Leasa elbil - input önskas

FlipTheFrog

Trådstartare
Någon som bolla lite biltankar? Allt vad leasing heter blev sågat av mina kollegor vid lunchbordet idag och elbilar hade de noll koll på. Hoppas på både bu o bä från någon av er!

Vi har två bilar som vi kör sammanlagt ca 5000 mil om året med. Vi brukar hålla oss till konceptet att köpa gamla bilar (max 35 000 kr) och sedan köra dem och laga det som går sönder - tills en dag då topplocket går eller något annat som blir för dyrt att lägga på den bilen. Just nu kör vi en Saab 9-5 -05 och en Volvo V70 -00 som båda två nu har 30 000 mil på nacken och det fungerar fint! Särskilt Saaben är jag förtjust i och jag köper gärna en sån till (men med lägre mil) när den jag har nu lägger näbben i vädret.

Med tanke på att båda bilarna har gått långt så anar vi att vi börjar närma oss ett generationsskifte. Samtidigt så är ju vårt bilägande billigare så länge som vi kan dra ut på det.

Minst en stor bil behöver vi för att kunna dra hästsläpet, åka på träning o tävling med hundarna samt för våra långturer till fritidshuset, men vi behöver ju faktiskt inte två stycken stora bilar - och nu har vi alltså tittat på med möjligheten att leasa en elbil.

Föremålet för vårt intresse är Nissan Leaf som var en riktigt trevlig upplevelse - pigg o trevlig att köra och riktigt rymlig. Den har räckvidd 25 mil (vilket i realiteten 'är 20 mil) vilket hade passat oss bra, i kombination med den andra bilen.

Gammelvolvon:
Skatt: 200 kr/mån
Rep, bes, service: ca 1000 kr/mån (fast då har jag tagit i)
Däck: Utslaget drygt 100 kr/mån (men just nu har vi så att vi klarar oss ett tag)
Spar till ny motsvarande bil (ca 30 000 kronor vart 5:e år) = 500 kr/mån
Försäkring: 150 kr/mån
Bränsle (1500 mil på ett år för 15 kr/mil): 1800 kr/mån
Total månadskostnad = ca 3700 kr

Nissan Leaf:
Leasingkostnad: 3300 kr/mån
Lite annat: 150 kr/mån (skyltkostnad, extra utrustning, fakturakostnader)
Försäkring: max 400 kr/mån
'Bränsle' (1500 på ett år för 1,5-2 kr/mil): 250 kr/mån
Total månadskostnad = ca 4100 kr

Missar jag något i kalkylen tror ni?

Vi står inför något följande val, tror jag:
A) Byta ut gammelvolvon mot leasing av elbil
B) Behålla gammelvolvon tills ngt dyrt rasar på den (eller på Saaben) och då
Ba) leasa en elbil eller
Bb) köpa en fräsch Saab 9-5 för 30 000 kr eller
Bc) [nu kommer en helomvändning] Ta ett billån och köpa en lite nyare fyrhjulsdriven dieselbil.
Bd) Ta ett billån och köpa en lite äldre elbil (nackdel: Utvecklingen sker snabbt nu. Svårt att avgöra andrahandsvärdet om ett par år eller vad som 'händer' med elbilar när de åldras).

Förslag på fler valmöjligheter?

Vad hade ni gjort om ni var som vi*?

*) = Att vara som vi: Vi åker på nöjesturer med hästarna, vi drar inte i släp i alperna i snöstorm. Vi är vana vid och blir inte bekymrade över att då o då behöva lämna in bilarna på verkstan för smågrejer som uppstår när man kör runt med gamlingar. Jag som världsmedborgare och biologilärare har lite svårt att motivera allt mitt åkande med två stora gamla bensinare... Vi vill åka säkert och inser att nyare bilar har mer krocksäkerhet etc, även om de är mindre. Vi behöver inte ha bilar som statussymboler, vi lurar ingen ändå. :)
 
Senast ändrad:
Någon som bolla lite biltankar? Allt vad leasing heter blev sågat av mina kollegor vid lunchbordet idag och elbilar hade de noll koll på. Hoppas på både bu o bä från någon av er!

Vi har två bilar som vi kör sammanlagt ca 5000 mil om året med. Vi brukar hålla oss till konceptet att köpa gamla bilar (max 35 000 kr) och sedan köra dem och laga det som går sönder - tills en dag då topplocket går eller något annat som blir för dyrt att lägga på den bilen. Just nu kör vi en Saab 9-5 -05 och en Volvo V70 -00 som båda två nu har 30 000 mil på nacken och det fungerar fint! Särskilt Saaben är jag förtjust i och jag köper gärna en sån till (men med lägre mil) när den jag har nu lägger näbben i vädret.

Med tanke på att båda bilarna har gått långt så anar vi att vi börjar närma oss ett generationsskifte. Samtidigt så är ju vårt bilägande billigare så länge som vi kan dra ut på det.

Minst en stor bil behöver vi för att kunna dra hästsläpet, åka på träning o tävling med hundarna samt för våra långturer till fritidshuset, men vi behöver ju faktiskt inte två stycken stora bilar - och nu har vi alltså tittat på med möjligheten att leasa en elbil.

Föremålet för vårt intresse är Nissan Leaf som var en riktigt trevlig upplevelse - pigg o trevlig att köra och riktigt rymlig. Den har räckvidd 25 mil (vilket i realiteten 'är 20 mil) vilket hade passat oss bra, i kombination med den andra bilen.

Gammelvolvon:
Skatt: 200 kr/mån
Rep, bes, service: ca 1000 kr/mån (fast då har jag tagit i)
Däck: Utslaget drygt 100 kr/mån (men just nu har vi så att vi klarar oss ett tag)
Spar till ny motsvarande bil (ca 30 000 kronor vart 5:e år) = 500 kr/mån
Försäkring: 150 kr/mån
Bränsle (1500 mil på ett år för 15 kr/mil): 1800 kr/mån
Total månadskostnad = ca 3700 kr

Nissan Leaf:
Leasingkostnad: 3300 kr/mån
Lite annat: 150 kr/mån (skyltkostnad, extra utrustning, fakturakostnader)
Försäkring: max 400 kr/mån
'Bränsle' (1500 på ett år för 1,5-2 kr/mil): 250 kr/mån
Total månadskostnad = ca 4100 kr

Missar jag något i kalkylen tror ni?

Vi står inför något följande val, tror jag:
A) Byta ut gammelvolvon mot leasing av elbil
B) Behålla gammelvolvon tills ngt dyrt rasar på den (eller på Saaben) och då
Ba) leasa en elbil eller
Bb) köpa en fräsch Saab 9-5 för 30 000 kr eller
Bc) [nu kommer en helomvändning] Ta ett billån och köpa en lite nyare fyrhjulsdriven dieselbil.
Bd) Ta ett billån och köpa en lite äldre elbil (nackdel: Utvecklingen sker snabbt nu. Svårt att avgöra andrahandsvärdet om ett par år eller vad som 'händer' med elbilar när de åldras).

Förslag på fler valmöjligheter?

Vad hade ni gjort om ni var som vi*?

*) = Att vara som vi: Vi åker på nöjesturer med hästarna, vi drar inte i släp i alperna i snöstorm. Vi är vana vid och blir inte bekymrade över att då o då behöva lämna in bilarna på verkstan för smågrejer som uppstår när man kör runt med gamlingar. Jag som världsmedborgare och biologilärare har lite svårt att motivera allt mitt åkande med två stora gamla bensinare... Vi vill åka säkert och inser att nyare bilar har mer krocksäkerhet etc, även om de är mindre. Vi behöver inte ha bilar som statussymboler, vi lurar ingen ändå. :)
Elbilar vet jag inget om. Men leasa bil, de har
jag gjort & gör.
För 3 år sedan började vi leasa en V70. Lämnade tillbaka den nu i höst. Fast månadskostnad. Körde 3000 mil över avtalet o fick betala 15 000kr extra. Men de visste vi ju att de skulle kosta.
Men annars inga extra kostnader, inga reparationer, ingen besiktning eller något annat utöver förutom nya sommardäck=slitagevara.

Har nu leasat en ny bil igen.

Smidigt att hämta ut ny bil var 3:e år. Valde dock ett annat märke denna gång då dom hade mer miltal i sitt leasingavtal.

Dock bör man ju vara minst lika rädd om bilen som om man verkligen ägde den!! Sköta den bra osv. Jag behöver ju inte springa på verkstaden för reparation av gammal bil, fast månadskostnad, alltid ny o fräsch bil. För oss passar det utmärkt med leasing!
 
Men annars inga extra kostnader, inga reparationer, ingen besiktning eller något annat utöver förutom nya sommardäck=slitagevara.

Tack för ditt svar!

Fick du veta i förväg vad som skulle anses vara 'normalt slitage'? Hade du sedan fått några stenskott eller fläckar på klädseln eller annat som godkändes? Blev du erbjuden att köpa bilen till ett rimligt pris?
 
Sök på Nissan Leaf på Facebook så kan du läsa lite om hur det är att äga en Leaf på riktigt :) Sen hade jag tittat på en laddkarta hur laddinfran är utbyggd kring er. Det kan ge en bild över hur praktiskt det kan vara att äga en elbil där ni bor.
 
Tack för ditt svar!

Fick du veta i förväg vad som skulle anses vara 'normalt slitage'? Hade du sedan fått några stenskott eller fläckar på klädseln eller annat som godkändes? Blev du erbjuden att köpa bilen till ett rimligt pris?
Jag fick vid leverans av Volvon ett muntligt luddigt svar på vad "normalt slitage" kunde vara. Vilket gjorde mig lite orolig, trodde varenda litet stenskott i princip var för mkt.

Små stenskott på huven hade vi fått och ett märke (färgavskrap) vid kofångaren bak.

Lite fläckar hade vi på klädseln INNAN vi lämnade tillbaka bilen. Men vi köpte klädseltvätt o fick bort fläckarna.

Vid ratten kunde man ana lite nött efter att man (jag) hållit mer eller mindre på samma ställe.

Vi tvättade bilen både in o utvändigt och vaxade den innan vi lämnade tillbaka den. Jag hade varit extremt noga med var jag parkerade o hade klarat mig från dörruppslag.

Nu då vi leasat en BMW så fick vi med en liten folder om vad som räknades som normalt slitage o jag tyckte de var väldigt mkt som räknades som normalt slitage. Så pass mkt att min tidigare oro la sig.

Ingen vi känner leasar bil. Men det är ofta av vänner man fått höra skräckhistorier om dom som fått betala 70 000kr extra för slitage osv......och att DOM alllllldrig skulle våga leasa bil.

Är man rädd om bilen o sköter om den på ett bra sätt. Så tycker personligen de är skönt att slippa sälja bilen, slippa laga, besikta mm som man annars ofta gör.

Jag frågade bilfirman som vi leasade Volvon om dom inte hade mer mil än dom 6000 mil vi hade som utgång. Men nej, dom hade tom försämrat leasingmilen till 4500 mil på 3 år. Då måste jag byta märke sa jag till dom o så blev de. BMW hade upp till 7500 mil på 3 år.

Lycka till!
 
Jag har flera kolleger som leasat bil i flera år nu. Mina kolleger kan bevisligen räkna och de säger att de omöjligen kan få samma ekonomi med att köpa en bil. Fördelarna är ju flera. Fri service, helt ny bil, fast kostnad. Ingen av dem säger att de haft några bekymmer när de lämnat tillbaka sina bilar. Så nu har jag också en leasingbil. Riktigt trevligt att kunna hämta en fabriksny bil utan att betala en krona i kontantinsats.
 
Jag har en leasingbil, min man är inne på sin andra leasingbil.

Jag har en volvo v40 som ska lämnas tillbaka i september, då har jag haft den i tre år. Jag betalar ca 2800kr/mån, då ingår försäkring och service. Jag betalar bensin och skatt (ca 600kr/år), 1500 mil per år i avtalet. Trevlig bil men den har blivit för liten efter jag fick barn. Är lite orolig över när den ska lämnas tillbaka, stenskott finns, men så är jag nojjig av naturen. Väldigt smidigt med att allt ingår, vinterhjul har jag dock köpt själv, ingår inte. Men i september så köper jag en beg bil istället. Jag vill ha större bil och fyrhjulsdrivet, och då blir det dyrare att leasa. Kommer nog köra mer än 1500 mil per år också.

Min man kör nu audi a6, betalar ca 7500kr/mån, samma deal men har valt till 1000 extra mil/år, så han får köra, utan att det kostar extra, 2500 mil/år. Personligen tycker jag det är dyrt, men det är hans pengar.

Det är ju smidigt, hämta ny bil var tredje år, slippa sälja den gamla osv. :)
 
Vi kör så mycket att privatleasing inte skulle fungera (minst 8.000mil/år bara till och från jobb) men med ett lite mer genomsnittligt bilkörande skulle jag uppskatta de kontrollerade kostnaderna.
 
Jag har en leasingbil, min man är inne på sin andra leasingbil.

Jag har en volvo v40 som ska lämnas tillbaka i september, då har jag haft den i tre år. Jag betalar ca 2800kr/mån, då ingår försäkring och service. Jag betalar bensin och skatt (ca 600kr/år), 1500 mil per år i avtalet. Trevlig bil men den har blivit för liten efter jag fick barn. Är lite orolig över när den ska lämnas tillbaka, stenskott finns, men så är jag nojjig av naturen. Väldigt smidigt med att allt ingår, vinterhjul har jag dock köpt själv, ingår inte. Men i september så köper jag en beg bil istället. Jag vill ha större bil och fyrhjulsdrivet, och då blir det dyrare att leasa. Kommer nog köra mer än 1500 mil per år också.

Min man kör nu audi a6, betalar ca 7500kr/mån, samma deal men har valt till 1000 extra mil/år, så han får köra, utan att det kostar extra, 2500 mil/år. Personligen tycker jag det är dyrt, men det är hans pengar.

Det är ju smidigt, hämta ny bil var tredje år, slippa sälja den gamla osv. :)

7500 är ju helt vansinnigt :eek:
 
När vi bytte bil senast var en laddhybrid (Volvo V60) en av varianterna vi valde mellan. Oerhört pigg och rolig att köra, men det höga nypriset fick oss tillslut att välja en annan bil den gången. Sannolikheten är dock stor att det blir en laddhybrid nästa gång. (Hybrid för att det även skulle vara möjligt att dra hästtransport samt att man för långresor inte är beroende av laddstationer.)

Hittills har vi bara lånat till bilköp en gång, vid övriga tillfällen har vi använt sparade pengar. Men när det framöver blir byte till någon form av laddhybrid är sannolikheten MKT stor att vi väljer privatleasing. Den STORA fördelen med det är som jag ser det att man kommer ifrån osäkerheten som annars gäller avseende andrahandsvärdet för sådana bilar. Redan när man ingår avtalet om leasing vet man ju vilket pris man kommer att få för bilen när avtalet går ut och kan ta ställning till om man tycker det är OK. Och riskerar inte att bilen plötsligt visar sig i princip vara värdelös för att ny teknik kommit som gjort den omöjlig/mkt svår att sälja.
 
Vi tvättade bilen både in o utvändigt och vaxade den innan vi lämnade tillbaka den. Jag hade varit extremt noga med var jag parkerade o hade klarat mig från dörruppslag.

Nu då vi leasat en BMW så fick vi med en liten folder om vad som räknades som normalt slitage o jag tyckte de var väldigt mkt som räknades som normalt slitage. Så pass mkt att min tidigare oro la sig.

Bra med en folder!

Jag är orolig över sånt jag inte kan styra över, som stenskott men ffa dörruppslag. På Leaf:en kan man välja till att få dörrlister monterade för drygt 3500 kr. Men med tanke på att jag faktiskt aldrig hittills har fått en buckla av ngn annans dörr under mina 20 år som 2-bilsägare så kanske det inte är så vanligt förekommande... och att det är bättre att lägga de 3500 på att åtgärda en ev buckla istället... Hm.

Tack för ditt svar!
 
När vi bytte bil senast var en laddhybrid (Volvo V60) en av varianterna vi valde mellan. Oerhört pigg och rolig att köra, men det höga nypriset fick oss tillslut att välja en annan bil den gången. Sannolikheten är dock stor att det blir en laddhybrid nästa gång. (Hybrid för att det även skulle vara möjligt att dra hästtransport samt att man för långresor inte är beroende av laddstationer.)

Vad kostade laddhybriden att leasa, minns du det? Och minns du hur bränslekostnaden blev?
 
Läs också i avtalet vad som händer om något måste reklameras. Det finns inga standardavtal utan alla har sina egna.

Köper du bil som privatperson har du ett mycket starkare skydd än om du leasar den.

Skulle inte köpa en ny/begagnad elbil om det inte är ett väldigt förmånligt avtal med batterierna. Då är nog leasing bättre som det ser ut idag.
 
Jag har flera kolleger som leasat bil i flera år nu. Mina kolleger kan bevisligen räkna och de säger att de omöjligen kan få samma ekonomi med att köpa en bil. Fördelarna är ju flera. Fri service, helt ny bil, fast kostnad. Ingen av dem säger att de haft några bekymmer när de lämnat tillbaka sina bilar. Så nu har jag också en leasingbil. Riktigt trevligt att kunna hämta en fabriksny bil utan att betala en krona i kontantinsats.

Ja jag tycker ju iofs att jag kan räkna, men jag tänker rätt här?!:

Men att köpa en ny Leaf kostar runt 320 000 efter att miljöbilspremien på 40 000 har dragits av. Tittar man på två år gamla Leafar så ligger de på 150-220 000 kr (svårt att jämföra som sagt då teknikutvecklingen sker så fort), dvs en värdeminskning på 100-150 000 på två år. Och därtill får man ju lägga till det man betalar i ränta ifall man tar ett billån.

Två år att leasa en Leaf kostar 80 000 kr....

Skillnaden är förstås att man efter två år med en köpt Leaf trots allt äger den (eller iaf det man har lyckats amortera av på sitt billån)! Men vill man istället hålla sig till den senaste utvecklingen så får man ju oavsett lägga på kanske 150 000 kr för att köpa en ny...
 
Vad kostade laddhybriden att leasa, minns du det? Och minns du hur bränslekostnaden blev?

Tyvärr minns jag inte... Men jag kunde köra mina vanligaste sträckor (till jobbet t o r resp till stallet t o r) utan problem på en laddning, så min vardagskörning skulle ha blivit väldigt billig med denna bil! Detta var dock på hösten - skulle definitivt vilja testa hur det fungerar med riktigt vinterkyla också när det blir dags för bilbyte nästa gång!
 
Till att börja med så skulle jag rekommendera dig att helt ignorera folk som säger saker om just elbilar om de inte själv äger eller har kört de aktuella bilarna.

Tyvärr får jag nog börja med att säga att alla elbilar till dagens datum ska du räkna med att du kommer 5-10mil på vintern och 10-20mil på sommaren( den enda som faktiskt finns i rimlig nivå är tesla som är helt utanför detta uttalande)
Jag gissar att den leaf ni kollat på är 30kwh ?
Utan att jag själv har kört den och bekräftat att den går så långt som ni vill skulle jag säga att räkna med 7mil på vintern eller 15mil på sommaren.( 5mil vinter och 10mil sommar med 24kwh, denna har jag kört)
Då kommer du aldrig behöva oroa dig för att inte komma fram.När du sen har kört och vet mer vad som krävs så kan du själv anpassa din körning till sträckan och komma längre.

Hur långt måste ni köra dagligen med elbilen ?
Var bor ni?
Om du kollar på http://uppladdning.nu/ ( tryck "tillgängliga uttag" och välj CHAdeMO) så ser du hur många snabbladdare du har i närheten.
Med dessa kan du ladda 0-80% på 30min och från 80% till 100% på ytterligare 30min.
Eller ca 5 min per mil du behöver köra....
Tyvärr kan snabbladdningen både vara gratis och kosta så mycket som 10kr/mil

Elbilarna i övrigt har faktiskt nästan inget underhåll förutom bromsarna.

I samma klass som Nissan Leaf finns idag
Renault Zoe
Volkswagen e-up
Volkswagen e-golf
Kia soul
Bmw i3
Hyundai Ioniq


Själv föredrar jag att äga bilen så leasing är för mig bortkastade pengar, men det är en frihet som vissa gillar.
 

Liknande trådar

Fordon ...och så kom den till slut, kanske inte exakt bleka dödens minut, men minuten när peugoten gav upp. Den rullade i drygt 40 000 mil och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
4 730
Senast: 95johsv
·
Äldre Jag vet att det är svårt att jämföra, men jag är ändå lite nyfiken på vad folk har för kostnader för sina bilar! (vi försöker motivera...
Svar
17
· Visningar
1 601
Senast: BusBarro
·
R
Äldre För två år sen sålde jag min underbara V70 pga att min ekonomi blev sämre och jag behövde en mer ekonomisk bil. Dessutom kändes en V70...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
8 706
Senast: TomasN
·
Utrustning Mor och far (även jag) är på jakt efter en ny bil. Har redan varit och kollat på Subaru Forester och Suzuki Grand Vitara. Subban var...
Svar
19
· Visningar
3 166
Senast: Habanero
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp