L

Limen

Vad krävs för att lavendel ska trivas? Jag lyckades ta död på en planta förra sommaren och vill ju att de plantorna som finns kvar ska trivas.
 
Sv: Lavendel

Lavendel trivs bäst om den får växa i väldränerad lätt jord och i soligt läge. Den gillar också precis som andra med vedartad stam att bli hårt beskuren tidigt på våren. Gick loss med sekatören på en gammal salvia i våras - rena föryngringsundret. :laugh:
 
Sv: Lavendel

Finns det olika sorter av lavendel? Med eller utan doft? Som med rosor? Tycker knappt att mina doftar lavendel.
 
Sv: Lavendel

Det finns en massa olika sorter. Jag har flera stycken i trädgården - var och en med sin speciella charm. Tycker själv att den klassiska augustifolian är den med starkast doft.

Lavendelfakta
 
Sv: Lavendel

Den lavendel planta jag lyckats bäst med är en jag stack ner i sanden i den halvfärdiga stensättningen - så länge...
Den frodas och är stooor nu.
Soligt och sandigt alltså.

Lavendel = Provance för mig så jag vill ha så många som möjligt i trädgården.
 
Sv: Lavendel

Kan det vara fjärilslavendel? Jag köpte fyra förra året och två av dom överlevde vintern. Åkte och köpte tio "vanliga" (mängdrabatt!) i helgen och då berättade blomsterdamen att fjärilslavendel inte överlever vintern (det hade två av mina missat). Dom luktar inte heller lika mycket som dom "vanliga".
 
Sv: Lavendel

varför dog den? Vattenbrist? Drunkningsdöden? De ska väl inte hålla så där jättemånga år oavsett vad man gör så kanske var dina plantor gamla när du fick dem?

Jag har en som jag har misshandlat hårt under vintern (har bla flyttat och inte brytt mig om den alls och den har fått stå ute hela vintern), men så fick jag för mig att ge den lite näring och vatten för några veckor sen och oj vad den har piggnat till. Direkt fick den mörkblå små knoppar (inte en fjärilslavendel alltså). En av de få som visar tacksamhet i min trädgård för närvarande...
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag är alldeles för släpphänt och tappar mobilen hela tiden. Har ett heltäckande (både fram- o baksida) skal för att minska...
Svar
15
· Visningar
846
Senast: MissFideli
·
Trädgård & Växter Om man har ett lite mindre växthus, där man kanske vill sätta ut sina plantor någorlunda tidigt på våren - finns det något man kan göra...
Svar
4
· Visningar
556
Senast: Otherside
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 679
Trädgård & Växter Oklart om det här borde klassas som "trädgård" eller som "matlagning", men; är det någon som testat att odla svamp med någon form av...
Svar
16
· Visningar
1 068
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp