Lättskött häck

Shaggy

Trådstartare
Jag måste göra något åt situatinen här hemma då jag avstår från att vara ute i trädgården pga min granne. Jag har funderat ett par år nu på att plantera en häck mot deras tomt men kan inte komma fram till vad jag ska sätta då det hela måste vara extremt lättskött.
Min första tanke var en rad med röda vinbär för att få till en gränsmarkering. Fördelen är att om man missar att klippa något år så händer inte så mycket. Nackdelen är att de växer rätt långsamt och att buskarna inte blir tillräckligt höga. Nästa plan var att bygga en spalje och låta klätterrosor klänga uppåt. Det borde vara rätt lättskött men jag är osäker på om rosorna klarar marken här då det är lera snarare än lerjord. Jag har försökt plantera några rosenbuskar, de flesta dör rätt fort och ska jag gräva ur och fixa jorden blir det grävmaskin och helt plötsligt ett stort projekt.
Häromdagen kom så min bror med en ny idé, vindruvor. Fördelen är att det är gratis då jag kan ta skott på min nuvarande vinstock, de klarar troligen jorden eftersom de växer i princip i samma jord redan nu och de växer rätt fort på höjden. Nackdelen är att de även växer lika snabbt på bredden och brer ut sig rätt rejält= skötselbehovet stiger.
Någon som har något tips? Vresros, häggmispel, tuja och syren är uteslutna av olika skäl.
 
Jag hade ju tagit spaljéidén och planterat murgröna och vildvin. Klarar av lera om du ger dem lite jord precis vid rötterna när du planterar dem, växer som ogräs, blir lite olika färger och blir tätt när det väl vuxit till sig. Skötseln består väl eg bara av att lite då och då fläta in grenarna i spaljén när den växer och sen klippa av rymmande grenar nån/några gånger om året.
 
Jag måste göra något åt situatinen här hemma då jag avstår från att vara ute i trädgården pga min granne. Jag har funderat ett par år nu på att plantera en häck mot deras tomt men kan inte komma fram till vad jag ska sätta då det hela måste vara extremt lättskött.
Min första tanke var en rad med röda vinbär för att få till en gränsmarkering. Fördelen är att om man missar att klippa något år så händer inte så mycket. Nackdelen är att de växer rätt långsamt och att buskarna inte blir tillräckligt höga. Nästa plan var att bygga en spalje och låta klätterrosor klänga uppåt. Det borde vara rätt lättskött men jag är osäker på om rosorna klarar marken här då det är lera snarare än lerjord. Jag har försökt plantera några rosenbuskar, de flesta dör rätt fort och ska jag gräva ur och fixa jorden blir det grävmaskin och helt plötsligt ett stort projekt.
Häromdagen kom så min bror med en ny idé, vindruvor. Fördelen är att det är gratis då jag kan ta skott på min nuvarande vinstock, de klarar troligen jorden eftersom de växer i princip i samma jord redan nu och de växer rätt fort på höjden. Nackdelen är att de även växer lika snabbt på bredden och brer ut sig rätt rejält= skötselbehovet stiger.
Någon som har något tips? Vresros, häggmispel, tuja och syren är uteslutna av olika skäl.
Humle på spalje? Det växer ju rejält fort.
 
Humle på spalje? Det växer ju rejält fort.
Fick det tipset av en vän men har för mig att de humleplantor jag sett tagit 4-5 år på sig att etablera sig ordentligt innan de skjuter fart och blir rejäla. När de väl tagit sig så är de ju perfekta så kan man skynda på etableringsprocessen är det helt klart ett intressant alternativ.
 
Aronia? Växer ju relativt snabbt och är, i mitt tycke, vacker även när den inte klipps.
Vet dock inte vad den tycker om lera iofs.
Jag vill ha något som inte drar iväg och blir vildvuxet utan det ska ganska enkelt gå att hålla det någorlunda civiliserat men smatidigt inte ser för klippt ut. Jag vill alltså inte ha en vanlig häck, det blir så tråkigt.
 
  • Gilla
Reactions: MCP
Jag hade ju tagit spaljéidén och planterat murgröna och vildvin. Klarar av lera om du ger dem lite jord precis vid rötterna när du planterar dem, växer som ogräs, blir lite olika färger och blir tätt när det väl vuxit till sig. Skötseln består väl eg bara av att lite då och då fläta in grenarna i spaljén när den växer och sen klippa av rymmande grenar nån/några gånger om året.
En tanke. Jag har aldrig varit så förtjust i murgröna men det kan ändå vara något att tänka på. Vildvin är riktigt fint fast ska jag ha det kan jag nästan lika gärna ta sticklingar på vinstocken jag har och eventuellt få frukt också. Den ger dock inga fina höstfärger.
 
Bara det finns ett insynsskydd under sommaren (och humle växer ju rätt fort) så är jag nöjd.
Om du ska ha humlen i närheten av möbler eller väggar skulle jag ha tänkt en vända till. Jag tycker att de skräpar otroligt mycket och lämnar ett "klet" efter sig.
Hade det runt en pergola och var vansinnig på hur det skräpade. Och när man skulle dra bort det halvvissna på hösten, revs det ganska ordentligt.
Humle kan få stå på en stör någonstans på friland, om den någonsin återkommer hemma hos oss.
Jag hade kört på vinet istället. :)
 
Jag måste göra något åt situatinen här hemma då jag avstår från att vara ute i trädgården pga min granne. Jag har funderat ett par år nu på att plantera en häck mot deras tomt men kan inte komma fram till vad jag ska sätta då det hela måste vara extremt lättskött.
Min första tanke var en rad med röda vinbär för att få till en gränsmarkering. Fördelen är att om man missar att klippa något år så händer inte så mycket. Nackdelen är att de växer rätt långsamt och att buskarna inte blir tillräckligt höga. Nästa plan var att bygga en spalje och låta klätterrosor klänga uppåt. Det borde vara rätt lättskött men jag är osäker på om rosorna klarar marken här då det är lera snarare än lerjord. Jag har försökt plantera några rosenbuskar, de flesta dör rätt fort och ska jag gräva ur och fixa jorden blir det grävmaskin och helt plötsligt ett stort projekt.
Häromdagen kom så min bror med en ny idé, vindruvor. Fördelen är att det är gratis då jag kan ta skott på min nuvarande vinstock, de klarar troligen jorden eftersom de växer i princip i samma jord redan nu och de växer rätt fort på höjden. Nackdelen är att de även växer lika snabbt på bredden och brer ut sig rätt rejält= skötselbehovet stiger.
Någon som har något tips? Vresros, häggmispel, tuja och syren är uteslutna av olika skäl.

Jag har avenbok som jag är väldigt nöjd med. Jag köpte plantor som var mellan 120-150 cm höga förra året och vi har redan hunnit toppa dem på 180-200 cm. När de väl är toppade så behöver man bara hålla in den på sidorna. Bor man inte allt för blåsigt så sitter de vissnade (bronsfärgade) löven kvar över vintern.
 
Jag har avenbok som jag är väldigt nöjd med. Jag köpte plantor som var mellan 120-150 cm höga förra året och vi har redan hunnit toppa dem på 180-200 cm. När de väl är toppade så behöver man bara hålla in den på sidorna. Bor man inte allt för blåsigt så sitter de vissnade (bronsfärgade) löven kvar över vintern.
Blir för dyrt. Kollade pris på plantor och skulle gå på minst 10000:- och så mycket vill jag inte lägga. Har andra mer brådskande saker att lägga sparpengarna på som dränering och tilläggsisolering.
 
Det är min dröm men tar för lång tid innan de växer till någon vettig storlek.

Är du säker på det? Bor du långt norrut? Jag planterade en Schersmin i vår förra trädgård som blev över 2m hög och rätt buskig på bara två somrar. Massor av sidoskott sköt den med så jag kunde knycka med mig några till vår nya trädgård. Jorden där var brutalt stenig blandad med lerjord, det gick inte att köra ner en spade någonstans utan att det tog stopp efter några cm. Så det skulle kanske kunna funka det med?
 
Syrén då?

Äh, förresten, det ville du ju inte.
Nej ja ghar en syrenhäck och visst är den fantastisk när den blommar men övrig tid är den rätt tråkig och så skjuter den rotskott till förbannelse så den blir bredare och bredare. Jag funderar allvarligt på att när jag dränerar huset låta dem gräva bort den häcken.
 
Är du säker på det? Bor du långt norrut? Jag planterade en Schersmin i vår förra trädgård som blev över 2m hög och rätt buskig på bara två somrar. Massor av sidoskott sköt den med så jag kunde knycka med mig några till vår nya trädgård. Jorden där var brutalt stenig blandad med lerjord, det gick inte att köra ner en spade någonstans utan att det tog stopp efter några cm. Så det skulle kanske kunna funka det med?
De jag sett har tagit lång tid på sig att växa till men jag har ju inte testat själv.
Jag vet att jag låter kinkig men jag blir vansinnig på grannarna. Så fort jag är ute i trädgården och försöker göra något så står de på trappan och glor på mig. De vill dock inte visa att de glor så när jag vänder mig mot dem så ser jag alltid hur de vrider sig runt.
 
De jag sett har tagit lång tid på sig att växa till men jag har ju inte testat själv.
Jag vet att jag låter kinkig men jag blir vansinnig på grannarna. Så fort jag är ute i trädgården och försöker göra något så står de på trappan och glor på mig. De vill dock inte visa att de glor så när jag vänder mig mot dem så ser jag alltid hur de vrider sig runt.

Dryga grannar. Kortsiktigt hade jag glott tillbaka om de är av det tjötiga slaget. Eller glatt vinkat och sagt hejhej! om de är osociala, det brukar funka på såna typer.
Långsiktigt precis som du, planterat en häck.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag vill plantera någon typ av avbalkning/häck in mot min granne. I det huset bodde tidigare ett par som hade en levande blommande...
Svar
10
· Visningar
3 948
Senast: Myelin
·
Trädgård & Växter inte rikigt ordagrant som det låter men nästan... vi funderar på att plantera en häck runt huset och vi kan ingenting om växter o...
Svar
5
· Visningar
2 402
Senast: Casper
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp