Leaving Neverland

Någon är självklart alla! Går ingen på din spelning så blir den ju inte av. Men det händer ju aldrig. Dels för att så många inte vet, förnekar, skiljer på person och verk. Därför vänder jag mig lite emot uttrycket att detta var allmänt känt och faktiskt även lite emot att det varit ett jäkla liv i betydelsen att det har ju uppenbarligen inte varit tillräckligt.
Men du säger ju själv att du inte varit insatt i vare sig musikvärlden eller vanliga nyheter, då är det klart att du missar om det är ett jäkla liv.
 
Ja alltså jag hade nog inte sörjt om någon i hans entourage knackat in pannbenet på honom (eftersom jag just är i slutet av dokumentären som är så känslo- och smärtsamt)

Men de här historierna, oavsett om det MJ eller andra pedofiler eller #metoo, att vi verkar önska för mycket av verkligheten när vi vill att de som vet skulle protestera.

Gud ja! Tyvärr.

Men du säger ju själv att du inte varit insatt i vare sig musikvärlden eller vanliga nyheter, då är det klart att du missar om det är ett jäkla liv.

Ja det var ju precis det jag skrev? Jag undrar om vi inte lite skriver om varandra här?

Det enda jag önskade var väl att han bojkottades om det nu var så många som kände till detta redan när det skedde. Men precis som första citatet av dig i detta inlägget så tror jag det för evigt är för mycket begärt av mänskligheten tyvärr.
 
Det är där jag personligen får väldigt svårt att skilja på person och verk. Hade de nu varit väldigt omdiskuterade så varför är de inte bojkottade?

För egen del är och har jag alltid varit noll insatt i musikvärlden och nästan lika oinsatt i vanliga nyheter. Så jag hade aldrig hört om annat än MJs konstiga vita hud och ansikte. Aldrig ens hört honom prata innan denna dokumentären och aldrig sett en bild på honom med en pojken i handen. Då har man ju också (sig själv helt att skylla) gett sig själv en jävligt dålig förutsättning för att bojkotta.

Men återigen så handlar det ju inte i fall som dessa att du/jag/allmänheten bojkottar.

Tråden handlar inte om MJ eller Vem man nu vill belysa som kändis osv- det handlar om människor /barn /individer som blivit utsatta och vågar /orkar träda fram och berätta sin historia - oavsett vem förövaren är .

Varför är det för mycket för mänskligheten osv ? Det är ju bara du själv som inte alls förstår vad du kommenterar samtidigt som du ändå har åsikter ? 😳
 
Senast ändrad:
Nu är det ju framför allt morsorna som är med, men jag känner bara blärk. De är ju endast intresserad av att sälja ut sina barn, utan att tänka på konsekvenserna. Det är väl inte direkt okänt att både musik-/ filmindustrin har en smutsig baksida med övergrepp?
O andra sidan så groomade han nog inte bara barnen, utan även föräldrarna.
Man kan ju tänka sig att han tog på sig en "persona" där han spelade ett barn och gjorde sig "oskyldig" inför föräldrarna?
Sen förstår jag inte varför föräldrarna vill ha en vuxen man som vän till sin son. En sak att han blir vän till familjen, en extra "morbror" till James. Men att se honom som en jämnårig kamrat? WTF??
 
Nu är det ju framför allt morsorna som är med, men jag känner bara blärk. De är ju endast intresserad av att sälja ut sina barn, utan att tänka på konsekvenserna. Det är väl inte direkt okänt att både musik-/ filmindustrin har en smutsig baksida med övergrepp?
O andra sidan så groomade han nog inte bara barnen, utan även föräldrarna.
Man kan ju tänka sig att han tog på sig en "persona" där han spelade ett barn och gjorde sig "oskyldig" inför föräldrarna?
Sen förstår jag inte varför föräldrarna vill ha en vuxen man som vän till sin son. En sak att han blir vän till familjen, en extra "morbror" till James. Men att se honom som en jämnårig kamrat? WTF??
De har inte sett och inte ställt de rätta frågorna heller. Som en av mammorna sa i den andra delen (jo jag såg klart den idag) att hon kanske kan förlåta Michael men aldrig förlåta sig själv.
Att de endast ville sälja ut sina barn håller jag däremot inte med om. De ville lyfta dem och trodde att de gjorde rätt
 
De har inte sett och inte ställt de rätta frågorna heller. Som en av mammorna sa i den andra delen (jo jag såg klart den idag) att hon kanske kan förlåta Michael men aldrig förlåta sig själv.
Att de endast ville sälja ut sina barn håller jag däremot inte med om. De ville lyfta dem och trodde att de gjorde rätt
Om det hade varit någon annan än MJ, hade man ens övervägt att låta ens barns sova med en vuxen man?
 
@Pilot nej mammorna har inte varit ute efter att främst velat promota sina barn. Det är mer komplext än så .
Nu är det ju framför allt morsorna som är med, men jag känner bara blärk. De är ju endast intresserad av att sälja ut sina barn, utan att tänka på konsekvenserna. Det är väl inte direkt okänt att både musik-/ filmindustrin har en smutsig baksida med övergrepp?
O andra sidan så groomade han nog inte bara barnen, utan även föräldrarna.
Man kan ju tänka sig att han tog på sig en "persona" där han spelade ett barn och gjorde sig "oskyldig" inför föräldrarna?
Sen förstår jag inte varför föräldrarna vill ha en vuxen man som vän till sin son. En sak att han blir vän till familjen, en extra "morbror" till James. Men att se honom som en jämnårig kamrat? WTF??
Tycker du på allvar att mitt svar verkar ge en bild av att det är enkelt och inte komplext?
 
Kommer ni fortsätta lyssna på MJ's musik?

Vi var ett gäng som pratade om dokumentären igår och alla höll med om att "vi/alla har alltid vetat att ryktena troligtvis var sanna och att han var pedofil men ingen ville tro på det (läs: valde att inte prata om det). Det var enkelt att neka då. Nu däremot, finns det ingen tvekan om att allt är sant."


Men frågan om att lyssna/inte lyssna på hans musik nu är svår. Hans musik finns i de flesta av mina spellistor på Spotify och jag gillar verkligen musiken.

Hur kan jag rättfärdiga mig själv att fortsätta lyssna?
 
Kommer ni fortsätta lyssna på MJ's musik?

Vi var ett gäng som pratade om dokumentären igår och alla höll med om att "vi/alla har alltid vetat att ryktena troligtvis var sanna och att han var pedofil men ingen ville tro på det (läs: valde att inte prata om det). Det var enkelt att neka då. Nu däremot, finns det ingen tvekan om att allt är sant."


Men frågan om att lyssna/inte lyssna på hans musik nu är svår. Hans musik finns i de flesta av mina spellistor på Spotify och jag gillar verkligen musiken.

Hur kan jag rättfärdiga mig själv att fortsätta lyssna?
Jag har bojkottat redan på 90-talet.
 
Jag har bojkottat redan på 90-talet.

Jag har egentligen aldrig lyssnat så mycket på hans musik. Men han har ju ändå alltid varit närvarande. Som ett barn av MTV-generationen hade jag ju Tv:n ofta igång på MTV. Jag är född i början av 80-talet och då var han ju en av de största stjärnorna. Men jag kommer ihåg skriverierna. Först bara om hur knepig han var. Wacko Jacko. Och att han bytte hudfärg och blekte sig själv och sen började snacket om hans relation med pojkarna.

Men sen det började så här jag haft svårare och svårare att höra hans musik. Nuförtiden byter jag radiostation i bilen om hans musik börjar spelas. Är så trött på honom och hyllningarna som kom efter hans död.
 
Jag tittar på första delen nu. Det är så sjukt hur han groomade både pojkarna och mammorna. Men att ingen i familjen eller nån annan reagerade på de där faxen!! De var ju riktigt obehagliga! Han måste ha varit väldigt skicklig på att manipulera folk. Vidrigt!!
 
Tips till de i tråden som känner sig tveksamma till att lyssna på hans musik, Vad jag tycker torde ha framgått av mina inlägg i tråden.

Jag kan bara prata för mig själv men min fundering om huruvida jag ska lyssna på MJ i fortsättningen hade absolut inget att göra med att hans efterlevande ska få mindre royalties. Det handlade om att min upplevelse av musiken har blivit störd av den nya kunskapen. Varje gång jag hör den kommer jag se de två barnen framför mig!

Dock är jag inget fan av MJ, han finns inte på någon spellista, men hans musik spelas då och då på den radiokanal jag lyssnar på och jag tycker det är helt ok musik (hade ett kasettband med honom som barn).
 
Så gräsligt. Ville först inte se den alls men kände att jag var tvungen att lyssna på vad de hade att säga.

Folk som har svårt att tro dem borde tänka på vad Wayde säger i slutet av andra avsnittet; "jag vill tala om sanningen lika högt som jag fick tala om lögnen".
 
Jag har tyckt så länge jag kan minnas att det är uppenbart att MJ hade en störd relation till barn. Tror jag var typ 16 när jag insåg att han var pedofil.

Jag tror jag var 14 när jag satt med en kompis familj och pratade om just MJ och hans störda relation till barn och att han måste vara pedofil. Om det var klart i en liten by i Norrbotten tänker jag att det nog får räknas som allmänt känt..
 
Jag tror jag var 14 när jag satt med en kompis familj och pratade om just MJ och hans störda relation till barn och att han måste vara pedofil. Om det var klart i en liten by i Norrbotten tänker jag att det nog får räknas som allmänt känt..
Ja, jag har aldrig hävdat att ingen någonsin vetat? Jag vet inte riktigt vad du vill att jag ska säga.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 794
Senast: mars
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 912
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en tid funderat på att starta en "dagbokstråd" här. Inspirationen att göra det kommer till stor del från min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 318
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 314
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inspiration sökes: Dop-present
  • Hat
  • Pusseltråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp