LCHF komma igång

Lejonelle

Trådstartare
Tänkte prova något LCHF-liknande och behöver lite starthjälp. Kokosfett verkar många äta, var får man tag på det? Det enda kokosfett jag känner till är det man gjorde ischoklad av förr i världen. Är det sånt man menar?

Ketos pratar folk om och det ska finnas några stickor som tydligen är viktiga, varför då, man hamnar väl i ketos om man inte fuskar med kolhydraterna?

Vad äter LCHF:are framför TV:n? Det är det största problemet för mig tror jag.
 
Kokosfett hittar du i vanlig butik :) Har själv aldrig använt det under min LCHF-tid men vet att bekanta köpt så.

Ketos hamnar du i när du verkligen börjar förbränna och det kan ta ett par veckor, tror det är inviduellt. Det kan påverka så det ger dig dålig andedräckt, urinet luktar skarpt och även när du svettas. Det är lite olika hur extremt det blir (hoppas jag nu omnämner allt rätt annars får någon gärna rätta mig) och när ketosen kickar in. Du kan ju hamna i kotos även vid vanlig kost om du äter avsevärt mycket mindre mat. Så det har inte med kolhydraterna att göra :)

Framför tv:n unnar du dig nötter, men inte vilka som helst, alla nötter räknas inte som bra enligt LCHF, rekommenderar dig att googla mer exakt då det var snart 2,5 år sedan jag höll på. Gurkstavar med en dipp av fetaste creme fraichen kryddad med något önskvärd (se upp för färdigblandningar med ingridienser) frukt räknas som godis/sötsak och bör undvikas precis som alla grönsaker som växer under jord, allt ovan är ok.

Ett annat tips är att inte försöka ersätta dina favorit desserter med en LCHF variant, det smakar aldrig riktigt så som man önskat ;) bättre att hitta något nypåhitt av LCHF variant så slipper man bli besviken på blåbärspajen som inte alls smakade som blåbärspaj ;)

Drick massor med vatten! Magen kan bli knepig i början och man kan få huvudvärk. Fördelen med LCHF är att måltiderna gör dig mätt så du står dig länge.

En liten varning är dock att nogsamt ta ev magproblematik på allvar. Att jag inte fortsatt med LCHF idag beror på att jag av allt fett det innebär fick gallstensanfall och fick operera ut gallblåsan. Det händer kanske inte vanligtvis, men en liten förvarning iaf :)
 
Nja, det är inte det vanliga kokosfettet om jag förstått LCHF:arna rätt. Tror de köper sitt på hälsokosten.
 
Kokosfettet som används är inte det i kyldisken med silverpaket. Det kan jämföras med margarin. Konstgjort.
Bra kokosfett är i burk. Kung markatta finns på Ica och Coop osv.
Annars är det oftast billigare att köpa på nätet. Finns massor av butiker som säljer lchfprodukter. Jag själv brukar söka på prisjakt efter de billigaste varorna.

Stickor har jag aldrig använt. Men det märks på andedräkten när man är i ketos.

Framför tv:n äter jag ingenting. Det är där jag oftast faller dit och blir tjock. När jag äter mer än kroppen gör av med. Jag äter mat. Tills jag är mätt. Har fått kämpa och får kämpa varje dag med att inte småäta. Nu försöker jag sysselsätta mig när jag blir sugen på ätbart (inte hungrig). Tar en promenad. Fördriver tid tills det är försent att småäta om det är på kvällen.
Men annars så har jag alltid ost hemma. Brie. Eller macademianötter. Även yoghurt har jag hemma, men det ger viktuppgång för mig.

En bra artikel:
http://www.kostradgivarna.se/2014/04/det-ar-ju-sa-trakigt-men/
 
Jag köpte vanliga kokosfettet i brist på annat i min butik men jag håller med om att det smakar konstgjort och har en underlig konsistens. Det får duga till att börja med dock.

Jag är långt ifrån LCHF:are, snarare motsatsen men en sak vet jag; det vanliga margarinpaketet med kokosfett (som ska försvinna ur butik) ska man sky som pesten. Det är härdat fett och det smakar inte ens bra. Köp istället kung markattas glasburk med kokosolja, brukar finnas vid bakprodukter.

231805.jpg
 
det vanliga margarinpaketet med kokosfett (som ska försvinna ur butik) ska man sky som pesten. Det är härdat fett och det smakar inte ens bra. Köp istället kung markattas glasburk med kokosolja, brukar finnas vid bakprodukter.

231805.jpg

Nej, det smakar inte ens bra. Ska kolla efter Kung Markatta och hoppas det finns i min butik. Det verkar bra mycket godare.
 
Det finns smaksatt och smaklös kokosolja/kokosfett. Beror vad man ska ha det till. Jag föredrar smaksatt. Gillar kokos.
Finns på mataffärerna vid bakartiklar eller vid olivoljor eller där de har kokosgrädde/kokosmjölk.

Annars, ägg. Det går åt i mängder. Ekoägg är att föredra. Innehåller mer nyttigheter.

Riktigt smör. Inget margarin. Går också åt. Smörsåser, steker i smör, har smör i gröt.

Och mjöler. Skillnad på kokosNötsmjöl och kokosmjöl. Kokosnötsmjöl har lägre antal kolhydrater.

Mandelmjöl, där får man googla. Kolhydratantalet varierar stort.

Lycka till! Lchf är god mat. Varje dag. Lyxigt värre.
 
När jag började med LCHF började jag med att läsa ett par böcker. Bara för att komma in i tänket och få förslag på menyer. Senare kan man hitta på själv men det var bra med vägledning i början.
 
Igår åt jag två olika grötar. Som jag tycker båda är supergoda.

Jills mat turbogröt. Googla så hittar du min favorithemsida. Enkel mat. God mat.

Och min ständiga frukost:
2 ägg, 1 msk kokosnötsmjöl, kardemumma, 1 dl kokosgrädde (står vid kokosmjölken).
Kokas ihop med en klick smör och kokosfett/kokosolja. Man kan ha tre ägg om man är hungrig.
Serveras med lite frysta hallon, kanel, riven kokos eller kokoschips och mjölk.
Står mig på det en hel dag om det behövs. Smakar inte ägg. Inte kokos heller. Smakar bara gott!
 
Tänkte prova något LCHF-liknande och behöver lite starthjälp. Kokosfett verkar många äta, var får man tag på det? Det enda kokosfett jag känner till är det man gjorde ischoklad av förr i världen. Är det sånt man menar?

Ketos pratar folk om och det ska finnas några stickor som tydligen är viktiga, varför då, man hamnar väl i ketos om man inte fuskar med kolhydraterna?

Vad äter LCHF:are framför TV:n? Det är det största problemet för mig tror jag.

Hej vad kul att du vill joina oss lchf-are :D jag har kört i omgångar under flera år och nu har jag kört sedan jul, med vissa avbrott när sockeristen i mig mular godis.. Jag har inte gått ned mycket men däremot minskat en hel del i cm så första tipset från mig är; mät dig, står vågen stilla kan det hända mycket på måtten. Jag som älskar att baka tårtor och äta godis har hittat mitt bästa substitut - grädde och hallon. Man kan väl inte mula sånt varje kväll men jag tänker så här, hellre en dl grädde och några hallon än en kanelbulle.. Att mixa frysta hallon med ovispad grädde blir nästan som glass! Babybel-ostar och brieost är också jättegott och äta samt ostbacon! det är mitt godis nu, lägger en skiva ost på varje baconbit och in i ugnen.
 
Äter man lchf för viktminskning så är det inte att rekommendera att hitta substitut för fikabröd.
http://www.lchf-forum.se/showthread.php?t=26357
Grädde innehåller ändå enheldel kolhydrater. Som kan bromsa viktminskning.
Bättre man vänjer sig vid att man inte måste fika efter varje middag.
Att man inte måste äta saker när man umgås med vänner eller tittar på tv eller har tråkigt.

Äter man lchf däremot för att må bra och inte bekymrar sig över vikten, då behöver man inte vara lika strikt. Det är tufft i början utan kakor och bullar. Och fredagsgodis. Biogodis. Men man vänjer sig. Och suget avtar när man inte ger efter och letar substitut.
Och måendet gör det helt klart värt art stå emot suget, dagen efter är man stolt över att man igår inte gav efter.
Tänkvärda tankar om att unna sig:

 
Äter man lchf för viktminskning så är det inte att rekommendera att hitta substitut för fikabröd.
http://www.lchf-forum.se/showthread.php?t=26357
Grädde innehåller ändå enheldel kolhydrater. Som kan bromsa viktminskning.
Bättre man vänjer sig vid att man inte måste fika efter varje middag.
Att man inte måste äta saker när man umgås med vänner eller tittar på tv eller har tråkigt.

Äter man lchf däremot för att må bra och inte bekymrar sig över vikten, då behöver man inte vara lika strikt. Det är tufft i början utan kakor och bullar. Och fredagsgodis. Biogodis. Men man vänjer sig. Och suget avtar när man inte ger efter och letar substitut.
Och måendet gör det helt klart värt art stå emot suget, dagen efter är man stolt över att man igår inte gav efter.
Tänkvärda tankar om att unna sig:


Alla står sig själv närmast och gör det som fungerar för dom. Mitt sätt fungerar för mig och jag går nedåt både i vikt och mått och det är viktigast för mig.
 
Viktigast är att inte krångla till det i början.
Kokosfett är bra men ingen nödvändighet

Kasta ut vågen och köp ett måttband.
Mät många punkter på kroppen och inte bara midjan.

Drick mycket vatten och se till få i dig lite mer salt än normalt för att slippa ev nattkramper och huvudvärk under omställningsperioden.
 
Absolut. Men om man tänkt komma igång med något nytt, så är det tokigt att börja med substitut för bullar och tårtor.
Det kan man lägga in sen när man lärt sig vad man kan äta och inte äta för att gå upp i vikt. Och vad som inte triggar igång sötsug. Där är vi olika med.
 
Absolut. Men om man tänkt komma igång med något nytt, så är det tokigt att börja med substitut för bullar och tårtor.
Det kan man lägga in sen när man lärt sig vad man kan äta och inte äta för att gå upp i vikt. Och vad som inte triggar igång sötsug. Där är vi olika med.

Visst är det så. Men jag kan bara prata för mig själv, jag har enormt sockerberoende och det tar 2-2,5 vecka för mig att avgifta mig när jag börjar. Har kört detta så många ggr nu så det känns som jag har stenkoll haha. Jag tror att det är lite individuellt också. Bara för att jag kör lchf är jag inte beredd på att sluta baka, fika etc men jag kan göra det på mitt sätt, lchf-sätt. Och för att inte falla för dessa sockerfrestelser måste jag (observera jag, helt individuellt) iaf känna att jag kan äta annat gott, ostbacon, brieost, babybell, hallon eller vad det nu är. Om folk skulle komma med pekpinnar åt mig skulle jag känna mig jättedålig som inte fixar det och jag skulle falla direkt. Mitt sätt har fungerat för mig, jag har gått ner massor (över 20 kg) sedan första dagen med lchf och nu kan jag liksom inte förstå hur jag kan hamna i dessa perioder då jag äter kolhydratkost. Vad knäpp man är.
 
#19 Mabuse
Därför att konsistensen är som mannagrynsgröt och inte det minsta som äggröra.

Edit: Jo om man totalt misslyckas blir det "äggröra"
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Pga klimakteriet och medicinbiverkning stack vikten rejält uppåt. Jag tycker att jag har provat allt. LCHF (funkade Inte, för mycket...
14 15 16
Svar
304
· Visningar
23 359
Senast: SiZo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 848
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 573
Senast: Trott
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 102
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp