"Lätt" transport

grodan21

Trådstartare
Min plan är att köpa en egen transport, men det verkar inte vara många transporter som jag får dra med min bil. Vilken är den bästa transporten som max har en egenvikt på 700 kg och som begagnad ligger på max 40 tkr?
 
Min plan är att köpa en egen transport, men det verkar inte vara många transporter som jag får dra med min bil. Vilken är den bästa transporten som max har en egenvikt på 700 kg och som begagnad ligger på max 40 tkr?

Menar du lastvikt när du skriver egenvikt ?
Är det en boggie du letar efter?
Det finns typ tusen trådar med mycket grundläggande bra tips och info att läsa igenom :)
 
Min plan är att köpa en egen transport, men det verkar inte vara många transporter som jag får dra med min bil. Vilken är den bästa transporten som max har en egenvikt på 700 kg och som begagnad ligger på max 40 tkr?

Om du menar tjänstevikt 700 kg (alltså släpets egenvikt) är det inte alls svårt att hitta.
Dessa brukar förövrigt ha en totalvikt på kring 1 300-1 500 kg och få dras av de flesta mellanstora bilarna på vanligt B-kort.
I 40k klassen (och i många fall t.om. mycket mindre!) finner du det mesta från TGABs märken, Thule, Cheval Liberté, Christ, Värmlandsvagnen m.fl. av årsmodell ca. 2002-2012.

Som ett exempel (dock högre egenvikt, 888 kg!):
I maj köpte jag (pappa) en Christ Comet De Luxe -06. Den har en tjänstevikt på 888 kg, och en totalvikt på 1460 kg, får köras med både våran Skit-Skoda Octavia Combi -14 samt Volvo 850 -96 på B-kort. Trots att det är en relativt "stor och lyxig" modell med sadelkammare och allt, samt bara 12 år gammal med 1 tidigare ägare, kostade den 27 000 kr.
 
Tjäntestevikt 700 kg är inte jättesvårt att hitta. Frågan är ju vad totalvikten behöver vara för att funka med bilen och hur mycket lastvikt som krävs.
 
Någon som vet hur många körlektioner det skulle krävas för att ta utökat B, om man knappt har kört släp tidigare?
 
Då får det vara nedvända varianter misstänker jag, och då gäller det ju att leta färdignedvägda eftersom det alltid är ett vågspel att köpa för att sedan ändra totalvikt i egen regi.
Totalvikten på släpet får vara 1500 kg, men får bara dra 1300 kg. Så har lite större utbud, men frågan är hur svårt det är att ta utökat b?
 
Totalvikten på släpet får vara 1500 kg, men får bara dra 1300 kg. Så har lite större utbud, men frågan är hur svårt det är att ta utökat b?

Jag hade inte lagt energi på utökat B utan gått direkt på BE faktiskt. Det är betydligt mer användbart, särskilt i hästsammanhang.

Men totalvikten får alltså med B96 vara 1500 kg (och med B också?). Då blir det ju lite lättare, många enklare dubbelaxlade släp är 1500 kgs frågan är ju just tjänstevikten. Jag hade nog - med så lite marginal - kontrollvägt även om pappret säger OK för beräkningen. Har du kollat på blocket på de märken du nämner och slagit regnr på transportstyrelsen.se? Då får du ett rätt bra hum om vilka som kan vara aktuella.
 
Jag hade inte lagt energi på utökat B utan gått direkt på BE faktiskt. Det är betydligt mer användbart, särskilt i hästsammanhang.

Men totalvikten får alltså med B96 vara 1500 kg (och med B också?). Då blir det ju lite lättare, många enklare dubbelaxlade släp är 1500 kgs frågan är ju just tjänstevikten. Jag hade nog - med så lite marginal - kontrollvägt även om pappret säger OK för beräkningen. Har du kollat på blocket på de märken du nämner och slagit regnr på transportstyrelsen.se? Då får du ett rätt bra hum om vilka som kan vara aktuella.
Min bil får max dra 1300 kg oberoende på vilket körkort jag har, men sambons bil får dra 1800 kg på utökat B. Har personlig anledning till varför jag inte vill ta BE.
 
Min bil får max dra 1300 kg oberoende på vilket körkort jag har, men sambons bil får dra 1800 kg på utökat B. Har personlig anledning till varför jag inte vill ta BE.

Ja, då kan det kanske vara ett alternativ att ta B96, om du tycker att det är mödan värt. Vad är det för bil som får dra så mycket på B96 förresten?
 
Ja, då kan det kanske vara ett alternativ att ta B96, om du tycker att det är mödan värt. Vad är det för bil som får dra så mycket på B96 förresten?
Passat av nyare modeller får dra upp till 1990 på B96 (bara för att hålla din minnesbank à jour då alltså! :D)

@grodan21 - Jag har en gång i tiden haft en Ekerötrailer (Dalavagnen) som hade en tjänstevikt på 600 kg och där totalvikten fanns upp till 1500.
Sen räknade jag iofs med att den vägde 700 för säkerhets skull men hittar du en sån beg så finns de ju.
 
Ja, då kan det kanske vara ett alternativ att ta B96, om du tycker att det är mödan värt. Vad är det för bil som får dra så mycket på B96 förresten?

Min får drar 2200 kg på b96, total släpvagnsvikt 2000 kg, det är ingen ovanligt vikt för mindre suvar.

Ta
Jag hade Henra enhästars några år, var jättenöjd med släpet.
Gick bra bakom bilen och alla höstar trivdes väldigt bra i det.
 

Liknande trådar

Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 469
Senast: iNHALE
·
Utrustning Går i tankarna att köpa en ny bil samt en transport, bilen är dock prio ett då jag har tillgång till att låna transport. Det jag söker...
Svar
11
· Visningar
665
Senast: lillan222
·
Utrustning Är det någon som har typat ned sin transport? Min medryttarhästs ägare ska typ ned sin så hennes nya bil får dra den. Någon som vet hur...
Svar
6
· Visningar
568
Senast: Fideli
·
Utrustning Jag spånar lite på det här med hästtransporter. Jag har tillgång till hästtransport hos stallägaren för akuta resor eller kortvariga...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 642
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp