Leasa häst

Vipp

Trådstartare
Ser några annonser då och då där ägaren varken säljer eller lånar ut, utan leasar ut hästen. Någon som vet vad ungefär detta innebär? Betyder det att jag betalar för allt vad hästen kostar som om den vore min egen + en avgift för själva hästen, typ som en hyra/avbetalning? Och vad brukar isåfall den avgiften ligga på, baseras det på hästen utbildning/värde? Leasar man bil brukar ju massa saker ingå i månadskostnaden men nånting säger mig att det kanske inte riktigt funkar så med hästar 😅

Såklart kanske väldigt individuellt men jag kollar på lite olika alternativ till egen häst då jag inte har kapital till att köpa tävlingshäst och undrar om en leasing skulle vara förmånligare/mer seriöst/bättre avtal än att vara fodervärd (tyvärr dåliga erfarenheter med fodervärd samt att det är svårt att hitta tävlingshäst på foder), eller om det typ är samma sak bara att man betalar ytterligare?
 
Jag har inte heller sett några leasingannonser på ridhästar, men tänker att det motsvarar att hyra hästen i fråga.
Jag såg en häst i vårt distrikt som ägaren ville hyra ut, fanns inget pris angivet.
 
Jättevanligt utomlands på de bästa dressyrponnysarna och även vissa juniorhästar, och ja det innebär att man hyr hästen, ofta på kontrakt på 1-2 år eftersom det kanske är så att man blir för gammal då eller så. Tyvärr är jag inte så insatt i mer detaljer eftersom jag aldrig använt mig av det men det går nog att avtala ganska fritt om upplägg.
 
Nu efter lite sökande på engelska kom det upp betydligt mer information. På bland annat FEIs hemsida står det om leasing. Verkar finnas tre varianter, free lease (motsvarar fodervärd) och sedan leasing på hel och halv. Halv betalar du inte lika mycket och hästen står oftast kvar på ägarens gård men du får tillgång till lektioner och att träna hästen. Hel har du hästen precis som din egen och verkar som du har mer frihet och bestämmanderätt över hästen med denna typ av avtal, jämfört med fodervärd. Riktlinje för pris är 25-30% av hästens värde per år. Men som @Piaff säger så verkar det vara väldigt fritt och individuellt att bestämma både kostnad och hur man lägger upp ansvar/ridning i kontraktet.

Tycker ändå att detta kan vara ett ganska bra upplägg. Ägaren får inkomst för hästen utan att behöva sälja och leasingtagaren kan få tillgång till en bra häst utan att köpa, när man behöver en ny häst pga storlek eller utbildning blir hela processen mkt enklare än att behöva sälja. Känns också mer seriöst och tryggare, i alla fall om man leasar från verksamhet. Hoppas det blir vanligare i Sverige, har än så länge endast sett privatpersoner som vill leasa ut.
 
Största nackdelen med leasing på heltid verkar väl vara att du inte får några pengar tillbaka. Om du köper kanske du kan sälja den för lika mycket eller kanske till och med lite mer om man har tur. Men samtidigt kanske man kan se det som en ”investering” i sin ridutbildning om man inte har flera hundra tusen till en bra tävlingshäst.
 
Största nackdelen med leasing på heltid verkar väl vara att du inte får några pengar tillbaka. Om du köper kanske du kan sälja den för lika mycket eller kanske till och med lite mer om man har tur. Men samtidigt kanske man kan se det som en ”investering” i sin ridutbildning om man inte har flera hundra tusen till en bra tävlingshäst.
Jag skulle säga att det är en större risk för den som leasar ut om det handlar om duktiga ponnyer/juniorhästar. Värdet kan droppa rejält på två år. Visst kan det gå upp också, med rätt ryttare, men jag tror risken är betydligt större att värdet sjunker och hästen måste ridas upp i nivå igen inför nästa leasing. Men visst är det en tilltalande modell för unga som tävlar på högre nivå, det kan jag absolut se.
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 907
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 353
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 141
Senast: Karamello30
·
Hästmänniskan Hej! Jag har aldrig ägt en häst, utan har varit (och är) medryttare på ett antal hästar. Jag planerar att hyra en häst när jag börjar...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 296

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp