Laxeringsmedel

Lovisaastenlund

Trådstartare
Innan någon skriver någonting eller hinner tänka det så vill jag säga, JA jag har sökt hjälp och har fått en remiss till läkare! Jag har länge missbrukat laxeringsmedel (Dulcolax tabletter), jag undrar vad det finns blir för effekter på det? Har frågat ex 1177, vårdcentralen osv men får inget svar utan de säger att det inte finns mycket forskning typ. Jag undrar någon vet som kanske har egen erfarenhet eller mer info.
 
Har frågat ex 1177, vårdcentralen osv men får inget svar

Märkligt mtp att första som kommer upp vid googling är just info från 1177.

Screenshot_20230928_094711_Chrome.jpg
 
Vad menar du med missbrukat? Alltså vad har du fått för ordination, hur mycket tar du och hur länge har du tagit?
Inom äldrevården ger vi laxermedel flera ggr om dagen i jämna doser till ett flertal omsorgstagare. Det är inte skadligt på så vis.

Jag tror 1177 och vårdcentral har den bästa kompetensen att svara och utifrån deras svar så är det nog inte så farligt om du har uppgett på vilket sätt du tar medlet.
 
Det finns ju medel som är gjorda för långsiktigt bruk och inte gör nån skada, men Dulcolax är ett av dem som bara ska användas vid akut förstoppning har jag fått till mig. Används det för länge/ofta kan tarmarna sluta fungera normalt och bli beroende av det.
Sen antar jag att som med alla läkemedel kan det vara skadligt för kroppen på alla möjliga sätt om det tas i för hög dos.
 
Vad menar du med missbrukat? Alltså vad har du fått för ordination, hur mycket tar du och hur länge har du tagit?
Inom äldrevården ger vi laxermedel flera ggr om dagen i jämna doser till ett flertal omsorgstagare. Det är inte skadligt på så vis.

Jag tror 1177 och vårdcentral har den bästa kompetensen att svara och utifrån deras svar så är det nog inte så farligt om du har uppgett på vilket sätt du tar medlet.
Ts har en ätstörning baserat på annan tråd, det är nog en jättedålig ide att säga att det inte är farligt.
 
Ts har en ätstörning baserat på annan tråd, det är nog en jättedålig ide att säga att det inte är farligt.
Då förstår jag.
Den infon fanns inte med i tråden. Hoppas den infon framgick till 1177 och vårdcentralen för annars är ju deras svar oerhört märkliga.
 
Vad menar du med missbrukat? Alltså vad har du fått för ordination, hur mycket tar du och hur länge har du tagit?
Inom äldrevården ger vi laxermedel flera ggr om dagen i jämna doser till ett flertal omsorgstagare. Det är inte skadligt på så vis.

Jag tror 1177 och vårdcentral har den bästa kompetensen att svara och utifrån deras svar så är det nog inte så farligt om du har uppgett på vilket sätt du tar medlet.
Det här låter kanske ganska hemskt, men inom äldrevården brukar man kanske räkna med att det kommer att ske under en kortare tid, att framöver är en kortare period, än om man pratar personer som inte är inom äldrevården.
 
Det här låter kanske ganska hemskt, men inom äldrevården brukar man kanske räkna med att det kommer att ske under en kortare tid, att framöver är en kortare period, än om man pratar personer som inte är inom äldrevården.
Men gud nej!
Det är verkligen inte konstigt att många äldre (och andra) behöver laxermedel för att kunna sköta magen. Dels för att förstoppning är en mycket vanlig biverkning på många nödvändiga mediciner men också för att man rör sig för lite. Många dricker också för dåligt när de inte "håller igång".
 
Men gud nej!
Det är verkligen inte konstigt att många äldre (och andra) behöver laxermedel för att kunna sköta magen. Dels för att förstoppning är en mycket vanlig biverkning på många nödvändiga mediciner men också för att man rör sig för lite. Många dricker också för dåligt när de inte "håller igång".
Oavsett så är det väl inte riktigt jämförbart med yngre personer i en annan livssituation?
Jag kan förövrigt tycka att delar av vården har en allt för avslappnad syn på laxermedel. Det förskrivs både till höger och vänster vid minska lilla förstoppning utan att man ens provar andra saker i första hand. Vet många exempel där det förskrivits laxermedel när det egentligen är rätt uppenbart att det finns tydliga skäl till förstoppningen. Tex dåliga måltidsrutiner, alldeles för mycket fibrer, för lite vätska, mage som är ovan vid kostförändring mm. Klart man måste förskriva ngt om personen blir allvarligt förstoppad men ibland är det ju bättre att bara vänta ut eller typ äta katrinplommon.
 
Oavsett så är det väl inte riktigt jämförbart med yngre personer i en annan livssituation?
Jag kan förövrigt tycka att delar av vården har en allt för avslappnad syn på laxermedel. Det förskrivs både till höger och vänster vid minska lilla förstoppning utan att man ens provar andra saker i första hand. Vet många exempel där det förskrivits laxermedel när det egentligen är rätt uppenbart att det finns tydliga skäl till förstoppningen. Tex dåliga måltidsrutiner, alldeles för mycket fibrer, för lite vätska, mage som är ovan vid kostförändring mm. Klart man måste förskriva ngt om personen blir allvarligt förstoppad men ibland är det ju bättre att bara vänta ut eller typ äta katrinplommon.
Det var inte det jag menade eller skrev utan det var enbart ett svar till det @Badger skrev. Jag måste väl få svara utan att det måste knytas ihop med TS?

Jag var faktiskt väldigt tydlig i mitt första inlägg med att både fråga vad för typ av missbruk TS avsåg och hur hens ordination såg ut.
Jag har inte heller gett något råd mer än att 1177 och vårdcentral borde ha bäst kompetens på att svara på frågorna. De är trots allt utbildade. Och borde ha den fulla patienthistoriken vilket vi inte har.

TS ålder har inte framkommit i tråden.
 
Men gud nej!
Det är verkligen inte konstigt att många äldre (och andra) behöver laxermedel för att kunna sköta magen. Dels för att förstoppning är en mycket vanlig biverkning på många nödvändiga mediciner men också för att man rör sig för lite. Många dricker också för dåligt när de inte "håller igång".
Ja exakt, det är en grupp som är ganska stilla och dricker dåligt och som man kanske tänker sig kan använda den här produkten i max 20 år framöver? Så det är ingen fara att de hädanefter alltid kommer att använda den.

Det är kanske värre om man tänker sig en grupp som äter mindre mediciner redan och som man föreställer sig ska sluta med produkten, ur ren tillvänjningssynvinkel.

Så bara för att någonting är totalt ofarligt för en grupp kanske den inte är det för en annan.
 
Ja exakt, det är en grupp som är ganska stilla och dricker dåligt och som man kanske tänker sig kan använda den här produkten i max 20 år framöver? Så det är ingen fara att de hädanefter alltid kommer att använda den.

Det är kanske värre om man tänker sig en grupp som äter mindre mediciner redan och som man föreställer sig ska sluta med produkten, ur ren tillvänjningssynvinkel.

Så bara för att någonting är totalt ofarligt för en grupp kanske den inte är det för en annan.
Finns förvisdo många mediciner även yngre tar med jag tycker det är ett sidospår.

Det är därför sånna här trådar är så extremt svåra. Man vet inget om personens livsstil, ålder, sjukdomar, mediciner, eventuella handikap osv.
Det blir bara killgissningar.

Så jag vidhåller att frågan är för vården att svara på.

Även OM skador och biverkningar uppstår så kan vi aldrig svara på i vilken grad, behandling eller om det är kronsiskt.
Risken är att det blir en skrämseltråd som ger mer ångest.
 
Det var inte det jag menade eller skrev utan det var enbart ett svar till det @Badger skrev. Jag måste väl få svara utan att det måste knytas ihop med TS?

Jag var faktiskt väldigt tydlig i mitt första inlägg med att både fråga vad för typ av missbruk TS avsåg och hur hens ordination såg ut.
Jag har inte heller gett något råd mer än att 1177 och vårdcentral borde ha bäst kompetens på att svara på frågorna. De är trots allt utbildade. Och borde ha den fulla patienthistoriken vilket vi inte har.

TS ålder har inte framkommit i tråden.
Jag var kanske otydlig, jag spann iväg lite. Borde tydliggjort det :)
 
En grej jag fick förklarat för mig var att inte ta laxermedlet ihop med mat eller annan medicin därför att den då inte aborberades korekt. Ska helst vara ett par timmar emellan. Tänker framförallt på bristsjukdomar som kan bli pga missbruk då av just laxermedel. Be därför gärna VC kolla värdena på mineraler och vitaminer så kanske det också kan ge lite motivation till förändring?
 

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
932
Senast: Crossline
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 990
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 344
Senast: Enya
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 820
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp