Leaving Neverland

Jag tror inte att vi kan sitta och kolla på tv och säga att ”det skulle vi ALDRIG gå med på”. Så bra var han på att föra alla bakom ljuset.
Samtidigt: är man mer införstådd och påläst så ökar chanserna för att man reagerar. Så är det bara. Alla föräldrar skulle inte agera som dem i dokumentären.

Jag tror kunskap kunskap kunskap är grejen. Föräldrar måste lära sig mer om hur förövarna beter sig, vilka tecken hos barnen de ska titta efter mm mm. Givetvis kan det ändå hända men med MJ var det SÅ många varningstecken som bara ignorerades.
 
Samtidigt: är man mer införstådd och påläst så ökar chanserna för att man reagerar. Så är det bara. Alla föräldrar skulle inte agera som dem i dokumentären.

Jag tror kunskap kunskap kunskap är grejen. Föräldrar måste lära sig mer om hur förövarna beter sig, vilka tecken hos barnen de ska titta efter mm mm. Givetvis kan det ändå hända men med MJ var det SÅ många varningstecken som bara ignorerades.

Ja jag hoppas innerligt att man är mer medveten om hur förövare beter sig nuförtiden. Känns som att det skrivs och pratas mer om det nu än på 80-talet.
Jag hoppas också VERKLIGEN att om jag hade barn att jag aldrig skulle låta dem sova i samma säng som en vuxen som inte var familj. Å andra sidan kan ju även folk i familjen begå övergrepp. Och de sa ju i dokumentären att MJ var som en son för dem.
 
Ja jag hoppas innerligt att man är mer medveten om hur förövare beter sig nuförtiden. Känns som att det skrivs och pratas mer om det nu än på 80-talet.
Jag hoppas också VERKLIGEN att om jag hade barn att jag aldrig skulle låta dem sova i samma säng som en vuxen som inte var familj. Å andra sidan kan ju även folk i familjen begå övergrepp. Och de sa ju i dokumentären att MJ var som en son för dem.
Det jag reagerar mest på är inte det här med att sova ihop utan faktiskt att MJ var så otroligt skruvad och man bara köpte det. Till exempel Jimmys mamma som berättar att sminkösen hade sagt "he's like 9 year old little boy" om MJ (när sonen skulle följa med in i hans trailer) och då säger mamman till kameran "so that made me feel comfortable". Det för mig är helt obegripligt! Hade en vuxen människa sagt så till mig om en annan vuxen människa hade jag dragit mina öron så mycket åt mig att de hade suttit på insidan av huvudet. När han sedan följer upp med att nästan omgående tala om hur pojken är hans enda vän, att han inte har någon i hela världen etc etc hade jag blir ÄN mer skeptisk. Jag hade inte velat att min sjuåring var en vuxens mans enda vän - även om det inte fanns risk för övergrepp.
 
Ja, jag tror på senare tid att han inte ses som så himla stor längre? När jag var rätt liten var han fortfarande musikaliskt enorm liksom. På Små stjärnorna var det fortfarande ungar som valde hans låtar liksom ;).
Jag tror att vi är i ungefär likadan ålder för jag känner igen mig i dina beskrivningar :D Men jag var faktiskt inte alls medveten om hans tidigare rättegång osv, utan tidpunkten jag insåg att det fanns såna rykten runt honom var vid den andra rättegången under 2000-talet. Så jag finner det inte så otroligt att man var omedveten om sånt fram tills dess. Jag var helt enkelt inte så intresserad av honom att jag letade fram information om honom innan dess, även om jag var medveten om vem han var och vissa av hans kändaste låtar.
 
Det jag reagerar mest på är inte det här med att sova ihop utan faktiskt att MJ var så otroligt skruvad och man bara köpte det. Till exempel Jimmys mamma som berättar att sminkösen hade sagt "he's like 9 year old little boy" om MJ (när sonen skulle följa med in i hans trailer) och då säger mamman till kameran "so that made me feel comfortable". Det för mig är helt obegripligt! Hade en vuxen människa sagt så till mig om en annan vuxen människa hade jag dragit mina öron så mycket åt mig att de hade suttit på insidan av huvudet. När han sedan följer upp med att nästan omgående tala om hur pojken är hans enda vän, att han inte har någon i hela världen etc etc hade jag blir ÄN mer skeptisk. Jag hade inte velat att min sjuåring var en vuxens mans enda vän - även om det inte fanns risk för övergrepp.
Eller hur! På vilket sätt är det en försäkran om trygghet?!
 
Man kunde ju önskat att sminkösen i stället hade sagt Don’t do it. Eftersom mamman uppfattade det hon sa som lugnande så var det förmodligen avsett så.

Ja. Vuxna män som beter sig som småbarn har ju ofta stöd i sin omgivning och får sina beteenden bortförklarade. Det blir bara så absurt att det används som argument -för- att låta ett litet barn vara ensam med honom.
 
Jag tror att vi är i ungefär likadan ålder för jag känner igen mig i dina beskrivningar :D Men jag var faktiskt inte alls medveten om hans tidigare rättegång osv, utan tidpunkten jag insåg att det fanns såna rykten runt honom var vid den andra rättegången under 2000-talet. Så jag finner det inte så otroligt att man var omedveten om sånt fram tills dess. Jag var helt enkelt inte så intresserad av honom att jag letade fram information om honom innan dess, även om jag var medveten om vem han var och vissa av hans kändaste låtar.
På 80-talet och inledningen av 90-talet fanns inte internet. Man "letade" inte upp nyheter, man läste aftonbladet eller expressen som hade olika ledarsidor men samma nyheter, samma nyheter som rapport och Aktuellt, Tv4 svenskan och DN hade. Skvallermedia för de som hade det intresset. Överhuvudtaget var vår kännedom om vad som pågick i exempelvis USA strikt modererat av för tiden gällande fokus på nyheter.

Vid andra rättegången fanns internet men det var långt ifrån på det sätt vi matas med nyheter och skvaller idag. Här i sverige har vi som jag upplever det alltid haft en tendens att vifta bort vad som hänt, hände, och händer i USA som något extremt konstigt eller iallafall avlägset.
Idag med den populärkulturella gränslöshet som finns, kommer allt så mycket närmare.

Sen tycker jag det är ganska mindre viktigt hur mycket vi från den här sidan av världen insåg eller inte insåg gällande huruvida Michael Jackson var pedofil eller inte. Jag tror vi kan konstatera att han var en del av en cirkus de flesta av oss som inte var hard-core fans av, men att hans musik var en sjukt stor del av populärmusiken oavsett vad man föredrog att lyssna på.
 
På 80-talet och inledningen av 90-talet fanns inte internet. Man "letade" inte upp nyheter, man läste aftonbladet eller expressen som hade olika ledarsidor men samma nyheter, samma nyheter som rapport och Aktuellt, Tv4 svenskan och DN hade. Skvallermedia för de som hade det intresset. Överhuvudtaget var vår kännedom om vad som pågick i exempelvis USA strikt modererat av för tiden gällande fokus på nyheter.

Vid andra rättegången fanns internet men det var långt ifrån på det sätt vi matas med nyheter och skvaller idag. Här i sverige har vi som jag upplever det alltid haft en tendens att vifta bort vad som hänt, hände, och händer i USA som något extremt konstigt eller iallafall avlägset.
Idag med den populärkulturella gränslöshet som finns, kommer allt så mycket närmare.

Sen tycker jag det är ganska mindre viktigt hur mycket vi från den här sidan av världen insåg eller inte insåg gällande huruvida Michael Jackson var pedofil eller inte. Jag tror vi kan konstatera att han var en del av en cirkus de flesta av oss som inte var hard-core fans av, men att hans musik var en sjukt stor del av populärmusiken oavsett vad man föredrog att lyssna på.
Jag håller med, faktiskt :D
 
Thriller är väl fortfarande historiens mest sålda album? 47 miljoner nånting. Han ansågs ju totalt banbrytande, men på slutet hade nog hans karriär varit på väg neråt rätt länge.
Jo precis, och det kom ut 1982 och han såg ut som sig själv på omslaget, Bad kom ut 1987 och han såg helt annorlunda ut på det omslaget och där någonstans var det också diskussioner om plastikoperationer. Sedan efter det så minns jag bara artikel på artikel med allt större vansinne. La Toya och hennes berättelser kommer väl runt 91-92?
 
Han var ingen figur hos oss heller men jag älskade hans musik när jag var yngre. Och Nirvana, Pulp och Suede :).
Jag lyssnade på Suede och älskade dem, under 90-talet (efter iofs Poison o Mötley Crüe). Michael Jackson under 80-talet. Jag läste inte alla artiklar under 90-talet, det kändes så sorgligt att han förstördes så totalt/visade sig vara så totalt förstörd/förstörande.

Så för mig är Suede och Michael Jackson helt olika i tiden.

(och jag tänkte rätt, bingo, Suede höll sin första konsert 1990.)
 
Jag har nog hört anklagelserna tidigare, men jag har inget minne av att det skulle ha varit öppet eller "solklart" när jag var liten?

Det jag tänker på är alla andra historier från Hollywood som har kommit upp senaste tiden. Det har ju pratats jättemycket om att det typ finns någon stor pedofilhärva inom film/musikbranschen och att det är jättemånga som utsatts för grooming i tidig ålder. Även om det kanske rört sig om unga tonåringar och inte lika små barn som för MJ.
Det är helt sjukt. Och alla fans som liksom är helt ovilliga att förstå.
Det har ju varit liknande rabalder om andra anklagelser eller när saker kommit till ytan. Massor av folk som rusar till försvar och vägrar erkänna att en person de beundrat har gjort helt sjuka saker.

Läste mycket om hollywoodpedofiliproblemet i samband med att James Gunn blev sparkad från Marvel när det kom fram att han för länge sedan hade twittrat en massa pedofiskämt.
 
Samtidigt: är man mer införstådd och påläst så ökar chanserna för att man reagerar. Så är det bara. Alla föräldrar skulle inte agera som dem i dokumentären.

Jag tror kunskap kunskap kunskap är grejen. Föräldrar måste lära sig mer om hur förövarna beter sig, vilka tecken hos barnen de ska titta efter mm mm. Givetvis kan det ändå hända men med MJ var det SÅ många varningstecken som bara ignorerades.
Alla föräldrar reagerar säkerligen inte lika, dessa var skeptiska i början också. Tror man ska vara försiktig med att vara så säker att man vet vad man skulle och inte skulle göra. En del av problemet med sånt här är ju just att inte se vad som pågår.
Det jag reagerar mest på är inte det här med att sova ihop utan faktiskt att MJ var så otroligt skruvad och man bara köpte det. Till exempel Jimmys mamma som berättar att sminkösen hade sagt "he's like 9 year old little boy" om MJ (när sonen skulle följa med in i hans trailer) och då säger mamman till kameran "so that made me feel comfortable". Det för mig är helt obegripligt! Hade en vuxen människa sagt så till mig om en annan vuxen människa hade jag dragit mina öron så mycket åt mig att de hade suttit på insidan av huvudet. När han sedan följer upp med att nästan omgående tala om hur pojken är hans enda vän, att han inte har någon i hela världen etc etc hade jag blir ÄN mer skeptisk. Jag hade inte velat att min sjuåring var en vuxens mans enda vän - även om det inte fanns risk för övergrepp.
Fast en vuxen "vanlig" människa är knappast mindre riskfull än någon som är omoget lagd. Sen var han ju vän med hela familjen, inte bara med pojken. Problemet överlag var väl just att hela familjen blev ganska indragen i hans liv. Mamman såg ju till och med på honom som hennes son.

Man ska vara försiktig och hålla koll men det kan ske med vem som helst överallt. Att tro sig veta hur förövare beter sig är också farligt då man har en bild av hur dom ska vara. Dom kan bete sig och vara på alla möjliga sätt och man kan inte misstänka alla människor hela tiden.

Lätt att sitta och säga när man vet fakta men jag tror faktiskt att sånt här kan drabba varenda människa mer eller mindre. Ingen är helt immun mot manipulerande människor som har pengar och lyx.
 
Alla föräldrar reagerar säkerligen inte lika, dessa var skeptiska i början också. Tror man ska vara försiktig med att vara så säker att man vet vad man skulle och inte skulle göra. En del av problemet med sånt här är ju just att inte se vad som pågår.

Fast en vuxen "vanlig" människa är knappast mindre riskfull än någon som är omoget lagd. Sen var han ju vän med hela familjen, inte bara med pojken. Problemet överlag var väl just att hela familjen blev ganska indragen i hans liv. Mamman såg ju till och med på honom som hennes son.

Man ska vara försiktig och hålla koll men det kan ske med vem som helst överallt. Att tro sig veta hur förövare beter sig är också farligt då man har en bild av hur dom ska vara. Dom kan bete sig och vara på alla möjliga sätt och man kan inte misstänka alla människor hela tiden.

Lätt att sitta och säga när man vet fakta men jag tror faktiskt att sånt här kan drabba varenda människa mer eller mindre. Ingen är helt immun mot manipulerande människor som har pengar och lyx.
Precis. Vem som helst kan gå på en sådan människa. Han var expert på att manipulera som du säger och att han var rik och superkänd gjorde ju inte saken lättare.
Mammorna ville sina barns bästa. Var de naiva? Svar ja. Var det deras fel? Svar nej.
 
Jag har reagerat på Michael Jackson tidigare och haft misstankar. Men att det skulle röra sig om så många offer under så lång tid är för mig en nyhet. Självklart har det funnits folk som vetat men av olika anledningar inte kunnat stoppa.
Hela hans liv var vad ska vi kalla det, långt ifrån det normala.
En grej jag reagerat på tidigare är hans röst. Många gillar den men jag har alltid haft svårt för den ljusa något sliskiga rösten som uppenbarligen döljer den verkliga innebörden.
Det var aldrig hans naturliga röst men ändå pratade han så konstant. Det är inte normalt.
Nu menar jag inte att alla som pratar med fejkad röst är pedofiler men just att han ville framstå som mild och lite sårbar för att på den vägen få sympatier och det han ville ha.
 
Jag är född i början på 80-talet och det var ju massvis skriverier redan på 90-talet. Det var ju en massa snack om hans vitligo och hur barn sett att hans penis var svart.

Men jättebra att det lyfts fram igen.
Jamen givetvis har det varit skriverier. Det har väl ingen sagt att det inte varit?
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 794
Senast: mars
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 905
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en tid funderat på att starta en "dagbokstråd" här. Inspirationen att göra det kommer till stor del från min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 318
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 314
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp