Leasingbil med skrikande bromsar

BernT

Trådstartare
Jag leasar en stor suv, haft den ett år nu. Den gnisslar som fan i bromsarna och jag blir TOKIG!

Jag tog ut den i sept 2019 och den var såklart helt ny då, men i feb lämnade jag in den för koll på verkstaden för den skrek verkligen när man bromsade i låga hastigheter.
De lyckades inte återskapa felet (förstår inte hur, det var bara att trycka ner bromspedalen...) så fick tillbaka den och tänkte att jaja får väl stå ut.

Men nu har det ballat ur, minsta pet på bromsen och bilen skriker. Man ser hur folk på gatan vänder sig för att det låter så, så det är inte jag som inbillar mig.

Ska lämna in den igen tänkte jag, men om de inte kan fixa det, har jag rätt att häva leasingavtalet? Älskar bilen i övrigt så vill ju att de ska fixa felet, men det känns inte som att de bryr sig utan mer rycker på axlarna åt det. Och det kanske låter fånigt att störa sig på men gnisslandet/skrikandet i bromsarna är så jävla störigt och jag tycker att en ett år gammal bil borde inte låta så väl?
 
Jag leasar en stor suv, haft den ett år nu. Den gnisslar som fan i bromsarna och jag blir TOKIG!

Jag tog ut den i sept 2019 och den var såklart helt ny då, men i feb lämnade jag in den för koll på verkstaden för den skrek verkligen när man bromsade i låga hastigheter.
De lyckades inte återskapa felet (förstår inte hur, det var bara att trycka ner bromspedalen...) så fick tillbaka den och tänkte att jaja får väl stå ut.

Men nu har det ballat ur, minsta pet på bromsen och bilen skriker. Man ser hur folk på gatan vänder sig för att det låter så, så det är inte jag som inbillar mig.

Ska lämna in den igen tänkte jag, men om de inte kan fixa det, har jag rätt att häva leasingavtalet? Älskar bilen i övrigt så vill ju att de ska fixa felet, men det känns inte som att de bryr sig utan mer rycker på axlarna åt det. Och det kanske låter fånigt att störa sig på men gnisslandet/skrikandet i bromsarna är så jävla störigt och jag tycker att en ett år gammal bil borde inte låta så väl?
Om de säger att de inte kan återskapa felet tycker jag du måste kunna kräva att få följa med på provturen.
 
Be någon följa med och filma när du kör så att man får med ljudet på film. Man kan filma båda inifrån kupén vid körning och utifrån, tex att någon står i vägkanten på en ensligare väg eller på en tom parkering och filmar medan du kör förbi och bromsar. Då har ni bevis för att ljudet faktiskt finns och sen ber du att få åka med när de provkör bilen på verkstaden, antingen som passagerare eller att du kör och en mekaniker åker med och lyssnar.
 
"Jag vill boka en tekniker som följer med ut på en tur när jag lämnar bilen så vi kan komma överens om vad det är för ljud jag vill ha åtgärdat".

Är det inte rena servicegrejor så tar jag alltid med mekaren ut på en tur för att visa vad jag menar. Sparar mycket pengar, tid och diskussion.
 
"Jag vill boka en tekniker som följer med ut på en tur när jag lämnar bilen så vi kan komma överens om vad det är för ljud jag vill ha åtgärdat".

Är det inte rena servicegrejor så tar jag alltid med mekaren ut på en tur för att visa vad jag menar. Sparar mycket pengar, tid och diskussion.

Ska testa denna, sist fick jag bara rådet att ”bromsa mer”. Vilket jag gjort, har åkt på kvällar när vägarna är tomma och kört fort och tvärnitat (deras tips) men det hjälpte ca noll 😅
 
"Jag vill boka en tekniker som följer med ut på en tur när jag lämnar bilen så vi kan komma överens om vad det är för ljud jag vill ha åtgärdat".

Är det inte rena servicegrejor så tar jag alltid med mekaren ut på en tur för att visa vad jag menar. Sparar mycket pengar, tid och diskussion.
Tror inte en tekniker vill ha med nån i bilen. Även dom har ju Corona regler
 
Inte ok! Kan ju vara en sten men då brukar den lossna om man backar o kör fram. Annars låter det ju som beläggen är slut och det borde de ju sett med.. konstigt

Bilen har gått ca 1600 mil så de borde inte va slut och som du säger det borde de sett. Så fort jag ser likadana bilar ute så lyssnar jag och de gnisslar inte 🙈 så känns som att det är något fel på min.
 
Bilen har gått ca 1600 mil så de borde inte va slut och som du säger det borde de sett. Så fort jag ser likadana bilar ute så lyssnar jag och de gnisslar inte 🙈 så känns som att det är något fel på min.
Kan ju vara ett måndagsexemplar. Dålig kvalitet på bromsklossarna
 
Kan ju vara ett måndagsexemplar. Dålig kvalitet på bromsklossarna

Inte enligt verkstaden 🤷🏼‍♀️ Men jag nöjde mig ju med att de inget kunde göra då, får väl stå på mig alt säga att jag vill häva avtalet, lär inte gå men då förstår de väl att jag är väldigt missnöjd iaf. Bromsarna låter som en 30+ gammal bil liksom :/
 
Inte enligt verkstaden 🤷🏼‍♀️ Men jag nöjde mig ju med att de inget kunde göra då, får väl stå på mig alt säga att jag vill häva avtalet, lär inte gå men då förstår de väl att jag är väldigt missnöjd iaf. Bromsarna låter som en 30+ gammal bil liksom :/
Vill bara påpeka att bilens ålder inte har något med det att göra. Har haft flera bilar som närmat sig 30 år gamla, ingen har haft skrikande bromsar när de har varit i skick. Bromsar ska inte skrika, oavsett ålder på bilen.
 
Inte enligt verkstaden 🤷🏼‍♀️ Men jag nöjde mig ju med att de inget kunde göra då, får väl stå på mig alt säga att jag vill häva avtalet, lär inte gå men då förstår de väl att jag är väldigt missnöjd iaf. Bromsarna låter som en 30+ gammal bil liksom :/
När det var gnisslande bromsar på 30+ bilar så la man ju in schims bakom bromsklossarna eller så smörjde man klossarnas kanter med koppar pasta. Eller så fasade man kanterna på klossarna. Skulle tro att du fegbromsar ofta och det i sin tur ger en glasad yta på bromsklossarna som i sin tur ger oljudet. Bromsa hårt istället så att det blir varmt ordentligt
 
När det var gnisslande bromsar på 30+ bilar så la man ju in schims bakom bromsklossarna eller så smörjde man klossarnas kanter med koppar pasta. Eller så fasade man kanterna på klossarna. Skulle tro att du fegbromsar ofta och det i sin tur ger en glasad yta på bromsklossarna som i sin tur ger oljudet. Bromsa hårt istället så att det blir varmt ordentligt
Jag HAR bromsat hårt. Typ 200 gånger. Det hjälper inte.
 
Hade jag köpt bilen hade jag reklamerat den, nu när det är en leasingbil vet jag inte riktigt vad som gäller. Alternativet är ju att stå ut i 2 år till tills den ska tillbaka och då välja nån annan bil. Lär väl dock hinna få ett bryt innan dess.
 
Byt bromsklossar, dom kanske är för hårda

Verkstaden ville ju inte göra något för enligt den fanns inte felet, jag vägrar bekosta verkstad själv för en leasingbil för det ska ingå. Men jag ska testa igen och inte ge mig :)
 
Verkstaden ville ju inte göra något för enligt den fanns inte felet, jag vägrar bekosta verkstad själv för en leasingbil för det ska ingå. Men jag ska testa igen och inte ge mig :)
Gör det. Vill dom inte byta så be dom åtminstone kolla om dom kan fasa kanterna på klossarna och lägga på lite kopparpasta :idea:
 
Är du knuten till en viss verkstad, eller kan du välja en annan märkesverkstad och se vad de säger?

Att be passagerare eller någon spela in en video när du kör så du får med missljudet är säkert bra för felsökningen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Gårdar förr
  • Sommarföräldrar 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp