optimal passform så korrigerar men inte bomsadlar eller använder paddar.
Kan aldrig bli bra att korrigera en bomsadel för mycket.
Bommen kan man inte förändra med paddar.
ev går bommen att ändra vidd på men den är fortfarande för rak.
Permamentstoppade sadlar har den nackdelen att de ej går att korrigera i bossorna.
Sadeln passar inte hästen så upp till dig som hästägare hur du vill lösa detta.
Rekommenderar mycket markarbete och ny sadel på sikt.
 
Bara så vi tänker samma sak.
En ullstoppad sadels under-rede kallas bossa eller puta. En permanentstoppad sadels underrede kallas panel.
Om du menar att du ska peta in små filtbitar under panelen? I mina ögon så skulle de ge väldigt små korrigeringar. Latexen följer ju med om så man så säger och kommer att flexa iväg där filtbitarna ligger.
Men sen är ju frågan, hur mycket använder du sadeln? Är det den sadeln som du verkligen använder, så är det svårt. Jag hade försökt byta den. Alt. vänt mig till återförsäljare av sadeln och bett om hjälp.
 
Skulle rida barbacka och försöka sälja sadeln först så du får loss pengar o sen köpa ny. Att hålla på med massa paddar på en uppenbart felaktig sadel blir inte bra, risken är ju att hästen får problem.
 
Bara så vi tänker samma sak.
En ullstoppad sadels under-rede kallas bossa eller puta. En permanentstoppad sadels underrede kallas panel.
Om du menar att du ska peta in små filtbitar under panelen? I mina ögon så skulle de ge väldigt små korrigeringar. Latexen följer ju med om så man så säger och kommer att flexa iväg där filtbitarna ligger.
Men sen är ju frågan, hur mycket använder du sadeln? Är det den sadeln som du verkligen använder, så är det svårt. Jag hade försökt byta den. Alt. vänt mig till återförsäljare av sadeln och bett om hjälp.
Tack för svar. Jag syftade till paneler, som stod inledningsvis i meningen. Det är inte jag som ska lägga i filt under panelen och bom. Det är fackman, som berättade att det var ett alternativ. Fackman såg inga nackdelar, och har arbetat som sadelmakare i dryga 30 år... anledningen till att jag ställde frågan, var för att få del av andras erfarenheter. Självklart korrigerar jag inget på egen hand - eftersom konsekvenser kan bidra till både det ena och andra!!! MEN!!! Jag undrar ändå över andras erfarenheter av att filt (eller vad det är för material) läggs under paneler... det tycks ju vara ngt fackmän ändå praktiserar tänker jag...och... med en ullstoppad sadel byggs ju sadeln om. Dvs en ullstoppad sadel som hamnar i brygga stoppar man om dvs bommen är densamma medan stoppningen fyller ut... så, vad är egentligen skillnaden? Ps vi pratar om en brygga på Mindre än 0,5 cm när sadeln ligger utan tryck på ryggen som känns vi tryck på sadel och handflatan, då kan för handflatan under och längst med panelen. Alltså jag misstror inte sadelmakaren, som jag har förtroende för - men, jag hade ingen aning om att man gjorde detta på latexpanel medan jag känner till att Bates har iläggs-satser att köpa till sina luftstoppade sadlar.
Skulle rida barbacka och försöka sälja sadeln först så du får loss pengar o sen köpa ny. Att hålla på med massa paddar på en uppenbart felaktig sadel blir inte bra, risken är ju att hästen får problem.
Ja... hon är inte riktigt inriden än... så jag rider lite både med och utan. Men har gärna sadel att tillgå. Jag ska försöka sälja. Allt går att sälja till rätt pris men det är svårt att köpa till låga priser....
 

Liknande trådar

Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 268
Senast: Oknytt
·
Utrustning Hej, har haft mycket sadel bekymmer med mitt fullblod. Sadelprovare häromkring har jag redan tagit ut men antingen tycker dom att det är...
Svar
17
· Visningar
3 336
Senast: Oknytt
·
Utrustning Hej! Min häst har ganska rak rygg, väldigt hög manke, dåligt med ryggmuskler och ganska stora rörelser. Det har skapat problem då jag...
Svar
10
· Visningar
1 149
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag söker lite råd om sadeltyper. Jag köpte för ett par månader sen en häst (min första egna) av ridskolan där jag ridit i ett antal...
Svar
7
· Visningar
1 429
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp