Leasing ( utbruten ur Den 21:e hunduppdateringstråden)

Fisherling

Trådstartare
Kanske inte passar jättebra i den här tråden men orkar inte riktigt skapa en ny tråd, för det är bara lite tankar såhär en långsam lördagkväll :p

Hur funkar det med leasing av en tik för avel? Hur vanligt är det? Känns ju lite underligt att man parar två hundar man inte äger, men är väldigt intresserad av tanken ändå, just för att man får full kontroll på vad för kombination det är. Tyvärr händer det ofta att aussies jag är väldigt intresserad av paras med hundar som inte faller mig i smaken alls. Kan man ens leasa in en tik om man inte haft några kullar innan, även om det är för att tikarna man tänkt för det inte blivit avelsmaterial? Skulle folk gå med på det? Hur mycket kostar leasing av tik?

Lite tankar sådär. Inget som är aktuellt i dagsläget, tänker inte utöka flocken på åtminstone 4-5 år :D
 
Kanske inte passar jättebra i den här tråden men orkar inte riktigt skapa en ny tråd, för det är bara lite tankar såhär en långsam lördagkväll :p

Hur funkar det med leasing av en tik för avel? Hur vanligt är det? Känns ju lite underligt att man parar två hundar man inte äger, men är väldigt intresserad av tanken ändå, just för att man får full kontroll på vad för kombination det är. Tyvärr händer det ofta att aussies jag är väldigt intresserad av paras med hundar som inte faller mig i smaken alls. Kan man ens leasa in en tik om man inte haft några kullar innan, även om det är för att tikarna man tänkt för det inte blivit avelsmaterial? Skulle folk gå med på det? Hur mycket kostar leasing av tik?

Lite tankar sådär. Inget som är aktuellt i dagsläget, tänker inte utöka flocken på åtminstone 4-5 år :D

Min labbeuppfödare leasar in tikar emellanåt, främst för att hen sällan sätter ut tikar på foder och den hen ev sparat kanske inte lämpar sig av någon anledning. Är det någon av hens uppfödningar som hen skulle vilja avla på ändå, så frågar hen helt enkelt om tikägaren kan tänka sig att leasa ut den. Senaste tiken som leasades in var efter en av henoms avelstikar som bara fick en kull och där uppfödaren inte sparade någon tik. Vid andra kullen fick tiken en livmoderinflammation vilket slutade med att de snittade ut valparna som tyvärr inte klarade sig, och fick ta livmodern också. En dotter från första kullen leasades alltså in för att uppfödaren skulle kunna fortsätta med tiklinjen. Vet ej vad tikägaren fick för ersättning, men både hon och hennes son tog varsin valp ut kombinationen, så jag kan tänka mig att valparna var en del av eller hela ersättningen.

Jag vet inte om jag hade vågat leasa en tik, med tanke på riskerna det ändå är med dräktighet och valpar.. däremot hade jag nog kunnat tänka mig att leasa ut en tik, t ex till min uppfödare.
 
Kanske inte passar jättebra i den här tråden men orkar inte riktigt skapa en ny tråd, för det är bara lite tankar såhär en långsam lördagkväll :p

Hur funkar det med leasing av en tik för avel? Hur vanligt är det? Känns ju lite underligt att man parar två hundar man inte äger, men är väldigt intresserad av tanken ändå, just för att man får full kontroll på vad för kombination det är. Tyvärr händer det ofta att aussies jag är väldigt intresserad av paras med hundar som inte faller mig i smaken alls. Kan man ens leasa in en tik om man inte haft några kullar innan, även om det är för att tikarna man tänkt för det inte blivit avelsmaterial? Skulle folk gå med på det? Hur mycket kostar leasing av tik?

Lite tankar sådär. Inget som är aktuellt i dagsläget, tänker inte utöka flocken på åtminstone 4-5 år :D
Jag leasar oxå tik/tikar lite nu o då,då jag helt enkelt haft för många foderhundar ute som sen inte ägaren gjort det man bör göra med och jag har inte rätt att vrida armen på dom.
Det finns avtal på SKK som man kan modifiera så att alla blir nöjda.
 
@dobbis @AraSlei Etablerade uppfödare som leasar in tikar känns ju mer naturligt. Själv har jag ju inte haft någon kull eftersom ingen av mina tikar utvecklades till bra avelsmaterial. Hur ska man ta sig an leasing då? Eller ska man satsa på att köpa in en färdig avelstik? Vilket jag iförsig inte alls är sugen på eftersom jag gillar att ha hund från valp :p
 
@dobbis @AraSlei Etablerade uppfödare som leasar in tikar känns ju mer naturligt. Själv har jag ju inte haft någon kull eftersom ingen av mina tikar utvecklades till bra avelsmaterial. Hur ska man ta sig an leasing då? Eller ska man satsa på att köpa in en färdig avelstik? Vilket jag iförsig inte alls är sugen på eftersom jag gillar att ha hund från valp :p
Jag fuskar lite i en ny ras,valde att leasa en tik som haft valpar förrut så jag har koll på resultatet och parad med en hane med liknande linjer,nu väntar vi på att se om hon är dräktig.
Sen inte så genomtänkt har jag även parat en av mina moppar,det skiljer ca 10 dagar på dom om det finns innehåll i dom.
 
@dobbis @AraSlei Etablerade uppfödare som leasar in tikar känns ju mer naturligt. Själv har jag ju inte haft någon kull eftersom ingen av mina tikar utvecklades till bra avelsmaterial. Hur ska man ta sig an leasing då? Eller ska man satsa på att köpa in en färdig avelstik? Vilket jag iförsig inte alls är sugen på eftersom jag gillar att ha hund från valp :p

Jag som haft avelstikar skulle personligen inte leasa ut mina till någon som aldrig varit involverad i avel eller fött upp en kull själv. Än mindre till någon jag inte känner.
För mig är det en stor uppoffring och jag måste känna att jag kan lita på uppfödaren till 100% och för mig krävs det då erfarenhet och bekantskap.
 
Jag som haft avelstikar skulle personligen inte leasa ut mina till någon som aldrig varit involverad i avel eller fött upp en kull själv. Än mindre till någon jag inte känner.
För mig är det en stor uppoffring och jag måste känna att jag kan lita på uppfödaren till 100% och för mig krävs det då erfarenhet och bekantskap.
Fullt förståeligt! Lite därför jag frågar, för det är så jag skulle känna.
 
Igår var det agilityträning och alla tjejerna var superduktiga och idag har vi tränat lite rally. Imorgon är planen att tävla Nike om nån av oss pallar med att ta oss upp hiskeligt tidigt på morgonen 😋.

@Fisherling tänker mig att det nog svårt att leasa in sig om man inte redan har etablerad kennel. Bäst är kanske att kolla på att köpa en tik som redan är färdig (röntgad osv) och man vet håller måttet. Samtidigt så är det ju lättare att introducera en valp till befintlig flock men man vet ju tyvärr inte hundra att det blir nåt man vill ha i avel.
 
Kanske inte passar jättebra i den här tråden men orkar inte riktigt skapa en ny tråd, för det är bara lite tankar såhär en långsam lördagkväll :p

Hur funkar det med leasing av en tik för avel? Hur vanligt är det? Känns ju lite underligt att man parar två hundar man inte äger, men är väldigt intresserad av tanken ändå, just för att man får full kontroll på vad för kombination det är. Tyvärr händer det ofta att aussies jag är väldigt intresserad av paras med hundar som inte faller mig i smaken alls. Kan man ens leasa in en tik om man inte haft några kullar innan, även om det är för att tikarna man tänkt för det inte blivit avelsmaterial? Skulle folk gå med på det? Hur mycket kostar leasing av tik?

Lite tankar sådär. Inget som är aktuellt i dagsläget, tänker inte utöka flocken på åtminstone 4-5 år :D

Bettys mamma leasades in av uppfödaren. Var tikens första kull och uppfödarens andra.

Nu är Bettys uppfödare väldigt aktiv inom rasklubben och varit i ganska många år så hon har knutit många kontakter och arbetat upp ett rykte. Tror nästan att det är en förutsättning, att man känner tikägaren på nått sätt. Alternativt att man hittar någon som vill ha en kull efter sin tik men inte vill ta kullen själv.
 
Kanske inte passar jättebra i den här tråden men orkar inte riktigt skapa en ny tråd, för det är bara lite tankar såhär en långsam lördagkväll :p

Hur funkar det med leasing av en tik för avel? Hur vanligt är det? Känns ju lite underligt att man parar två hundar man inte äger, men är väldigt intresserad av tanken ändå, just för att man får full kontroll på vad för kombination det är. Tyvärr händer det ofta att aussies jag är väldigt intresserad av paras med hundar som inte faller mig i smaken alls. Kan man ens leasa in en tik om man inte haft några kullar innan, även om det är för att tikarna man tänkt för det inte blivit avelsmaterial? Skulle folk gå med på det? Hur mycket kostar leasing av tik?

Lite tankar sådär. Inget som är aktuellt i dagsläget, tänker inte utöka flocken på åtminstone 4-5 år :D
Jag har leasat ut min tik för en kull till hennes uppfödare. För det fick jag ett valppris. Jag skulle inte leasa ut en tik om jag inte känner personen och litar på den men jag tror inte det behöver vara en etablerad uppfödare även om det helt klart känns tryggast med nån som har lite erfarenhet.
 
@dobbis @AraSlei Etablerade uppfödare som leasar in tikar känns ju mer naturligt. Själv har jag ju inte haft någon kull eftersom ingen av mina tikar utvecklades till bra avelsmaterial. Hur ska man ta sig an leasing då? Eller ska man satsa på att köpa in en färdig avelstik? Vilket jag iförsig inte alls är sugen på eftersom jag gillar att ha hund från valp :p
Angående ersättning fick jag en fast summa för parningen plus 12,5% av valppriset per valp. Försäkring och mat betalade uppfödaren under tiden. Vi skrev kontrakt utifrån SKKs låneavtal och la till lite extra typ vad som händer om hunden avlider osv. Uppfödaren som lånade in min tik är den som fött upp henne och som redan hade haft två kullar med henne då jag var fodervärd. Så vi hade redan ett gott samarbete och kände varandra mycket väl, jag fick hälsa på när jag ville, vara med vid valpningen och blev uppdaterad hela tiden. Precis som de andra två gångerna innan :)
 
@dobbis @AraSlei Etablerade uppfödare som leasar in tikar känns ju mer naturligt. Själv har jag ju inte haft någon kull eftersom ingen av mina tikar utvecklades till bra avelsmaterial. Hur ska man ta sig an leasing då? Eller ska man satsa på att köpa in en färdig avelstik? Vilket jag iförsig inte alls är sugen på eftersom jag gillar att ha hund från valp :p

Jag köpte ju in en "färdig" tik, just för att slippa lägga tre år på en unghund som sen ändå inte når upp till mina krav på avelsdjur. Dyrt men klart värt det. Skulle inte våga lägga alla ägg i samma korg som man gör när man köper en valp, delvis därför jag sparade 2 tikvalpar på foder efter Karla...

Jag skulle inte leasa ut tik till någon jag inte kände väldigt väl, om ens då. Har fått flera leasingerbjudanden dock, men då är jag ju "etablerad" även om jag inte haft kennel så länge. Eventuellt kommer jag att ha ett leasing/avelssamarbete runt en tik nästa år, utöver min egen kull...
 
I Schäfer är leasing väldigt vanligt. Vanligare än fodervärd som knappt existerar längre. Vanligast är att man leasar in egna uppfödningar.
Vi frågade alla valpintressenter av tikar om de var öppna för att låta oss leasa in tiken senare (om hon blev bra nog)
Ett valppris är den vanligaste ersättningen. Alltså mer generöst än fodervärdsavtal där hunden blir betald först efter två kullar. Dessutom brukar valppriset ha gått upp någon tusenlapp el två sen hunden köptes.

Vi har skrivit leasingavtal, stått för alla omkostnader inkl resor och boende för tikägaren samt tecknat en egen försäkring på tiken.

Vi har fått erbjudande om att leasa in en tik som ej hade anknytning till oss. Ägaren hade valt ut oss då hon gillade våra hundar och avelstänk. Vi avböjde då vi inte gillade stammen i hunden.
Vi har också själva frågat om att få leasa in en hund från en bekant. Tyvärr visade hon sig vara steril efter två försök.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har börjat fundera på om det är bra läge att skaffa hund nummer två nu till hösten, då jag har en termin kvar på min utbildning och...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 247
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 769
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Nu känner jag att jag verkligen behöver råd, tips och era tankar kring min unghunds beteende. Det är en whippet (okastrerad) på snart...
2
Svar
24
· Visningar
11 044
Senast: vallhund
·
Övr. Hund igår för nio år sedan så smet jag ut i diskrummet på mcdonalds i backaplan och struntade i att chefen gnällde över att man inte fick ha...
Svar
7
· Visningar
1 441
Senast: Calazirya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp